וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי לעמוד ביעדים: בצה"ל זייפו נתונים בנוגע להיקף גיוס החרדים

בצבא הכפילו ולעתים אף שילשו את שיעור החיילים החרדים שהתגייסו כפי שהועבר לגורמים הממשלתיים ולרמטכ"ל - כך דווח ב"כאן" רשת ב'. בצבא אף הוסיפו למניין החיילים גם מתגייסים שאינם חרדים כפי שנקבע בקריטריונים. צה"ל: "הופקו לקחים"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: עמית שמחה

צה"ל זייף והגדיל במאות אחוזים את שיעור החיילים החרדים שהתגייס לצבא ודווח לגורמים השונים - כך דווח הבוקר (רביעי) ב"כאן" רשת ב'. על פי הפרסום, הנתונים השקריים הועבר לכלל הגורמים - בהם הרמטכ"ל, שר הביטחון וועדת החוץ והביטחון, זאת בכדי לעמוד ביעדי הגיוס ובצל הדיונים המתמשכים סביב חוק הגיוס.

בין השאר עלה כי היקף המתגייסים הוכפל ואף שולש. בשנת 2017 דיווח צה"ל על גיוסם של 3,070 חיילים חרדים, בעוד שבפועל התגייסו רק 1,300. בצבא הוסיפו לרשימות גם מתגייסים שאינם חרדים על פי הקריטריונים שנקבעו וכאלה שאינם דתיים.

טקס השבעה של הנח"ל החרדי בגבעת התחמושת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
הנתונים זויפו/נועם מושקוביץ

הנתונים שסיפק צה"ל באו על רקע פעילותו של המדור לגיוס חרדים בצה"ל בין 2018-2013. המדור, שככל הנראה ביקש להתגבר על ביקורות בנושא, והעביר נתונים שקריים. כך, בשנת 2011 היו 600 מתגייסים אך בפועל הם דיווחו על 1,200 חרדים שהתגייסו ובכל שנה הגדילו את המספרים ודיווחו על עלייה.

סוגיית חוק הגיוס עומדת בלב לבו של השיח הפוליטי בשנים האחרונות, ובין השאר הובילה להחלטה על פיזור הכנסת ולבחירות שהתקיימו בחודש אפריל האחרון. בפברואר 2018 הקים שר הביטחון דאז, אביגדור ליברמן ועדה המורכבת מנציגי צה"ל ומשרד הביטחון כדי להציע נוסח חוק שיעמוד במבחן בג"ץ. ביוני לאחר מכן פורסמו המלצות הוועדה, הכוללות יעדי גיוס המעוגנים בחוק וסנקציות כלכליות במקרה שהיעדים לא ימולאו. ההצעה המתוקנת אושרה בקריאה ראשונה בכנסת בעוד שהסיעות החרדיות הצביעו נגד הצעת החוק, וסיעת "יש עתיד" הצביעה בעדה מהאופוזיציה.

עוד בוואלה!

בין התסבוכת הפוליטית לאיום האיראני: נתניהו טס לליסבון להיפגש עם פומפאו

לכתבה המלאה
תלמידי ישיבות באים לקבל פטור, לשכת הגיוס תל השומר, 28 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
סלע המחלוקת שהוביל לבחירות. חרדים בלשכת הגיוס/ראובן קסטרו

לאחר התפטרות ליברמן, בג"ץ נעתר חלקית לבקשתו ראש הממשלה בנימין נתניהו והאריך את תוקפו של החוק הקודם עד ל-15 בינואר השנה. אחרי שיו"ר יש עתיד, כיום מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, הודיע שבקריאה שנייה ושלישית "יש עתיד" לא תתמוך בחוק, ועל רקע הקושי בהעברתו החליטה הקואליציה להקדים את הבחירות לאפריל 2019.

מצה"ל נמסר בתגובה כפי שפורסמה על ידי "כאן" חדשות: "לאחרונה התגלתה בצה"ל טעות בספירת מספר החיילים החרדים בשנים האחרונות. עם היוודע הטעות, הופקו לקחים באשר לקריטריונים לספירה ובאשר להקפדה על הגוף האמון על ספירת החיילים החרדים בתוך צה"ל. עוד יצוין כי הנתונים ביחס לשנת הגיוס 2018 (שהסתיימה ביוני 2019) טרם סוכמו".

ראש אגף כוח אדם, אלוף מוטי אלמוז, אמר בריאיון לקרן נויבך ברשת ב' כי "אין רצון לנפח את המספרים", וכי הדבר אירע בשל פרשנות של הצבא בנוגע להשתייכות המתגייסים למגזר החרדי. "יכול להיות שאנשים עשו טעויות, אבל אין כאן כוונת זדון ובוודאי שאין זיוף".

בעקבות הפרסום, ח"כ איציק שמולי (העבודה-גשר), העומד בראש השדולה למען השוויון בנטל מתח ביקורת חריפה על התנהלות הצבא. "צה"ל הוא צבא העם והעובדה ששיקר ביודעין וזייף בכוונה תחילה נתונים באחת מסוגיות הליבה הרגישות ביותר שאתן מתמודדת החברה הישראלית היא חמורה ובלתי מתקבלת על הדעת", אמר. "אנו דורשים לזמן בדחיפות דיון במליאת הכנסת ובועדת החוץ והביטחון ומצפים גם שהרמטכ"ל יידרש לכך באופן אישי". ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) הוסיף כי "הרדיפה אחר אחוזי גיוס היא סממן מיליטריסטי מטריד. במקום לעקוב באובססיביות אחרי מספר החרדים המתגייסים עדיף לעקוב אחר שילובם בחברה עצמה ולהיאבק באפליה ובגזענות כלפיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully