וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרחפנים ועד לטילי נ"ט: מערכת הלייזר המתקדמת שתשמיד איומים בתוך שניות

8.1.2020 / 17:58

משרד הביטחון חושף פריצת דרך טכנולוגית ומערכת נשק מהמתקדמות בעולם שבעזרתה יוכלו כוחות הביטחון להתמודד עם איומים מגוונים. הניסוי במערכת ,שתהווה השלמה לכיפת ברזל, יתקיים השנה ולפי ההערכות כבר בשנה הבאה היא צפויה להפוך למבצעית

צילום: דוברות משרד הביטחון, עריכה: שאול אדם

בצל האיומים המתגברים על כוחות צה"ל והעורף, ולמרות שיש בידי צה"ל מערכות הגנה אקטיביות כמו כיפת ברזל, שרביט קסמים, כיפת ברזל ומערכות החץ הוחלט במשרד הביטחון לפתח נשק לייזר כמערכת משלימה להתמודדות עם רחפנים, פצמ"רים, כלי טיס זעירים וטילי נ"ט כדי להוזיל עלויות ולייעל את ההתמודדות עם מטחים ונחילים.

מהנדסי מפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון ניהלו בשני העשורים פרויקטים מסווגים בתחום הלייזר. ציר אחד שכלל את הלייזר הכימי נזנח לפני כעשור בשל העלויות הכבדות, המורכבות הלוגיסטית והזיהום הסביבתי. הציר נוסף כלל את הלייזר המוצק מבוסס על חשמל. במרוץ אחר פתרונות הלייזר כנשק לטווח לארוך משתתפות מדינות כמו ארצות הברית סין, גרמניה, רוסיה וישראל.

צבע אדום בעוטף עזה, 29 בדצמבר 2017. שי מכלוף
פצצת מרגמה שהתפוצצה בקיבוץ בשער הנגב/שי מכלוף

בעשור האחרון רשמו האמריקנים פריצת והתקינו על גבי כלי שיט מערכות לייזר בעוצמה של 60 קילו וואט נגד מטרות איטיות כמו רחפנים, סירות גומי בטווח של קילומטרים. אך האתגר של מפא"ת היה מורכב יותר: התמודדות עם רקטות וטילים. אחרי סדרת ניסויים החל משנת 2009 הצליחו הצוותים השונים בהדרגה למקד באמצעות אלגוריתמיקה כמה קרני לייזרים לאלומה אחת עוצמתית במוקד אחד ולהגדיל את טווח הפעולה תוך השתלבות במזג האוויר המשתנה. במציאות צריך לייזר חזק פי 300 ממעבדה כדי לעמוד ביעד הטכנולוגי.

ראש מחקר ופיתוח (מו"פ) במפא"ת תת-אלוף יניב רותם אמר, "כל יריה מאוד זולה. אחרי ההשקעה במערכת זה דולר. אנחנו למעשה מערכת משלימה לכיפת ברזל".

לעומת זאת, לכיפת ברזל יש מספר מיירטים מוגבל ואילו בלייזר מדובר בכמות לא מוגבלת כל עוד והמערכת מחוברת לחשמל. היתרונות כוללים עלויות זולות, התמודדות עם מטחים, ופעילות ללא רעש בשונה מכיפת ברזל אך החיסרון המובהק של המערכת הוא ירידה באפקטיביות המבצעית במזג אוויר הכולל עננים. "אנחנו מיירטים בלייזר רק מה שאנחנו רואים", הוסיף תא"ל רותם והסביר כי יש ללייזר מערכת עקיבה הכוללת אמצעי אופטי שלראשונה בעולם בשנת 2010 הפיל פצמ"רים.

עוד בוואלה!

חשש במערכת הביטחון: פוטין ידרוש להגביל עוד את התנועה האווירית בסוריה

לכתבה המלאה
הדמיה -  פיתוח לייזר רב עוצמה ליירוט.. אתר רשמי
הדמיית פעולת מערכת הנשק/אתר רשמי

המערכות הן אוטונומיות בגלל לוחות הזמנים הקצרים שנדרשת המערכת להתמודד איתם מרגע השיגור של האיומים. המידע בנושא הועבר לחברות אלביט ורפאל לקראת ניסוי בשנת 2020 בנושא לייזר בעוצמה בינונית. במידה והניסוי יצליח תימסר לצה"ל מערכת ראשונה בעלת יכולות של לייזר מוצק 100 קילו וואט להגנת גבולות כבר ברבעון הראשון של שנת 2022. לדבריו של תא"ל רותם עלות ההצטיידות בצה"ל של מערכות לייזר לגבולות הצפון והדרום יסתכמו במאות מיליוני שקלים.

לאחר מכן מתכוון משרד הביטחון להאיץ תהליך לפיתוח מערכת נישאת על גבי מטוס מאויש ומל"ט מעל העננים להתמודדות עם טילים ארוכי טווח, מערכת ניידת על גבי רכב קרבי משוריין מתמרנת בנוסף למעיל רוח וחץ דורבן במטרה להגן על הכוח מפני פצצות מרגמה. בטווחים של 3-4 ק"מ. המטרה היא לפתח לייזר 300 קילו וואט לטווח ארוך, ובעתיד מעבר לכך במטרה להתמודד גם טילי שיוט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully