וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הביקורת על האיכון הסלולרי: האם אפליקציית "המגן" בטוחה?

25.3.2020 / 9:32

משרד הבריאות השיק את אפליקציית "המגן" שנועדה להיות אמצעי משלים לאיכון השב"כ, ולהתריע לאזרחים במידה והיו ליד חולה קורונה. מדובר באפליקציה שעוקבת אחרי מיקום המשתמשים. אך האם ניתן להתקין אותה ללא חשש?

צילום: משטרת ישראל, דובר צה"ל, בית החולים שערי צדק עריכה: אסף דרורי

בתחילת השבוע השיק משרד הבריאות, את אפליקציית "המגן". מדובר באפליקציה לאומית למניעת התפשטות נגיף הקורונה, כשהיא למעשה אמצעי משלים לאיכון שמבצע השב"כ לקווי הטלפון הניידים. "המגן" מאפשרת זיהוי של מפגשים בין חולים מאומתים לבין אנשים שבאו עימם במגע ב-14 ימים שקדמו לאבחון המחלה אצל החולה. למעשה, היא עוקבת אחר מיקומכם ולאחר מכן, במשרד הבריאות מבצעים הצלבה בין הדוחות האפידמיולוגים לבין רשימת המיקומים שבהם הייתם וכך יודעים אם הייתם עמם במגע. אחרי הביקורת הגדולה על המעקב שמבצע השב"כ, נראה כי הפעם המצב שונה לגמרי, ולמרבה ההפתעה שלא אופיינית לארגונים ממשלתיים, ובטח שלא בפיתוח בזמן כה קצר, האפליקציה פותחה תוך שמירה מירבית על פרטיות המשתמשים. בדקנו עד כמה האפליקציה שומרת על פרטיות המשתמשים, ביחד עם אבירן חזום ראש צוות מחקר מובייל בצ'ק פוינט, ועם עו"ד אילן שדי, מומחה למשפט פלילי ודיני סייבר, ויו"ר מנהל של הפורום למשפט מדע וטכנולוגיה.

"משרד הבריאות לקח את העניין של אבטחת המידע די ברצינות", מסביר חזום. "הם העלו את האפליקציה בקוד פתוח, כדי שכולם יוכלו לראות וגם להשתמש בקוד. הסתכלנו על לא מעט היבטים של האפליקציה: החל מהרשאות, ועד לקוד עצמו. מה שאני יכול להגיד זה שהאפליקציה כתובה בצורה שהיא מאוד מכוונת אבטחת מידע", אומר. "האפליקציה מנסה להיות כמה שיותר מדויקת מבלי להפר את הפרטיות של המשתמש. היא פונה לאתר משרד הבריאות כדי לקבל בצורה אנונימית את כל מסלולי חולי הקורונה המאובחנים. המידע הזה מוצלב על מידע שנשמר אך ורק במכשיר של מיקום המשתמש", אמר. "הם מנסים להיות כמה שיותר מדוייקים מבלי לפגוע בפרטיות שלנו. הם עושים עבודה ממש יפה, אני מצדיע להם", סיכם.

השוק העירוני בחדרה, 22.3.2020. שלומי גבאי
האפליקציה תתריע אם הייתם בסמוך לחולה קורונה בשבועיים האחרונים/שלומי גבאי

"אמצעים אזרחיים המופעלים תוך קבלת הסכמה מדעת של האזרח"

"בהתבסס על מה שפורסם, הרי שמדובר בצעד חשוב של משרד הבריאות המוכיח כי ניתן להגן על בריאות הציבור תוך שמירה על זכויות יסוד והעקרונות הדמוקרטיים. להבדיל מהשימוש בשב"כ, עליו אין כל פיקוח, כאן מדובר בכלים אזרחיים המופעלים תוך קבלת הסכמה מדעת של האזרח לפגיעה בפרטיותו והיקפה, כשמראש מדובר בפגיעה מצומצמת", אומר עו"ד אילן שדי, מומחה למשפט פלילי ודיני סייבר, ויו"ר מנהל של הפורום למשפט מדע וטכנולוגיה. "משרד הבריאות מוכיח שניתן להאבק בנגיף מבלי לפנות לסמכות הקיצונית של תקנות לשעת חירום ושימוש ביכולות הטכנולוגיות הייחודיות של השב"כ המיועדות לסיכול "פצצות מתקתקות", תוך צמצום הפגיעה בפרטיות למינימום ההכרחי לשם ביצוע הצלבת נתוני המיקום. דומני כי לא רק שיוכח שאפליקציית המגן יעילה יותר במאבק החשוב בקורונה, שכן הינה כלי ייעודי לכך, אלא גם תתרום לאמון הציבור במקבלי ההחלטות.דווקא בשעה שכזו חשוב לשמור על האיזון הראוי בין השמירה על זכויות הפרט והעקרונות הדמוקרטיים לחובת המדינה להגן על אזרחיה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully