וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקלה באפליקציית משרד הבריאות: אנשי רפואה נקראו להיכנס לבידוד על בסיס מיקום שגוי

28.3.2020 / 14:48

"המגן", שהוגדרה "מהירה ומדויקת", הנחתה בכיר במערך בריאות הנפש להיכנס לבידוד בטענה ששהה בישיבה בבני ברק. התקלה מעלה שאלות לגבי אזרחים שעלולים להיחשף לחולה ולא יקבלו התראה, או כאלה שנקבע כי עליהם להיכנס לבידוד למרות שאין בכך צורך. "סיפור כזה מנתץ הכול"

צילום: משטרת ישראל, עריכה: אביחי ברוך

שלושה עובדי מערכת הבריאות, בהם בכיר במערך בריאות הנפש, הונחו להיכנס לבידוד באמצעות אפליקציית "המגן" של משרד הבריאות - למרות שלא שהו במקומות שיוחסו להם. השלושה הם יו"ר איגוד הפסיכיאטרים בישראל, ד"ר צבי פישל, ושתי עובדות נוספות בבית החולים הפסיכיאטרי גהה שבפתח תקוה.

התקלה חמורה בכמה מישורים - ישנם אזרחים שעלולים להיחשף לחולה ולא יקבלו על כך התראה, או כאלה שנקבע כי עליהם להיכנס לבידוד למרות שאין בכך צורך - וכן מייצרת השבתה אפשרית של צוותים רפואיים - שגם ככה אלפים מהם נמצאים בבידוד בעת הזו, וכמאה מהם חולים. "הורדתי את אפליקציית המגן בניגוד לפרנויות של אנשים אחרים בגלל חשיפת המיקום", אמר ד"ר פישל לוואלה! NEWS, "החלטתי להוריד את זה מיד ואישרתי חשיפת מיקום. בדקתי מדי כמה ימים מה קורה, אם יש בזה משהו, ולא קיבלתי דבר".

הכשרת חניה תת קרקעית לאכלוס מיטות אשפוז לחולי קורונה בבית חולים שיבא תל השומר, 19 במרץ 2020. ראובן קסטרו
הכשרת חניה תת קרקעית לאכלוס מיטות אשפוז לחולי קורונה בבית חולים שיבא/ראובן קסטרו

משרד הבריאות השיק את אפליקציית "המגן" לפני כשבוע, והתהדר כי היא מהירה ומדויקת. בהודעה שפרסם נכתב כי היא "מאפשרת זיהוי של מגעים בין חולים מאומתים לבין אנשים שבאו עימם במגע ב-14 הימים שקדמו לאבחון המחלה אצל החולה. האפליקציה הינה אמצעי טכנולוגי שנועד לתת לכל אחד ואחת מאתנו את היכולת לדעת באופן מהיר ומדויק באם היינו במגע עם אדם שנדבק בנגיף קורונה. כך נוכל לעצור את התפשטות הנגיף ולהגן על הקרובים לנו". את האפליקציה הורידו עד כה מאות אלפי ישראלים.

הבוקר (שבת) קיבל הבכיר, שעובד כמנהל מחלקה בגהה, הודעה מעובדת אחרת בבית החולים, לפיה נחשפה באזור בית החולים בילינסון לחולה מאומת. יש לציין כי בילינסון וגהה סמוכים זה לזה - אך נמצאים במרחק של כמה דקות הליכה. "בדקתי אצלנו בבית החולים, שצמוד לבילינסון אבל במרחק של יותר ממאה מטר, והסתבר שאין חולה מאומת. בדקתי גם אצלי באפליקציה, ופתאום הסתבר לי ששהיתי ב"ישיבת תפארת בחורים שיקומית" בבני ברק ביום שני בין שש לעשר בבוקר. אני מודה ומתוודה - לא הייתי שם. יכול להיות שהתעוררתי בשש בבוקר, אבל התעוררתי ברמת גן. בסביבות שבע יצאתי לבית החולים בפתח תקווה, ולא עברתי בבני ברק".

עוד בוואלה!

משבר הקורונה: 832 מקרי מוות נוספים בספרד ביממה האחרונה

לכתבה המלאה
ההודעה קיבל אדם באפליקציית מגן של משרד הבריאות לאחר ששהה בסביבת חולה בנגיף הקורונה. 28 במרץ 2020.. אתר רשמי, אתר רשמי
ההודעה שקיבל ד"ר פישל/אתר רשמי, אתר רשמי

אם כן, אפליקציית מגן כשלה פעמיים - גם במיקום וגם בזמן. "מיקמו אותי במקום שלא הייתי בו. אם טעות כזו קורית ומשביתה אנשים סתם, במיוחד צוותים רפואיים - זה דבר שצריך לשים לב אליו. אם ישביתו בגלל דבר כזה את כל בית החולים גהה, כי כולנו במרחק של כמאה מטר ויגידו לנו ללכת לבידוד בלי סיבה, כי אנחנו צריכים לציית בצורה עיוורת, לא נוכל לעבוד בבית החולים - והחולים לא יוכלו לשהות בו. או שנצטרך ללכת לסגר בבית, או שכולנו נישאר בסגר בבית החולים".

"צריך שהאפליקציה תתן מיקום יותר מדויק", חרץ ד"ר פישל. "הרי גם אם אתה עובר ליד חולה מאומת - אתה לא בהכרח נידבק ממנו אלא אם כן נחשפת במעבר טיפתי. אני שמח על האפליקציה הזו, אבל אם יש את התקלה הזו - צריך להוריד אותה מחנות האפליקציות. זה הופך להיות כמו זאב זאב. כשהבנתי שזה לא אמין, אז בפעם הבאה שהם יגידו - אני לא אוכל לסמוך עליהם, וזו בעיה".

ד"ר פישל הבהיר כי "השמירה על הנהלים של משרד הבריאות וכל המומחים למחלות זיהומיות ובריאות הציבור היא חשובה מאוד. עם זאת, כדי שנוכל להמשיך ולהטיף לשמירה על זה, אנחנו צריכים כלים טובים החל מבדיקות, אמצעי מיגון וניטור. כרגע זה לא נמצא".

ההודעה שקיבלה אחת העובדות בבית החולים מאפליקציית מגן של משרד הבריאות העוקבת אחרי חולי נגיף הקורונה. 28 במרץ 2020.. אתר רשמי, אתר רשמי
הודעה שקיבלה אחת מעובדות בית החולים באפליקציה/אתר רשמי, אתר רשמי

בשבועות האחרונים שלח ד"ר פישל כמה מכתבים לראש הממשלה, שר הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות על חשיבות תשומת הלב למערך בריאות הנפש במשבר הקורונה. "זה החל מהייחודיות של המטופלים שלנו בשמירה על ההנחיות, ולכן צריכים טכנולוגיות יותר מתקדמות להגנה עליהם ועל הצוות - דרך הקריאה שלי לנהל את הדיווחים התקשורתיים בצורה חכמה שתוביל לקיום הנהלים בלי פאניקה מיותרת. סיפור כזה מנתץ הכול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully