וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש רק 100 כאלה בעולם: הציפור הנדירה שהגיעה לישראל

סקר ציפורי מדבר בערבה שנערך לאחרונה, מצא מיני עופות נדירים שהגיעו לישראל, למשל סלעית הבזלות שהידע עליה מועט ביותר וחוקרים מעריכים את אוכלוסייתה העולמית בכ-100 פרטים בלבד

סלעית הבזלות. איתי שני, רשות הטבע והגנים
נמצאו בערבה 7 פרטים שונים של סלעית נדירה זו. סלעית הבזלות/רשות הטבע והגנים, איתי שני

סקר ציפורי המדבר בחבל אילות, הנערך זו השנה השלישית ברציפות, בהובלה ושיתוף פעולה מיוחד של רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, מרכז הצפרות אילת, מו"פ מדבר ומועצה אזורית חבל אילות, מצביעים על ממצאים חדשים בכל הקשור למצאי העופות באזור הערבה בישראל, חלקם אף מפתיעים.
כך לדוגמה, עולה מהסקר כי ציפורי המדבר ברובן בחרו לאכלס דווקא את האזורים בבקעת עובדה, באגן נחל חיון ובמישורי פארן, שאינם נכללים בתחומי שמורות הטבע.

בתוך כך, נראה כי לאור משקעים רבים יחסית שזרמו בנחלי דרום הנגב והערבה, הציפורים המדבריות, שהן נוודיות באופיין, הביעו אמון ונשארו בשטח המדברי בישראל. על סמך התצפיות שסוכמו, נמצא כי נראו יותר מהן לעומת שנה שעברה בעיקר בשטחים שנחליהם זרמו ומלאו בנביטה של צמחים חד שנתיים. בלטו בשטחים אלו דווקא מיני הציפורים שבסכנת הכחדה כגון האלימון, צחיחנית המדבר והחוברה ששמרו על יציבות או עלייה קלה במספרם לעומת שנים קודמות. מניתוח ראשוני עולה כי 85% מהתצפיות של המינים בסכנת הכחדה - חוברה, אלימון וצחיחנית מדבר, תועדו בשטחים שמחוץ לתחומי שמורות הטבע, זאת כאשר שרק 51% מהנקודות נדגמו בשמורות.

אלימון בנחל חיון. נועם וייס, רשות הטבע והגנים
נמצאת בסכנת הכחדה. אלימון בנחל חיון/רשות הטבע והגנים, נועם וייס
שחור זנב. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
שחור זנב/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

אחת הציפורים הנדירות בעולם

בתוך כך, קבוצת ציפורים שהגיבה לגשם ולצמחייה המפותחת השנה הן הסלעיות. כך למשל, נרשמה עלייה חדה בתצפיות בסלעית לבנת הכנף (מ-8% ו-15% מהתצפיות בשנים שעברו ל-25% מהתצפיות השנה), בסלעית המדבר (מ-4% ו-7% ל-14%) ובסלעית שחורת הבטן (מ-4% ו-6% ל-8%). בלטה במיוחד סלעית הבזלות, שתצפיות הסקר שהצטרפו לתצפיות צפרים מהימים שלפני הסקר, גילו כנראה 7 פרטים שונים של סלעית נדירה זו. חוקרים שונים מתייחסים לסלעית הבזלות בצורה שונה. יש שיגדירו אותה כמין בפני עצמו ויש שיתארו אותה כזן או מופע ייחודי של הסלעית לבנת הכנף. אך כולם מסכימים כי זוהי אחת הציפורים הנדירות בעולם.

עוד בוואלה!

תעלומה: יש אומנם כמה בישראל, אבל לאן נעלמו ציפורי הפלמינגו?

לכתבה המלאה
חוברה. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
שמרה על יציבות במספרה לעומת שנים קודמות. חוברה/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

המדבר המוגן של ישראל

סלעית הבזלות מגיעה אל דרום הנגב בחורף ממדבר הבזלות, הנמצא על גבול ירדן וסוריה (הר הדרוזים). חוקרים שסקרו את תפוצתה, בעיקר בירדן, הביעו דאגה עמוקה מהיכחדותה המהירה של סלעית זו והעריכו את אוכלוסייתה העולמית בכ-100 פרטים בלבד. אלו חדשות מעודדות מאוד שסלעיות נדירות אלו מבלות את החורף בישראל ונהנות מהמדבר המוגן יחסית שבה.

בסקר ציפורי המדבר השנתי השתתפו כ-100 מתנדבים מהגופים השותפים למבצע מורכב זה, בהם פקחים ואקולוגים של רשות הטבע והגנים, לצד צפרי החברה להגנת הטבע, אנשי הסביבה של המועצה האזורית חבל אילות וצוותו המורחב של מרכז הצפרות אילת. במסגרת הסקר מגיעים הצוותים לכ-370 נקודות תצפית שהוגדרו מראש, חלקן נידחות, שוממות ועם תנאי עבירות קשים ביותר, כאשר כל תצפית נרשמת ונאספת אל המחשבים של אלי חביב מהחברה להגנת הטבע ושל ד"ר טל פולק, אקולוגית רשות הטבע והגנים בערבה. בכך סקר זה נותן נקודת מבט נוספת ברזולוציה גבוהה במיוחד על הערכיות האקולוגית של השטחים הפתוחים בערבה , זאת בנוסף לסקרי יונקים שמתבצעים באזור.

נחניאלי לבן. עזרא חדד, רשות הטבע והגנים
נחניאלי לבן/רשות הטבע והגנים, עזרא חדד
צחיחנית מדבר. נועם וייס, רשות הטבע והגנים
צחיחנית מדבר/רשות הטבע והגנים, נועם וייס

"100 צפרים מכל הארץ הגיעו עם מטרה אחת"

לדברי עודד סהר פקח ערבה דרומית ברשות הטבע והגנים: "איסוף וניתוח הנתונים מאפשרים לנו לנהל ולנטר את פעילות החי והצומח בשטחים הפתוחים בצורה טובה ויעילה יותר. הסקר מתבסס על עשרות רבות של צפרים מתנדבים שהגיעו לערבה הדרומית מכל רחבי הארץ ופועלים במסירות ומקצועיות ראויה להערכה למען מטרה חשובה ביותר. ישנה חשיבות רבה למידע שנאסף בשטח במסגרת הסקר ולבדיקת ההשפעה של הפיתוח האינטנסיבי על השטחים הפתוחים ועל הציפורים".

לדברי נועם וייס, צפר בכיר בחברה להגנת טבע ומעורכי הסקר: "מרגש היה לראות איך 100 צפרים מתנדבים מכל הארץ הגיעו עם מטרה אחת בלב - לעזור לנו לשמור טוב יותר על ציפורי המדבר. וזה בדיוק מה שעשינו. מצאנו אוכלוסיות של ציפורים נדירות במקומות חדשים שנדרש מאתנו עכשיו לשמור עליהם טוב יותר. אספנו נתונים יקרי ערך גם על העופות הנפוצים יותר כדי לשמור גם ובעיקר עליהם, ויצרנו פלטפורמה מחקרית מצוינת שתאפשר לנו ללמוד ולהבין את המדבר ברמה אחרת לגמרי".

לדברי ד"ר שקרמן ממו"פ מדבר וים המלח: "הפלטפורמה למחקר אקולוגי - חברתי לטווח ארוך של המו"פ הצטרף השנה ככנף המחקרית של הסקר, כדי להפוך את הנתונים האיכותיים שהצפרים אספו לידע שימושי שיאפשר לנו להבין את המדבר טוב יותר וייתן לנו כלים מדויקים יותר לשמור עליו".

איתי שני, אקולוג ורכז שטחים פתוחים של המועצה האזורית חבל אילות, מסביר כי "סקר המדבר, שנעשה כולו בשטחי המועצה האזורית חבל אילות, הוא כלי חשוב ביותר עבורנו כדי לנהל ולתכנן את השמירה על השטחים הפתוחים של המועצה. הסקר השנה סימן עבורנו מחדש את השטחים שעליהם ראוי שנשמור. בקעת עובדה, אגן נחל חיון העליון ומישורי פארן שעל הגבול המצרי הם האזורים שהאוכלוסיות הרגישות ביותר של עופות המדבר בחרו כביתן. אלו שטחי אש פעילים שאינם שמורת טבע אך יש לנו לא מעט כלים כדי לשמור על המגוון הביולוגי הייחודי והעשיר שהתבסס שם".

בולבול. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
תראו איזה בולבול יפה/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully