וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפוח, גודל הממשלה והקשר למעצמות: המחלוקות במו"מ בין הליכוד וכחול לבן

1.4.2020 / 12:36

פערים בין שתי המפלגות מונעים עדיין חתימת הסכם שירצה את הצדדים, בראשם הנושא המדיני ומספר התיקים. לאור הלחץ הגובר בבלוק הימין, בליכוד מבקשים להגדיל את הממשלה ל-34 משרדים לפחות - אך כחול לבן דוחים זאת על הסף. מחלוקת גם לגבי אדלשטיין וניסנקורן

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

ארבעה ימים אחרי הפגישה הלילית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, המגעים להקמת ממשלה עדיין מתעכבים. צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן, בראשות השר יריב לוין ויורם טורבוביץ, מקיימים שיחות והתייעצויות יומיות בטלפון ובווידיאו, אך טרם הצליחו לגבש הסכם שיספק את שני הצדדים. נתניהו וגנץ, שנועדו במשך שמונה שעות במוצאי שבת, היו אמורים להיפגש שוב כבר ביום למחרת, אך בשלב זה עדיין יש פערים בין הצדדים.

במוקד המחלוקת נמצא הנושא המדיני, ודרישת הליכוד לקדם מהלך של סיפוח והחלת ריבונות לפי תכנית הנשיא טראמפ. בעוד גנץ דורש זכות וטו בכל הנוגע להחלת ריבונות והקפאה מוחלטת של הנושאים המדיניים לחצי השנה הקרובה, נתניהו דורש להחיל חופש הצבעה שיאפשר לו לקדם את הנושא בכנסת, שם יש רוב לימין המדיני לנוכח תמיכת ישראל ביתנו בסיפוח חד-צדדי.

עוד סוגיה במחלוקת נוגעת להגדרת תפקידיו של מ"מ ראש הממשלה, ובעיקר לדרישת הליכוד להקנות לנתניהו אחריות על "הקשר עם המעצמות", רוסיה וארצות הברית, בתקופת הרוטציה של גנץ, בעוד כשנה וחצי, כשנתניהו יכהן ממלא מקומו. בכחול לבן מתנגדים לכך נחרצות. גם מינויים ספציפיים עדיין שנויים במחלוקת בין הצדדים: בליכוד מתנגדים לכוונת כחול לבן למנות את ח"כ אבי ניסנקורן לשר המשפטים, ובכחול לבן מתנגדים לכוונת הליכוד למנות את יולי אדלשטיין מחדש ליו"ר הכנסת.

השבעת חברי כנסת לכנסת ה21, ירושלים, 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
גנץ ונתניהו. המגעים ממשיכים להתעכב/ראובן קסטרו

נושא נוסף שמעכב את ההתקדמות להסכם הוא דרישת הליכוד להגדיל את מספר השרים בממשלה ל34-36, כדי להקל על מצוקת התיקים המסתמנת בליכוד ובבלוק הימין - שם צריכים כעת להתחלק ב-15 תיקים על 58 ח"כים, בעוד לגנץ יש 15 תיקים לחלק לגוש של 19 ח"כים, הכולל את 15 הח"כים של חוסן לישראל, שני הח"כים של סיעת דרך ארץ - צביקה האוזר ויועז הנדל - וכן חלק מסיעת העבודה, חברי הכנסת עמיר פרץ ואיציק שמולי.

אולם, בכחול לבן מסרבים לדון על ממשלה שגודלה יעלה על 30 שרים, ובליכוד לוחצים אם כך לקבל עוד תיקים על מכסת התיקים של כחול לבן, בתמורה לקביעת מנגנונים שישמרו את כוחם בממשלה למרות שלא יהיה שוויון במספר השרים. גם לכך אנשיו של גנץ מסרבים ומתעקשים שעל הממשלה להיות פריטטית - עם ייצוג שוויוני לשני הגושים.

עוד בוואלה!

לזחול אל הניצחון: שני הנכסים האחרונים שעומדים לרשותו של גנץ

לכתבה המלאה

לפי חלוקת התיקים המסתמנת, שעוד נתונה לשינויים עד לחתימת הסכם סופי, כחול לבן צפויה לקבל את תיק הביטחון, אליו ימונה גנץ, וגם את החוץ, המשפטים, הכלכלה, התקשורת, התרבות והספורט, עבודה ורווחה, עלייה וקליטה, המדע, התיירות, החקלאות, השוויון החברתי, הנושאים האסטרטגיים והתפוצות. בבלוק הימין יישארו תפקיד יו"ר הכנסת, תיקי האוצר, ביטחון הפנים, התחבורה, החינוך, הבריאות, הפנים, הנגב והגליל, האנרגיה, הגנת הסביבה, השיכון, הדתות, המודיעין , שת"פ אזורי, ירושלים והמורשת. בכחול לבן מעוניינים להחליף את תיק החוץ בתמורה לתיק הבריאות או החינוך, אך שר הבריאות יעקב ליצמן מסרב לוותר על כסאו וטרם הושגה הסכמה גם בנושא זה.

ההתפטרות של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, 25 במרץ 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
ממשיך לעורר מחלוקת בין המפלגות. אדלשטיין/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

לפי המתווה המסתמן, מפתח החלוקה לבלוק הימין יהיה תיק לכל 4 ח"כים, מה שיקנה לש"ס 2-3 תיקים וליהדות התורה תיק אחד ואת ראשות ועדת הכספים. לפי המפתח הזה, ימינה צריכה לקבל 1-2 תיקים, אך במפלגה דורשים 3 תיקים ומאיימים להישאר מחוץ לקואליציה. גם בליכוד ישנה תסיסה הולכת וגוברת: אחרי חלוקת התיקים לשותפות בבלוק הימין-חרדים, יותר משליש מהשרים המכהנים כיום בליכוד ייאלצו לוותר על מקומם. בליכוד מנסים לשכנע את אנשי גנץ שתוספת התיקים תאפשר לנתניהו לייצר יציבות בגוש הימין ובליכוד ולייצב את פעילות הממשלה, אך עד כה ללא הצלחה.

ככל שהמשא ומתן מתארך - כך גובר הלחץ החיצוני על נתניהו וגנץ בנושאי המחלוקת, בעיקר בתחום המדיני. שורה של ארגוני ימין בולטים, בהם אם תרצו, ישראל שלי ואחרים, פנו אתמול לנתניהו בדרישה שהחלת ריבונות תהיה קו אדום בממשלה החדשה שתקום. דרישה דומה הועברה לנתניהו על ידי ראשי מועצת יש"ע. מהצד השני, ארגוני שמאל כמו יוזמת ז'נבה, שלום עכשיו ואחרים פנו לגנץ בדרישה הפוכה - שההסכם הקואליציוני יכלול זכות וטו על מהלכי סיפוח וריבונות. גם חברי השדולה היהודית-ליברלית בארה"ב, ג'יי סטריט, העבירו אתמול ליו"ר כחול לבן עצומה בדרישה שההסכם הקואליציוני יכלול התחייבות שלא לקדם מהלכי סיפוח חד צדדיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully