וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

15 מיליון על ראשו: ארה"ב מאשימה את מדורו בסחר בסמים

27.3.2020 / 11:39

בצעד חריג נגד ראש מדינה מכהן, הגיש משרד המשפטים כתבי אישום נגד נשיא ונצואלה ומקורביו, שיחד עם ארגוני טרור, בהם חיזבאללה, וסוחרי סמים הבריחו קוקאין כ"נשק נגד אמריקה". מי שיוביל למעצרם או הרשעתם יקבל מיליוני דולרים. מדורו: "טראמפ - קאובוי גזען"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ארצות הברית הציבה אתמול (חמישי) פרס של 55 מיליון דולר על ראשו של נשיא ונצואלה ניקולס מדורו ועל ארבעה בכירים אחרים, במסגרת כתבי אישום שהגישה נגד הנשיא הסוציאליסטי ומקורביו. לפי כתבי האישום שחשף משרד המשפטים, מדורו "הפך את ונצואלה לארגון פשיעה בשירותי סוחרי סמים וארגוני טרור", תוך שהוא ובעלי בריתו גונבים מיליארדי דולרים מהמדינה.

כתבי האישום נגד 14 גורמי ממשל ואנשים פרטיים מתמקדים בכל האגפים של המשטר "המושחת", כפי שהגדיר זאת התובע הכללי וויליאם בר, בהם ראשי מערכת המשפט וכוחות הביטחון הנאמנים למדורו. זהו צעד חריג במיוחד להעמיד לדין מנהיג מדינה מכהן.

באחד מכתבי האישום נטען כי מדורו ומנהיג המפלגה הסוציאליסטית דיוסדדו קבייו, העומד בראש האסיפה החוקתית המשמשת חותמת גומי של המשטר, קשרו קשר עם מורדים בקולומביה ועם אנשי צבא "כדי להציף את ארצות הברית בקוקאין", ולהשתמש בסחר בסמים כ"נשק נגד, אמריקה".

עוד נטען כי המעשים הפליליים לקידום העברת הסמים והנשק החלו כבר לאחר עלייתו לשלטון של הוגו צ'אבז ב-1999 והם התפרסו עד סוריה, מקסיקו, הונדורס ואיראן. בר העריך כי כ-250 טונות של קוקאין הועברו מדי שנה מדרום אמריקה במסגרת אותו קשר פלילי.

כרזת מבוקש של נשיא ונצואלה ניקולס מדורו, 26 במרץ 2020. AP
פרס של 15 מיליון דולר. כרזת המבוקש של מדורו שפרסמה ארה"ב/AP

מדורו תקף בחזרה כשהאשים את ארצות הברית ואת קולומביה "במתן הוראות להציף את ונצואלה באלימות". הוא כינה את הנשיא דונלד טראמפ "קאובוי גזען" והזהיר כי הוא מוכן להילחם בכל האמצעים הנדרשים, במקרה שארצות הברית וקולומביה השכנה יעזו לפלוש לארצו.

בנוסף לכך, התובע הכללי שלו פתח בחקירה נגד מנהיג האופוזיציה חואן גוואידו, המוכר על ידי ארצות ברית ועשרות מדינות נוספות כנשיא הזמני של ונצואלה.

זאת אחרי שאחד מאותם נאשמים בעבירות הסמים - הגנרל לשעבר קליבר אלקלה - אמר אתמול כי הוא חתם על חוזה עם מנהיג האופוזיציה ועם "יועציו" האמריקנים כדי לרגוש רובים אמריקניים לטובת הפיכה מתוכננת נגד מדורו. צוותו של גוואידו אמר כי הוא מעולם לא פגש את אותו גנרל, שחי בקולומביה מאז 2018 על אף שבעבר כבר הוטלו עליו סנקציות אמריקניות בשל סחר בסמים.

עוד בוואלה!

ארצו סובלת ממחסור במזון, אך מדורו קורא לנשים ללדת 6 ילדים

לכתבה המלאה

עם חשיפת כתבי האישום, שר החוץ מייק פומפאו אמר כי מחלקת המדינה תציע פרס כספי במזומן עבור מידע שיוביל למעצריהם או להרשעותיהם של מדורו ושל מקורביו, כולל 15 מיליון דולר עבור מדורו ועד עשרה מיליון דולר על ארבעה בכירים אחרים כל אחד.

"משטר מדורו נגוע בשחיתות ובפשע", אמר התובע הכללי במסיבת עיתונאים מקוונת מוושינגטון. "בזמן שאזרחי ונצואלה סובלים, חורשי המזימות האלו ממלאים את כיסיהם בכספי סמים, ואת המשך השחיתות שלהם. וזה צריך להסתיים".

במיאמי, התובעים האשימו את נשיא בית המשפט העליון של ונצואלה, מייקל מורנו, בהלבנת כספים בארצות הברית בסך שלושה מיליון דולר לפחות בהכנסות בלתי חוקיות מסגירת תיקים בוונצואלה, כולל אחד שבו היה מעורב מפעל של ג'נרל מוטורס. לטענת התובעים, את מרבית הכסף הוא השקיע ברכישת מטוס פרטי, שעוני יוקרה וקניות בחנות "פרדה".

שר ההגנה של מדורו, גנרל ולדימיר פדרינו, הואשם בקשירת קשר להברחת סמים בכתב אישום שהוגש במאי 2019 ונחשף אתמול.

כתב האישום החריג צפוי להגביר את המתיחות בין וושינגטון לקראקס, בזמן שהתפשטות נגיף הקורונה מאיימת להביא לקריסת מערכת הבריאות של ונצואלה ואת הכלכלה תלויית הנפט שלה, ששקעה אחרי שנים של שחיתות וסנקציות אמריקניות.

מדורו הורה לאזרחים להישאר בבתיהם כדי לנסות למנוע את התפשטות הנגיף, שלדברי הרשויות הדביק 106 אנשים.

מומחים סבורים כי כתבי האישום עשויים להגביר את סיכוייו של טראמפ לנצח בנובמבר במדינת המפתח המתנדנדת פלורידה, שבה זכה בפער קטן ב-2016. במדינה חיים אזרחים שנמלטו מהמשטרים הסמכותניים של ונצואלה, קובה וניקרגואה, ויש להם השפעה פוליטית לא מבוטלת.

עם זאת, לא ברור כיצד ההתפתחות הזו מקרבת את סופו של המשבר הפוליטי בוונצואלה הנמשך מאז ינואר אשתקד בין מדורו, הנתמך על ידי רוסיה וסין, לבין גוואידו. היא יכולה גם לפרק את הקואליציה בהנהגת ארצות הברית נגד מדורו, אם מדינות באירופה ואמריקה הלטינית יחשבו שממשל טראמפ הלך צעד אחד רחוק מדי.

"פעולה מסוג זה לא תורמת בדבר לפתרון מוסכם, משהו שממילא היה קשה במיוחד", אמרה רוברטה ג'ייקובסון, שהייתה הדיפלומטית הבכירה ביותר של חלקת המדינה לעניניי אמריקה הלטינית עד 2018.

מנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גוואידו בקארקס, 5 ביולי 2019. רויטרס
מעמדו ברחוב נחלש. גוואידו/רויטרס

מדורו מאשים את "האימפריה האמריקנית" בניסיון להשתלט על מרבצי הנפט של ונצואלה, הגדולים ביותר בעולם, והשוואה את כתבי האישום נגדו לפלישה לפנמה ב-1989 שבה הופל השליט מנואל נורייגה - שבתחילת דרכו היה בעל ברית של ארצות הברית - כדי להעמידו לדין על עבירות סחר בסמים בפלורידה.

בממשל הנוכחי נמצאים שניים שהיו מעורבים באותה פלישה - בר, שהיה בכיר במשרד המשפטים, ואליוט אברמס, שהיה תת-שר החוץ לענייני אמריקה הלטינית וכיום הוא השליח המיוחד לענייני ונצואלה. השניים הם הכוח העומד מאחורי המדיניות הנצית נגד מדורו.

נקודת השוואה נוספת היא שכפי שנורייגה הפך את פנמה למגרש משחקים של קרטלי הסמים האלימים, ממשל טראמפ מאשים את מדורו ואת בכירי צבאו במתן חסות לסוחרי סמים, למורדים מקולומביה ואפילו לחיזבאללה. עם זאת, ארצות הברית לא צפויה לצאת להרפתקה צבאית בוונצואלה, בטח לא בתקופה זו של מגיפה עולמית.

הקורונה עיכבה את ההכרזה

העמדתו לדין של מדורו לא הייתה משימה קלה, לאור העובדה שראשי מדינות מכהים לרוב נהנים מחסינות תחת החוק האמריקני והנורמות הבינלאומיות. עם זאת, בוושינגטון לא מכירים עוד בשלטונו אלא בגוואידו, אחרי עדויות לזיופים רבים בבחירות לנשיאות ב-2018, אך מדורו ממשיך להיאחז בשלטון ונהנה עוד מתמיכת כוחות הביטחון חרף הפגנות המוניות וניסיון מרד נגד המשטר, אחרי שנים של הגירה של מיליוני אזרחים ומחסור חמור במזון ובציוד רפואי.

הראיות נגדו נאספו במשך שנים על ידי חוקרים במיאמי, בניו יורק, ביוסטון ובוושינגטון, והחקירה התמקדה בעיקר בענקית הנפט הממשלית PDVSA, שהיא המקור למעשה לכל רווחי היצוא של ונצואלה. תפוקת הייצור שלה צנחה לשפל של שבעה עשורים בעקבות הסנקציות האמריקניות עליה, שמונעות מאמריקנים או מחברות זרות לקיים עסקים עמה.

אחרי שהתמיכה של הרחוב בגוואידו דעכה, ממשל טראמפ הגביר את הלחץ על משטר מדורו ומשרד המשפטים שם בעדיפות עליונה את החקירות נגד צמרת השלטון בוונצואלה. לפי שני גורמים המעורים בדיונים במשרד המשפטים, התובע הכללי הדהד את דבריו של הסנאטור מרקו רוביו מפלורידה. גוואידו אף היה אורח הכבוד של טראמפ בעת נאומו לאומה בפברואר, שבו כינה אותו "אדם אמיץ מאוד", אך ההכרזה על כתבי האישום, שהייתה אמורה להיות ב-16 במרץ, נדחתה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.

המגיפה צפויה להסיח עוד יותר את דעתה של וושינגטון והיא מאיימת לפצל את האופוזיציה בוונצואלה, שחלקה מוכנה לעבוד עם מדורו כדי לבלום את המשבר הרפואי. זה יכול גם לתת רוח גבית לקריאותיו של מדורו להקלה בסנקציות האמריקניות, רעיון שבו תומכות גם כמה מדינות אירופיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully