וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר יותר מעשור: בוליביה הודיעה על חידוש היחסים עם ישראל

28.11.2019 / 18:55

נשיאה היוצא של בוליביה, אבו מוראלס, ניתק את היחסים במחאה על תקיפות ישראל ברצועת עזה במסגרת מבצע "עופרת יצוקה" בשנת 2008. לאחר חילופי השלטון, בלה פס קיוו שהצעד ישפיע לטובה על ענף התיירות. השר כץ: "הסתלקות של הנשיא העויין לישראל מאפשר את המהלך"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

שרת החוץ בממשלת המעבר של בוליביה, קארן לונגאריק, הכריזה כי ארצה תחדש את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל - כך דיווחה היום (חמישי) סוכנות הידיעות הצרפתית. נשיאה היוצא של בוליביה, אבו מוראלס, שנמלט מהמדינה בעקבות המחאה נגדו, ניתק את היחסים הרשמיים לפני כעשור, כמחאה על תקיפות ישראל ברצועת עזה במסגרת מבצע "עופרת יצוקה".

בפגישה שקיימה עם התקשורת הזרה בלה פס, לא פירטה שרת החוץ בנוגע למועד יישום הצעד. לדבריה, הדבר יתרחש "בתוך מסגרת של כבוד לריבונות המדינה", ומתוך הנחה כי הדבר יאפשר התפתחויות חיוביות לבוליביה ולענף התיירות שלה. מוראלס, שקיבל מקלט במקסיקו, הרבה לתקוף את ישראל וכינה אותה אף "מדינת טרור" בשל הסכסוך המתמשך עם הפלסטינים. המדינה הכירה במדינה פלסטינית כבר בשנות ה-80.

הסנאטורית ג'נין אנייז מכריזה על עצמה נשיאת בוליביה הזמנית, 13 בנובמבר 2019. רויטרס
נשיאת בוליביה הזמנית, ג'נין אנייז/רויטרס

שר החוץ ישראל כץ בירך על ההודעה, ואמר כי ההחלטה "תתרום לחיזוק יחסי החוץ של מדינת ישראל ומעמדה בעולם". לדבריו, "משרד החוץ פעל במשך תקופה ארוכה כדי לקדם את חידוש היחסים באופן ישיר וגם באמצעות נשיא ברזיל ושר החוץ הברזילאי עימו שוחחתי לאחרונה בנושא בועידת האו"ם בניו יורק. הסתלקותו של הנשיא העויין לישראל מוארלס, והחלפתו בממשל ידידותי לישראל, מאפשרת את הבשלת המהלך".

הסנאטורית ג'נין אנייז הכריזה על עצמה לפני כשבועיים כנשיאת בוליביה הזמנית, בעקבות התפטרותו של אבו מוראלס בתחילת השבוע. חברי מפלגתו הסוציאליסטית של הנשיא לשעבר החרימו את הדיון, כך שמספר המשתתפים המינימלי לקיומו לא התקיים, אולם חברת האופוזיציה אמרה כי בהתאם לחוקה, היא תשמש בתפקיד עד לקיום בחירות בהקדם.

אנייז הפכה לנשיאת הסנאט הזמנית, ולאור הוואקום השלטוני, היא ירשה את השלטון. היא זכתה לגיבוי בית המשפט החוקתי של בוליביה. "לאור חסרונם של הנשיא ושל סגן הנשיא, בתור נשיאת בית הסנאטורים, אני מקבל יורשת באופן מידי את הנשיאות כפי שנקבע בסדר החוקתי", אמרה לקול תשואות מחוקקים מהאופוזיציה.

מוראלס, שנמלט מהמדינה ויצא לגלות במקסיקו, תיאר זאת כ"הפיכה של סנאטורית ימנית מחרחרת הפיכה". הנשיא לשעבר, ששלט במדינה הדרום אמריקנית במשך כ-14 שנה, ביקש מקלט במקסיקו בעקבות מה שתיאר כאיומים על חייו. מוראלס התפטר אחרי שבועות של הפגנות אלימות בעקבות הכרזתו על ניצחונו בבחירות לנשיאות, שניצתו בשל טענות על אי סדרים. הוא אמר כי כי אולץ להתפטר, אבל עשה זאת "כדי להימנע משפיכות דמים נוספת".

לאחר שגם משקיפים מארגון מדינות אמריקה אמר כי נמצאו אי-סדרים ברורים בתוצאות הבחירות, שמהן עלה כי מוראלס לא יזדקק לסיבוב שני מול יריבו השמרני, הנשיא לשעבר קרלוס מסה, הצבא והמשטרה התנערו מהנשיא ודחקו בו להתפטר. הוא כבר הסכים לקיום בחירות חדשות, אך זה לא ריצה את מתנגדיו והוא הודיע על עזיבתו את התפקיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully