וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דגל ירדן הונף באי השלום; עבדאללה: נחיל ריבונות מלאה בכל סנטימטר

אלי אשכנזי, טל שלו, יפעת רוזנברג וסוכנויות הידיעות

10.11.2019 / 19:11

סופה של תקופה: עם פקיעת תוקפו של הנספח להסכם השלום עם ירדן, שנחתם לפני 25 שנה, הכריז המלך עבדאללה כי "צופר ונהריים היו תמיד בראש סדר העדיפויות שלנו". דגל ירדן הונף במקום. משרד החוץ: "ממשלת ירדן תמשיך לכבד את זכויות הקניין הפרטיות שבבעלות ישראלית בנהריים"

עריכה: טל רזניק

עם פקיעת הדד-ליין וסיום מועד ההסדר המיוחד באי-השלום, נאם היום (ראשון) המלך עבדאללה השני והכריז על החלת הריבונות הירדנית במקום. "צופר ונהריים היו תמיד בראש סדר העדיפויות שלנו וההחלטה היא לסיים את העבודה בהן. אני מכריז היום על סיום העבודה בהן ועל הטלת ריבונותנו המלאה על כל סנטימטר מהן", אמר. באקט סמלי, אזרחי ירדן שהגיעו למקום הניפו בו את הדגל הירדני.

ההסדר המיוחד הסתיים למעשה עם פקיעת תוקפו של הנספח להסכם השלום עם ירדן, במלאת 25 שנה לחתימתו על ידי המלך חוסיים ויצחק רבין, ולאחר שירדן החליטה שלא לחדש את ההסכם. אתמול נסגר השער המוביל למובלעת נהריים שאפשרה את כניסתם לאי השלום של מבקרים וחקלאים ישראלים, שעיבדו את אדמותיהם במקום במשך 70 השנים האחרונות.

ברקע השבת נהריים, פרסם משרד החוץ הודעה לפיה "היום, 10 בנובמבר 2019, פג תוקפם של הנספחים להסכם השלום בין ישראל וירדן בהם נקבעו ההסדרים המיוחדים עבור מובלעות צופר ונהריים והאזורים יהיו כפופים לחוק הירדני. ישראל מצרה על ההחלטה הירדנית להביא את ההסדרים המיוחדים לסיומם. בנוגע לנהריים, ממשלת ירדן תמשיך לכבד את זכויות הקניין הפרטיות שבבעלות ישראלית בנהריים, כפי שנקבע בחוזה השלום בין המדינות". משרד החוץ הוסיף ואמר כי "באשר לצופר, ממשלת ירדן תאפשר לחקלאים הישראלים לקטוף את אשר שתלו במובלעת, טרם פקיעת תוקפם של ההסדרים המיוחדים".

דגל ירדן בנהריים, 10 בנובמבר 2019. רויטרס
סופה של תקופה. דגל ירדן בנהריים, היום/רויטרס

בשטח נהריים נערכות הכנות לטקס שיערכו במקום הירדנים, לרגל סיומו של ההסדר המיוחד בין ישראל וירדן במובלעת נהריים, וייערך ככל הנראה מחר. על רחבת עפר מתחת מגדל שמירה של הצבא הירדני, שבמובלעת נהריים, הוקמו כבר שני אוהלים גדולים. הטקס ייערך במקום בו נרצחו שבע תלמידות בית הספר אמי"ת מבית שמש ב-13 במרץ 1997, מירי של חייל ירדני.

על פי ההסדר שנכלל בנספח להסדר השלום בין המדינות מובלעת נהריים תהייה בבעלות ישראלית ותחת ריבונות ירדנית. הסדר זה איפשר כניסת אזרחים ישראלים לשטח נהריים, ללא צורך בהליכים מקובלים בעת מעבר גבול. בזכות הסדר זה המשיכו חקלאים ישראלים לעבד את האדמות בנהריים, כפי שעשו מאז 1950 והתאפשרו סיורים במובלעת.

על פי הסכם השלום בין המדינות בחלוף 25 שנה מיום חתימת הסכם השלום על המדינות יהיה לחתום על הארכת ההסכם. נוכח המשבר המדיני בין המדינות והשלום הקר השורר ביניהן, החליט עבדאללה מלך ירדן לא לחתום על הארכת ההסכם ואתמול, בחלוף 25 שנים ועוד שבועיים, נחסמה הישראלים הכניסה לנהריים.

עוד בוואלה!

המגעים עם ירדן: מסתמנת דחייה של כמה חודשים בהשבת המובלעת צופר

לכתבה המלאה
סגירתו של המחסום בנהריים שבבקעת הירדן, ערב העברת השטח חזרה לירדן בהתאם להסכם השלום שנחתם עם המדינה, 9 בנובמבר 2019. דוברות מועצה איזורית עמק הירדן, אתר רשמי
סגירת המחסום בנהריים, אתמול/אתר רשמי, דוברות מועצה איזורית עמק הירדן

הבוקר נערכה בתצפית שמול נהריים הישיבה השבועית של ראשי האגפים במועצה האזורית עמק הירדן. אתמול, אחרי סיור פרידה שנערך מנהריים, תקף עידן גרינבאום, ראש המועצה האזורית עמק הירדן, את ממשלת ישראל ואמר: "אנחנו נפרדים היום בצער רב מאדמות ששמרנו עליהן בדם וביזע. מדובר בפרידה שהא כולה מעשה ידי אדם. בגלל התנהלות לא ראויה ולא נכונה של ממשלת ישראל".

גם חבר הכנסת צבי האוזר (כחול-לבן) תקף היום את הממשלה. האוזר הגיש הצעה דחופה לסדר בהמשך לכישלון המשא ומתן עם ירדן ויציאת ישראל ממובלעות נהריים וצופר. "ביטול ההסדרים שהתקיימו משך 25 שנים ברציפות, פוגע בדרך השלום ובפירותיו וכן באמון הציבור הישראלי, בכל הנוגע להיתכנות עתידית לקיים יחסי שכנות יומיומיים המושתתים על בסיס כבוד הדדי", מסר.

דגלי ישראל וירדן בנהריים, 10 בנובמבר 2019. רויטרס
נהריים, היום/רויטרס

בפירוט הבקשה לקיים הצעה דחופה לסדר במליאת הכנסת נכתב: לפני שנה, הודיעה ממלכת ירדן כי אין בכוונתה להאריך את תוקפו של המשטר המיוחד שחל על מובלעות נהריים וצופר, מתוקף נספחים 1(ב) ו-1(ג), בהתאמה, להסכם השלום. משא ומתן שהתקיים בין ישראל לבין ירדן בנושא, בהתאם לקבוע בהסכם השלום, כשל. עוד כתב ח"כ האוזר בהצעה לסדר כי "במשך כחצי יובל חצו חקלאים ישראלים את הגבול אל מובלעות צופר ונהריים ועיבדו את אדמתם. כך, עקב ובצד אגודל, נבנתה לאורך שנים מציאות שהייתה לדוגמא ולמופת למנגנון הסדרי, בו שני העמים נהנים מפירות השלום. כעת, מסתיים לו אותו הסדר מעורר תקווה - 'אי-השלום' בנהריים לא ישמש עוד מוקד תיירותי משותף וסמל לשלום בין העמים ולא תתאפשר עוד כניסת חקלאים ישראלים למובלעות".

חיילי צה"ל בנהריים, 10 בנובמבר 2019. רויטרס
הגבול באי השלום, היום/רויטרס

ובינתיים הגזירה שהונחתה על חקלאי אשדות יעקב, איחוד ומאוחד, מציפה זיכרונות בקרב ותיקי המשקים: מי שהיה חקלאי בתקופת מלחמת ההתשה חווה אז ימים מתוחים מאוד. בשדות בנהריים הוטמנו אז מוקשים על ידי מחבלים שגבו את חייהם של חמישה מחברי אשדות יעקב. במקרים אחרים נמנעו אסונות, כפי שנזכר היום מיכה תמיר מאשדות יעקב מאוחד.

תמיר שהיה באותם ימים רכז גידולי שדה בקיבוצו זוכר כי "באותה תקופה ספגנו הפגזות, ירי ומיקוש". באחד הימים בהם הגיע לחרוש שדה בנהריים, הבחין כי משהו בצבע האדמה שלפניו שונה במקצת. "זה עורר את חשדי. עצרתי את הטרקטור ובעזרת מברג גדול גיליתי שגלגל הטרקטור כמעט ועלה על מוקש שהוטמן שם. יצאתי החוצה ברגל והזעקתי את הצבא". חבלנים שהגיעו למקום פוצצו את המוקש בעזרת פצצת מרגמה ותמיר המשיך לעבד את השטח.

(עדכון ראשון: 14:08)

המוקש שהוטמן בשדה ועליו פגז המרגמה לפיצוץ מבוקר. באדיבות מיכה תמיר, אתר רשמי
יש גם זכרונות כאלה: המוקש שנמצא בשדה בנהריים/אתר רשמי, באדיבות מיכה תמיר
חיילי צה"ל בנהריים, 10 בנובמבר 2019. רויטרס
הגבול באי השלום, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully