וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: כוחות צבא טורקיה החלו לנוע לעבר לוב

נשיא טורקיה הודיע על תחילת הפריסה הצבאית בטריפולי, שמנסה להדוף את המתקפה של הגנרל הנתמך על ידי רוסיה ומדינות המפרץ

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר אתמול (ראשון) כי יחידות צבא טורקיות החלו לנוע ללוב כדי לתמוך בממשלה היושבת בטריפולי, המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית. זאת אחרי שהפרלמנט באנקרה אישר חוק המאפשר שליחת כוחות למדינה הצפון אפריקנית כדי להגן על האינטרסים של המדינה באזור ובים התיכון, וכדי "לסייע להשיג שלום ויציבות" במדינה.

"יהיה מרכז מבצעים, יהיה ליוטנט גנרל טורקי שיוביל והם ינהלו את המצב משם. (חיילים טורקים) מתחילים לנוע לשם עכשיו", אמר ארדואן בריאיון לרשת CNN בשפה הטורקית. בחודש שעבר ביקשה ממשלתו של ראש הממשלה פאיז א-סיראז' את עזרתה של טורקיה כדי להדוף את המתקפה של הגנרל חליפה חפתר, שמבוסס במזרח המדינה. הוא נתמך על ידי רוסיה, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ומצרים.

נשיא טורקיה, ארדואן במהלך נאומו באנקרה, טורקיה 6 בינואר 2019. רויטרס
מגביר את התמיכה בממשלה בטריפולי. ארדואן, אתמול/רויטרס

לפי ארדואן, אנשי צבא טורקים בכירים יתאמו את המהלכים עם הכוחות הלוחמים בלוב ויספקו אימונים וניסיון בשטח. "יהיו שם יחידות שונות ככוחות לוחמים, הם לא יהיו מהצבא שלנו. בכירי הצבא שלנו יתאמו את המהלכים שם", הוסיף נשיא טורקיה, מבלי לפרט. לפי דיווחים שונים, אנקרה שלחה ללוב כוחות מורדים סורים.

הנוכחות הטורקית המוגברת בלוב מדאיגה את ישראל, יוון וקפריסין, שחתמו ביום חמישי על הסכם להקמת צינור גז שאינו כולל את אנקרה. זו מצדה גינתה את הפרויקט.

גורמים דיפלומטיים אמרו לסוכנות הידיעות הצרפתית אמרו כי מועצת הביטחון של האו"ם צפויה להיפגש היום לדיון סגור על לוב.

ארונות של צוערים שנהרגו בבירת לוב, טריפולי, 5 בינואר 2020. AP
ארונות של הרוגים בתקיפה אווירית על אקדמיה צבאית בטריפולי, אתמול/AP

ממשלת טורקיה לא פירטה על היקף הפריסה הצבאית במדינה, ששרויה בלחימה מאז הדחתו של הרודן מועמר קדאפי והוצאתו להורג ב-2011 על ידי כוחות מורדים שנתמכו על ידי נאט"ו, כחלק מאירועי "האביב הערבי".

במדינה קיימות שתי ממשלות יריבות, האחת בטריפולי והשנייה בעיר טוברוק שבמזרח. ביום שבת נהרגו לפחות 30 בני אדם ו-33 נוספים נפצעו בתקיפה אווירית על אקדמיה צבאית הטריפולי. טורקיה גינתה את המתקפה וקראה לנקיטת צעדים בינלאומיים להשגת הפסקת אש. חפתר מנסה מאז אפריל להשתלט על טריפולי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully