וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פגיעה באמון הציבור": ניצב לשעבר ניסו שחם נשלח ל-10 חודשי מאסר

10.2.2020 / 9:55

בית משפט השלום בת"א הטיל עונש מאסר בפועל על הניצב לשעבר שהורשע במרמה, הפרת אמונים והטרדה מינית. בנוסף לכך, נקבע כי הוא יפצה את חלק מהשוטרות שאיתן קיים יחסים. סנגורו של שחם הודיע כי בכוונתו להגיש ערעור לעליון על עצם ההרשעה: "העניין לא תם ולא נשלם"

צילום: יותם רונן, עריכה: שאול אדם

גזר דין לניסו שחם - כל הפרטים:

  • בית המשפט הטיל עשרה חודשי מאסר על ניצב לשעבר ניסו שחם: "פגיעה באמון הציבור"
  • שחם, שהורשע במרמה, הפרת אמונים והטרדה מינית, יפצה חלק מהשוטרות שעמן קיים יחסים
  • סנגורו של הניצב לשעבר הודיע כי בכוונתו לערער לעליון על ההרשעה: "לא תם ולא נשלם"
  • הפרקליטת: "מקווים שגזר הדין יהווה תמררו אזהרה ואבן דרך משמעותית"

בית משפט השלום בתל אביב גזר היום (שני) עשרה חודשי מאסר בפועל על ניצב לשעבר ניסו שחם, שהורשע בעבירות של מרמה, הפרת אמונים והטרדה מינית. בנוסף לכך, נגזרו עליו חמישה חודשי מאסר על תנאי ופיצוי לחלק מהשוטרות שעמן קיים יחסים.

גזר הדין מגיע כארבעה חודשים אחרי הרשעתו של שחם על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב. שחם, כך נקבע, קיים מערכות יחסים עם שורת שוטרות זוטרות ולאחר מכן קיבל החלטות שונות בעניינן. בפתח דבריו, שופט בית משפט השלום שמואל מלמד הסביר היום כי לשיטתו, אף ששחם הורשע בסעיף אחד של הפרת אמונים, יש להתחשב בכך שדובר על שמונה פרשיות שונות שנכללו תחת אותו סעיף אישום.

"אני מסכים כי המדינה ציינה רק הוראה אחת של מרמה והפרת אמונים, אולם כתב האישום מפרט שמונה פרשיות ושמונה סיפורים בהם הורשע הנאשם", כתב. "הפרשיות השונות, כפי שכינתה אותן המדינה, מתארות מעשים שונים בהן היה הנאשם בניגוד עניינים. לאור ריבוי המעשים אני קובע כי יש פגיעה קשה בערך החברתי המוגן (על ידי העבירה, ד"ד)".

גזר דין לניסו שחם, בית משפט השלום תל אביב, 10 בפברואר 2020. אבשלום ששוני, פלאש 90
עשרה חודשי מאסר בפועל ופיצוי לחלק מהשוטרות. שחם בבית המשפט, היום/פלאש 90, אבשלום ששוני

עוד הוסיף השופט מלמד כי "במשמעות הסעיף של הפרת אמונים אין משמעות להסכמת הנשים. הפגיעה היא באמון הציבור. כל עובד ציבור צריך לדעת שהוא מנוע מלטפל בעניינם של אנשים שיש לו קשר איתם מעבר לקשר המקצועי הקורקטי, ומרגע שלא עשה זאת - פגע בערכים המוגנים. הערך אינו הפגיעה בנשים, כפי שתופס אותו הנאשם, אלא באמון הציבור".

סנגורו של שחם, עו"ד בעז בן צור, ביקש לעכב את תחילת המאסר כדי לאפשר להגיש ערעור על ההרשעה. "שחם פה לפני הדיון הודיע שהוא לא מתכוון לערער על גזר הדין והוא יעמוד בזה. יחד עם זה, העניין לא תם ולא נשלם. נערער לעליון על עצם ההרשעה", הודיע בן צור.

מנכ"לית שדולת הנשים, מיכל גרא מרגליות, מסרה לאחר מתן גזר הדין: "ניצול של יחסי מרות הוא אסור לפי חוק, מכיוון שהוא מוביל להעדר תחושת ביטחון של נשים בתוך מקום העבודה. ניסו שחם קיים קשרים מיניים עם 8 נשים צעירות ממנו משמעותית, שהיו כפופות לו. הוא נישק אישה בניגוד לרצונה. אלה הדברים שתנועת #metoo נאבקת נגדם. מקום העבודה שלנו חייב להישאר מקום בטוח, נקי מהטרדות, מבושה, מחשש להיענש במקרה שלא נסכים, שלא נזרום, שלא נשתוק. אנחנו - קהילה אדירה של ארגונים, של פעילות ושל נשים, נלחמות על זה כבר שנים, ובקרב הזה אנחנו לא מוכנות להפסיד. המשטרה חייבת להוביל מדיניות של אפס סובלנות להטרדות ופגיעות מיניות - גם בתוכה, וגם בחקירת תלונות של נפגעות שמגיעות אליה".

עוד בוואלה!

השנה שבה כללי המשחק השתנו: כשהציבור לא זקוק להכרעת בית המשפט

לכתבה המלאה

"מקווים שגזר הדין יהווה תמרור אזהרה"

באפריל 2018 הורשע שחם במעשה מגונה בשוטרת, אך זוכה משורה של אישומים בהטרדה מינית של שוטרות ובכמה סעיפים של הפרת אמונים, בהם הואשם משום שקיבל החלטות בנוגע לשמונה שוטרות זוטרות שאיתן קיים מערכות יחסים. הפרקליטות ערערה על זיכויו של שחם, ובבית המשפט המחוזי הוא הורשע גם בהטרדה מינית ובהפרת אמונים. התיק הוחזר לבית משפט השלום לצורך גזירת העונש.

בפסק הדין נקבע כי שחם השחית בהתנהלותו את מקום עבודתו ופגע קשות במחויבותו לאכיפת החוק ולתקינות האינטרס הציבורי שעליו הוא עצמו היה מופקד. עו"ד רונן יצחק ועו"ד ליאת יונניאן מהמחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה אמרו כי "גזר הדין מבטא את ההכרה של בית המשפט בחומרת העבירות שביצע ניסו שחם בתקופה בה שרת בתפקיד בכיר בקצונת משטרת ישראל. בית המשפט קבע כי מפקד בכיר אשר מנצל את מעמדו לצורך קשירת יחסים מיניים במקום העבודה גורם לפגיעה חמורה בכבוד האדם של השוטרות ובשוויון הזדמנויות שלהן במקום עבודתן - ודינו מאסר מאחורי סורג ובריח".

הם ביקשו "לחזק את ידי השוטרות שהתייצבו על דוכן העדים - למרות הקושי הרב הכרוך בכך", והוסיפו: "אנו תקווה כי פסק הדין שניתן בעניינו של ניסו שחם יהווה תמרור אזהרה ואבן דרך משמעותית במאבק ליצירת סביבת עבודה בטוחה, שוויונית ומוגנת לשוטרות בפרט ולנשים בכלל".

גזר דין לניסו שחם, בית משפט השלום תל אביב, 10 בפברואר 2020. אבשלום ששוני, פלאש 90
"הערך אינו הפגיעה בנשים, כפי שתופס הנאשם, אלא באמון הציבור". שחם בדיון, היום/פלאש 90, אבשלום ששוני

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) דרשה עונש של 11-18 חודשי מאסר בפועל. התובע מטעם מח"ש, עו"ד רונן יצחק, אמר היום כי גזר הדין "מבטא את החומרה היתרה שבה ראה בית המשפט את המעשים שביצע שחם כקצין בכיר במשטרה. גזר הדין גם מבטא את העובדה שמעשיו של שחם גרמו להשחתת מקום העבודה, פגעו בשוויון בו, פגעו בנשים ובאוטונומיה שלהן, ולכן נגזר עליו עונש מאסר".

במהלך הדיון בטיעונים לעונשו, הכחיש שחם כי עבר על החוק וקרא לשופט שלא להקל בעונשו. "אני לא עשיתי את העבירות, אבל אם אתה מוצא שמגיע לי עונש חמור - תן לי ולא אערער עליו, אבל אני כן אבקש רשות ערעור לעליון", אמר הניצב לשעבר.

(עדכון ראשון: 8:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully