וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העימותים בגדה: בן 17 שהשליך בקבוק תבערה נהרג מירי כוח צה"ל בחברון

אמיר בוחבוט ויפעת רוזנברג

5.2.2020 / 17:40

הפלסטינים הודיעו כי הנער, בשם מוחמד סלמאן טעמה חדאג', נהרג במהלך עימותים בעיר. גורמים בצה"ל מסרו כי הנער הפלסטיני נורה לאחר שזרק בקבוקי תבערה לעבר חיילים. בעקבות הירי, צה"ל מתגבר את המרחב בכוחות מחשש לטרור

עריכה: שאול אדם

משרד הבריאות הפלסטיני הודיע היום (רביעי) כי נער בן 17 נהרג מירי של כוחות צה"ל בחברון. הנער, בשם מוחמד סלמאן טעמה חדאג', נורה במהלך עימותים בעיר. גורמים בצה"ל מסרו כי הנער הפלסטיני נורה לאחר שזרק בקבוק תבערה לעבר חיילים בחברון נמלט, ולאחר כמה דקות חזר וזרק בקבוק נוסף. בשלב זה הוא נורה על ידי חיילי צה"ל.

מדובר צה"ל נמסר כי במהלך הפרת סדר אלימה שהתקיימה בחברון, זיהו לוחמי צה"ל פלסטיני שהשליך בקבוק תבערה לעברם והגיבו בירי להסרת האיום. מזה מספר ימים מתקיימות הפרות סדר אלימות בעיר חברון סמוך לישוב היהודי, בהשתתפות עשרות פלסטינים שמיידים אבנים, מבעירים צמיגים ומשליכים בקבוקי תבערה לעבר לוחמי צה"ל וכוחות הביטחון. מח"ט יהודה אל"מ איתמר בן חיים הגיע לפני זמן קצר למקום התקרית, צומת חסם שוטר בחברון. בעקבות הירי, צה"ל מתגבר את המרחב בכוחות מחשש להתפרצות של טרור עממי.

התקרית מגיעה על רקע המתיחות אחרי פרסום "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. התכנית, שטראמפ הציג לפני שבוע יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כוללת הכרה בריבונות הישראלית על ההתנחלויות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן, לצד הקפאת הבנייה למשך ארבע שנים שבמהלכן יתנהל משא ומתן על הקמת מדינה פלסטינית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנער שנהרג מחמד סלמאן טעמה חדאג'/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות פרסום התכנית, התקיימו בשבוע האחרון הפגנות ברצועת עזה וברחבי הגדה, שלדברי הסהר האדום הביאו לעשרות פצועים. בין היתר, ביום שני הושלך בקבוק תבערה על ידי פלסטינים במהלך הפרות סדר בחברון, ופגע ישירות בקצין מג"ב. הלוחם לא נזקק לטיפול רפואי. בתיעוד שהופץ בכלי תקשורת ערביים, נראה השוטר פועל לפיזור מפגינים כשבשלב מסוים פוגע בו הבקבוק, ולהבות גרמו להתלקחות מדיו והציוד שנשא על גופו.

השוטר, יחד עם לוחמי מג"ב נוספים, הוזעקו למקום כדי לפזר עשרות מתפרעים שיידו אבנים בעיר. לפי הודעת מג"ב, הם "ביצעו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות", ובמהלך הניסיון להדוף את המתפרעים הושלך לעבר אחד מהם בקבוק התבערה. עוד נמסר ממג"ב כי המתפרעים פוזרו והמקום חזר לשגרה.

עוד בוואלה!

המסר של בכירים פלסטינים לישראל: התיאום הביטחוני באיו"ש יצומצם

לכתבה המלאה
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון בחברון, 5 בפברואר 2020. וויסאם השלמון, פלאש 90
פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל בחברון, היום/פלאש 90, וויסאם השלמון

במערכת הביטחון העלו את הדריכות בעקבות פרסום תכנית השלום האמריקנית בכל מוקדי החיכוך עם האוכלוסייה הפלסטינית. כמו כן, מתבצע ניטור לכל אורך שעות היממה של הרשתות החברתיות, לצד הערכות מצב תכופות.

בכירים פלסטינים העבירו לישראל מסרים ברורים, בעקבות הצגת התכנית האמריקנית, לפיהם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הנחה להמשיך את התיאום הביטחוני עם ישראל - אך לצמצם אותו. המשמעות היא שאם בתקופה הקרובה יגיעו צעירים פלסטינים להפגנות בגדר הגבול, או יקיימו מחאות אלימות בכיכרות, אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים לא יתערבו ולא יישלחו לשם כפי שהיה נהוג בעבר.

קרובי משפחתו של הנער בן ה-17 שנורה ומת בחברון, 5 בפברואר 2020. רויטרס
קרוביו של הנער בן ה-17 שנורה ומת בחברון, הערב/רויטרס

גם ברצועת עזה ויישובי העוטף מורגשת המתיחות ביתר שאת מאז פרסום "עסקת המאה", וגם היום נמשכו הפרחות בלוני הנפץ מרצועת עזה לשטח ישראל. בעקבות זאת, היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים הודיעה כי בתום התייעצויות ביטחוניות, כי הוחלט על צמצום מרחב הדיג ברצועה מ-15 מיילים ימיים לעשרה מיילים, עד להודעה חדשה.

במהלך היום בוצעו כמה הפרחות של בלוני נפץ לשטח ישראל. אחד מצרורות הבלונים אותר באזור שדרות, ובלון נוסף אותר בשדה חקלאי במושב קלחים שבמועצה האזורית מרחבים. כוחות המשטרה הוזעקו לשתי הזירות, וסגרו את השטח עד לסיום טיפול החבלן בחפצים החשודים שחוברו אל הבלונים. באחד מגני הילדים ביישוב אבן שמואל הסמוך לקריית גת תועדו רגעי הבהלה, כשאחד מהבלונים שהופרחו מעזה חלף מעל שמי הגן.

(עדכון ראשון 17:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully