וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב של 61: הרשימה המשותפת וישראל ביתנו המליצו על גנץ להרכבת הממשלה

במהלך סבב ההתייעצויות בבית הנשיא שתי המפלגות הביעו פה אחד, כולל בל"ד, את תמיכתן ביו"ר כחול לבן כמועמד לראשות הממשלה - והוא זכה ברוב של ממליצים. הנשיא זימן את נתניהו וגנץ לפגישה משותפת, וצפוי להטיל על האחרון כבר מחר את הרכבת הממשלה

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: עמית שמחה וטל רזניק

בצל משבר הקורונה וברקע הקריאות להקמת ממשלת חירום, ראשי הסיעות בכנסת ה-23 מתייצבים היום (ראשון) לסבב ההתייעצויות בבית הנשיא ראובן ריבלין. ישראל ביתנו, העבודה-גשר-מרצ והרשימה המשותפת, המליצו על יו"ר כחול לבן בני גנץ להרכבת הממשלה. זאת הפעם הראשונה שהרשימה המשותפת ממליצה פה אחד על גנץ, כולל חברי בל"ד.

בעקבות זאת, כחול לבן השיגו רוב של 61 ממליצים, לעומת 58 ממליצים של הליכוד, ש"ס יהדות התורה וימינה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. כעת, בכחול לבן דוחפים לקיום ההצבעה על יו"ר הכנסת כבר מחר עם ההשבעה, בעוד בליכוד לוחצים על יו"ר הכנסת הנוכחי יולי אדלשטיין לעכב את ההצבעה. הנשיא ייפגש הערב בשעה 19:30 עם נתניהו וגנץ לפני שימסור את החלטתו על הטלת המנדט.

נשיא המדינה נערך להטלת המנדט על יו"ר כחול לבן כבר מחר בצהריים. לאחר שגיבש רוב של 61 ממליצים מבין הח"כים, הנשיא יכריז כי הוא המועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר להרכבת הממשלה. מרגע זה יעמדו לרשות גנץ 28 ימים להרכבת ממשלה עם אפשרות להארכה של 14 ימים נוספים.

סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת - הגעת נציגי ישראל ביתנו להיוועצות במשכן הנשיא, ירושלים 15 במרץ 2020. קובי גדעון לע"מ, אתר רשמי
ליברמן וריבלין בבית הנשיא, היום/אתר רשמי, קובי גדעון לע"מ

לאור המגבלות של משרד הבריאות על כינוסים ציבוריים, סבב ההמלצות קוצר מיומיים ליום אחד בלבד, ומתקיים ללא נוכחות עיתונאים אלא מועבר בשידור חי בלבד. בנוסף לכך, הסיעות התבקשו לצמצם את גודל המשלחות שהן שולחות והזמן שמוקצה לכל אחת מהן הוגבל, כשרק נציג אחד מכל סיעה יקבל את זכות הדיבור.

משלחת הליכוד, הסיעה הגדולה בכנסת ה-23, הייתה הראשונה להגיע להיוועצות עם השרים יריב לוין וישראל כץ. אחרי הליכוד, לפי סדר יורד בהתאם לגודל המפלגה, הגיעו נציגי כחול לבן והרשימה המשותפת ויגיעו בהמשך ש"ס, יהדות התורה, העבודה-גשר-מרצ, ישראל ביתנו וימינה. בתום סבב ההתייעצויות הנשיא יכריז על מי הוא מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, ומרגע זה יעמדו לרשותו 28 ימים להרכבת ממשלה עם אפשרות להארכה של 14 ימים נוספים.

הנשיא ראובן ריבלין בסבב ההתייעצויות עםהסיעות שנבחרו לכנסת , מרץ 2020. מארק ניימן/ לע"מ, דוברות בית הנשיא
"מחויבים ביתר שאת לקיים תהליכים דמוקרטיים חיוניים גם בשעת חירום". בית הנשיא, היום/דוברות בית הנשיא, מארק ניימן/ לע"מ

בפתח סבב ההתייעצויות, ריבלין אמר כי "אנו בעיצומה של התמודדות יוצאת דופן. מלחמה ומאבק ישראלי כולל עולמי בהתפשטות הקורונה. חשוב מאוד כי נקפיד על הכללים וההוראות ולא ניכנע לפחד או חרדה. זו שעת מבחן לא רק למערכת הבריאות והכלכלה גם לנו כחברה. התמודדות עם משבר חירום תלויה בחברה האזרחית שלנו. אנו נדרשים לשמור על קור רוח ולהימנע מהיסטריה".

"התמודדות עם מצבי חירום מעולם לא פגעה בדמוקרטיה הישראלית, להיפך, היא חיזקה אותה", הוסיף ריבלין. "אנו מחויבים ביתר שאת לקיים תהליכים דמוקרטיים חיוניים גם בשעת חירום. ההתייעצויות הן המשך ישיר לבחירות שבהן השתתפנו כולנו".

הנשיא ציין כי הוא "מבקש להגיע מתוך הבנה שעלינו לעסוק בהקמת ממשלה בהקדם האפשרי. ייתכן שהקמת ממשלה תהיה כרוכה בעיצוב הסדרי ביניים לחודשים הקרובים אך אין לי ספק שזה מה שהעם מצפה ממנהיגיו בשעה זו".

הנשיא ראובן ריבלין בסבב ההתייעצויות עםהסיעות שנבחרו לכנסת , מרץ 2020. מארק ניימן/ לע"מ, דוברות בית הנשיא
סבב ההתייעצויות בבית הנשיא, היום/דוברות בית הנשיא, מארק ניימן/ לע"מ

במסגרת המלצת הליכוד על ראש הממשלה נתניהו לקבלת המנדט להרכבת הממשלה, השר לוין הסביר כי "אנחנו מקיימים הליך פורמלי, אבל הוא לא הליך רגיל. אנחנו נמצאים בשעת חירום אמיתית אירוע מתגלגל ותהליך שלא ידענו כמותו והוא מחייב הקמת ממשלה במהירות ועם בסיס רחב. זו לא העת לממשלות מיעוט שאין להן יכולת תפקוד בכנסת. זו בוודאי לא העת לבצע שינויים, אלא העת ליציבות, שבה לבעלי הניסיון יש יתרון עצום".

לדברי לוין, הדרך היחידה להגיע לתוצאה נכונה היא "הקמת ממשלה רחבה בהובלת נתניהו". הוא חזר על הצעתו של ראש הממשלה, שלדבריו הועברה לעו"ד יורם טורבוביץ', המייצג את כחול לבן - הקמת ממשלת חירום עם מבנה שוויוני בין המפלגות השונות למשך חצי שנה, או ממשלת אחדות למשך קדנציה מלאה עם רוטציה על ראשות הממשלה.

בתשובה לשאלתו של ריבלין, האם יש לקחת בחשבון את ההאשמות העומדות מעל לראשו של "ח"כ מסוים", השיב לוין כי "התשובה היא לא, חד-משמעית. יש במדינת ישראל חוק שמאפשר לראש הממשלה לכהן גם במצב הזה. במקום שבו אין קביעה חד-משמעית שהוא אינו יכול לכהן אין אלא להסיק כי הוא זכאי. הבחירות נערכו אחרי שהכל היה ידוע. התוצאה היא שהתמיכה בראש הממשלה רק גדלה. על פתק ההצבעה היה כתוב במפורש שמו של נתניהו כמועמד להרכבת הממשלה".

אחרי הההתייעצות, לוין אמר כי "אלה אינם ימים רגילים. זה לא הזמן לפוליטיקה קטנה או חשבונות אישיים, אלא הזמן לשים את השנאות והחרמות בצד. נוכח הצורך בימים אלה בניסיון העצום של ראש הממשלה, הדרך הנכונה היא להטיל עליו את הרכבת הממשלה ולהקים ממשלה בהובלתו במהירות".

"העם משווע לממשלה יציבה"

מטעם כחול לבן הגיעו לנשיא ריבלין חברי הכנסת משה יעלון, אבי ניסנקורן וקארין אלהרר. ריבלין אמר לנציגי המפלגה כי "העם באמת משווע לממשלה יציבה, שתהיה ממשלת אחדות, ואני פותח את לבי. אני יודע את כל הבעיות הפוליטיות הניצבות, אנחנו בזמן לא פשוט. יש צורך להתמודד עם דבר שנפל על הציבור כולו. העם מחכה ומצפה למציאת פתרון".

יעלון המליץ על גנץ "דווקא בשל השעה הקשה הזו" ואמר כי "רצינו ממשלת אחדות עוד לפני משבר הקורונה. במצב הנוכחי, נוכח מה שראינו בשעות האחרונות, הפגיעה הקשה בדמוקרטיה הישראלית, שפוגעת גם ברשות המחוקקת. אנחנו נדע גם למגר את הקורונה וגם לשמור על הדמוקרטיה הישראלית". ריבלין שאל את יעלון מה עמדתם לגבי המתווה שהציע נתניהו, להקמת ממשלת חירום. יעלון השיב כי "עצם העובדה ששום הצעה לא הוצגה בפנינו עד הבוקר, וההצעה הועברה רק לפני שהמשלחת של הליכוד באה לפה, אנחנו חושדים שאין פה כוונה תמימה. עצם העובדה שזה קרה הבוקר בניסיון למנוע המלצות מבני גנץ מעוררת חשדות".

הנשיא ראובן ריבלין בסבב ההתייעצויות עםהסיעות שנבחרו לכנסת , מרץ 2020. מארק ניימן/ לע"מ, דוברות בית הנשיא
ריבלין עם נציגי כחול לבן בבית הנשיא, היום/דוברות בית הנשיא, מארק ניימן/ לע"מ

ניסנקורן הוסיף לדבריו של יעלון כי "יש תחושה קשה שההצעה בבוקר באה לשבש את ההמלצות. אתמול באחת בלילה יצאה החלטת שעת חירום לבית המשפט. זה מעלה הרבה מאוד חששות". עוד אמר ניסנקורן: "אנחנו לא יכולים לשרטט פתרון בישיבה הזו. אנחנו מוכנים לבחון הכול, אבל חייבים לבחון את האלטרנטיבות ואז לקבל החלטות".

ח"כ אלהרר אמרה כי "אין מחלוקת" בשאלת ממשלת האחדות, אך לדבריה, "אחדות צריכה לבוא ממקום של אמון. הצעות לאחדות לא באות דרך כתבים פוליטיים. ההצעה הועברה דקות ספורות טרם כניסתנו לחדר הזה. גם סיעתית וגם אישית אני חרדה מהמקום שהחלטות קרדינליות לגבי הדמוקרטיה הישראלית מתקבלות באחת בלילה בחסות החשכה".

בסיום ההתייעצות, יעלון הביע תקווה שגנץ יקבל 61 ממליצים, כדי ש"נוכל לצאת לדרך כדי להתמודד נכון יותר מול הקורונה וכדי למנוע הרס של הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו מגויסים כדי למגר את הקורונה רוצים להתגייס גם כדי למנוע הרס של הדמוקרטיה הישראלית. מקווה שיינתן לנו המנדט להתמודד עם שני אתגרים אלה ויותר".

הגעת סיעת הרשימה המשותפת להתייעצויות בבית הנשיא, ירושלים 15 במרץ 2020. מארק ניימן לע"מ, אתר רשמי
הצבעה פה אחד עבור גנץ. עודה וריבלין, היום/אתר רשמי, מארק ניימן לע"מ

אחרי כחול לבן הגיעה תורה של הרשימה המשותפת, שיוצגה על ידי יו"ר הרשימה איימן עודה וחברי הכנסת אחמד טיבי, מנסור עבאס ומטאנס שחאדה. בפתח דבריו אמר עודה כי "אנחנו ניצבים בפני מחלה קשה ורצינית ואנחנו כולנו מתייחסים אליה ברצינות. זו שותפות גורל של כל האזרחים. מי ייתן שהציבור יבין שותפות גורל זה לא רק לעמוד בפני המלחמה, אלא שהשלום, הדמוקרטיה והשוויון הם גם שותפות גורל ואינטרס אמיתי לכולנו".

לדבריו, "בבחירות האחרונות הערבים אכן נהרו, והעבירו מסר שאין רוב יהודי - לא לנתניהו ולא לגנץ. לאף אחד מהם אין רוב יהודי רק בזכות נהירת הערבים ועוד 20 אלף יהודים שהצביעו לנו".

עודה הביע את התנגדותו להקמת ממשלת אחדות או חירום, כמו גם "כל ממשלה שבראשה עומד נתניהו". לדבריו, "אנחנו עקביים וניאבק למען העמדה שלנו. במידה שגנץ או נתניהו ילכו לאחדות או חירום נהיה המתנגדים העיקריים. במידה שגנץ יבחר להקים ממשלת מרכז-שמאל אנחנו ממליצים על גנץ. אם יהיו 61 ממליצים על גנץ, אנחנו מבקשים שכל החברים של המשותפת, כל 15 החברים, אכן ממליצים".

ח"כ טיבי הוסיף כי "אנחנו רוצים להזיז את נתניהו ואת דרכו. אנחנו לא מחבלים עם חליפות, אנחנו עורך דין ושלושה דוקטורים. זה היה נורא לשמוע את זה מיהודים על ערבים, האמירות האלה מקוממות את הציבור שלנו. אנחנו מכבדים את דעת חברנו בבל"ד, אבל הרוב קובע ואנחנו מאוחדים בהמלצה להמליץ על גנץ".

יו"ר בל"ד, מטאנס שחאדה, הסביר כי בסיעתו התנגדו להמלצה על גנץ, אך "אנחנו רוצים שינוי אמיתי. בסופו של דבר ראינו שגם עלינו יש אחריות לכבד את קולות הבוחרים ואת האחדות ברשימה המשותפת. אנחנו חייבים להיות מאוחדים רוצים להחליף את נתניהו והמדיניות שלו. למרות ההחלטה העקרונית שלנו לא להמליץ, החלטנו לתת סיכוי לשינוי המציאות לטובת כולנו".

יור רע"ם, מנסור עבאס, הוסיף כי "הנושא העיקרי עליו שתי המפלגות נאבקו זה מעמד החברה הערבית. ציבור הבוחרים שלנו נתן לנו את הכוח האלקטורלי להמליץ. אנחנו נגד פסילות של כל המגזרים, לא רק של המגזר הערבי. בעד שותפות של כולם".

"יש נכונות בשתי המפלגות לעשות משהו משותף"

בהמשך, סיעת ש"ס המליצה על נתניהו כעל מועמדה להרכבת הממשלה הבאה. למרות המתקפה של כחול לבן נגד נתניהו, יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר בהתייעצות עם ריבלין כי יש נכונות של שני הצדדים, הליכוד וכחול לבן, להקים ממשלה יחד. לדבריו, "כמי שמדבר עם שני הצדדים, ושמח ששני הצדדים גם מקשיבים לי ונותנים באמון, ניסיתי, הכניסו אותי לעניין וצריך להסתכל על חצי הכוס המלאה, ואני מעיד באופן אישי שיש נכונות בשתי המפלגות לעשות משהו משותף, יש בעיה של משבר אמון ביניהם".

דרעי אמר כי "אפשר וכדאי תוך יומיים להקים ממשלה רחבה". לדבריו, "אין סיכוי להקים ממשלת מיעוט לאף אחד משני הצדדים, אני אומר את זה באחריות, גם אם על הנייר יש רוב. זה סתם מיותר, ולא רק בגלל מה שיודעים, אלא אני אומר גם בגלל מה שלא יודעים. משיחות שלי עם אנשים מאד חשובים בצד השני - אין הסכמה לממשלת מיעוט".

יו"ר ש"ס, אריה דרעי בדרכו לישיבת בלוק הימין בכנסת 3 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, אתר רשמי
"אין סיכוי להקים ממשלת מיעוט". דרעי/אתר רשמי, יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי ש"ס, גם סיעת ימינה המליצה על נתניהו כמועמד להרכבת הממשלה. נציגת הסיעה, ח"כ איילת שקד, אמרה בפגישתה עם הנשיא ריבלין כי "זה הדבר הנכון עבור המדינה. גם בשעת משבר קשה, חייבים לצאת מהפלונטר ולהקים ממשלה". שקד הוסיפה כי "מכיוון שאנחנו לא מצליחים להקים ממשלה צרה - צריך לקדם ממשלת אחדות".

הנשיא ריבלין שאל את שקד האם יש אפשרות שהסיעה תתמוך במועמד אחר בשלב מאוחר יותר של המגעים להרכבת הממשלה. לכך השיבה שקד כי "הניסיון להקים ממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת נועד לכישלון - וזו טעות קשה מאד. יש שם תומכי טרור שלא צריכים להיות בכנסת. אנחנו לא נהיה שם לא מלכתחילה ולא אחר כך".

הגעת סיעת ימינה להתייעצויות בבית הנשיא, ירושלים 15 במרץ 2020. קובי גדעון, לע"מ, אתר רשמי
ח"כ איילת שקד וסיעת ימינה בבית הנשיא, היום/אתר רשמי, קובי גדעון, לע"מ

לאחר מכן, נציגי העבודה-מרצ המליצו על יו"ר כחול לבן בני גנץ להרכבת הממשלה. יו"ר העבודה עמיר פרץ אמר כי "אנחנו רוצים שיביטו על האזרחים במדינת ישראל כאזרחים שווים, לכן צריך לתת הזדמנות לחשוב בדרך אחרת". הוא הוסיף כי "בני גנץ עבר שנה שאמנם לא נתנה לו הזדמנות לעשייה בממשלה, אבל גם לעבור שנה כזו זו טירונות לא פשוטה". הוא הוסיף כי "לא נתמוך בשום ממשלה צרה בראשות נתניהו. אם בני גנץ יבוא עם הצעה חדשה נשקול אותה, אנחנו סומכים על גנץ כשיהיו הצעות אחרות, שיבואו על ידי גנץ, בהחלט נשקול אותן".

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ אמר כי "אם גנץ יקבל 61 ממליצים, זה אומר שהוא נהנה מתמיכה של רוב הח"כים, זאת אומרת יש לו בסיס טוב על בסיס הרוב הזה להרכיב ממשלה בראשותו". הוא הוסיף כי "אנחנו חושבים שזה צריך להיות בראש ובראשונה הנתיב שבו צריך ללכת. אנחנו רואים מה קורה סביבנו, אנחנו מודעים לצורך למנוע בחירות רביעיות. עדיין יש דברים בסיסיים, כמו המשפט של ראש הממשלה שאמור להתחיל, זה פסול שהוחלט לדחות אותו, לא נכון להשעות את מערכת המשפט או לדחות את המשפט של ראש הממשלה". לדבריו "יש עוד כמה דברים שאנחנו צריכים לקחת בחשבון מלבד הרצון למנוע בחירות רביעיות. אנחנו מודעים למשבר הקורונה אנחנו נתן לממשלה הנוכחית כל תמיכה שצריך".

סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת - הגעת נציגי סיעת העבודה-גשר-מרצ להיוועצות במשכן הנשיא, ירושלים 15 במרץ 2020. קובי גדעון לע"מ, אתר רשמי
פרץ והורוביץ במהלך פגישת ההתייעצות בבית הנשיא/אתר רשמי, קובי גדעון לע"מ

בהמשך הגיעו יו"ר ישראל ביתנו וח"כ עודד פורר, שהמליצו בפני הנשיא על גנץ כמועמד לראשות הממשלה. ליברמן קרא להקמת ממשלת חירום ברקע משבר נגיף הקורונה. "הדבר הכי הגיוני זה שתי המפלגות הגדולות ביחד 69 מנדטים, עם רשת ביטחון של ישראל ביתנו", אמר. "יש רוב מוחץ, אפשר לחסוך את כל התהליך המסורבל של הקמת ממשלה. צריך קודם כל ממשלה כזו. מבחינת הפאניקה בציבור, הסכנה הגדולה ביותר מהקורונה היא הבהלה מהקורונה, אנחנו נמצאים בפאניקה המונית". עוד הוסיף כי "מקווים לתשובה חיובית של ראש הממשלה ללכת לממשלה של שתי מפלגות גדולות בלבד וכל השאר יתנו גיבוי מהצד בלי לתת מקח וממכר. כל הסכמה של שתי המפלגות הגדולות על מי יעמוד בראש מקובלת עליי".

לדברי ליברמן, "המצב הכלכלי והמצב הכללי לא מאפשרים להמשיך במתכונת של טייס אוטומטי, צריך לחשב מחדש את התקציבים, לבנות תכנית כלכלית לביטחון בריאות וסיוע למגזר העסקי. לכן ריאלית כדי לאשר תקציב ולבנות תכנית ריאלית ולהתחיל ליישם אותה, חייבים טווח מינימלי של ממשלה לשנתיים".

יו"ר ישראל ביתנו אף תקף את נתניהו וטען כי הוא מעוניין בבחירות נוספות. "הרושם שלי, ואני מכיר את ראש הממשלה כמה ימים, שכל רצונו זה להגיע לבחירות מוקדמות ככל האפשר, וכרגע הוא עושה אקרובטיקה פוליטית", הסביר. "אבל היעד האסטרטגי שלו להגיע ל63-64 מנדטים עם הגוש שלו בבחירות מוקדמות, ואז הוא חופשי לפעול בכל הנושאים שיקרים לליבו כמו פסקת ההתגברות והחוק הצרפתי".

אחרונים הגיעו נציגי יהדות התורה, היו"ר יעקב ליצמן וחברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב, כדי להמליץ על נתניהו כמועמד הסיעה להרכיב את הממשלה הבאה. אולם ריבלין אמר בפתח הפגישה עמם כי "הפור נפל", והמועמד גנץ השיג 61 המלצות, אך ציין כי "הדברים בפוליטיקה הם לא תמיד פשוטים כל כך". ריבלין הוסיף כי זימן את נתניהו וגנץ לפגישה והסביר כי ינסה "לדבר איתם כדי לראות איך מקדמים אפשרות להגיע לממשלה שבאמת תוכל להגיע להכרעות והחלטות".

ליצמן נימק את ההמלצה של המפלגה על נתניהו, ואמר כי "אני רואה מנהיגות בימים אלה שנתניהו יכול להוביל את המדינה, וזה מראה שצריך להמשיך את זה הלאה". בתגובה שאל ריבלין: "האם בכל זאת אתה חושב שצריך לדאוג ולראות איך אפשר לעזור למנהיגים להקים ממשלת אחדות?". ח"כ גפני השיב: "אנחנו נמצאים במצב חירום, בעם זה ייראה משונה אם נתחיל לריב, זה ייראה כמו ילדים קטנים. אנחנו בעד זה שתהיה ממשלת חירום אבל ממליצים שבנימין נתניהו יהיה ראש הממשלה הזו".

המהלך להחלפת אדלשטיין והקריאות להקמת ממשלת חירום

בליכוד תקפו את גנץ בעקבות המלצת המשותפת ואמרו כי "בזמן שראש הממשלה נתניהו מנהל משבר עולמי ולאומי חסר תקדים בצורה האחראית והשקולה ביותר, גנץ דוהר לממשלת מיעוט שתלויה בבל"ד, היבא יזבק ותומכי טרור וזאת במקום להצטרף לממשלת חירום לאומית שתציל חיים". עוד הוסיפו בליכוד כי "כחול לבן שיקרו לבוחרים שלהם במצח נחושה עד לרגע סגירות הקלפיות. הם הבטיחו לא להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת וזה בדיוק מה שהם מנסים לעשות כרגע במהלך ציני שהוא פגיעה אנושה בדמוקרטיה וברצון העם. הגיע הזמן להתעשת ולגלות מנהיגות ואחריות. זה הזמן לממשלת חירום לאומית שתפעל למען אזרחי ישראל ותדאג להצלת חיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully