וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישנים במפעלים: הפועלים הפלסטינים שנתקעו בין הסגר ברשות למגבלות בישראל

בעוד שישראל הודיעה על צמצום כניסת הפועלים הפלסטינים, הרשות הפלסטינית הטילה סגר בשל הקורונה, ועשרות אלפי תושבים בגדה המערבית הפכו למובטלים, מבלי יכולת להגיע למפעלים. חלקם נאלצו להיפרד מהמשפחה, ונותרו ללון בארץ עד שיוכלו לשוב לביתם: "אין ברירה, צריך לעבוד"

צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

אוטובוס ריק מנוסעים נכנס בשעות הבוקר המאוחרות של יום שלישי לאזור התעשייה ברקן שבשומרון, ובמעבר הרגלי נראה עובד פלסטיני יחיד עובר. "היום הגיעו רק 16 פלסטינים", אמר מותעז גאנם, שעובד בבידוק בכניסה לאזור התעשייה, והוסיף שבשגרה מגיעים למקום יותר מאלף פועלים פלסטינים ביום. "גם אתמול לא היו הרבה. זה טפטוף כזה. בגלל המצב של הקורונה וכל הדברים. עשו להם גם סגר אצלם, מי שיוצא מהכפר שלו יקבל קנס, והם מפחדים להגיע לעבודה. זה כל העניין", הסביר, בעוד נהג שנכנס למתחם נתן לו בקבוק אלכוג'ל.

גאנם סיפר כי חלק מהעובדים נשארים לישון במפעלים, ובזמן זה מגיע לשער הכניסה נהג פלסטיני מכפר סמוך שמביא אוכל לפועלים שנותרים. "זה אסור, אבל אין מה לעשות, צריך להביא להם אוכל", הוא משיב לשאלה האם אינו מפחד בשל הסגר ברשות.

בשל התפשטות הקורונה, החליטה המדינה להגביל בשבוע שעבר כניסת פועלים וסוחרים פלסטינים רק לעוסקים ברפואה, סיעוד, בניין, חקלאות, וכן לעובדים במפעלים ותעשיות שהוגדרו חיוניים, כמו מזון. כמו כן, נקבע כי הפועלים הנכנסים במחסומים לשטח ישראל יצטרכו להישאר ללון בחודש-חודשיים הקרובים. במערכת הביטחון מעריכים כי ישנם כ-87 אלף פלסטינים שעובדים בשטח ישראל, כשכ-70 אלף מתוכם מוגדרים חיוניים. עם זאת, לפי מערכת הביטחון, ביום סגירת המחסומים לפועלים בשבוע שעבר, נרשמו רק כ-47 אלף פלסטינים. ישנן הערכות כי חלק מהם נכנסו עוד קודם לכן, וכי המספרים גדולים יותר.

אזור התעשייה ברקן 24 במרץ 2020. רוני כנפו
"תמיד עוברות כאן מוניות מלאות בפלסטינים. עכשיו שקט". אזור התעשייה ברקן, השבוע/רוני כנפו

בהתנחלויות ובאזורי התעשייה באזור יהודה ושומרון, שם הוגדרו כ-30 אלף פועלים חיוניים, המצב שונה, שכן מבחינת ישראל עליהם לשוב לבתיהם בתום כל יום עבודה. אולם, הרשות הפלסטינית הודיעה על סגר של שבועיים והוצבו מחסומים ושוטרים רבים ברחובות בשל החשש מהתפשטות הקורונה. החלטת הממשלה הפלסטינית הובילה לסיטואציה מורכבת, שבה רבים מהפועלים אינם רשאים לצאת, אך גם המעסיקים לא הונחו להלינם. כתוצאה מכך, חלק ניסו להיערך מראש ואחרים נותרו בבית.

ברשות הפלסטינית מספר החולים עומד על 97 ואישה אחת מתה מהמחלה. בדיון בוועדת הקורונה בכנסת, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב התייחס לחשש מהמשך התפשטות הנגיף ברשות ואמר כי "ברשימת הדאגות הכי גדולות שלי נמצאים גם הפלסטינים. הם ואנחנו זה כלים שלובים אפידמיולוגית. אנחנו מנסים לתת לדבר הזה מענה".

עוד בוואלה!

הקו האדום נשבר: תכניות הבנייה הרגישות בירושלים קמות לתחייה

לכתבה המלאה
"יש עובדים שלא מגיעים ונשארים בבית בגלל המשטרה והקורונה, לא נותנים להם"

רמי, שמתגורר באחד הכפרים ליד אזור התעשייה ברקן, סיפר כי בינתיים הוא מצליח להגיע לעבודה מדי יום, אך נמצא בחוסר ודאות לגבי הימים הבאים. "יש עובדים שלא מגיעים ונשארים בבית בגלל המשטרה והקורונה, לא נותנים להם. אני מצליח להיכנס בכוח. אין לי ברירה, כי אם אני בבית אני יודע שהמדינה לא משלמת לי, אני חייב לעבוד". מנהל המפעל אמר כי הוא מעסיק כרגע חמישה מתוך עשרה פלסטינים שעובדים אצלו, משום שאינם יכולים לצאת. "בדרך כלל עוברות פה בכביש כל הזמן מוניות קבועות של פלסטינים שיש להם אישור מיוחד ואוספים את העובדים. אבל עכשיו הכול שקט פה", תיאר.

"מכיוון שצריך לסדר תנאי לינה איכותיים, אנחנו נותנים מקום לינה לגרעין קטן מאוד שיכולתי להבטיח לו את זה", אמר מנהל במפעל, שביקש לא לחשוף את השם מחשש לפועליו. "השארתי בשביל לתת שירות ללקוחות. אבל מבחינת הייצור - הוא נפגע. ומילא זה שהייצור שלי נפגע, מה שגרוע זה מבחינת הרשות הפלסטינית כי עובדים 4,000 עובדים באזור התעשייה בברקן. זה אומר 4,000 משפחות ללא משכורת וללא דמי אבטלה, זה אומר בסביבות מאה אלף איש שניזונים מאותם 4,000 ונפגעים", הוא הוסיף.

"השיא שלנו בפסח, והחג נהרס"

ב"אנטיקוביץ'", הביקוש לעוגות ומאפים כשרים לפסח בשיאו, אך המנהל, יותם אנטיקוביץ', אמר כי ישנו מחסור חמור בעובדים. בשגרה עובדים במקום כ-150 פועלים פלסטינים, אך מאז הסגר ברשות הפלסטינית הם לא הגיעו לעבודה. "זה מאוד קשה. אנחנו עובדים ב-30% תפוקה. עכשיו זה גם השיא שלנו בפסח, וגם החג הזה די נהרס. יש ביקוש אדיר מכל הרשתות ומכל המכולות, ואנחנו לא מצליחים לספק את הביקוש", אמר.

אנטיקוביץ' סיפר כי הם מנסים לגייס עובדים ישראלים, לצד הניסיון לקבל אישורי לינה לפועלים פלסטינים. "אני פונה לישראלים, ואמנם אני יודע שמאוד קל לשבת בבית ולקבל חל"ת, אבל בואו תעבדו, עדיף כרגע לעבוד עם מה שיש במקום לשבת בבית ולהשתגע, בואו תעבדו ותיתנו יד. בכל זאת מספקים אוכל ומחפשים עובדים".

מישור אדומים 24 במרץ 2020. רוני כנפו
"אין ברירה, צריך לעבוד". מישור אדומים, השבוע/רוני כנפו
"חלק ישנים באולמות במפעל ולא בתנאים האידיאליים, אבל כל האלטרנטיבות הן קשות, כי אין להם דמי אבטלה"

באחד מהמפעלים לאלומיניום במישור אדומים, עבדו ביום שני שני פלסטינים מהכפר סילוואד שבגזרת רמאללה. הם סיפרו כי בניגוד לחבריהם שגרים ביריחו ורמאללה, הם מצליחים בינתיים לעבור. "נכנסתי כרגיל, יש תחבורה", אמר אחד מהם, אך הבהיר כי רוב האנשים לא יכולים לצאת מהבתים. "אני גר מחוץ לרמאללה, אז לנו אין בעיה", הסביר. עובד במפעל אחר סיפר כי הוא מיריחו, אז הוא נאלץ לישון במפעל ולא יודע מתי יוכל לשוב לביתו. "אבל אין ברירה, צריך לעבוד", אמר.

אך מתברר שיש גם פועלים ישראלים שחוששים להגיע לאזור בגלל הקורונה. כאמל עביד מעיסאוויה הגיע לאסוף ארגזי יין מהמפעל ונאלץ להעמיס את הארגזים בעצמו. "אין פה פועלים אפילו להעמיס, אני צריך להעמיס בעצמי", סיפר. "הם מפחדים לבוא, והרבה מקומות סגורים. את ההזמנה אנחנו צריכים להוציא וביקשו מהנהגים להעמיס בעצמם".

בסניף של "עוז קרמיקה" הסמוך, סיפר המנהל כי נאלצו להוציא כמאה עובדים מתוך 140 לחופשה ללא תשלום וזאת בשל היעדר הזמנות. "אנחנו מעסיקים פה פלסטינים, אבל הם גרים פה באזור, הם בדואים, אז הם לא עוברים דרך הרשות, אז כל עובד פה במפעל יש לו אישור", אמר. הוא הוסיף כי ברשת אף החליטו לסגור כמה מהסניפים. "אין צורך בכל כוח האדם. יכול להיות שביומיים הקרובים נצמצם יותר".

"אלה שיישארו בבית, יוותרו בלי שכר בכלל"

מנכ"ל ארגון העובדים מען, אסף אדיב, אמר כי חלק מהמעסיקים נערכו מראש והעריך כי ישנם עשרות אלפים פלסטינים שנותרו ללא עבודה. "יש מלונות בירושלים המזרחית שלגמרי ריקים כרגע ואין תיירות בכלל, אז יש מעסיק בעטרות ששכר לעובדים שלו חדרים במלון והוא יחלק אותם במשמרות ויסיע אותם לעבודה", סיפר. "חלק ישנים באולמות במפעל ולא בתנאים האידיאליים, אבל כל האלטרנטיבות הן קשות, כי אין להם דמי אבטלה. בעצם אלה שיישארו בבית, ייוותרו בלי שכר בכלל. אם זה יארך חודש-חודשיים, וזה לא בלתי אפשרי, זה ייצור משבר קשה כלכלי, יהיה פשוט מצב של חוסר כל".

אדיב הסביר כי בקרן דמי המחלה של הפועלים הצטברו כ-500 מיליון שקלים שיש לעשות בהם שימוש עבור אלה שאינם יכולים להמשיך לעבוד או אינם רוצים להיפרד ממשפחתם לתקופה כה ממושכת. "יש כספים שיושבים בקרנות שלא זזות לשום מקום ולא עושים בהם שום שימוש, זה הזמן להשתמש בהם ולתת איזה פיצוי מסוים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully