וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודת הכנסת תקועה בשיא משבר הקורונה: "תקדים מסוכן לדמוקרטיה"

על אף שהכנסת הושבעה, נציגי הליכוד וכחול לבן לא הגיעו להסכמות על הרכב הוועדות ועל מועד כינוסן. בליכוד טענו כי הגבלות משרד הבריאות לא מאפשרות את כינוס ועדות הכנסת ויו"ר כחול לבן גנץ תקף: "מצב מסוכן שבו מנסים לבטל את הרשות המחוקקת"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

יממה בלבד אחרי השבעת הכנסת ה-23, עימות נוסף נרשם היום (שלישי) בין הליכוד וגוש המרכז-שמאל בראשות כחול לבן על תחילת עבודתה, על רקע משבר נגיף הקורונה. בישיבה שהתקיימה מוקדם יותר אצל יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין, נציגי המפלגות לא הגיעו להסכמות על הרכב הוועדות, ובינתיים עבודת הכנסת והפיקוח על הממשלה בעת המשבר - תקועה.

עוד בטרם הוקמה ממשלה, ובדומה לתקופת המעבר בשתי הכנסות הקודמות, גוש המרכז-שמאל הביע רצון להקים את הוועדה המסדרת שאמורה להיות בשליטתה. כמו גם להקים את ועדת הכספים, החוץ והביטחון, ועוד ועדה שתעסוק במשבר הקורונה.

למרות שלגוש המרכז-שמאל בראשות כחול לבן יש רוב של 61 בכנסת, בליכוד סירבו להעניק להם יתרון, וטענו כי בעקבות משבר הקורונה מספר חברי הכנסת בכל ועדה לא יעלה על עשרה. עוד אמרו בליכוד כי מפתח החברים בוועדה נקבע לפי הסיעות ולא לפי הגושים, אך בכחול לבן דחו טענה זאת.

דיון במליאת הכנסת, 17 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
עשוי להכריע את הוויכוח. אדלשטיין/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

בליכוד קראו לכחול לבן להיפגש עוד הערב כדי להקים את ועדות הכנסת בהסכמה. עם זאת, במפלגה תקפו את כחול לבן ואת ליברמן וטענו כי "בשעה שראש הממשלה נתניהו נאבק סביב השעון במגיפת הקורונה, הם עסוקים בעסקנות פוליטית במטרה לבצע מחטף שלטוני באמצעות חקיקה אנטי דמוקרטית". עוד נמסר מהליכוד כי "במקום לגלות אחריות לאומית ולהצטרף מיד לממשלת חירום, הם עסוקים בעסקנות פוליטית קטנונית בניגוד גמור להבטחותיהם לבוחריהם".

זאת, בהמשך לדבריו של יו"ר כחול לבן בני גנץ לאדלשטיין, לפיהם "הכנסת היא מוסד ממלכתי וחיוני שחייב להמשיך לתפקד, וביתר שאת בעיתות משבר, וכי מצופה ממנו כמי שמהווה לאורך שנים גורם ממלכתי המשרת את כלל החברה הישראלית, לאפשר זאת". גנץ הדגיש כי "ראוי לחברי הכנסת לשמש דוגמה לציבור בישראל ולהוכיח כי ניתן לתפקד גם בעת משבר, תוך הפגנת אחריות והקפדה על הוראות משרד הבריאות, בין אם בקיום ישיבות בשיחות וידאו או בפתרונות יצירתיים אחרים."

מוקדם יותר אמר גנץ כי "הליכוד, בשליחות נתניהו ואדלשטיין, מנסים בכל מחיר למנוע את עבודת הכנסת". הוא הטיל את האשמה על הצד השני וטען כי "לא מספיק שהכנסת לא מתפקדת שנה שלמה, עכשיו הם גם רוצים שהכנסת החדשה לא תעשה את העבודה המינימלית הנדרשת בשעת משבר". גנץ הוסיף כי "זה מצב מסוכן שבו מנסים לבטל את הרשות המחוקקת ולהשאיר רק את הרשות המבצעת. צעדי הליכוד הם תקדים מסוכן לדמוקרטיה - וניאבק בזה בכל הכוח".

עוד בוואלה!

תפסת מרובה לא תפסת: כמו נתניהו, גם אדלשטיין רק מחזק את החזית שנגדו

לכתבה המלאה
יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
 16 במרץ 2020. דוברות הכנסת, גדעון שרון, אתר רשמי
"בליכוד מנסים לבטל את הרשות המחוקקת". גנץ, בהשבעת הכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת, גדעון שרון

ראשי המפלגה, חברי הכנסת יאיר לפיד ומשה יעלון, מתחו גם הם ביקורת קשה על כך. לפיד טען כי "בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין סגרו את הדמוקרטיה הישראלית", וח"כ יעלון הוסיף כי נתניהו מתקשה להשלים עם תוצאות הבחירות. "הוא משתמש בחוסר אחריות באיום הקורונה", טען יעלון, שהוסיף כי נתניהו "פוגע במכוון בפיקוח הפרלמנטרי הדמוקרטי של הכנסת".

לדברים אלו הצטרף גם ח"כ מאיר כהן מכחול לבן, שאמר כי "ראש הממשלה פועל באופן ישיר לסגירת הכנסת ומטרפד יחד עם אנשי הליכוד ויו"ר הכנסת הקמת וועדות קריטיות לאזרחי ישראל". בנוסף אליו, ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת טען כי "אדלשטיין והליכוד והבלוק מעוניינים לסגור את הכנסת ורוצים לבלום כל ניסיון להקמת ועדה מסדרת. זה ניצול ציני ומסוכן של בהלת הקורונה".

יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר הגיב לביקורת, וטען כי ‏"כחול לבן מנסים שוב לשבור את כללי הכנסת. הם מתנהלים באופן ברוטלי ומנותק מציאות בתוך מסע השנאה שלהם לראש הממשלה שעוסק מבוקר עד ערב בבריאותם של כל אזרחי ישראל. הצענו להקים ועדות במתכונת של עשרה אנשים והם מסרבים. הם שיקרו על הישיבה עם המשותפת - ועכשיו הם משקרים שאנחנו רוצים לסגור את הכנסת".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
 16 במרץ 2020. דוברות הכנסת, גדעון שרון, אתר רשמי
בנימין נתניהו בעת השבעתו לכנסת ה-23, אתמול/אתר רשמי, דוברות הכנסת, גדעון שרון

מי שעשוי להכריע את הוויכוח הוא יו"ר הכנסת אדלשטיין, ששוחח הערב עם השר להגנת הסביבה זאב אלקין ועם ח"כ אבי ניסנקורן. הוא דרש מהם להגיע באופן דחוף להסכמה על הקמת הוועדה המסדרת ויתר הוועדות, במטרה שהכנסת תוכל למלא את תפקידה כמפקחת על עבודת הממשלה בהקדם האפשרי. אדלשטיין מסר כי "בייחוד בתקופה זו חשוב לפעול בהבנות מצד כל סיעות הבית. אין לנו את הפריווילגיה להתכתש בוויכוחים מיותרים".

מוקדם יותר היום אמר אדלשטיין בדיון במליאת הכנסת כי "כולי תקווה שאנחנו נגיע להסכמות. אני אומר חד משמעית - אם לא יהיו הסכמות, עם כל הקושי ולמרות שזה עוד לא קרה בתולדות הכנסת - אביא את הנושא להכרעת המליאה". אדלשטיין הסביר כי "אנחנו לא נשאר בלי ועדה מסדרת, כי בלעדיה אי אפשר להקים לא את ועדת הכספים ולא את ועדת החוץ והביטחון הזמנית. אנחנו נעבוד, נעשה את הפיקוח הפרלמנטרי. אני מציע לכל החברים טיפה לוותר על האגו ועל התוכניות הגדולות שלהם".

העימות הנוכחי מתנהל בצל עימות נוסף בשל סירובו של אדלשטיין לכנס את המליאה כדי להצביע על החלפתו, אף שלגוש המרכז-שמאל יש רוב לכך. "הזמן לפוליטיקה קטנה נגמר", אמר אדלשטיין שלשום. "לא אתן יד למהלך שובר מוסכמות, שמטרתו לאפשר ביצוע מחטפים בבית המחוקקים". עוד הזהיר יו"ר הכנסת מפני מהלכים פוליטיים חפוזים, וטען כי "מטרתם לסתום את הגולל על האפשרות לאחדות שאותה העם רוצה".

(עדכון ראשון: 18:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully