וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: לא נוכל להחיל את החוק על אזור מסוים ללא בחינה אמריקנית

דנה ירקצי, שליחת וואלה! NEWS למוסקבה

30.1.2020 / 17:59

לאחר שיועצו של טראמפ אמר כי הוא מצפה שישראל לא תספח את היישובים ביו"ש מיידית, הסביר גורם מדיני כי "מדובר בבעיה טכנית". הגורם הוסיף כי "מדובר בהליך מורכב, ולכן יש לפעול צעד צעד, יש פעולות שנוכל לעשות ביותר קלות ויש כאלה שפחות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

גורם מדיני אמר היום (חמישי) בתדרוך לכתבים כי ההודעה האמריקנית לפיה יש לדחות את הליך סיפוח הישובים עד לאחר הבחירות, נובעת מבעיה טכנית. הגורם המדיני הסביר את דבריו של יועצו וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, שאמר הבוקר כי הוא מצפה ישראל תמתין עם הסיפוח, וזאת בניגוד להצהרה כי הסיפוח יובא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב.

"מדובר בבעיה טכנית", הסביר הגורם המדיני. "האמריקנים לא מעוניינים להוציא לפועל את תכניות הסיפוח בשלבים, שבהם יצטרכו לתת אישור על כל הכרה שנעשה". לדבריו, "אנחנו רוצים לחלק את זה לשלבים, כאשר כל מה שנצליח לסכם נעביר בממשלה". הוא הוסיף כי מדובר בהליך מורכב, "ולכן יש לפעול צעד צעד, יש פעולות שנוכל לעשות ביותר קלות ויש כאלה שפחות".

הגורם הסביר כי "אנחנו מנסים להגיע להבנה עם האמריקנים כמה שיותר מהר. לא נוכל להחיל את החוק על אזור מסוים מבלי שהאמריקנים יבחנו זאת". הגורם ציין בעיה נוספת שמעכבת את קידום ההליך, והיא שמרבית המפות אינן מגובשות וחורגות בגבולן. "איפה שתהיה מפה מגובשת נוכל להעביר אותה ביתר קלות", אמר. "אנחנו צריכים להיות בטוחים שלא סטינו משטחים שלא היינו אמורים לקחת. יחד עם זאת יש מפות חורגות שבהן נצטרך לעשות התאמות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בהכרזה על עסקת המאה ב-28 בינואר 2020. קובי גדעון / לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וטראמפ בהכרזה על התכנית/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון / לע"מ

על השאלה איך ראש ממשלה שמצוי בהליכים משפטיים יוכל לקדם תהליכים מדיניים, אמר הגורם המדיני כי "מדובר בהליך שאינו כולל מסירת שטחים ועקירת ישובים שהם ערכים המנוגדים למנדט, אלא תכנית שבאה לקבע ישובים". הוא הוסיף כי "עבדנו עם האמריקנים במשך שלוש שנים, אף אחד לא ידע שניקלע למצב המשפטי הזה". בנוסף לכך, מסר הגורם כי "הם רצו לקדם את התוכנית הזאת שלוש פעמים וכל פעם נתקעו".

"צריכים ממשלה יציבה בישראל כדי להתקדם"

הגורם המדיני התייחס לריאיון של יועצו חתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, לאתר "GZERO" לאחר פרסום תכנית השלום של הבית הלבן. קושנר הסביר כי "הממשל הסכים עם ישראל על הקמת ועדה טכנית שתתחיל לבחון את המפה הקונספטואלית. למעשה יש לנו סוג של טיוטה ועומדים לרשותנו כמה חודשים כדי להפוך אותה למסמך שהצדדים מרגישים טוב לגביו".

"נתחיל לעבוד על הפרטים הטכניים עכשיו, אבל אני חושב שאנחנו צריכים ממשלה יציבה בישראל כדי להתקדם", הוסיף קושנר. "אבל נראה מה יקרה". אתמול אמר יועצו של הנשיא בריאיון לרשת CNN כי הוא לא חושב שישראל תספח בסוף השבוע הקרוב את בקעת הירדן וההתנחלויות, או לפחות לא ככל הידוע לו.

הרקע להצבעה בממשלה על החלת הריבונות היא הצהרת הממשל האמריקני, במסגרת תכנית השלום, כי יכיר בגושי ההתנחלויות, כולל בקעת הירדן. זאת לצד דרישה מישראל להקפיא את הבנייה בגדה המערבית במשך ארבע שנים במהלכן יתנהל משא ומתן בנושא הקמת מדינה פלסטינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully