וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי מדויק שיש: הצצה לצוות המסווג ביותר ביחידה שמכירה כל חלון בעזה

25.1.2020 / 16:00

הם מלווים מסתערבים במעצר מבוקשים, יודעים לתאר לפרטים איך נראים חדרים במבנים שמורים במזה"ת וממליצים על חימוש שימנע פגיעה באזרחים. בריאיון בלעדי לוואלה! NEWS נחשף הצוות המיוחד של יחידה 9900 באמ"ן שסייע בחיסול אבו אל-עטא. "שכבות של מודיעין לכדי תמונה אחת"

צילום: דו"צ, עריכה: עמית שמחה

לפתע צלצל מכשיר ה"ורד הרים", הטלפון המוצפן, של סגן ע' מפקד צוות מיוחד המוגדר כמסווג ביותר ביחידת 9900 של אגף המודיעין בצה"ל. מהשנייה הראשונה היה ברור שמדובר באירוע חריג כי השעה לא היתה סבירה. מעבר לקו הודיעו המפקדים על משהו גדול שהולך לקרות ויש לכך אישור. באמצעות קודים הבין סגן ע' בסתר לבו שהתקבלה ההחלטה להוציא לפועל את תכנית הסיכול הממוקד של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהא אבו אל-עטא ומיהר להגיע אל היחידה.

ע' הכיר אותו היטב. זו היתה תקופה די ארוכה שאל-עטא היה על הכוונת של קהילת המודיעין. דמות אחת שמשכה כל כך הרבה תשומת לב מישראל ואף מהחמאס והפרה את תהליך ההסדרה באמצעות פיגועים. בעיקר באמצעות שיגורי רקטות בשעה 21:00 בדיוק בימי שישי אך לא רק. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו חווה את נחת זרועו של המבוקש הבכיר ונאלץ לעבור למרחב מוגן באשדוד כי אל-עטא דאג לשגר רקטות בתזמון מושלם לנאום שלו בפני פעילי ליכוד.

המידע המודיעיני שנערם באמ"ן ובשב"כ חשף כוונות של הג'יהאד האסלאמי לבצע פיגועים נוספים. ההחלטה להרוג את הטרוריסט התקבלה הרבה קודם לכן וקיבלה תוקף חדש בשל נסיבות שנוצרו באותו היום. שירות הביטחון הכללי הצביע על מבנה מורכב בן שלוש קומות ברחוב אלחליל, בלב שכונת סג'עאיה בעיר עזה. מדובר בשכונה שבה נולד אל-עטא ומן הסתם מוגדרת כמעוז עבורו ולכן הרגיש כל כך בנוח. החרב הישראלית הונחה על צווארו אך הוא הרגיש מספיק בטוח לישון במבנה.

מפקד גזרת צפון הרצועה של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, בהאא אבו אל-עטא. דובר צה"ל
מאתרים את נקודת החולשה של המבנה - ומכווינים. בהא אבו אל-עטא/דובר צה"ל

בקומת הקרקע חנויות מסחריות ובשתי הקומות העליונות חמש דירות מגורים. משימתו של הצוות המיוחד היתה להבין היכן מסתתר אבו אל-עטא. לנתח לעומק ולרוחב את המבנה על בסיס מודיעין וידע שנצבר ביחידה לאורך עשרות שנים כדי להצביע על הדירה ובתוכה את המיקום המדויק בו נמצא המבוקש. לאחר מכן, יהיה על הצוות לנתח את המבנה מבחינה הנדסית כדי לאפשר לחיל האוויר לבחור את החימוש הנכון לקראת התקיפה. מטרת צה"ל לפגוע במבוקש, לבודד אותו מהסביבה ולצמצם עד כמה שניתן את הנזק הסביבתי. ספק באקראי, ספק במכוון, ביתו של אבו אל-עטא ממוקם מול בית ספר יסודי פלסטיני וביניהם מפריד כביש ובמרחק של עשרות מטרים ממסגד מזוהה עם הג'יהאד האסלאמי.

כל כך קרוב שניתן לשמוע את התפילות המואזין והמאמינים ללא אמצעי הגברה. בהגדרה המקצועית של תהליך הסיכול הממוקד מוגדרים המבנים כרגישים ומחייבים דיוק מרבי כדי שוב ושוב להקפיד לא לפגוע בבלתי מעורבים בטרור ולצמצם עד כמה שניתן פגיעה במבנים אחרים.

"הם מאתרים את נקודת החולשה של המבנה. מאיפה הכי נכון לתקוף אותו ובאיזו עוצמה. אך לא רק", אמר קצין בכיר לשעבר באמ"ן, והוסיף בפשטות את מהות הצוות המיוחד, "הם יובילו על גבי צילום והסבר מפורט גם את המסתערבים של יחידת דובדבן אל המבנה בו מסתתר המבוקש. יבחרו את הפתח או את החלון ממנו הכי נכון להיכנס. יצביעו בדיוק על החדר בו הוא מסתתר ויסבירו משמעויות. כשאומרים: 'המחבל נשלף מהמיטה שלו במהירות'? אז הם מעורבים גם בזה. עכשיו תדמיין למה הם עוד מסוגלים ובאיזו פעילות חשאית הם מעורבים ברחבי המזרח התיכון. הם ממקסמים את המילה יעילות. מקלפים מבנים עד היסוד. כל הזמן פורצים את גבולות הפוטנציאל שיש במודיעין ההנדסי והגיאוגרפי. כולל אירועים שכל העולם דיבר עליהם בשנים האחרונות אך אף אחד לא יודע על עצם מעורבותם כולל בתקיפת הכור הגרעיני בסוריה. לא סתם מדובר באנשים מיוחדים".

דירתו של בהאא אבו אל-עטא. דובר צה"ל
תרשים הבניין שבו שהה אבו אל-עטא בזמן החיסול/דובר צה"ל

קצין ששירת בחטיבת הקומנדו סיפר כי במבצעי מעצרים מיוחדים שמוגדרים כאלימים מאוד אליהם נשלחים מסתערבי יחידת דובדבן מתנהל שיח בין קצין המודיעין של היחידה לצוות המיוחד ב- 9900 שמנתח לעומק את המבנה, את הסביבה ומאפשר ליצור עזר מודיעיני שחוסך למסתערבים זמן יקר מאוד ופגיעה בחיי אדם, "הם מעבירים נתונים מדהימים ומייעלים את הפעילות. מהיכן הכי נכון להיכנס וממה להיזהר. איפה נמצא המבוקש בתוך המבנה המסובך. היו לא מעט מקרים בעבר שחוסר הבנה של הכוח בתחום ההנדסי גרמו לפגיעה בחיילים. התמוטטות מבנים, או חלקים מהמבנה על הכוח. לכן לפני פעולות מורכבות אתה לומד גם על נקודות תורפה. זה ההבדל בין כניסה חלקה למרחב אלים מאוד לבין כניסה ויציאה רועשת. זו הזדמנות להגיד להם תודה רבה".

מפקד הצוות המיוחד (שמו של הצוות שמור במערכת) סגן ע' (23) נולד בהרצליה, הגביר מקצועות מחשבים, פיזיקה והיסטוריה. אביו מנהל בכיר בתחום ההיי-טק ואמו עורכת דין. הוא החל את המיונים לקורס טיס אך נשר בדרך. הוא התלבט בין תפקידי לוחמה שם משרתים מרבית מחבריו למודיעין ולבסוף החליט להשתבץ ביחידת 9900 שבגדול מפענחת את התחום החזותי אך עוסקת בין היתר במיפוי מדויק והפעלת לוויינות. הוא עבר את מסלול הנוער המבריק של אמ"ן שכלל בין היתר טירונות 03, קורס מודיעין במשך תשעה חודשים ולאחר מכן הכשרה ייעודית לצוות המיוחד. "לא ידעתי כלום לפני שהגעתי לצוות", הסביר סגן ע', "רק שיש לו משימה ייחודית וחשובה מאוד. כל החיילים בצוות מאותרים מראש. צוות עם אוריינטציה לטכנולוגיה וראש פתוח".

בני 18 ובן 80 באותו הצוות

"מי שנמצא בצוות יודע שהוא יוקפץ באמצע הלילה לכל משימה. בחלק מהמקרים זו פעולה מיידית ובחלק מהמקרים זה דורש מחקר מעמיק לאורך זמן"

משימות הצוות כל כך רגישות שסגן ע' מכיר היטב את ראש אמ"ן אלוף תמיר הימן ולא תמיד טורח לעדכן את מפקד היחידה על כל שיחה ומפגש בשל התכיפות. מדי שנה מתקיים גיוס בודד לצוות שבשנים האחרונות גדל בשל השימוש הגובר בטכנולוגיות מתקדמות והשנה לראשונה מדובר במחזור גיוס שכולל נשים. "אנחנו שולטים ברמה גבוהה בכל תכונות האדריכלות והבנייה כדי לחקור לעומק את הפרטים שאנחנו צריכים. מי שנמצא בצוות יודע שהוא יוקפץ באמצע הלילה לכל משימה. 24/7. בחלק מהמקרים זו פעולה מיידית ובחלק מהמקרים זה דורש מחקר מעמיק לאורך זמן".

הפעילות של הצוות תומכת במעצרים מיוחדים ברחבי יהודה ושומרון, סיכולים ממוקדים, מבצעים מיוחדים כמו במלחמת לבנון השנייה ובפעילות המב"מ (המערכה שבין המלחמות) ברחבי המזרח התיכון. "הצוות הוא משפחה קטנה", הוסיף סגן ע', "יש חיילים סדירים אבל יש לנו גם מילואימניקים. הכי צעיר ביניהם בן 50. הכי מבוגר בן 80. הם חנכו אותי. אבל יש היררכיה. אני מפקד הצוות. איך זה קורה? אחדות משימה. כולם בלי יוצא מן הכלל תמיד מבקשים להגיע. מדובר באנשים שבאזרחות ממלאים תפקידי אדריכלות והנדסת בניין. כל אחד מהם מוגדר מומחה בתחומו".

מפקד צוות סרן ע'. דובר צה"ל
"כולם בלי יוצא מן הכלל תמיד מבקשים להגיע". סרן ע', מפקד הצוות/דובר צה"ל

האתגר של הצוות הוא לקבל מידע מודיעיני בשילוב תצלומים מגופים שונים כמו תצפיות, לווינות, רחפנים, מטוסים, כלי טיס לא מאוישים, חלקו גם מרשתות חברתיות ומידע חדשותי ועוד גורמים רגישים ולנתח מידע אודות מפעלים, רבי קומות, בתי מלון, מתחמים הנדסיים מורכבים תוך כדי היתוך של תקן בנייה אם קיים באותו אזור, אופי ושיטות הבנייה, השפעות תרבותיות על המבנה והבדלים בין אזור לאזור. הם ינתחו את המבנה לעומק, ייתנו דגש לכל קיר, עמודים, חלון, חומרי הבנייה, חלוקת המבנה ושיטת בנייה. "לא כולם מקפידים על תקן בנייה", אמר סגן ע' וצחק, "בצוות יש מומחים שמכירים את ההתפתחות ההנדסית והשיטות של המבנים למשל בעזה במשך עשרות שנים. הם מכירים הכול".

הטכנולוגיה שינתה את כללי המשחק באיסוף המודיעיני ובפענוח תצלומים על האויב שעושה מאמצים אדירים להיעלם או לפחות להסתיר את הפעולות שלו. גם אם גילית אותו אז הוא יתאמץ לטשטש את הפעולה ולנוע שוב במהירות אל היעד הבא. מלחמת מוחות מתמדת. כבר לא מדובר בתמונה שצריך להביט בה לעומק ולאתר הפרטים הנסתרים אלא בשכבות של מידע שניתן לצרף לתמונה אחת. עוד עוד זווית של תמונה אחרת, מידע מהרשתות או מהחדשות, היתוך של מודיעין מגופים אחרים ועוד. התוצר יכול להות תלת ממד ברזולוציה מאוד גבוהה ומכאן גם הדיוק בהכנות למבצע. הטרור, בשונה מצבא סדיר פועל במרחב אזרחי המוגדר מלכתחילה כרגיש והסביבה תומכת בטרור היא מסייעת לו להסתתר.

"כשקיבלתי את ההודעה, לא הייתה בכלל שאלה"

"במקרה הזה אנחנו צריכים לחבר את האנשים (המבוקשים א.ב) למקום בו הם גרים. אחר כך להבין את המיקום של הם בתוך המבנה. ובתוך המיקום לבחור את החלון או את הקיר. אנחנו רוצים לפגוע באיש הנכון בזמן הנכון. הכי מדויק שיש", הסביר קצין בכיר ביחידה 9900 והוסיף, "אנחנו נכנסנו לתמונה כשכבר ידעו איפה הבניין שבו שהה אבו אל-עטא. מאותו רגע מתחיל איסוף רציף על המבנה".

מטרת גורמי האיסוף להבין לא רק את המיקום אלא מי מבני המשפחה נמצא היכן ומתי ולכן לשם גם מתקיים קשר הדוק עם שב"כ. לעתים יהיה ניתן להפעיל גורם מיחידת 9900 על גבי מטוס כדי לדייק במלאכת איסוף המודיעין.

"כשקיבלתי את ההודעה על ההחלטה לגבי אבו אל-עטא הקפצתי מהבית אדריכל של הצוות בשעה מאוחרת בלילה. הוא לא שואל שאלות. הוא מבין שהם מקפיצים אותו מהבית זה רציני. זו משימה חשובה", סיפר מפקד הצוות סגן ע', "לפעמים אנחנו צריכים ללכת לארכיונים כדי לראות את התמונה המלאה על המבנה. למשל מצלמים את עזה כבר עשרות שנים. מה היה לפני. להבין מה בנו ואיך זה נראה עכשיו. לבנות את הסיפור המלא. מנתחים כל פרט הכי קטן. מצינור ועד בליטה בקיר. אני גאה בזה שאנחנו לא מדייקים רק לשם הפגיעה במטרה אלא למנוע פגיעה בחיי אדם. כאלה שלא מעורבים בטרור. לכן אנחנו צריכים לדעת איפה יהיו הילדים בזמן התקיפה. זו אחריות", סיפר סרן ע'.

דירתו של בהאא אבו אל-עטא. דובר צה"ל
מנסים לבנות את הסיפור המלא. הדירה שבה שהה אבו אל-עטא/דובר צה"ל

"במתחם יש שלוש קומות. הקומה המסחרית אבל מעליה יש חמש דירות. צריך לבחור את הדירה הנכונה. לאפיין אותה. אחרי שהצבעת על הדירה אתה צריך לפרק אותה לחלקים עד כמה שניתן. פה יש קיר בטון, פה בלוקים. איפה המטבח, שירותים, סידור החדרים. פה אני לא יודע... זה גם קורה. איפה חדר המדרגות. אני צריך להצביע מבין החדרים על חדר השינה של היעד. לאחר מכן אני יושב עם נציגי חקר ביצועים ויחד מחליטים על סוג אמצעי הלחימה". בתום הדיון המדובר מועבר אל הטייס נקודת ציון מדויקת אליה הוא אמור לשגר את הטיל והתהליך הממשי לתקיפה יוצא אל הדרך. "כשזה הולך לקרות? מתרגשים. ברור. יש דריכות", סיפר סגן ע'.

תכלית הסיכול הממוקד לחסל את המבוקש הבכיר ב-100%. אך כבר לפני היציאה למבצע חגורה שחורה היה ברור לכלל המעורבים שכדי להשאיר את חמאס יושב על הגדר ולא מעורב במבצע באופן שיחייב אותו להגיב יש להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים או בנזק סביבתי רחב. לכן הרגישות לדיוק היתה עצומה. משמעות אי עמידה בקריטריונים היא תגובה משמעותית של זרוע צבאית בחמאס באמצעות שיגורי רקטות לעבר ישראל. אירוע שכולם יודעים כיצד הוא מתחיל אך לא בהכרח איך הוא יכול להסתיים. תגובה נקודתית ? או הסלמה עד כדי מערכה.

נזקי תקיפת צה"ל בעזה 14 בנובמבר 2019. רויטרס
נזק של תקיפת צה"ל בעזה במסגרת הסבב לאחר חיסול אבו אל-עטא/רויטרס

על הרגישות אמר סגן ע', "אנחנו חיים את הערכת המצב המודיעינית. כמה שעות כבר לפני הסיכול אנחנו סגורים על המיקום. במדויק. על המקום שבו הוא ישן. אנחנו גם תמיד מאתגרים את עצמנו באיפכא מסתברא. למנוע טעויות. שלא יהיה ספק. לא מקלים עם עצמנו. בזמן הסיכול אני רגוע לגמרי. בטוח ביכולות שלנו לקבוע את המיקום. אני כמפקד הצוות רואה את הכול בלייב, בשנייה של הפגיעה. יש לחץ באותם רגעים אבל אחר כך באה ההקלה. מהר מאוד היה ברור שהוא נהרג. ברור שכל דקה כמו נצח. אבל הגיעו מהר מאוד הדיווחים שזה הוא. אני יודע שבלעדינו זה לא היה קורה. אמרו לי את זה. ראש אמ"ן התקשר ופרגן בטלפון. זו היתה המחמאה הכי גדולה שקיבלתי. זו עבודה מורכבת מאוד. שכבות שלמות של מידע מודיעיני בנקודה אחת".

דקות אחרי שבמערכת הביטחון שמחו על חיסולו של אל-עטא התחילה משימה גדולה יותר של הצוות המיוחד. דיוק כוחות האוויר והיבשה במשימת תקיפות במסגרת המבצע. "כל המערכת מחכה לזה. רק לסיכול ואז לראות מה יקרה. מה התוצאה ומה הנזק. ברור לכולם שהולכים להסלמה . לא ברור לאן האם החמאס יגיב או לא? ". מבצע חגורה שחורה הוגדר כנקודת מפנה עבור גופי המודיעין השונים. עכשיו רק תדמיינו איזו צילומים חוקרים חיילי הצוות המיוחד. באופן אישי אתה זז בכיסא באי נוחות כשמניחים בפנייך על השולחן תמונת תלת ממד של הבית בו אתה גר ומצביעים לך על מיקום החדרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully