וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התקיפות: מפגינים פרצו לשגרירות ארה"ב בבגדאד

תומכי המיליציות השיעיות הפרו-איראניות התכנסו כדי למחות על הפעולה האמריקנית נגד גדודי חיזבאללה. "לא לאמריקה, לא לטראמפ", צעקו המפגינים, שהציתו אש בשערי המתחם. גורמים עיראקיים: שגריר ארה"ב והצוות פונו. ראש הממשלה גינה, ארה"ב תתגבר את כוחותיה באזור

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

אלפי מפגינים ולוחמי מיליציות פרצו היום (שלישי) לשער המרכזי של שגרירות ארצות הברית בבגדאד, והביעו זעם על התקיפות האוויריות שפגעו בבסיסים השייכים לגדודי חיזבאללה, מיליציה הנתמכת על ידי איראן. גורמים במשרד החוץ בעיראק אמרו כי שגריר ארצות הברית וצוות השגרירות פונו מהמקום, וכי צוות אבטחה קטן נותר במקום. המפגינים פוזרו בגז מדמיע על ידי כוחות הביטחון, שתוגברו בכוחות מיוחדים עיראקיים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי איראן תכננה את תקיפת השגרירות והזהיר כי היא תישא ב"אחריות מלאה". הוא קרא לכוחות הביטחון העיראקיים להגן על המקום. בנוסף לכך, הוא אמר כי התקיפה האמריקנית בעיראק ובסוריה נגד גדודי חיזבאללה הייתה בתגובה להרג האזרח האמריקני ביום שישי, במתקפת שיגורי הרקטות על בסיס בצפון עיראק. הוא אמר כי טהראן אחראית גם למתקפה זו.

הפגנה מחוץ לבניין השגרירות האמריקנית בבגדאד עיראק, 31 בדצמבר 2019. רויטרס
בכירי המיליציות השתתפו. מפגינים בבגדאד, היום/רויטרס

בעקבות התקרית, שצפויה להעמיק את המשבר הפוליטי והביטחוני בעיראק, הודיעה ארצות הברית כי היא תשלח כוחות נחתים נוספים לבגדאד באופן זמני. גורם אמריקני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי יהיה מדובר במספר קטן של חיילים שיגיעו ממקומות אחרים באזור. המאורעות הזכירו את משבר בני הערובה באיראן ב-1979, כשסטודנטים השתלטו על השגרירות האמריקנית בטהראן אחרי המהפכה האסלאמית ולקחו בשבי דיפלומטים ואנשי סגל אמריקנים למשך 444 יום.

ראש ממשלת עיראק, עאדיל עבד אל-מהדי, שגינה אתמול את התקיפה האמריקנית שבה נהרגו 25 לוחמים, הזהיר היום נגד כל מעשה תוקפנות כלפי שגרירויות ונציגים זרים בבגדאד, ודרש מהמפגינים לעזוב את המתחם. הוא אמר כי כוחות הביטחון יעצרו כל מעשה תוקפנות נגד שגרירויות זרות, והאחראים לכך ייענשו באופן חמור. גורמי רפואה אמרו לרויטרס כי 12 לוחמי מיליציות נפגעו מגז מדמיע ומרימוני הלם שנורו כדי לפזר את ההמון.

טראמפ לאזרחי עיראק: "זה הזמן שלכם"

בסדרת ציוצים בטוויטר, כתב טראמפ כי "איראן הרגה קבלן אמריקני, ופצעה רבים. הגבנו בתקיפות, ותמיד נגיב כך. עכשיו איראן מתכננת מתקפה נגד השגרירות האמריקנית בעיראק. הם יישאו באחריות מלאה. בנוסף לכך, אנחנו מצפים מעיראק להשתמש בכוחותיה כדי להגן על השגרירות, וכך עודכנו". בהמשך, הוא הביע תמיכה במפגינים נגד הממשל וההשפעה האיראנית.

"עבור המיליונים בעיראק שרוצים חופש ולא רוצים להישלט ולהיות מושפעים מאיראן, זה הזמן שלכם!", כתב הנשיא השוהה באחזותו במאר א-לאגו, שם הוא מקיים פגישות עם בכירי הממשל על המצב בעיראק.

במקביל, שוחח שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בטלפון עם ראש ממשלת עיראק ועם נשיא עיראק. לדבריו, הם הבטיחו לו להגן על נציגי ארצות הברית ועל מבניה במדינה. "שר החוץ הבהיר כי ארצות הברית תשמור ותגן על אנשיה, שנמצאים שם כדי לתמוך בעיראק ריבונית ודמוקרטית", מסרה דוברת מטעם מחלקת המדינה.

התבצרות בשגרירות

לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", בתוך השגרירות הדיפלומטים האמריקנים ואנשי הצוות הצטופפו בחדר ממוגן, לדברי שניים מהם שתקשרו באמצעות אפליקציית מסרים. חלק מהמפגינים השליכו אבנים לעבר השער, בעוד שאחרים צעקו: "לא, לא אמריקה! לא, לא לטראמפ". אחרים צעקו "מוות לאמריקה". הם תועדו מדליקים אש בשערי המקום, וכוחות מיוחדים עיראקיים שנפרסו השתמשו בגז מדמיע כדי להדוף אותם.

המאבטחים האמריקנים בתוך המתחם ירו גז מדמיע כדי להרחיק את תומכי המיליציה, וכוחות חמושים אמריקניים נראו בכוננות בגגות הסמוכים, אולם הם לא פתחו באש. במקביל, עובדי השגרירות ניסו לכבות את האש שפרצה במתחם עם מטפים. צופרי האזעקה במתחם פעלו ללא הפסקה, כשעשן שחור וסמיך היתמר לשמיים.

מפגינים פורצים לשגרירות ארה"ב בבגדאד, עיראק 31 בדצמבר 2019. רויטרס
כוחות אמריקניים נוספים יישלחו לאזור. אש אוחזת במתחם השגרירות, היום/רויטרס

מתחם השגרירות - המבנה הדיפלומטי הגדול ביותר של ארצות הברית, שנפתח לפני יותר מעשור בזמן הכיבוש האמריקני - שוכן ב"אזור הירוק" בבגדאד, מקום משכנם של מבני הממשל ונציגויות זרות, שלרוב סגור בפני אזרחים מהשורה. עם זאת, אלפים הורשו לצעוד לאזור בשעות הבוקר, כשרבים מאנשי כוחות הביטחון התערבבו בקהל.

בתחילה, כוחות הביטחון העיראקיים אפשרו למפגינים להתקבץ מחוץ למתחם ולתקוף אותו, והחלו לפעול נגדם רק כשהגיע למקום מפקד בצבא. בשעות אחר הצהריים הם כבר חצצו בין המפגינים למאבטחים בשגרירות. בין המשתתפים בהפגנות היו מנהיגי המיליציות ובעלי בריתם של איראן, בהם קיס אל-חאזעלי, מנהיג קבוצת עסאיב אל-חק, ואבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד כוחות אל-חשד א-שעבי, ובעל ברית קרוב של איראן.

בגדר שסביב המבנה הונפו דגלי גדודי חיזבאללה. המפגינים ריססו כתובות "סגורה בשם ההתנגדות" על חומות המתחם, והרסו מצלמות אבטחה. הם הגיעו לאזור אחרי הלוויות הלוחמים. בין הכתובות הנוספות שרוססו היו שמותיהם של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, ושל מפקד כוח קודס, גנרל קאסם סולימאני.

"האמריקנים לא רצויים בעיראק, הם מקור הרשע ואנחנו רוצים שהם יעזבו", אמר אל-חאזעלי. מנהיגי המיליציות השיעיות הבטיחו "תגובה קשה" לתקיפות. ארצות הברית, שתקפה בתגובה להרג של אזרח אמריקני במתקפת רקטות על בסיס שבו מוצבים כוחות אמריקניים בעיראק ביום שישי האחרון, הזהירה כי היא לא תהסס להגיב שוב אם האינטרסים שלה יהיו נתונים שוב לסכנה.

דובר מטעם גדודי חיזבאללה אמר כי מטרת ההפגנות היא להטיל מצור על השגרירות, עד שהמתחם ייסגר והדיפלומטים האמריקנים יעזבו את עיראק. עם זאת, הקהל לא נשמע להוראות מנהיגי המיליציה שלא להיכנס למתחם, והוא פרץ לאחד מאזורי קבלת הפנים במקום. לפי וושינגטון פוסט, המפגינים ניפצו את הדלתות המזוינות ואת החלונות החסינים מכדורים, והציתו את אחד החדרים.

כמה שעות אחרי תחילת ההפגנות, חלק מחברי המיליציות קראו למפגינים לעזוב באמצעות מגפונים. "העברנו את המסר שלנו, אנא עזבו את האזור כדי להימנע משפיכות דמים", נאמר באחת הכריזות.

הפגנה מחוץ לבניין השגרירות האמריקנית בבגדאד עיראק, 31 בדצמבר 2019. רויטרס
"סגרו את השגרירות האמריקנית, אחרת העם יסגור אותה". מפגינים מחוץ לשגרירות, היום/רויטרס

התקיפות מגיעות בזמן של מתיחות רבה בין איראן לבין ארצות הברית, שתי בעלות בריתה העיקריות של עיראק. היא גאתה מאז השנה שעברה, כשנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין בשנת 2015, והחזיר את הסנקציות הכלכליות על איראן. במקביל, עיראק עצמה חווה משבר חריף, בשל המחאה בת השלושה חודשים נגד הממשלה הפרו-איראנית, שבה נהרגו מאות בני אדם.

מוקדם יותר החודש, האשים שר החוץ האמריקני מייק פומפאו את הכוחות העיראקיים המגובים על ידי איראן בהתקפות על בסיסים אמריקניים בעיראק, ואמר כי התקפות מצד טהראן או שלוחותיה כנגד אמריקנים או בעלי בריתה "ייענו בתגובה מכרעת של ארצות הברית".

גורמים אמריקניים רשמיים אמרו כי וושינגטון הפגינה סבלנות כלפי פרובוקציות מאיראן ובעלות בריתה, אך הגיע הזמן לבסס מחדש את ההרתעה מפני התוקפנות שלהן. "לאחר כל כך הרבה פיגועים היה חשוב לנשיא להנחות את כוחותינו להגיב באופן שהמשטר האיראני יבין", אמר בריאן הוק, נציגה המיוחד של ארצות הברית לאיראן.

מפגינים פורצים לשגרירות ארה"ב בבגדאד, עיראק 31 בדצמבר 2019. רויטרס
מפגינים פורצים לשגרירות/רויטרס

אתמול הזהירה המועצה לביטחון לאומי בעיראק כי התקיפות ייאלצו אותה לשקול מחדש את מערכת היחסים ואת שיתוף הפעולה עם הקואליציה האמריקנית הפועלת נגד כוחות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). המשבר הנוכחי בעיראק הוא החמור ביותר מאז שהממשלה הכריזה ניצחון על הארגון הג'יהאדיסטי, שבשיאו שלט על כשליש משטח המדינה, לפני שנתיים. בחודשים האחרונים הגביר הארגון את מתקפותיו, והחשש הוא שהוא ינצל את הכאוס כדי להתבסס מחדש.

אתמול גינה ראש ממשלת עיראק את התקיפה האמריקנית, וטען כי היא תביא ל"תוצאות מסוכנות". אל-מהדי, שהתפטר מתפקידו בלחץ המפגינים, נותר ראש הממשלה הזמני בשל חוסר ההסכמה על מועמד מחליף משורות הפרלמנט הנוכחי.

ארצות הברית מחזיקה בכ-5,000 חיילים בעיראק, שהוזמנו על ידי ממשלת עיראק כדי שיסייעו במאבק בדאעש.

רוסיה וסין, שלהן יחסים קרובים עם איראן, גינו את התקיפות האמריקניות. מנגד, ישראל, ערב הסעודית ובחריין, בעלות בריתה של ארצות הברית, תמכו בתגובה האמריקנית וגינו את המיליציות הפרו-איראניות.

(עדכון ראשון: 10:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully