וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד רה"מ נגד הקו החדש של הרכבת הקלה בי-ם: "פגיעה בביטחון"

במשרד ראש הממשלה ובמשרד החוץ טוענים כי תוואי "הקו הזהוב" שיעבור בקריית הלאום פוגע בביטחון ולא תואם כראוי מול המשרדים. במוזיאון ישראל מתנגדים לתחנה המתוכננת ליד המוסד וטוענים לפגיעה בעמק המצלבה. עיריית ירושלים: "ההתנגדות לתכנית תמוהה"

הדמיה הקו הצהוב של הרכבת הקלה בירושלים. צוות אב לתחבורה, אתר רשמי
הדמיית הקו הזהוב של הרכבת הקלה בירושלים/אתר רשמי, צוות אב לתחבורה

משרד ראש הממשלה ומשרד החוץ מתנגדים לתכנית קו הרכבת הקלה בקריית הלאום בכניסה לירושלים בטענה לפגיעה בביטחון. מהנדס העיר ממליץ לדחות את מרבית ההתנגדויות בנימוק שהתכנית מקודמת בתיאום. דיון בקידומה ייערך בוועדה המקומית לתכנון ובניה בשבוע הבא.

מדובר בתכנית ל"קו הזהוב", המכונה גם "שלוחת המוזיאונים". התוואי המתוכנן אמור לחבר בין שדרות רבין למוזיאון ישראל, ולעבור בין היתר סמוך לבית המשפט העליון, משרד החוץ, משרד ראש הממשלה, הספרייה לאומית והכנסת. אורך התוואי המקודם בשלב זה הוא כ-1.2 ק"מ והוא כולל תחנות בבית המשפט העליון, הכנסת ומוזיאון ישראל. בהמשך אמור הקו להגיע גם לעיר העתיקה. במסגרת התכנית, מתוכננת גם הקמת כיכר עירונית במקום החניון הפתוח המשרת את באי מוזיאון ישראל, בה ניתן יהיה לקיים אירועי תרבות ופעילויות פנאי וכן מתוכנן חניון תת-קרקעי.

הדמיה הקו הצהוב של הרכבת הקלה בירושלים. צוות אב לתחבורה, אתר רשמי
משרדי הממשלה מתנגדים לתכנית. הדמיית הקו הזהוב/אתר רשמי, צוות אב לתחבורה

התכנית הופקדה בחודש אוקטובר והוגשו לה שורת התנגדויות, בהן של משרדים ממשלתיים. במשרד ראש הממשלה טענו כי תוואי הרכבת המתוכנן עלול להפריע לשגרת התנועה בכניסה למשרד בשל עומס התנועה שייווצר מצמצום שני נתיבים לאחד וחסימת הכניסה הנוספת. כמו כן, טוען סמנכ"ל הביטחון במשרד לבעיות אבטחה בשל התחנה הסמוכה המתוכננת. "אישור התכנית המופקדת במתכונתה הנוכחית יביא לפגיעה משמעותית בביטחון המשרד ובתפקודו", כתב הסמנכ"ל, וציין כי "לא ניתן לייצר חיץ בין ריכוזי הקהל למשרד, כשבנוסף יהיה קושי למנוע היווצרותם של שטחי התארגנות פוטנציאליים עבור היריב".

עוד נכתב בהתנגדות משרד ראש הממשלה כי קרבת התחנה למשרד וכמות משתמשי הדרך עלולים "לעורר קושי בזיהוי מפגעים פוטנציאליים, לשפר את יכולת היריב לשהות בשטח, לבצע איסוף מודיעין ולאתר נקודות תורפה". כמו כן, נטען כי הפגיעה תוביל להשקעות כספיות עצומות שיידרשו להגנה על המשרד בהתאם לנהלי שב"כ.

למרות ההסתייגויות: לא הוצגה תכנית חלופית

במשרד החוץ גם הגישו התנגדות הנובעת משיקולי אבטחה, בה נטען כי תוואי הרכבת מתוכנן לעבור ליד הכניסה הרשמית הטקסית של המשרד ואף להפקיע שטח המיועד להולכי רגל. לפי משרד החוץ, התכנית מונעת אפשרות לגישה מהירה ורצופה בכניסה וביציאה מהמתחם ללא הפרעה בטיחותית. עוד נכתב כי "המשרד הציג הסתייגויות במסגרת מפגשים מקדימים עם צוות עיריית ירושלים ואף על פי כן לא הוצגה תכנית חלופית". כמו כן, במנהל הדיור הממשלתי הגישו התנגדות וטענו כי לא הוצגו חלופות ולא בוצע תיאום לאור השינויים הצפויים במעון ראש הממשלה, ואילו בכנסת דרשו שהיא תהיה רשאית להורות על הפסקת עבודות בעת קיומם של אירועים בתחומיה.

גם מוזיאון ישראל הגיש התנגדות, וזאת בין היתר נגד מיקום תחנת הקצה בצמוד למוזיאון, בעמק המצלבה. "התכנית מנתקת את המוזיאון מעמק המצלבה", נטען, "וזאת בניגוד לרעיון התכנוני העומד בבסיס הקמת המוזיאון". כמו כן, נכתב בהתנגדות כי התחנה המתוכננת פוגעת בשטחים ירוקים וכי השטחים המיועדים לצורך תפעול ותחזוקת התחנה במהלך הבנייה עלולים ליצור מפגע קשה, כשלטענתם התכנית בכללותה פוגעת באפשרות של המוזיאון להתרחב בעתיד. לפיכך, הציעו במוזיאון ישראל להקים את התחנה ברחוב אחר ולהעביר את שטחי התפעול והתחזוקה.

עיריית ירושלים. אייל יצהר גלובס, אתר רשמי
"ההתנגדות לתכנית תמוהה". עיריית ירושלים/אתר רשמי, אייל יצהר גלובס

יואל אבן, מהנדס העיר ירושלים, המליץ לוועדה המחוזית לדחות את מרבית ההתנגדויות של המשרדים. בין היתר, ציין כי באף שלב לא היו התנגדויות מצדם וסוכם כי ניתן לקדם את התכנית במקביל לפתרונות הנוגעים לנושאים הביטחוניים. עוד ציין אבן כי ניתן יהיה לקבוע בתכנון המפורט של התחנה אמצעי בטיחות כמו קירות, גדרות ואמצעי תצפית. כמו כן, דחה המהנדס הצעה להעביר את תוואי הרכבת לצד השני של הרחוב או להפוך חלק מהמקטע של רחוב זוסמן לתת קרקעי.

לדבריו, בתכנית משנת 2016 למעון ראש הממשלה הוטמעה תכנית שלוחת המוזיאונים בתוואי העובר סמוך לקריית הממשלה ולא הייתה כל התנגדות. הוא אף המליץ לדחות את ההתנגדויות של משרד החוץ והדיור הממשלתי, והבהיר כי התכנית מוכרת וידועה מזה כמה שנים כשנערכו כל התיאומים הדרושים.

לגבי דרישת הכנסת, הבהיר המהנדס כי האישור הוא שלו בלבד, וניתן לערוך תיאומים מולו. גם את הרוב המוחלט של התנגדויות המוזיאון, המליץ מהנדס העיר לוועדה לדחות. בין היתר הוא ציין כי החיבור לעמק המצלבה נשמר בשבילים הקיימים, ולגבי הפגיעה הסביבתית כתב כי מדובר בעצי זית שניטעו בשנות ה-60 והם יועתקו למקום אחר. עם זאת הוא המליץ לקבל את ההתנגדות לגבי הרחבת החניון התת-קרקעי.

עיריית י-ם: "ההתנגדות לתכנית תמוהה"

מעיריית ירושלים נמסר כי "תכנית הקו הזהוב של הרכבת הקלה מאזור הביטוח הלאומי-קריית הממשלה ומוזיאון ישראל, נמצאת בתכנון מזה מספר שנים ובמסגרת זו בוצעו פגישות תאום רבות מול כלל המוסדות המשיקים לתוואי. הקו הזהוב המוצע תואם לתכנית הפיתוח הכוללת שהוכנה לקריית בו גוריון על-ידי מנהל הדיור הממשלתי, ושאושרה בוועדה המחוזית בשנת 2016".

בעירייה טענו כי תוואי הקו ומיקום התחנות ידועים מזה כמה שנים. לדבריהם, "התכנית המפורטת לקו הזהוב קודמה על דעתם ובתאום מלא איתם בשנים האחרונות, ולפיכך ההתנגדות לתכנית תמוהה". עוד הוסיפו כי "העירייה תומכת במהלך מתוך תפיסה כי תכנית הקו הזהוב לאזור המוזאונים וקריית הממשלה תאפשר לעובדי קריית הממשלה ולמבקרי המוזיאונים גישה נוחה ברכבת קלה לאזור, וכן פיתוח עירוני לכל האזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully