וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר המתקפות בעיראק: ארה"ב הטילה סנקציות על בכירים איראנים

רויטרס וטל שלו

10.1.2020 / 19:36

שר האוצר מנוצ'ין ושר החוץ פומפאו מסרו כי על שמונה מקורבים למשטר האייתוללות יושתו סנקציות בעקבות מעורבותם בתקיפת היעדים האמריקניים בעיראק. בנוסף לכך, יצומצם הסיוע הכלכלי ליצרניות המתכת הגדולות באיראן. נתניהו: "מברך את טראמפ על מנהיגותו"

עריכה: שאול אדם

בעקבות המתקפות על יעדים וכוחות אמריקניים בעיראק, ארצות הברית הטילה סנקציות על שמונה בכירים איראניים - כך הודיעו היום (שישי) שר האוצר סטיבן מנוצ'ין ושר החוץ מייק פומפאו. בין הבכירים נמצאים יו"ר המועצה העליונה לביטחון לאומי עלי שמחאני ומפקד מיליציית הבאסיג', עליהם יושתו הסנקציות בשל מעורבותו במתקפות האחרונות. בנוסף לכך, יופסק סיוע בסך מיליוני דולרים ליצרניות המתכת הגדולות באיראן.

בהצהרה משותפת בבית הלבן אמר מנוצ'ין כי הסנקציות יוטלו על מקורבים למשטר האייתוללות המעורבים ב"ערעור" היציבות במזרח התיכון וכן במתקפת הטילים בליל רביעי האחרון. זאת, ברקע המתקפה האווירית האמריקנית בשבוע שעבר בה חוסל מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני.

השר פומפאו הדגיש כי "הסנקציות האמריקנית פוגעות בלבה של מערכת הביטחון האיראנית". לדבריו, לוושינגטון היה מידע על תכנית איראנית לפגוע בשגרירויות אמריקניות. "אין ספק שלאיראן הייתה כוונה מלאה להרוג כוחות אמריקניים במתקפת טילים".

בתום ההצהרה מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא "מברך את הנשיא טראמפ על מנהיגותו ועל החלטתו להטיל סנקציות נוספות נגד משטר הטרור באיראן, שמדכא את העם האיראני ומאיים על שלום העולם כולו".

שר האוצר סטיב מנוצ'ין ושר החוץ מייק מופמאו מכריזים על כך שארצות הברית הטילה סנקציות נגד בכירים באיראן. 10 בינואר 2020.. רויטרס
בעקבות מתקפת הטילים על בסיס אמריקני בעיראק. מנוצ'ין ופומפאו, היום/רויטרס

מפקד משמרות המהפכה לשעבר מוחסן רזאי, אחד הבכירים עליהם הוטלו הסנקציות, אמר בתגובה כי "הטלת סנקציות היא סימבולית עבור אמריקה ועבורי בגלל שלאמצעי הזה לא תהיה השפעה כלכלית ולא תפצה על מטח הרקטות (האיראניות על מטרות אמריקניות) ולא תביא כבוד לוושינגטון". עוד הוסיף כי "אני גאה שהוטלו עליי סנקציות על ידי אמריקה".

במקביל, שליח ארצות הברית לאיראן בריאן הוק אמר כי מסתמן שתגובתה של איראן על חיסולו של סולימאני הסתיימה. "אנחנו מקווים שאיראן תתחיל לקבל החלטות טובות יותר ולא תמשיך לרדוף אחר מדיניות החוץ האגרסיבית שלה, לא באופן ישיר ולא דרך שלוחותיה", אמר.

הריסות אחת מהרקטות האיראניות שנפלו במהלך השיגור לעבר בסיסים המארחים כוחות אמריקניים בעיראק. 10 בינואר 2020.. רויטרס
שרידי רקטות בבסיס אמריקני בעיראק/רויטרס

בשבוע החולף חלה עלייה במתיחות האזורית. לראשונה מאז ההשתלטות על השגרירות האמריקנית ב-1979 פעלה טהראן ישירות נגד וושינגטון. שלשום ירו האיראנים קטיושות על ה"אזור הירוק" בבגדאד - המתחם הבינלאומי המבוצר בו ממוקמת שגרירות ארצות הברית. יום לפני כן נרשם שיגור טילים נוסף מצד איראן לעבר בסיסים בעיראק בהם מוצבים כוחות אמריקניים. בשתי התקיפות לא היו נפגעים, ונגרם נזק מינימלי בלבד.

רמטכ"ל צבא ארצות הברית, מארק מילי, אמר בתגובה לירי כי מתקפת הטילים האיראנית נועדה לפגוע בחיילים אמריקנים, כמו גם לגרום נזק גדול בבסיס חיל האוויר האמריקני באל-אסד. "אני מאמין, בהתבסס על מה שראיתי ומה שאני יודע, שהם (הטילים) נועדו לגרום לנזק מבני, להרס כלי רכב, ציוד וכלי טיס וכן להרוג אנשי צוות. זו ההערכה האישית שלי". מילי הוסיף כי עדיין מוקדם לדעת אם טהראן מתכננת ירי נוסף. שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, אמר כי המתקפה כללה 16 טילים בליסטיים לטווח קצר ששוגרו משלושה מוקדים. 11 מהם פגעו בבסיס עין אל-אסד, ואחד פגע בבסיס בארביל.

תמונות לווין חושפות את הנזק לבסיסים האמרקניים בעירק כתוצאה מהתקיפה האירנית 8 בינואר 2019. רויטרס
תצלום לוויין מבסיס אמריקני בעיראק שנפגע במתקפה האיראנית/רויטרס

גנרל אמיר עלי חאג'ידזה, מפקד חיל האוויר במשמרות המהפכה, אמר אתמול כי טהראן לא ניסתה להרוג חיילים אמריקנים במתקפתה על הבסיסים האמריקניים בעיראק - אלא לגרום נזק ל"מכונת המלחמה" של וושינגטון. עם זאת, הוא טען ללא ביסוס כי "עשרות נהרגו ונפצעו" וכי ארצות הברית הסתירה זאת כשהעבירה את הנפגעים לבתי חולים במדינות באזור, כולל לישראל.

גורמים בארצות הברית טענו כי אי-הפגיעה המכוונת בכוחות נועדה למנוע הסלמה במשבר בין טהראן לוושינגטון, אך הרקטות כן נועדו לפגוע באזורים מסוימים בבסיסים. הערכתם מתבססת בין היתר על מידע מודיעיני איראני שאושש את תכנית המתקפה.

"אני שמח להודיע כי אף אמריקני לא נפגע בתקיפה האיראנית הלילה", אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן. "אין לנו פצועים, כל החיילים שלנו בטוחים, ונגרם נזק מינימלי בלבד". הוא הוסיף כי "הימים שבהם מדינות התעלמו מהתנהגותה נגמרו" וכי "איראן נסוגה".


(עדכון ראשון: 17:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully