וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה לחיסול סולימאני: איראן שיגרה טילים לעבר בסיסים אמריקניים בעיראק

8.1.2020 / 13:01

משמרות המהפכה שיגרו 15 טילים לשני בסיסים ואיימו בהרחבת הפעולה עד לישראל אם ארה"ב תגיב. עם זאת, גורמים אמריקניים אמרו כי לא היו נפגעים, וטראמפ רמז שהוא מוכן להכיל זאת: "הכול טוב!". גם חמינאי אמר: "המתקפה הצליחה". באיראן טוענים: "חיסלנו 80 טרוריסטים"

עריכה: אסף דרורי

הנקמה של איראן - כל העדכונים

  • לפחות 15 טילים שוגרו מאיראן לעבר בעיראק, לא ידוע על נפגעים
  • טראמפ ימסור הצהרה, אך אמר: "הכול בסדר"
  • חמינאי: "המתקפה הצליחה, ארה"ב קיבלה סטירה"
  • צהלות שמחה באיראן, שטוענת: "עשרות נהרגו"

איראן שיגרה הלילה (רביעי) טילים לעבר שני בסיסים בעיראק שבהם מוצבים כוחות אמריקניים, בתגובה לחיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני. לפי גורמים אמריקניים, לא היו נפגעים במתקפה, שהייתה הפעולה הישירה ביותר של טהראן נגד וושינגטון מאז ההשתלטות על השגרירות האמריקנית ב-1979. זאת חרף הצהרות המשטר האסלאמי, שהמשיך לדרוש את יציאת הכוחות האמריקניים מהאזור.

הטילים שוגרו חרף אזהרות נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מפני תגובה חריפה במקרה שאיראן תנקום את חיסול סולימאני. ואולם, שני הצדדים שידרו כי ייתכן שיסתפקו בצעדים שנקטו עד כה, לפחות בטווח הזמן הקרוב.

"הערכת הנפגעים והנזק מתבצעת כעת. עד כה, נראה שהכל טוב. יש לנו את הצבא החזק והמצויד ביותר בעולם", כתב טראמפ בטוויטר. בשעות הצהריים, עת בוקר בארצות הברית, הוא צפוי למסור הצהרה על האירועים האחרונים, שהזניקו את מחירי הנפט בעולם, אך אלו התייצבו לאור התגובות מוושנגטון ומטהראן.

התקיפה האיראנית על בסיס עין אל-אסד בעיראק, 8 בינואר 2020. רויטרס
הבזק בשמי אזור הבסיס בעין אל-אסד, במהלך המתקפה הלילה/רויטרס

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי אמר כי "המתקפה הייתה מוצלחת". בטקס בעיר הקדושה קום, אמר חמינאי כי התקיפה הלילה הייתה "סטירת לחי" בפניה של ארצות הברית, שאותה הוא האשים במקור לשחיתות באזור. הוא קרא לה להסיג את כוחותיה, ושלל את האפשרות לשיחות על תכנית הגרעין. לדבריו, "הרג סולימאני הראה כי המהפכה האסלאמית עודנה חיה". הוא הוסיף כי ארצות הברית פועלת נגד חיזבאללה, שאותו כינה "העיניים והידיים של לבנון", כדי לעזור לישראל.

המתקפה נקראה "השהיד סולימאני", שהלילה נטמן סופית בעיר הולדתו כרמאן, אחרי מסע הלוויה המוני, הגדול ביותר בהיסטוריה של הרפובליקה האסלאמית. יותר מ-50 בני אדם נרמסו למוות אתמול בעת הטקס. "הנקמה שלו נלקחה ועתה הוא יכול לנוח על משכבו בשלום", דיווחה הטלוויזיה האיראנית. בסמליות נוספת, הטילים שוגרו באותה שעה שבה הוא חוסל, 1:30. הוא נקבר ב"חלקת השהידים" בבית הקברות בעיר.

עוד נטען באיראן כי ארצות הברית ספגה אבדות, ודווח על תושבים שיצאו לחגוג ברחובות. לטענת הטלוויזיה האיראנית הרשמית, "80 טרוריסטים אמריקנים" נהרגו במתקפה, שבה ניזוקו "באופן חמור", לטענתה, גם מסוקים וציוד צבאי. עוד דווח כי לאיראן יש "מאה מטרות נוספות" על הכוונת, אם ארצות הברית תבחר להגיב. גורם בכיר בלשכת המנהיג העליון אמר כי "תקיפת הטילים נגד כוחות אמריקניים בעיראק הייתה התגובה ה'חלשה' ביותר בארסנל שלנו".

מפת היעדים בעיראק שהותקפו ע"י איראן , 8 בינואר 2020. עיבוד תמונה
מפת היעדים בעיראק שהותקפו ע"י איראן , 8 בינואר 2020/עיבוד תמונה

גורמים אמריקניים אמרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי איראן שיגרה בסך הכול 15 טילים. עשרה מהם פגעו בבסיס האווירי עין אל-אסד ואחד בבסיס בארביל, בירת חבל כורדיסטן. ארבעה אחרים לא פגעו במטרתם, הוסיפו הגורמים, שדיברו בעילום שם. כלי התקשורת באיראן דיווחו על "עשרות" טילי קרקע-קרקע מדגם קיאם וזולפיקר ששוגרו לעבר יעדים אמריקניים בעיראק בכמה גלים.

שני גורמי ביטחון עיראקיים אמרו לאי-פי כי לפחות אחד הטילים פגע בבסיס עין אל-אסד, שבו ביקר טראמפ בדצמבר 2018. הוא נמצא במרחק של כ-60 ק"מ ממערב לבגדאד. הגורמים הוסיפו כי לא ידוע בשלב זה על נפגעים, על אף דיווחים במהלך הלילה כי אנשי צבא עיראקים נהרגו.

ישראל טרם הגיבה ישירות לאירועים מהלילה, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר כי מי שיתקוף את ישראל, "יספוג מכה מוחצת". הקבינט-המדיני יתכנס היום אחר הצהריים, לדיון שנקבע מראש.

טראמפ: "הכול בסדר!"

אל הבית הלבן הגיעו הלילה שר החוץ מייק פומפאו ושר ההגנה מארק אספר. דוברת הבית הלבן אמרה כי הנשיא טראמפ עודכן בפרטים ומנהל את המצב וכי סגן הנשיא מייק פנס נמצא בקשר עם מנהיגי הקונגרס. מחלקת המדינה מסרה כי פומפאו שוחח עם ראש ממשלת החבל הכורדי בעיראק מסרור ברזאני בעקבות התקפות הטילים של איראן, וכי הוא ו"ראש הממשלה ברזני הסכימו לשמור על קשר הדוק עם התפתחות המצב".

הפנטגון מסר בתגובה לתקיפה כי שוגרו לפחות עשרה טילים לעבר הבסיס וכי אין ספק שהטילים נורו מאיראן. בנוסף לכך, מסרו בפנטגון כי גם בסיס המאוכלס בכוחות אמריקנים הותקף באזור אירביל שבצפון המדינה. עוד משרו במשרד ההגנה האמריקני כי הם "ינקטו בכל אמצעי כדי להגן על אנשי ארצות הברית, שותפיה ובעלות בריתה באזור. שעות לפני התקיפה, אמר שר ההגנה כי וושינגטון צופה תגובה של איראן.

ברשת פוקס ניוז דווח כי מקור בפנטגון מסר שרוב הטילים ששיגרה איראן החטיאו את מטרתם. ברשות התעופה האמריקנית מסרו כי הם עוקבים מקרוב אחרי המתרחש במזרח התיכון, "כדי לאתר סיכונים פוטנציאליים לתעופה אזרחית". לפנות בוקר דווח כי מטוס של חברת תעופה אוקראינית שהמריא מטהראן התרסק בעקבות תקלה טכנית באזור נמל התעופה בבירת איראן, כשעליו 180 נוסעים.

נציגי המפלגה בדמוקרטית בקונגרס ומועמדים בפריימריז המפלגתי הזהירו מהסלמת העימות. "עלינו להבטיח את בטיחות חיילינו, לרבות סיום הפרובוקציות הלא נחוצות של הממשל ודרישה שאיראן להפסיק לנהוג באלימות. אמריקה והעולם אינם יכולים להרשות לעצמם מלחמה", אמרה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי.

הבית הלבן לאחר שיגור טילים איראניים לעבר בסיסי הכוחות האמריקניים בעיראק, 8 בינואר 2020. רויטרס
בכירי הממשל הגיעו להתייעצויות. הבית הלבן, הלילה/רויטרס

מפקד כוח קודס, שהיה אחראי על פעילות משמרות המהפכה מעבר לגבולות איראן, נתפס כגיבור בעיני איראנים רבים, כולל בעיני מי שאינו נחשב תומך של המשטר. חמינאי, שהיה מקורב אליו, הבטיח "נקמה עוצמתית". לפי דיווח בניו יורק טיימס, הוא הורה על כך שהתקיפה תהיה ישירה על ידי כוחות איראניים, ולא דרך הארגונים ברחבי האזור כפי שהיא נוהגת לעשות לעתים קרובות, וכן פרופורציונלית. הקריאות לנקמה על חיסולו של סולימאני הגיעו מכל קצות הקשת הפוליטית באיראן.

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, רמז גם הוא כי טהראן תסתפק בתגובה זו אם ארצות הברית לא תגיב עליה. "איראן נקטה אמצעים מידתיים מתוך הגנה עצמית. אנחנו לא מחפשים הסלמה או מלחמה, אך נגן על עצמנו מפני תוקפנות", כתב. במקביל, איראן פנתה לאו''ם ואמרה כי היא "לא מעוניינת במלחמה", אך היא "מזהירה מהרפתקאות צבאיות נגדה". שר התקשורת של איראן הבהיר מהי המטרה ארוכת הטווח של איראן, כשכתב בטוויטר: "צאו לעזאזל מהאזור שלנו".

חגיגות ברחובות טהראן לאחר שיגור הטילים לבסיסי הכוחות האמריקניים בעיראק, 8 בינואר 2020. רויטרס
חגיגות ברחובות טהראן לאחר השיגורים הלילה/רויטרס

במשמרות המהפכה אמרו כי הם מצפים מארצות הברית להסיג את כוחותיה באזור, וכי הם לא יהססו לתקוף בסיסים אמריקניים במדינות נוספות. הארגון,שהוכנס לרשימת הטרור של ארצות הברית אשתקד, הזהיר את בעלות בריתה של ארצות הברית באזור, ואיימו כי יתקפו מדינות שיסייעו לאמריקנים להוציא לפועל תקיפות נגד איראן.

בהודעת משמרות המהפכה הוסיפו כי "גם ישראל היא חלק מהשלטון האמריקני שחיסל את סולימאני". בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" ציטטו מקורות במשטר האיראני שאמרו כי "חיזבאללה יפגע בישראל אם ארצות הברית תגיב".

אחרי התקיפות, גורם איראני לשעבר פרסם בטוויטר תמונה של דגל איראן, ככל הנראה כחיקוי לפוסט שפרסם טראמפ אחרי חיסול סולימאני ובכיר במיליציות העיראקיות בבגדאד ביום שישי האחרון.

גופתו של קאסם סולימאני נטמנת בכרמאן איראן, 8 בינואר 2020. רויטרס
מסע ההלוויה הסתיים. גופתו של סולימאני נטמנת הלילה/רויטרס

בעקבות החיסול של סולימאני על אדמת עיראק, וכן שרשרת האירועים שקדמו לכך, בהם ההסתערות על השגרירות האמריקנית בבגדאד, תקיפת מיליציית גדודי חיזבאללה בידי ארצות הברית והרג האזרח האמריקני, הפכה המדינה לזירת עימות בין ארצות הברית לבין איראן.

החיסול, שבו נהרג גם מפקד המיליציות השיעיות אבו מהדי אל-מוהנדס, חיזק את הקריאות להוצאת הכוחות האמריקניים ואיחד בין הפלגים השיעיים הירבים. אלו הצביעו בתחילת השבוע בעד הצעה שקראה לממשלה לבקש מארצות הברית להוציא את כוחותיה.

על אף שראש הממשלה עאדיל עבד אל-מהדי אמר כי הוא קיבל מצבא ארצות הברית את המכתב בנושא הנסיגה, הפנטגון דחה זאת. טראמפ אף איים בסנקציות על עיראק, אם זו תדרוש מארצות הברית לסגת. הוא טוען כי זו לא העת הנכונה לסגת, אולם בשלב מסוים הוא ירצה לעשות זאת.

מנהיגי עיראק אמרו כי התקיפה האיראנית "הפרה את ריבונות" המדינה. דוברו של אל-מהדי אמר כי ראש הממשלה קיבל הודעה בעל פה מאיראן, שהזהירה מפני המתקפה ואמרה כי היא מתכוונת לפגוע רק במקומות שבהם מוצבים כוחות אמריקניים. הוא הוסיף כי היא לא פירטה היכן. במקביל, ראש ממשלת עיראק, המכהן בממשלה זמנית מאז שהתפטר בסוף השנה שעברה בשל המחאות נגדו, קיבל טלפון מארצות הברית בזמן שיגורי הטילים על האגף האמריקני בבסיס עין אל-אסד.

ירי הרקטות הלילה לעבר הבסיס הצבאי בעין אל אסד, 8 בינואר 2020. רויטרס
ירי הרקטות הלילה מעל הבסיס הצבאי בעין אל אסד/רויטרס

במקביל, מנהיג מיליציית עסאיב אל-חאק הפרו-איראנית, אמר כי אחרי איראן, תורה של עיראק לנקום על החיסולים. קיס אל-חזאעלי, שארגונו הוכנס לרשימת הטרור של ארצות הברית, כתב בטוויטר: "התגובה האיראנית הראשונית להתנקשות במפקד השהיד סולימאני התרחשה. עכשיו הגיע הזמן לתגובה הראשונה להתנקשות במפקד השהיד מוהנדס. ומשום שהעיראקים הם אמיצים וקנאים, התגובה שלהם לא תהיה פחותה. זאת הבטחה".

יותר מ-5,000 חיילים אמריקנים נותרו בעיראק לצד כוחות זרים אחרים, כחלק מקואליציה שאימנה וגיבתה את כוחות הביטחון העיראקיים למול האיום של חמושי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), שצפוי להרוויח מהכאוס. דובר מטעם הצבא הגרמני אמר כי כ-115 חיילים גרמנים מוצבים בארביל, ואף אחד מהם לא נפגע.

חשש ממלחמה אזורית

ההסלמה בין ארצות הברית לבין איראן עוררה חששות מפני מלחמה אזורית חדשה. השר לענייני חוץ של איחוד האמירויות הערביות, אנוואר קרקאש, אמר כי יש לפעול לסיום המתיחות "המטרידה" באזור. "מניעת הסלמה היא גם נבונה וגם הכרחית. חייבים לפנות לעבר נתיב פוליטי למען יציבות", כתב בטוויטר השר. האמירויות עשויה להיות אחת הנפגעות המרכזיות מכל עימות שכזה, שכן איראן איימה, כולל הלילה, לפגוע בה.

מדינות אירופה, שמתקשות להציל את הסכם הגרעין עם איראן אחרי פרישת ארצות הברית לפני שנה וחצי, גינו את המתקפה של איראן. "צרפת רוצה להדגיש שוב את החשיבות בהמשך המאבק ב'מדינה האסלאמית', תוך כיבוד הריבונות של עיראק", נמסר בהודעת משרד החוץ של צרפת.

באיסטנבול, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר לצד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "כי לא נאפשר שפיכות דמים באזור שלנו". לדבריו, "נתגבר על הקשיים" בסיועה של רוסיה.

מאז השיגורים הלילה, כמה חברות תעופה בינלאומית הודיעו על הפסקת טיסותיהן במרחב האווירי של עיראק ושל איראן.

מכתש שנגרם על ידי טיל ששיגרה איראן על כוחות הקואליציה בהנהגת ארה"ב בפאתי דהוכ, עיראק, 8 בינואר 2020. רויטרס
אתר שבו נפל אחד משרידי הטילים ששיגרה איראן לעבר החבל הכורדי, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully