וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרים בימין לקראת פרסום עסקת המאה: "לא נאפשר למסור אדמה לערבים"

בעוד בבית הלבן מתכוננים לפרסום תכנית השלום של טראמפ, שלפי ההערכה תכלול החלת ריבונות לצד ויתורים מצד ישראל, שרי מפלגת ימינה הדגישו כי "המדינה עומדת בפני הזדמנות היסטורית, לצד סיכונים משמעותיים". בשמאל תקפו: "כך לא מקדמים שלום, כך מקדמים את קמפיין נתניהו"

צילום: שגרירות ארה"ב

ברקע הזמנתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ לוושינגטון בשבוע הבא לקראת פרסום תכנית המאה של הנשיא דונלד טראמפ, שתכלול על פי ההערכות ויתורים מצד ישראל, בימין הדגישו הערב (חמישי) כי לא יסכימו למסירת שטחים. שרי מפלגת ימינה ציינו כי עסקת המאה טומנת בחובה הזדמנות גדולה, אך גם סיכונים. מנגד, בשמאל הבהירו כי הדרך היחידה לשלום היא משא ומתן ישיר עם הפלסטינים.

"מפלגת ימינה לא תאפשר למסור אדמה לערבים או להקים מדינה פלסטינית", הבהיר יו"ר ימינה ושר הביטחון נפתלי בנט. "‏הנשיא טראמפ, קושניר והשגריר פרידמן הם חברי אמת של ישראל. ייתכן שמדינת ישראל עומדת בפני הזדמנות היסטורית, לצד סיכונים משמעותיים. מפלגת ימינה תעמוד על המשמר. לאחר שיפורסמו פרטי התכנית נתייחס לגופה".

שר הביטחון, נפתלי סייר במועצה האזורית בנימין, 21 בינואר 2020. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
"הזדמנות היסטורית לצד סיכונים משמעותיים". בנט בסיור בבנימין/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

יו"ר הימין החדש איילת שקד הצטרפה לדבריו של בנט. שקד צייצה כי "מהמעט הידוע לנו על התוכנית, יש בה הזדמנויות אך גם סיכונים רבים. לא נאפשר להקים מדינה פלסטינית ולהפוך את ירושלים וכפר סבא לעוטף יו"ש".

שר החינוך רפי פרץ מסר כי "הנשיא טראמפ והממשל האמריקני הנוכחי הם תומכי ישראל וכבר הוכיחו זאת. ‏אך על רקע פרסום תכנית המאה אנו אומרים בצורה ברורה: לא נאפשר מסירת חבלי מולדת. לא כמדינה פלסטינית ולא בצעדים חד צדדים. נחלת אבותינו לא נתונה למו"מ".

גם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הדגיש כי "אנחנו כאן כדי למקסם את ההזדמנויות ולנטרל את הסיכונים". סמוטריץ' הוסיף כי אחת הסיבות הכי חשובות שבשבילם נכנסתי לעשיה הציבורית היא לשמור על ארץ ישראל ולפתח אותה ולמנוע בכל כוחי את חלוקתה. זה מה שיוביל אותנו גם עכשיו".

עוד בוואלה!

הבית הלבן יפרסם בקרוב הודעה על עסקת המאה, נתניהו וגנץ יעודכנו

לכתבה המלאה

בימים האחרונים התקיימו בממשל האמריקני שיחות בדבר מועד פרסום התכנית. גורמים ישראלים אישרו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ צפויים להיות מוזמנים לוושינגטון בשבוע הבא להצגת תכנית המאה, אך בסביבת שני הצדדים ממתינים להודעת הבית הלבן שתימסר כנראה בשעות הקרובות במהלך ביקורו של סגן הנשיא מייק פנס בישראל. לפי ההערכה במערכת הפוליטית, התכנית של ממשל טראמפ צפויה להיות מיטיבה ביותר עם ישראל ולכלול הכרה אמריקנית בהחלת ריבונות בשטחים מסוימים, אך בכל זאת היא תכלול ויתורים כלשהם מצד ישראל.

מנהלת ג'יי סטריט ישראל, יעל פתיר, מתחה ביקורת על תכנית השלום. לדבריה, "'עסקת המאה' שתכלול סיפוח, לא תהיה אפילו עסקת השנה, שכן זוהי אולי שנתו האחרונה של טראמפ בבית הלבן. טוב תעשה ממשלת ישראל באם תמנע ממהלכי סיפוח חד צדדיים, עם עסקת מאה או בלעדיה. מהלכים שכאלו עלולים לא רק לערער את היציבות האזורית, אלא גם לייצר עימות לא בריא בין ממשלת ישראל לממשל האמריקני בעידן שאחרי טראמפ".

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, הקריה ת"א, 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה
צפויים להיות מוזמנים להגיע לוושינגטון בשבוע הבא. נתניהו וגנץ/אלעד מלכה

ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, הדגיש כי "הקמת מדינה פלסטינית מסוכנת למדינת ישראל וההתיישבות תיאבק בה בכל הכוח. הממשל בארצות הברית אוהד את ישראל ומכיר בזכות ובחובה להחלת ריבונות על אזור יהודה ושומרון. אנו מצפים מראש הממשלה להביא לממשלה באופן מיידי החלטה על החלת ריבונות בכל מרחבי ההתיישבות".

ראש מועצת בית אל, שי אלון, הזהיר מפני התכנית: "אם הפרסומים נכונים מדובר במלחמת עזה שתיים כאן בלב המדינה. נהיה עדים לטילים על כפר סבא ורעננה וחדירות של מחבלים לגוש דן. מדינה פלסטינית בין הבקעה לים תדרדר את האזור לרף גבוה וחדש של טרור ואלימות שלא הכרנו ואנחנו לא רוצים להכיר"

לדברי ראש מועצת שומרון יוסי דגן, "אנחנו רוצים להבהיר כבר עכשיו, ישנם דברים שהם מבחינתנו קווים אדומים. ההתיישבות לא תשב מהצד כשמשחקים בעתידה. לא להחלטה על מדינה פלסטינית, לא לחלוקה בין גושים ללא גושים, לא להפקרת ישובים כמובלעות בתוך שטח מדינת טרור כפי שנעשה לנצרים, לא להעברת שטחי c ל b ונסיגות נוספות".

סגן נשיא ארה"ב מייק פנס בכותל המערבי, ירושלים, 23 בינואר 2020. צילום מסך
צפוי למסור את ההודעה במהלך ביקורו בישראל. פנס בכותל המערבי, הערב/צילום מסך

לדברי גורמים ישראלים הבקיאים במתרחש, בבית הלבן התלבטו אם לפרסם את התכנית במהלך הבחירות, ונתניהו, בתמיכת שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן, לחצו על הנשיא טראמפ לפרסם את התכנית בהקדם. ראש המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי, בירך על ההחלטה לחשוף את התכנית האמריקנית טרם הבחירות. "האמריקנים מבינים שלא בטוח שהמערכת הפוליטית בישראל תשתנה בעקבות בחירות 2020", מסר. "יחד עם זאת הם מבינים כי זו העת לקדם את האינטרסים החיוניים לישראל לארה"ב ולמזרח התיכון ואינם יכולים עוד להיות תלויים רק בפוליטיקה הישראלית. אני מאמין שהתוכנית תדייק טוב יותר את הבחירות, היא גם עתידה לגרום להפנמה מה הם ההישגים של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתחום המדיני וביחסים הבינלאומיים".

"כך מקדמים את הקמפיין של נתניהו"

בשמאל, יו"ר העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ הבהיר את עמדת סיעתו: "חייבים תכנית שתתניע מהלך מדיני אמיתי המבוססת על עיקרון של שתי מדינות לשני עמים ולא על סיפוחים חד צדדיים". פרץ הוסיף כי "לארצות הברית יש תפקיד חשוב בהתנעת מהלך מדיני אזורי המבוסס על שתי מדינות לשני עמים, הסדר כולל וגבולות הקבע אך זה יוכרע בהידברות בין ירושלים ורמאללה".

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ כינה את התכנית גימיק ואמר כי "כך לא מקדמים שלום, כך מקדמים את הקמפיין של נתניהו". עוד הוסיף כי "הדרך היחידה להשיג שלום היא במשא ומתן ישיר עם הפלסטינים והגעה להסכם על בסיס פתרון שתי המדינות. כל הזיות הסיפוח רק ירחיקו את הסיכוי לשלום וישימו קץ לחזון הציוני של מדינה יהודית ודמוקרטית".

ח"כ תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי) מתחה אף היא ביקורת על עסקת המאה של טראמפ. לדבריה, "תכנית שמאפשרת סיפוח חד צדדי היא לא תכנית שלום אלא מתכון בטוח להרחקת השלום וסכנה לביטחון. תכנית שלום צריכה להיות מושגת במשא ומתן בין ישראל והפלסטינים בתיווך ובגיבוי בינלאומי ולא כדיל בחירות. על ממשלה נבחרת לפתוח מיד במו"מ כזה כדי לשנות כיוון מחיים על החרב לעתיד של שלום וביטחון".

איציק שמולי, יו"ר סיעת העבודה, אמר כי ה"הכשר האמריקני" לסיפוח יותר את ישראל עם מיליוני פלסטינים. "אמריקה היא ידידת אמת אבל הצעתה הנוכחית אינה עולה בקנה אחד עם האינטרס הלאומי והביטחוני שלנו - היפרדות לשתי מדינות כדי להבטיח ישראל בטוחה, יהודית ודמוקרטית לדורות. ‫חרף האופוריה, לא הזדמנות לשלום מונחת כאן אלא מפץ של תבערה".

ברשימה המשותפת קראו להקמת מדינה פלסטינית על בסיס קווי 67. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אמר כי "אני עוד לא יודע מה כולל דיל המאה אבל אני יודע בדיוק מהי טרגדיית המאה - הפתרון לסכסוך ידוע כבר שנים אבל ממשלות ישראל מעדיפות את עופרה ויצהר על סיום הכיבוש ועתיד של שלום לילדינו". ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) צייץ כי "כדאי לזכור: את הקונצנזוס הבינלאומי לגבי מדינה פלסטינית בגבולות 67, שבירתה ירושלים המזרחית, ופינוי כל ההתנחלויות - לא יצליחו לשבור, לא טראמפ ולא נתניהו, שממשיכים לעבוד קשה כדי לגזור על שני העמים חיים על החרב".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) האשים את הבית הלבן בהצטרפות לקמפיין הבחירות של הליכוד. לדבריו, "מעולם לא היתה כזו התגייסות והתערבות של גורם זר בבחירות בישראל בהסכמת שני הצדדים. הצגת עסקת המאה שתביא לסיפוח התנחלויות ושטחים שנכבשו ב-67 היא אולי מתנה למתנחלים אבל מתכון להמשך הסכסוך והחרפתו ויצירת אפרטהייד הלכה למעשה".

מ"שלום עכשיו" נמסר: "כל מתווה שלא יכלול הקמת מדינה פלסטינית על בסיס קווי 67 ופינוי התנחלויות מבודדות הוא אחיזת עיניים שתסתיים בפח האשפה של ההיסטוריה".


(עדכון ראשון: 19:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully