וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חפשו את המדבקות האדומות: רפורמת סימון המזון יוצאת לדרך

1.1.2020 / 12:25

החל מהיום, חברות המזון יחויבו לסמן את מוצריהן כדי להזהיר את הציבור מפני רמות גבוהות של סוכר, שומן רווי ונתרן, כפי שקבע משרד הבריאות. מטרת הרפורמה: לעורר את מודעות הצרכנים כלפי מוצרים בעלי ערכים תזונתיים בעייתיים. מנכ"ל המשרד: "יהיו צעדים נוספים"

צילום: יותם רונן, עריכה: עמית שמחה

רפורמת סימון המזון יוצאת היום (רביעי) לדרך, וחברות המזון יחויבו לסמן את מוצריהן כדי להזהיר את הציבור מפני רמות גבוהות של סוכר, שומן רווי ונתרן. מוצרים אשר מכילים כמויות גדולות, כפי שקבע משרד הבריאות, יסומנו במדבקות אדומות ובולטות, שמטרתן לעורר את תשומת לב הצרכנים. מנגד, מוצרים שהוגדרו על ידי המשרד "בריאים" יסומנו במדבקות ירוקות. בשלב הבא יסומנו גם מנות במסעדות. בסקר שערך משרד הבריאות נמצא כי מתוך האוכלוסייה שמודעת למהלך, 85% תומכים בו.

על פי השלב הנוכחי של הרפורמה, מוצרים מוצקים שיכילו יותר מ-500 מ"ג נתרן, 13.5 גרם סוכר או 5 גרם שומן רווי - על כל מאה גרם - יסומנו במדבקה אדומה. כך גם מוצרים נוזליים שיכילו יותר מ-400 מ"ג נתרן, 5 גרם סוכר או 3 גרם שומן רווי. בשלב השני, שצפוי להתחיל ב-2021, יוחמרו תנאי הסף לקבלת מדבקה אדומה. אז, כל מוצר מוצק שיכיל יותר מ-400 מ"ג נתרן, 10 גרם סוכר או 4 גרם שומן רווי - יסומן. מוצרים נוזליים יצטרכו להכיל עד 300 מ"ג נתרן, 5 גרם סוכר או 3 גרם שומן רווי על מנת לא להיות מסומנים.

המדבקות הירוקות יסמנו מוצרים המומלצים לתזונה בידי משרד הבריאות, וזאת כדי להדגיש כי מוצרים שלא מסומנים במדבקות אדומות - אין בהם בהכרח יתרון בריאותי. קבוצות המזון שיוכלו לקבל מדבקה זו הם מוצרי חלב, טופו, סויה, שמנים צמחיים מסוימים, זרעים ואגוזים, דגנים, קטניות, טחינה, דגים, ביצים, עופות ארוזים ופירות וירקות. מזונות ארוזים יסומנו על האריזה, ומזונות בתפזורת יסומנו בסמלי מדף.

האיגוד לרפואת ילדים של ההסתדרות הרפואית הביעה חוסר שביעות רצון מרפורמת המדבקות. "היא חלקית ולא מספקת", נמסר. לדברי ראשי האיגוד, פרופ' שי אשכנזי ופרופ' צחי גרוסמן, "רפורמת המדבקות הינה מרכיב חלקי בלבד ובלתי מספיק בדרך לתזונה נכונה לבריאות הילדים, שיגדלו בהמשך למבוגרים, בישראל".

באיגוד מוסיפים כי "עד שלא יתוקן בחקיקה סטוטורית נושא הפרסום של מזון מזיק - מהלך המדבקות לא יצלח. זאת ועוד, הרפורמה כלל לא מטפלת בנושא חינוך לתזונה נכונה כבר מגיל הילדות. זהו נדבך מרכזי נוסף הדורש השלמה ובלעדיו לא תושג כל מהפכה לטווח ארוך. רק אם ייושמו שני הנושאים הללו נצליח לשמור על בריאות ילדי ישראל לעתיד".

סופרמרקט טבעוני ראשון יוקם בישראל בשוק הכרמל בתל אביב, יולי 2017. אבי כהן
מזונות ארוזים יסומנו על האריזה, ומזונות בתפזורת יסומנו בסמלי מדף/אבי כהן

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר אתמול במסיבת עיתונאים שנערכה בלשכת משרד הבריאות בתל אביב כי "מדובר ברפורמה חשובה שהובלנו לטובת בריאות אזרחי ישראל, מתוך הבנה כי לציבור הצרכנים יש זכות בסיסית לקבל מידע לגבי ערכי הבריאות שמוגשים במוצרים אותם הם רוכשים. אני גאה במהלך הגדול הזה בו משרד הבריאות מצליח להשפיע באופן אדיר על התזונה של אזרחי המדינה, מה שישליך באופן ישיר על איכות החיים והבריאות של כולנו. מטרת סימון המזון לסייע לאזרחי ישראל לשמור על תזונה נכונה ומניעת השמנה, סוכרת ותחלואה. מהיום, זה בידינו ובכך נגביר את מודעות הציבור צורך בשינוי הרגלי תזונה, בייחוד לילדים".

ליצמן הזכיר בדבריו את העובדה כי בכל הנוגע לשיעור ההשמנה והסוכרת בקרב האוכלוסייה, ישראל נמצאת במקומות הגבוהים בעולם. "זה לא צריך להיות כך", אמר. "יש מפעלים שהתאימו את המוצרים שלהן לקראת הסימונים האלה, לפני שבוע אחד המפעלים הראה לי את השינויים שעשו. טעמתי את שני המוצרים (החדש והישן - ב"א) ולא הרגשתי בשום הבדל בין אחד לשני. השלב הבא יהיה במסעדות - אנחנו לא נפסח על אף אחד, אנחנו מתכוונים לעשות את זה ולבדוק את כל המסעדות ולסמן אותן".

על פי הנתונים שבידי משרד הבריאות, בשנת 2018 ישנה שכיחות של 13% של השמנת יתר בקרב תלמידי כיתה ז'. לצד זאת, שיעור הילדים בעלי משקל עודף עומד על 17.4%. בנוסף, המצאות מחלת הסוכרת גם היא נותרת גבוהה ויציבה ומתקרבת לשיעור של 10% בקרב ילדים. הנתונים מעידים כי לא חל שיפור משמעותי בתחום מאז 2011, ומאז למעשה האחוזים נשארו דומים למדי.

עוד בוואלה!

ליצמן: נשקול להעביר חוק לשלילת זכויות למי שיסרב להתחסן

לכתבה המלאה
מסע"ת בנושא רפורמת סימון המזון 31 בצדמבר 2019. -, אתר רשמי
"ישליך באופן ישיר על איכות החיים והבריאות של כולנו". ליצמן ובר סימן טוב במסיבת העיתונאים, אתמול/אתר רשמי, -

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ציין כי הנוכחות השלילית של ישראל בדו"ח ה-OECD על נתוני ההשמנה בקרב ילדים האיץ את הרפורמה. "זה היה הטריגר שעורר לנו את הצורך לעשות פעולה דחופה. הרגשנו שחייבים לעשות מעשה ועברנו הרבה מאוד מאז. היו לא מעט פעמים שהרפורמה היתה עם רגל וחצי בקבר - כולם התנגדו והטילו וטו, ובסוף בזכות נחישות פוליטית של השר הצלחנו להשלים את זה".

בר סימן טוב הוסיף, "חשוב לזכור שהמדבקות האדומות הן תחילתו של תהליך ודרך שהתחלנו לפני כשלוש שנים, והיא לא הולכת להסתיים עכשיו. יהיו עוד צעדים רבים וחלוציים שאנחנו הולכים לנקוט בהם יחד עם הציבור, כי הוא בסופו של דבר הלקוח הכי חשוב שלנו".

(עדכון ראשון: 6:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully