וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים חרדים במפעל לבדיקות קורונה הופרדו מעמיתיהם: "השנאה גרועה מהנגיף"

5.4.2020 / 17:35

"נובה מד" המייצרת מטושים הודיעה לעובדים החרדים שהם יוצאים לחל"ת - בעוד עשרות עובדים אחרים ממשיכים כרגיל. לאחר שאיימו כי יפנו לתקשורת, החברה הודיעה להם כי יעבדו במשמרת ערב נפרדת. המנכ"ל לוואלה! NEWS: "אעשה איתם מה שאני חושב"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: עמית שמחה

חברת "נובה מד", המייצרת מטושים הנדרשים לערכות הבדיקה לגילוי נגיף הקורונה, הודיעה הבוקר (ראשון) לעובדים החרדים בחברה שהיא מוציאה אותם לחופשה ללא תשלום - בעוד ששאר העובדים במפעל ממשיכים לעבוד בו כרגיל, כך נודע לוואלה! NEWS. אחרי שהעובדים מהמגזר החרדי איימו כי יפרסמו את ההחלטה בתקשורת, הודיעה להם החברה כי הם יעבדו במשמרת ערב, אך בנפרד מכל שאר העובדים.

המפעל ממוקם בירושלים, ועל פי הסיכום עם משרד הבריאות עליו לייצר 5,000 מטושים ביום כדי לעמוד בקצב הבדיקות הנדרשות בישראל. החברה מונה כ-70 עובדים, ורק ארבעה עד שישה מהם חרדים. הנהלת המפעל הודיעה להם כי החברה הוציאה אותם לחופשה ללא תשלום, ואמרה להם כי זו ההחלטה של המנכ"ל, ד"ר אמיל כץ. זאת, חרף העובדה כי שאר העובדים במפעל ממשיכים בעבודתם כרגיל.

הר החוצבים. ויקפדיה, אתר רשמי
"יש לי אחריות כלפי העובדים". הר חוצבים/אתר רשמי, ויקפדיה

העובדים זעמו על ההחלטה. בשיחה עם וואלה! NEWS הגדיר אותה אחד מהם "אנטישמית". לדבריו, "זה הולך לכיוון גרוע מאוד. השנאה נגד החרדים הופכת גרועה יותר מהקורונה. זו עלילת דם". חלק מהעובדים החרדים איימו על הנהלה כי יפנו לתקשורת אם לא יחזירו אותם לעבודה. בעקבות זאת, החליט ד"ר כץ להפריד ולבודד אותם משאר העובדים, ולאפשר את המשך עבודתם במשמרת שנייה בשעות הערב. לטענתם, המשמרת מתבצעת בתנאים פחות טובים משהיו להם קודם.

עוד בוואלה!

משרד החינוך: בתי הספר והגנים ישיבו תשלומים בגין שירותים שלא ניתנו

לכתבה המלאה
ד"ר אמיל כ"ץ. אייל יצהר – גלובס, אתר רשמי
"אעשה איתם מה שאני חושב לנכון". ד"ר אמיל כץ/אתר רשמי, אייל יצהר – גלובס

כץ לא הכחיש את הפרטים. בתגובה לוואלה! NEWS אמר כי "בעקבות מה שקורה עם השכונות החרדיות, אנחנו צריכים לראות מה קורה. יש כאלה שאמורים להיות בסגר. יש לי אחריות כלפי העובדים, ואנשים שמפרים את הנחיות משרד הבריאות - אעשה איתם מה שאני חושב לנכון".

כץ ציין בשיחה כי אחת העובדות וקרוב משפחתה, מהעובדים החרדים, הודו בפני עמיתיהם כי הם התארחו אצל משפחתם בשבת לפני כשלושה שבועות. על אף שהדבר היה מותר, כץ מסר כי על בסיס זה הוא קיבל את החלטתו באופן גורף גם לשאר העובדים החרדים.

משהב"ט ייבא 3,000 מטושים לבדיקת קורונה מארה"ב, 21 מרץ 2020. משרד הביטחון
שאר עובדי המפעל ממשיכים בעבודתם כרגיל. מטושים/משרד הביטחון

"השר אריה דרעי אמר שהשכונות החרדיות בירושלים יותר גרועות מבני ברק. לא אחכה שהם ידביקו לי את כל המפעל, יש לי אחריות", אמר המנכ"ל. כץ גם נשאל על האפשרות ששאר העובדים, בדומה לחרדים, עשויים להדביק או להכניס לבידוד את עובדיו בנגיף הקורונה ללא ידיעה, גם ללא קשר להיותם חרדים. בתגובה, הוא חזר שוב ושוב על הטענה כי תושבי השכונות החרדיות הם בעלי סיכוי גבוה יותר להידבקות.

בני ברק תחת סגר בשל התפשטות תחלואת הקורונה בעיר 3 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"בבני ברק הם אנטי מדינה". מחסום משטרתי בעיר/ראובן קסטרו

לדבריו, "אם הייתי שומע שזו אוכלוסייה שלא נשמעת להוראות משרד הבריאות, הייתי נוהג איתם באותה מידה. זה שיקול דעתי. אצלנו, ברוב השכונות הלא חרדיות, שמעו על הכללים ומקבלים את מה שהמדינה מבקשת, בעוד שבבני ברק, במאה שערים ובמיליון שכונות אחרות - הם אנטי מדינה".

מאוחר יותר, שיגר המנכ"ל תגובה רשמית מטעם החברה, ולפיה "‏‏החברה פועלת בהתאם לקובץ ההנחיות למניעת הידבקות במקומות העבודה כדי לספק למערכת הבריאות את האמצעים להילחם במגיפה. לאחר שנודע לי כי שני עובדים הפרו את הוראות משרד הבריאות, החלטתי לנקוט משנה זהירות על מנת לא לסכן את העובדים. אנו בודקים כעת אם ישנם עובדים נוספים שפעלו בניגוד להנחיות, וזאת על מנת להבטיח את שלום העובדים והעבודה החיונית".

דרעי: "אפליה מכוערת שנובעת מההסתה נגד החרדים"

פוליטיקאים מהמגזר החרדי התרעמו על חשיפת המקרה. שר הפנים ויו"ר ש"ס, אריה דרעי, אמר כי "מדובר באפליה מכוערת, שכל כולה נובעת מההסתה החמורה נגד החרדים. אמרתי הבוקר בוועדה בכנסת שבשכונות החרדיות יש אכן חולים, אך לא צריך להכליל את כולם ולהפלותם רק בגלל היותם חרדים. זה עוול זועק לשמיים. אני מתכוון לפעול, גם מול בעל המפעל וגם במשרד הכלכלה, כדי שמקרה כזה לא יחזור על עצמו".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) שוחח עם שר הכלכלה, אלי כהן, ואמר לו כי לפי הפרסום בוואלה! NEWS - "מדובר בשערוריה של ממש". השר כהן אמר לגפני כי הוא נכנס כעת לעובי הקורה, לומד את הנושא ויטפל בו בהתאם, בכל חומרת הדין.

גם ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) התרעם על המקרה, ומסר כי "לצערי הרב, השנאה והבורות חלחלה למטה. אני מצפה ממשרד הבריאות להפסיק את ההתקשרות עם המפעל. זו אפליה מקוממת ומרתיחה. מדינת ישראל כולה מתמודדת עם הנגיף, שלא מבדיל בין חרדים לחילונים".

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) אמר כי "מדובר בשערורייה של ממש. השנאה והלעג לחרדים מתחילה להשפיע ולחלחל לשטח עד כדי הפרדת עובדים חרדים מחבריהם במפעל לייצור בדיקות קורונה. בכוונתי לפנות לשר הכלכלה אלי כהן שיכנס לעובי הקורה בכדי שדברים שכאלו לא יתרחשו במקומות נוספים ויעצרו גם כאן".

(עדכון ראשון: 16:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully