וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 47 שנים: בריטניה פרשה רשמית מהאיחוד האירופי

כשלוש שנים אחרי משאל העם - הברקזיט התממש, והממלכה יוצאת לדרך חדשה. בריטניה היא המדינה הראשונה שעוזבת את התאגדות המדינות, אליה הצטרפה ב-1973. בלונדון, תומכי הפרישה מהאיחוד יצאו לחגוג את "יום העצמאות", בעוד המתנגדים מוחים כי המהלך יחליש את המערב

צילום: רויטרס

יותר משלוש שנים אחרי משאל העם על ה"ברקזיט", בריטניה פרשה הלילה (שבת) רשמית מהאיחוד האירופי, מעט לפני חצות הלילה לפי שעון מקומי. לקראת המהלך, דגל הממלכה הורד מבניין המועצה האירופית בבריסל.

בריטניה היא המדינה הראשונה אי פעם שעוזבת את התאגדות 28 המדינות באירופה, אליה הצטרפה בשנת 1973. בתום תקופת המעבר, שתסתיים ב-31 בדצמבר, במהלכה בריטניה תישאר כפופה לחוקי האיחוד האירופי, היא תצא לדרך עצמאית. במהלך זה יאבד האיחוד 15% מכלכלתו, את כוחו הצבאי הגדול ביותר, ואת בירת הכלכלה - לונדון.

ראש הממשלה, ג'ונסון, נאם בוידאו שהוכן מראש ושהוקרן לאלפי תומכי הברקזיט שחגגו בכיכר הפרלמנט. בנאום אמר ג'ונסון כי "לרבים מאיתנו זהו רגע של תקווה, רגע שהם אף פעם לא חשבו שיגיע. לאחרים זהו רגע של חרדה ותחושת אובדן. ויש קבוצה שלישית, אנשים שחשבו שהתסבוכת הפוליטית לעולם לא תיגמר".

דגל בריטניה בבניין האיחוד האירופי בבריסל שבבלגיה. 31 בינואר 2020.. AP
דגל בריטניה מול בניין המועצה האירופית בבריסל, היום/AP

הוא התייחס לסיום הקשר בין האיחוד האירופי לבין בריטניה, ואמר כי "אני כמובן חושב שהיציאה זה הדבר הנכון, הבריא והדמוקרטי לעשות, כי למרות כל יתרונותיו, האיחוד האירופי התפתח ב-50 השנה באחרונות בכיוון שאינו מתאים עוד למדינה שלנו. זה לא סתם רגע של שינוי, זהו רגע של התחדשות לאומיות, תקופה חדשה בבריטניה. נישאר בידידות עם האיחוד האירופי ונטפח את הידידות הזו, בין בריטניה לבין האיחוד. זו תהיה בריטניה שהיא גם מעצמה אירופית וגם מעצמה גלובלית בכוחה ובשאיפותיה".

בנוסף לכך, אמר ג'ונסון כי התחושות המעורבות והפילוג בעם הוא טבעי וכי תפקידו בתור ראש הממשלה הוא "לאחד את המדינה מחדש ולהצעיד אותה קדימה". ג'ונסון הוסיף כי "יש להשתמש בכוחות החדשים שניתנו לבריטניה, בריבונות שנלקחה מחדש, כדי להביא לשינויים להם אנשים הצביעו. אם זה בשליטה על ההגירה הנכנסת, ביצירת נמלים פתוחים ושליטה על תעשיית הדיג, כינון הסכמי סחר חופשי או פשוט בכינון חוקים שהם למען רווחת תושבי המדינה הזו".

עוד בוואלה!

עם שיר עם סקוטי והרבה נוסטלגיה, הפרלמנט האירופי נפרד מבריטניה

לכתבה המלאה
תומכי ברקזיט חוגגים בלונדון, 31 בינואר 2020. AP
"לא יהיה אותו דבר לאחר הפרישה". תומכי הברקזיט חוגגים/AP

עם זאת, מעבר למילים מעוררות השראה, ג'ונסון טרם סיפק מידע באשר למה שצפוי לקרות בתקופה שלאחר הברקזיט. לאחר 47 שנים של חברות באיחוד, בריטניה נחשבת כמי ש"מפנה עורף" למדינות בהתאגדות. עם זאת, מעט מאוד ישתנה עד סוף 2020, אז הבטיח ראש הממשלה לחתום על הסכם סחר חופשי עם האיחוד האירופי. דוברו של ג'ונסון אמר כי לממשלת בריטניה היה ברור שהיא מעוניינת בהסכם מסוג זה עם האיחוד, שדומה למודל של קנדה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי הוא שעון מעורר היסטורי שחייב להישמע בכל אירופה. "זהו יום עצוב", אמר הנשיא מקרון. "הברקזיט אפשרי בגלל שאירופה נהפכה לשעיר לעזאזל של הבעיות שלנו". עוד הוסיף הנשיא מקרון כי "אנחנו צריכים עוד מדינות באירופה שיתייצבו מול סין וארצות הברית".

"האיחוד האירופי חייב לעבור רמפורמה כדי לתקן עצמו", אמר מקרון. "עבור האזרחים הבריטים בצרפת שום דבר לא ישתנה, הם בבית בצרפת. 27 מדינות יישארו מאוחדות באיחוד". על היחסים עם בריטניה אמר הנשיא הצרפתי כי הוא רוצה יחסים קרובים עם הבריטים אבל הדגיש כי לאחר הפרישה זה לא יהיה אותו הדבר. "יש היסטוריה ארוכה בין צרפת לבריטניה, אחת שהוקמה על דם, חופש, אומץ וקרבות. אני לעולם לא אשכח את זה", אמר מקרון.

אזרחי בריטניה מציינים את פרישתם מהאיחוד האירופי. 31 בינואר 2020.. רויטרס
"חזקים ביחד". תומכי הברקזיט בלונדון, היום/רויטרס

עבור תומכי ההסכם, הברקזיט הוא מעין "יום עצמאות" של בריטניה, ש"הצליחה לברוח" מהתאגדות שרק הכשילה את האזרחים. אך המתנגדים מאמינים שמדובר במהלך טיפשי שיחליש את המערב, יערער את הכלכלה ויבודד את הממלכה משאר העולם.

משאל העם על הברקזיט, שנערך בבריטניה ביוני 2016, הציג מחלוקת גדולה בקרב האזרחים, שרק כ-52% מהם הצביעו בעד היציאה מהאיחוד. היציבות הפוליטית שהייתה מנת חלקה של הממלכה במשך עשרות שנים, התערערה לחלוטין. המחלוקות נעו בין הפרישה מהאיחוד, נושאי הגירה, ואף למודרניזציה של בריטניה. מעבר לכך, אזורים שונים בממלכה המאוחדת הצביעו באופן שונה - אם באנגליה ובוויילס תמכו רוב המצביעים ביציאה מהאיחוד, בסקוטלנד ובצפון אירלנד התנגדו.

למרות שרבים צופים שהיום תהיה בריטניה חצויה בין חגיגות לאבל, נראה כי התושבים פשוט שמחים שנגמרה תקופה בת יותר משלוש שנים של התנצחויות פוליטיות. "לא הצבעתי בעד הברקזיט, אבל עכשיו אני רק רוצה שזה ייגמר", אמרה תושבת לונדון, ג'ודית מילר. "אני עייפה, ונמאס לי מהחדשות. פשוט נתמודד עם זה".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון טרם הפרישה מהאיחוד האירופי, 31 בינואר 2020. רויטרס
"שחר של יום חדש". ג'ונסון, היום/רויטרס

תומכי המהלך מקווים שעצמאות הממלכה תביא לרפורמות דמוקרטיות וכלכליות שיעצבו את בריטניה מחדש. לעומתם, המתנגדים טוענים כי בריטניה פשוט תיעלם, ולא תהיה ברירה אלא להתקרב לארצות הברית ולנשיא דונלד טראמפ. בעיתון ה"טיימס" אף פורסמה קריקטורה של ג'ונסון מדלג מ"מחבת" האיחוד האירופי לתוך "אש שערו הכתום" של טראמפ.

גם העיתונות בממלכה הייתה חלוקה בדעותיה. הכותרת של הדיילי מייל הייתה "שחר חדש", וגם ב"סאן" כתבו "זמננו הגיע". עם זאת, ב"גארדיאן", העיתון שידוע כמתנגד לברקזיט, אמר כי מדובר בהימור הגדול ביותר שהיה בדור האחרון.

תומכי הברקזיט בכיכר הפרלמנט בלונדון (2020\01\31). רויטרס
תומכי הברקזיט בכיר הפרלמנט בלונדון הלילה/רויטרס

עם תקווה כי המצב עוד יחזור לקדמותו, האירופאים מהמדינות שנמצאות באיחוד נפרדו מבריטניה. שרה אינוויטו ממילאנו, סיפרה כי היא מלאת צער על כך שהממלכה עוזבת את האיחוד. "אני חושב שזה דבר מאוד גרוע עבור אירופה וגם עבור בריטניה, מכל הבחינות", אמרה. "היו שלום!".

בכיכר הפרלמנט שמחוץ לארמון וסטמינסטר, משכנו של הפרלמנט הבריטי התכנסו כ-5,000 תומכי הברקזיט משעות הערב המוקדמות. בכיכר שרו הפעילים שירים פטריוטיים ונופפו בדגל "היוניון ג'ק". טוני ויליאמס בן ה-53 מלונדון אמר כי "זהו יום נהדר לו חיכינו זמן רב". הוא הוסיף כי "אנו חופשיים. עשינו את זה, וזה תענוג גדול".

(עדכון ראשון: 14:29)

תומכי הברקזיט בכיכר הפרלמנט בלונדון (2020\01\31). רויטרס
"בריטניה שהיא גם מעצמה אירופית וגם מעצמה גלובלית בכוחה ובשאיפותיה"/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully