וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וגנץ שוחחו: הנחו את צוותי המו"מ לדון באפשרות לממשלת חירום

25.3.2020 / 23:11

השיחות בין הצדדים התחדשו לראשונה מאז השבוע שעבר, למרות המחלוקת על החלפת יו"ר הכנסת. על רקע ההחמרה במגיפה, השניים הנחו את צוותי המשא ומתן לחזור לשולחן הדיונים כבר מחר כדי לבחון אפשרות להקים ממשלת אחדות

נאום ראובן ריבלין/לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ שוחחו הערב (רביעי) טלפונית, לראשונה מאז יום חמישי. השניים הנחו את צוותי המשא ומתן לחזור לשולחן הדיונים כבר מחר כדי לבחון אפשרות של הקמת ממשלת חירום לאומית, זאת על רקע ההחמרה במגיפת הקורונה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין קרא מוקדם יותר להקים ממשלת אחדות ברקע המשבר. בהצהרה מיוחדת לתקשורת, שבה הוא קרא לכבד את החלטות בית המשפט ברקע התפטרותו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ניצל ריבלין את דבריו כדי לפנות לנתניהו וגנץ: "מצאו את הדרך להציג הנהגה משותפת, הנהגה אחראית, לחברה הישראלית הנמצאת בשעת משבר. שימו לנגד עיניכם, את המגיפה הנוראית המכה בנו, הגובה מאתנו קורבנות יקרים ופוגעת אנושות בכלכלת ישראל, ובבתים רבים כל כך הנאבקים על הישרדותם הכלכלית. אני יודע כמה קצר המרחק ביניכם. על כל אחד מהצדדים להבין את הקווים האדומים של האחר ולהתגמש מולם בהבנה שאין לנו, פשוט אין לנו דרך אחרת".

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, הקריה ת"א, 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה
השיחות התחדשו. נתניהו וגנץ, באוקטובר/אלעד מלכה

בימים האחרונים, בליכוד דרשו מגנץ שלא לקדם את החלפת אדלשטיין, בעוד שבכחול לבן המשיכו בתכנית לבחירת יו"ר כנסת חדש. אמש, בישיבת ראשי כחול לבן שנערכה על רקע המאמצים להחלפת אדלשטיין, גנץ העלה את האפשרות של מתווה "חירום תחילה ואחדות אחר כך". הצעתו כוללת הקמת ממשלת חירום שוויונית לתקופה של חצי שנה כדי לטפל במשבר, כך שבסוף התקופה הזו ינוהל משא ומתן על הקמת ממשלת אחדות יציבה. ההצעה נועדה למנוע את פיצול כחול לבן ולשכנע את מתנגדי האחדות עם נתניהו, ח"כ יאיר לפיד וח"כ משה יעלון, להיכנס יחד עם גנץ לממשלה ולא לפרק את כחול לבן.

עוד בוואלה!

ממשלה עם נתניהו לחצי שנה: המתווה של גנץ - "חירום תחילה ואחדות אחר כך"

לכתבה המלאה

עוד לפני כן, נתניהו קרא לגנץ להיפגש כדי להקים ממשלת אחדות. ראש הממשלה צייץ בטוויטר כי "זו שעת מבחן למנהיגות ואחריות לאומית. אזרחי ישראל זקוקים לממשלת אחדות שתפעל להצלת חייהם ופרנסתם. זה לא הזמן לבחירות רביעיות. שנינו יודעים שהפערים בינינו קטנים ושניתן להתגבר עליהם ולהקים ממשלה. בוא ניפגש עכשיו ונקים ממשלה עוד היום. אני מחכה לך".

בתגובה, גנץ השיב כי יש להחזיר את הדמוקרטיה לתפקד - עוד לפני שמקימים ממשלה. "לא יעזרו הספינים, המתקפות משולחות הרסן על בית המשפט, עליי ועל שותפיי. אני קודם כל אחזיר את הדמוקרטיה הישראלית לתפקוד מלא - ללא פחד וללא מורא. אחר כך בכוונתי לדון בכל הדרכים האפשריות להקים ממשלת אחדות שתיאבק בקורונה ותטפל באתגרים הנוספים שלפתחנו".

למרות טענתו של נתניהו, יו"ר כחול לבן הדגיש כי "הפערים בינינו מהותיים". גנץ הוסיף: "אני נאבק על חובת הפעלתה של הדמוקרטיה הישראלית, ואני מקווה שתצטרף אליי במאמצים האלו. וחשוב מכך - עליך לומר באופן ברור לעם ישראל שאת פסיקות בית המשפט ממלאים ושבישראל לא תהיה אנרכיה. אסור שבשם משבר הקורונה שמחייב טיפול מעמיק - רפואי, חברתי וכלכלי, תירמס הדמוקרטיה הישראלית".

נשיא המדינה, ראובן ריבלין במהלך הצהרתו לתקשורת בבית הנשיא, ירושלים 25 במרץ 2020. -, צילום מסך
קרא להקים ממשלת אחדות. ריבלין/צילום מסך, -

בשבוע שעבר החלו מגעים בין צוותי המשא ומתן של הליכוד ושל כחול לבן על מתווה להקמת ממשלת אחדות פריטטית - כלומר עם ייצוג שוויוני לשני הגושים, לתקופה של שלוש שנים, שבה נתניהו יכהן ראשון ברוטציה למשך שנה וחצי ולאחר מכן גנץ, כשמועד החילופים יעוגן בחקיקה. לפי מתווה זה, בתחילה גנץ יכהן כשר החוץ וח"כ גבי אשכנזי יכהן כשר הביטחון, בעוד שתיקים נוספים יחולקו בין שתי המפלגות.

עם זאת, ישנה מחלוקת מהותית על תיק המשפטים: בכחול לבן דורשים את המשרד לעצמם, ולא למועמד חיצוני כפי שהוסכם במשא ומתן הקודם בין המפלגות בחודש דצמבר. בליכוד מסרבים לוותר על התיק והציעו הצעות יצירתיות כמו מינוי שני שרי משפטים, או מינוי סגן שר עם זכות וטו, אך בשלב זה הן לא התקבלו על ידי כחול לבן. לאור ההתנהלות של הליכוד בכנסת, בכחול לבן הקפיאו את המו"מ ביום חמישי, ומאז הפעילו בליכוד לחץ בדרישה לחדש אותו ולמנוע את החלפת יו"ר הכנסת.

בתוך צמרת כחול לבן, קיימת מחלוקת קשה בנוגע לכניסה לממשלה תחת נתניהו, בין לפיד ויעלון שמתנגדים נחרצות, לבין אשכנזי שתומך בכך, וגנץ, ששוקל זאת בחיוב אך מעוניין קודם כל להשלים את המהלכים בכנסת. במידה שגנץ יחליט להיכנס לממשלה עם נתניהו, המשמעות היא ככל הנראה פירוק כחול לבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully