וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ השתתף ב"מצעד החיים" נגד הפלות: "כל נשמה אלוהית"

25.1.2020 / 20:42

לראשונה אי-פעם, נשיא ארה"ב נשא דברים באירוע המתקיים מדי שנה בוושינגטון נגד פסיקת בית המשפט העליון המכירה בזכות להפלות. "השמאל הקיצוני פועל למחיקת הזכויות שניתנו לנו על ידי האל", תקף הנשיא את הדמוקרטים

צילום:רויטרס, עריכה: שאול אדם

דונלד טראמפ הפך אתמול (שישי) לנשיא ארצות הברית הראשון המשתתף ב"מצעד החיים" השנתי בוושינגטון. הוא השתלח בחריפות ביריביו הדמוקרטים לקראת הבחירות בנובמבר, כשהוא מנסה לגייס את קולותיהם של מתנגדי ההפלות.

"לילדים שטרם נולדו מעולם לא היה מגן חזק יותר בבית הלבן", הכריז הנשיא הרפובליקני בפני אלפי תומכים תוך שהוא מציין את השופטים השמרנים שמינה במהלך כהונתו, בהם שני שופטי עליון.

מפגינים מרחבי המדינה, בהם תלמידי תיכון וקולג', התכנסו בוושינגטון הקרה והמעוננת לכבוד האירוע המתקיים מדי שנה סביב הפסיקה ההיסטורית של בית המשפט העליון מ-1973, רו נגד ווייד, שהכירה בזכות החוקתית של נשים לבצע הפלות והפכה את ההליך לחוקי ברחבי המדינה. העצרת דמתה לאירוע פוליטי, כשחלק מהמשתתפים צעקו "עוד ארבע שנים".

"באופן מצער, השמאל הקיצוני פועל באופן אקטיבי למחיקת הזכויות שניתנו לנו על ידי האל, לסגירת ארגוני צדקה דתיים, לאסור על מאמינים להתכנס בציבור ולהשתיק אמריקנים שמאמינים בקדושת החיים", אמר הנשיא, שנגדו מתנהל משפט הדחה בסנאט בהובלת הדמוקרטים.

"הדמוקרטים אימצו את העמדות הרדיקליות והקיצוניות ביותר שנראו במדינה הזו זה שנים ועשורים, וייתכן זה מאות בשנים. כמעט כל אחד מבכירי הדמוקרטים בקונגרס תומך כיום במימון הפלות דרך כספי משלמי המסים, עד הרגע של הלידה עצמה", אמר לקול שריקות וקללות מהקהל. בין תומכיו הנאמנים ביותר של הנשיא נמנים האוונגליסטים, המתנגדים בתקיפות לזכות להפלה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב"מצעד החיים" בוושינגטון, 24 בינואר 2020. רויטרס
זקוק לקולות האוונגלסיטים. טראמפ במצעד, אתמול/רויטרס

טראמפ, שבעבר תמיך בזכות להפלות, מציג את עצמו כעת כמתנגד נחרץ להן מתוך אמונתו הדתית. "אנחנו יודעים שכל נשמה אנושית היא אלוהית וכל חיי אדם, אלו שנולדו ואלו שלא, נבראו בצלמו הקדושה של האל הכול יכול", אמר הנשיא, שבקמפיין הבחירות הקודם ב-2016 הבטיח למנות שופטים שיהפכו את הפסיקה ההיסטורית של רו נגד ווייד.

הזכות להפלות נותרה אחת הסוגיות השנויות ביותר במחלוקת בארצות הברית. לפי סקר של רויטרס משנה שעברה, כ-58% מהאוכלוסייה הבוגרת במדינה תומכת בזכות להפלות בכל או ברוב המקרים. נשיאי עבר בחרו שלא להגיע למצעד, אולם רונלד רייגן וג'ורג' וו. בוש הרפובליקנים נשאו דברים מרחוק. בשנה שעברה השתתף במצעד סגן הנשיא מייק פנס, בעוד שטראמפ נהג כמו רייגן ובוש.

עוד בוואלה!

נלחמת ב"תיירות הלידה": ארה"ב מגבילה את אשרת הכניסה לנשים בהיריון

לכתבה המלאה
"מצעד החיים" נגד הפלות, וושינגטון, ארה"ב, 24 בינואר 2020. רויטרס
מתכנסים בוושינגטון מדי שנה. משתתפי "מצעד החיים", אתמול/רויטרס

ב-4 במרץ ישמע בית המשפט העליון את הטיעונים בתיק מרכזי הנוגע לחוקיותן של תקנות מרפאות להפלות בלואיזיאנה, שעשויות לצמצם עוד יותר את הגישה להליך. התיק יבחן את נכונות בית המשפט, שנהנה מרוב שמרני של חמישה שופטים מול ארבעה, להגן על חוקים נגד הפלות שעברו בכמה מדינות שמרניות לאחרונה.

"שואת תינוקות"

חלק מהמשתתפים בעצרת אחזו שלטים שעליהם נכתב "שואת תינוקות", "הנשיא הכי בעד חיים אי-פעם", "הפסיקו להרוג תינוקות" ו"אני דור הבעד חיים". רובם היו משורות ארגונים דתיים ומארגונים אזרחיים שמרניים.

אחת מהן הייתה אן פיצ'ג'רלד, בת 44, שאמרה כי בגיל 21 היא ויתרה על בתה לאימוץ כדי שהיא תוכל לסיים את לימודיה בקולג'. כיום היא עומדת בראש ארגון Days of Tears מווירג'יניה, המתנגד להפלות. לדבריה, היא צועדת כדי לעזור לנשים להבין "שברגע ההכרעה בין לגדל ילד לבין להפיל ילד, אימוץ היא אופציה קיימת". היא הוסיפה כי היא הייתה ספקנית בתחילה ביחס של טראמפ להפלות, אולם היא גאה בכך שהוא התגלה כ"בעל ברית חזק".

מחוץ לבית המשפט העליון, מפגינים נגד הפלות נתקלו בפעילים התומכים בהפלות, שחלקם אחזו בשלטים שעליהם נכתב "שמרו על ההפלות חוקיות ובטוחות" ו"הפלה בטוחה היא זכות אדם". חלק מהפעילים גם התבטאו בעד הדחת טראמפ.

אמילי גודמן, בת 33, שעמדה לצד תומכים בזכויות הפלה במהלך הצעדה, אמרה כי האירוע "מצחין מפונדמנטליזם דתי". גודמן, מתנדבת בעמותה ללא כוונות רווח בוושינגטון, אמרה כי "תומכי קדושת החיים מתמקדים אך ורק בלהכריז כי הצד שלהם צודק ואף דעה אחרת אינה משנה". היא הוסיפה כי "הלוואי והיה מתקיים היום שיח בו היו מעורבים שני הצדדים מבלי לכפות השקפה זו על אחרת".

(עדכון ראשון: 15:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully