וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת ההתרסקות באיראן: "אחד ממנועי המטוס סבל מחום יתר"

9.1.2020 / 13:05

רשות התעופה האזרחית במדינה אמרה כי המטוס האוקראני, שעליו היו 176 נוסעים, סבל מתקלה טכנית שלא פורטה. גורמי מודיעין מערביים שוללים, בשלב זה, את האפשרות שהמטוס נפגע מטיל בעת המתקפה האיראנית על עיראק, אך בכיר באוקראינה אמר כי זו אחת התיאוריות

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

המטוס האוקראיני שהתרסק באיראן עלה באש מיד לפני שפגע בקרקע בסמוך לטהראן - כך לפי חקירה ראשונית באיראן, שפרטיה פורסמו היום (חמישי). כל 176 הנוסעים ואנשי הצוות נספו בהתרסקות מטוס בואינג מדגם 737-800 של חברת אוקראיניאן אירליינס שהיה בדרכו לקייב ובו היו בעיקר אזרחים איראנים ואזרחים קנדים ממוצא איראני. בקייב אמרו כי הם לא שוללים אפשרות שהמטוס נפגע מטיל או שהייתה זו "מתקפת טרור".

בדוח, שחובר על ידי רשות התעופה האזרחית של איראן, ציטטו עדים מהשטח ומטוס חולף שטס בגובה רב שאמרו שהמטוס עלה באש כשהוא עדיין היה בגובה רב. מטוס הבואינג בן השלוש שנים, שעבר את הבדיקות האחרונות שלו ב-6 בינואר, נתקל בבעיה טכנית זמן קצר לאחר ההמראה ופנה לעבר נמל תעופה סמוך לפני שהתרסק. הבעיה הטכנית לא צוינה בדוח. גורם ביטחוני קנדי אמר לרויטרס כי יש ראיות לכך שאחד ממנועי המטוס סבל מחום יתר.

בדוח נכתב גם כי הטייס לא פנה בקשר לדווח על תקלה וכי המטוס, שהמריא מנמל התעופה על שם חומייני בשעה 6:12, נעלם מהמכ"ם בגובה של 8,000 רגל והתרסק שש שדות לאחר מכן, ליד העיר סבשהאר. לפי דוח החקירה האיראני, גופות וחלקי גופות שהושבו מאתר ההתרסקות נלקחו לבדיקות לצורכי זיהויי.

על המטוס היו 167 נוסעים ותשעה אנשי צוות. בין הנוסעים היו 82 איראנים ו-63 אזרחים קנדים,11 אוקראינים - בהם כל תשעת אנשי הצוות - עשרה שבדים, ארבעה אפגנים, שלושה בריטים ושלושה גרמנים. איראן מסרבת להעביר את הקופסאות השחורות של המטוס, היכולות לשפוך אור על מה שעלה בגורלו, לחברת בואינג האמריקנית.

ההרוגים בהתרסקות מטוס האוקראיני שהמריא מטהראן. אתר רשמי
תמונות של חלק מהקורבנות שנספו בהתרסקות/אתר רשמי

ההתרסקות קרתה שעות לאחר איראן שיגרה טילים על כוחות אמריקניים בעיראק, ולכן עלו השערות כי ייתכן שהמטוס נפגע מטיל. עם זאת, חמישה גורמים ביטחוניים - שלושה אמריקניים, אירופי וקנדי - אמרו בעילום שם כי ההערכה הראשונית של סוכנויות הביון המערביות היא שאכן ההתרסקות הייתה בשל כשל טכני.

ואולם, בקייב, מזכיר המועצה לביטחון לאומי, אלכסיי דנילוב, אמר כי החוקרים האוקראינים רוצים לסרוק את אתר ההתרסקות לאור מידע שפורסם באינטרנט על שרידי טיל רוסי. החוקרים כוללים מומחים שהשתתפו בחקירת הפלת המטוס המלזי במזרח אוקראינה ב-2014. המטוס הופל בשמי שטח שבשליטת הבדלנים הפרו-רוסים אחרי שנפגע מטיל נ"מ שירו המורדים. רוסיה ממשיכה להכחיש קשר לאסון, שבו נהרגו כל 298 הנוסעים

מוקדם יותר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי הממשלה בוחנת כמה גורמים אפשריים להתרסקות המטוס. בהצהרה שמסר בטלוויזיה, ביקש זלנסקי להימנע מספקולציות, מתיאוריות קונספירציה ומהערכות חפוזות בנוגע להתרסקות. הוא גם הכריז על יום אבל לאומי שיצויין היום, והוסיף כי הוא ידבר בטלפון עם נשיא איראן חסן רוחאני כדי להאיץ את שיתוף הפעולה בחקירת הסיבות שהובילו לתאונה.

עוד בוואלה!

טראמפ יכול להכיל את התגובה, אך ההתנגשות הבאה עם איראן כבר בפתח

לכתבה המלאה
האתר בו התרסק מטוס אוקראינה אינטרנשיונל לאחר ההמראה משדה התעופה בטהראן, איראן, 8 בינואר 2020. רויטרס
שרידים מהמטוס באתר ההתרסקות, אתמול/רויטרס

בין הקורבנות הקנדים באסון החמור ביותר מאז שטיסת איר אינדיה התפוצצו ב-1985 מעל האוקיינוס האטלנטי, ו-268 אזרחים קנדים נהרגו, היה זוג שנסע לאיראן כדי להתחתן. לפי מפקד אוכלוסין מ-2016, כ-210 אלף מ-38 מיליון תושבי קנדה הם ממוצא איראני. שתי המדינות ניתקו את יחסיהן הדיפלומטיים ב-2012.

בואינג כבר סובלת מצרות אחרות, כשנאלצה לקרקע את מטוס הדגל שלה מדגם 737 MAX במרץ האחרון בשל שתי תאונות שבהן נהרגו 346 נוסעים. עם זאת, במטוס שהתרסק היום אין את המערכת שהייתה מעורבת בתאונות ההן.

פסנתרן וזוגות שהתחתנו

"או אלוהים, אני לא מאמין לזה", אמר רזא אכברי, נשיא חברת המורשת האיראנית של אדמונטון, ש-30 מקורבנות האסון התגוררו בה. הוא אמר כי אראש פורזרבי, בן 26, ופונה גורג'י, בת 25, היו במטוס יחד עם ארבעה משתפים נוספים בחתונתם ו-24 קנדים ממוצא איראני נוספים. "זה הלם עבור הקהילה כולה". הם למדו מדעי המחשב באוניברסיטת אלברטה. הם התחתנו לפני ארבעה ימים.

זוג אחר, סיבש ג'פורי אזר וסרה מאמני התחתנו גם כן באיראן. לפי פרופסור מאוניברסיטת מונטריאול, שלימד את הבעל, שניהם היו מהנדסים והם רכשו לאחרונה בית חדש בפרברי העיר.

קורבן נוסף היה אלבנד סאדקי, בן 30, שתואר כפסנתרן מוכשר שניגן עבור אורחי החתונה שלו ב-2018. חבר משפחה סיפר כי הוא נהרג יחד עם אשתו, אחותו ובתה.

תמונות קורבנות התרסקות המטוס האוקראיני באיראן בטקס באוניברסיטת טורונטו, קנדה, 8 בינואר 2020. רויטרס
"אנחנו רוצים לדעת מה קרה". בטקס זיכרון אוניברסיטת טורונטו, אתמול/רויטרס

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו אמר כי 138 אנשים במטוס היו בקונקשן לקנדה. "לכולם היה כל כך הרבה פוטנציאל, כל כך הרבה חיים לפניהם", אמר טרודו לכתבים, והוסיף כי קנדה צפויה להשתתף בחקירת ההתרסקות. הדגלים הורדו לחצי התורן ברחבי קנדה, כולל בבבניין הפרלמנט הפדרלי באוטווה.

באדמונטון, עשרות אנשים התגודדו מול הפרלמנט אלברטה בקור מקפיא של 3.2 מעלות לטקס זיכרון של ההרוגים. הם בכו והתחבקו, הדליקו נרות קטנים בחשיכה כדי להאיר על תמונות יקיריהם.

"מכאן, אני מעביר את המסר שאנחנו רוצים לדעת מה קרה", אמר הסטודנט להנדסה עלי עזימי, שהפרופסור שלו נהרג. "חשוב שהעולם ידע מה קרה". הטיסה היא קו פופולרי עבור קנדים הנוסעים לאיראן, בהיעדר טיסות ישירות בין המדינות. סטודנטים ואנשי אקדמיה רבים עלו עליה בדרכם חזרה הביתה עם סיום תקופת החגים.

(עדכון ראשון: 8:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully