וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המערך הפסיכולוגי למאות מטופלים להט"בים הופסק: "החלטה אטומה"

24.3.2020 / 22:10

משבר הקורונה הוביל לעצירת פעילות המערך לטיפול וייעוץ לקהילה במצבי מצוקה. האגודה למען הלהט"ב ביקשה ממשרד הרווחה להמשיך את הפעילות באופן מקוון והציעה להשתתף במימון, אך נדחתה: "הם לא רואים את טובת האוכלוסייה". משרד הרווחה: "ניתן לפנות לסיוע ברשויות המקומיות"

צילום: הגר נינו, בית החולים הלל יפה, ועד עובדי נמל חיפה עריכה: עמית שמחה

למרות הנחיות משרד הבריאות על המשך העבודה של המערך הפסיכולוגי, ברקע משבר נגיף הקורונה, סגר מנכ"ל משרד הרווחה את מערך הטיפול והייעוץ באגודה למען הלהט"ב לכ-500 מטופלים. "זאת החלטה לא מקצועית, אטומה ושרירותית", אמרו באגודה למען הלהט"ב. "הצענו לגייס מחצית מהתקציב והוא דחה את בקשתנו".

את ההודעה על הפסקת פעילות מערך הטיפול והייעוץ הארצי עבור חברי הקהילה המצויים במצבי מצוקה, סיכון וסכנה קיבלו באגודה בתחילת השבוע שעבר. זאת למרות שהפסיכולוגים והמטפלים לא הונחו להפסיק את הפעילות, וחרף העובדה שניתן לקיימה גם באופן מקוון. המערך שהופסק נותן מענה לאוכלוסייה בסיכון, שאינה צורכת את השירותים הניתנים לאוכלוסייה הכללית. על פי העובדת הסוציאלית של האגודה למען הלהט"ב, אוכלוסיה זו סובלת במצב רגיל מבידוד, ניכור, דיכאון ואף אובדנות - ובימים אלו מצבה גם יכול להחמיר.

מצעד הגאווה בתל אביב, 14 ביוני 2019. ראובן קסטרו
"משרתים אוכלוסיה שנמצאת בסיכון". מצעד הגאווה בתל אביב/ראובן קסטרו

באגודה למען הלהט"ב החליטו להמשיך להפעיל את המערך באופן מקוון מתקציבם הפרטי, אלא שכלכלית הם לא היו מסוגלים להמשיך בכך לאורך זמן. הם פנו במכתב אל מנכ"ל משרד הרווחה, אביגדור קפלן, בבקשה לגייס מחצית מהתקציב ולבצע מאצ'ינג בעלות של עשרות אלפי שקלים. כלומר, הודיעו כי יגייסו מחצית מהכסף ומשרד הרווחה ישלים את הסכום. "הצענו תכנית חירומית שבה אנחנו נגייס כסף למימון חלקי, מתוך הבנה שיש כרגע משבר שהוא גם כלכלי", אמרו באגודה. בנוסף, ביקשו להפעיל את המערך באופן מקוון או לחלופין באופן פיזי עם מרחק של שני מטרים - בהתאם להנחיות משרד הבריאות. "המנכ"ל דחה את בקשתנו על הסף", הם אומרים.

שלי נתן, מנהלת מערך הטיפול והייעוץ באגודה למען הלהט"ב הסבירה כי מדובר בגזירה קשה עבור המטופלים. "בשגרה אנחנו פועלים במימון משרד הרווחה בהפעלה של חמישה עובדים סוציאלים בכל הארץ, שנותנים טיפול ישיר ותמיכה באמצעות קו הקשב של האגודה למען הלהט"ב. במסגרת המכרז שפועל כבר שנה, אנחנו נותנים הנחייה מקצועית וליווי מקצועי ל-30 עובדות סוציאליות בכל הארץ שמטפלות בלהט"ב". עם זאת, לדבריה "קיבלנו כבר בתחילת השבוע הוראה ממנכ"ל משרד הרווחה שכל המערך הזה והמימון שלו יופסק ומבקשים מאתנו להפסיק לעבוד".

"חמישה עובדים נותנים שירות ל-500 אנשים"

נתן תיארה את האוכלוסיה המטופלת, ככזו שנמצאת בסיכון גבוה לתחלואה נפשית ולכן הפסקת הטיפול היא קריטית עבורם. "מדובר באנשים שהרבה מהם נמצאים ללא עורף משפחתי, והקשיים היחידים שיש להם בעולם הזה. זה עם העובד הסוציאלי המטפל או האנשים בקו הקשב שמתקשרים אליהם מדי יום".

לדבריה, אין הנחיה גורפת שאוסרת על עבודה באופן פרטני ופיזי מול המטופלים. "יש מחלקות ברווחה שעדיין עובדות, ומשרד הבריאות הנחה את כל הפסיכולוגים להמשיך ולעבוד תוך הקפדה על מרחק של שני מטרים ומקום מאוורר או באופן מקוון בזום או בטלפון". היא הוסיפה כי "אנחנו משרתים אוכלוסיה שגם ככה נמצאת בסיכון ובוודאי בימים אלה שהבדידות יותר גבוהה. המתח והחרדה יותר גבוהים והסכנה לבריאות גדולה".

נתן אמרה כי מדובר ב-500 מטופלים בסיכון וכי בימים אלה באגודה זקוקים למטפלים ולמתנדבים כשכעת, למרות המשבר, מטפלים בהם חמישה עובדי שירות. "פתחנו מיד קווים של טלפון חירום וקווים של וואטסאפ ואנחנו מחזיקים כל השבוע את העובדים שלנו על חשבוננו כדי שיתנו מענה חלק בזום וחלק פנים מול פנים", סיפרה. אך למרות התגייסות האגודה, לדבריה זהו פתרון זמני. "מדובר במאות אלפי שקלים בחודש. ההחלטה המנהלתית של המנכ"ל לא לוקחת בחשבון את הצרכים של אוכלוסיית היעד, ומתעלמת מהעובדה שמדובר באוכלוסייה שנמצאת גם ככה בסיכון גבוה. זה לא מקצועי".

אביגדור קפלן – יו"ר דירקטוריון קבוצת כלל ביטוח. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
מנכ"ל משרד הרווחה אביגדור קפלן/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

נתן סבורה שבזמן שמשרד הבריאות ממשיך להעניק טיפולים, ובזמן שאגפים אחרים במשרד הרווחה ממשיכים לתת סיוע, "לא ייתכן שאנחנו מסיבות שאולי הן כלכליות בלבד לא נוכל להמשיך לסייע לאוכלוסיה היעד. כעת, חמישה עובדים נותנים שירות ל-500 אנשים". באגודה גם הביעו תסכול על החלטת מנכ"ל משרד הרווחה. "זאת החלטה שרירותית, לא מקצועית, אטומה ולא רואה את טובת האוכלוסייה. מדובר בחמישה עובדים שמבינים את הצורך בעבודה. לא מדובר בעובדים שרוצים להישאר בבית, אלא להיפך", הם טוענים.

ממשרד הרווחה נמסר כי "בעקבות הנחיות משרד הבריאות והמועצה לביטחון לאומי על השבתת שירותים בקהילה, נאלץ משרד העבודה והרווחה לצמצם חלק מהפעילות הקהילתית. חברים בקהילת הלהט"ב שזקוקים לסיוע יכולים לפנות לקבלת טיפול סוציאלי דרך העובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות שהוגדרו כעובדים חיוניים. אם בהמשך תינתן אפשרות להרחבת השירותים בקהילה המשרד יבחן מחדש ההחלטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully