וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ החזיר את המנדט לנשיא: "מול מאמציי הוצב בלוק הפועל למען אדם אחד"

20.11.2019 / 20:33

שעות אחדות לפני תום המנדט, יו"ר כחול לבן התקשר לנשיא ריבלין והודיע על כישלון המאמצים להרכבת ממשלה. הוא האשים את נתניהו במבוי הסתום וטען כי ניהל קמפיין הסתה: "השנאה שאתה מלבה כבר גרמה לאסון בעבר". נתניהו השיב: "הדברים מופרכים, בוא ניפגש בלי תנאים מוקדמים"

צילום: אבי כהן, עריכה: עמית שמחה

גנץ החזיר את המנדט לנשיא - עדכונים אחרונים

  • גנץ התקשר לריבלין: "לא עלה בידי להרכיב ממשלה"
  • יו"ר כחול לבן לנתניהו: "השנאה שאתה מלבה כבר גרמה לאסון כבד בעבר"
  • על הצעת ליברמן בדבר הבחירה הישירה: "לבחון בשום שכל"
  • נתניהו לגנץ: "הדברים מופרכים, בוא ניפגש בלי תנאים מוקדמים"

יו"ר כחול לבן בני גנץ התקשר הערב (רביעי) לנשיא המדינה ראובן ריבלין ועדכן אותו כי לא עלה בידיו להקים ממשלה, שעות אחדות לקראת תום המנדט שניתן לו. גנץ אמר לנשיא כי הוא מחויב גם ב-21 הימים שנותרו להמשיך ולעשות כל מאמץ בכדי להרכיב ממשלה. הוא הודה לריבלין על הסיוע בתהליך וביקש להמשיך ולהיעזר בו גם בהמשך הדרך.

"ב-28 הימים האחרונים הפכתי כל אבן, וסילקתי כל גרגר חול בניסיון להקים ממשלה המביאה למדינת ישראל מנהיגות של כבוד", הצהיר גנץ בנאום שנשא במתחם אקספו בתל אביב. "מול האבנים שהפכתי בכדי להגיע לאחדות ופיוס, הוצב בלוק המתעקש לראות את טובתו האישית של אדם אחד".

גנץ תקף ישירות את נתניהו ואמר כי "מעל חשבונות אישיים וגורל אישי של מנהיג כזה או אחר עומד הריבון, עומד העם, והעם בחר בי ובחבריי להנהגת כחול לבן להוביל את ישראל. שום פיתוי לא קונה אותי ושום איום לא מפחיד אותי".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך הצהרה לתקשורת בגני התעורכה 20 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"מול מאמציי הוצב בלוק". גנץ, הערב/ראובן קסטרו

בנאומו תקף גנץ את נתניהו ואמר כי "שום ביטוי לא קונה אותי ושום איום לא מפחיד אותי". לדבריו "זהו חלק מקמפיין שנאה והסתה שמטרתו להצדיק את ההתבצרות בשלטון מעבר, בניגוד לרצון הבוחר. נתניהו צריך לזכור שבישראל עדיין יש דמוקרטיה גם היא לא מדברת אליו. הייתי נכון לפשרות מרחיקות לכת כדי לכונן ממשלה יציבה ומאחדת. לו הייתם יודעים את עומק הנכונות ייתכן חלקכם גם היה כועס עליי אבל טובת ישראל היא מעל לכל".

"בחירת אזרחי ישראל חשובה וחזקה מכל בלוק ומכל גדר הפרדה פוליטית", הוסיף גנץ. "נתניהו, קמפיין השנאה שאתה מלבה כבר גרם לצערנו לאסון כבד בעבר. הניסיון לשסות איש באחיו לא ילך לך. לא נתקרב לכדי מלחמת אחים. גם לסבלנות שלנו ולזריעת השנאה יש גבול".

"נותרו 21 ימים גורליים בהן תבחן הדמוקרטיה הישראלית את מבחנה החשוב ביותר", הפציר גנץ בראש הממשלה נתניהו. "גם בימים אלו אעמיד את לוח הזמנים שלי ואת כלל המשאבים שלי לכדי משא ומתן ענייני, מהיר, תואם את הלך הבחירות". הוא פנה ישירות לנתניהו: "אתה מוליך אותנו להתנגשות מסוכנת שבסופה מחיר היסטורי כבד שאתה אחראי לו מזה שנה ושבעה חודשים, ותהיה אחראי לו בראייה קדימה".

לאחר מכן הודה גנץ ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן על מאמציו לפתור את הפלונטר הפוליטי. במענה לשאלת וואלה! NEWS אמר גנץ הצעת ליברמן בדבר שינוי שיטת הממשל והבחירה הישירה "זה דבר שראוי לחשוב בו". לדבריו "יש לעשות זאת בשום שכל ושום לב ולא בסערת בחירות של 'מעכשיו לעוד שבוע'".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הבלוק, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"אתה תהיה אחראי". נתניהו/ראובן קסטרו

מנגד, נתניהו התייחס בביטול לטענותיו של גנץ וכינה את דבריו "מופרכים". הוא הטיל את האחריות לכישלון המגעים לאחדות על גנץ: "הרי יו"ר ש"ס אריה דרעי חשף היום שאתם בעצמכם פניתם למפלגותך החרדיות וניסיתם לשדל אותם כדי שיצטרפו אליכם". הוא אף תקף את גנץ על כך שלדבריו היה מוכן להקים ממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת.

עם זאת, נתניהו קרא לגנץ לשוב למגעים להקמת ממשלת אחדות. "הרי כולם רואים מול מה אנחנו עומדים היום", אמר. "אנחנו במערכה מול איראן בחזיתות שונות ולכן למען ביטחון ישראל, למען רצון העם ולמען הפיוס בעם, אנחנו אכן צריכים להקים ממשלת אחדות. יש לנו אתגרים כבירים, ולכן אני עונה לך בצורה הבאה: אני מוכן להיכנס איתך לשיח מיידי עוד הערב כדי להקים ממשלת אחדות, אם נלך יחד - נצליח".

לפני השבת המנדט: סדרת התכתשויות

השבת המנדט באה לאחר כישלון פגישתו של גנץ עם נתניהו וסדרה של התכתשויות הדדיות, במסגרתה הטילו זה על זה את האחריות למצב. מוקדם יותר במהלך ישיבת מפלגות בלוק הימין בכנסת, קרא נתניהו לגנץ להיפגש עמו ולנצל את הזמן שנותר לקידום אחדות. הוא אף הפציר בגנץ "להשתחרר מהווטו של לפיד", שלדבריו מכשיל את המגעים. במהלך אותה הישיבה, האשימו השר דרעי וח"כ סמוטריץ' את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בטרפוד המאמצים לאחדות.

במסגרת חילופי ההאשמות במהלך היום, אמרו בכחול לבן כי נתניהו הוא זה שסירב להיפרד מגוש הימין-חרדים. מנגד, נתניהו תקף את גנץ ואת מספר 2 במפלגה, ח"כ יאיר לפיד, ואמר כי הם "שיקרו במצח נחושה לבוחריהם" וכי בכוונתם להקים ממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת. דברים דומים נמסרו מטעם הליכוד.

(עדכון ראשון: 19:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully