וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לכו לעזה": הקרנת המחאה ל"לאה צמל" במעלות לוותה באלימות ופוצצה

9.11.2019 / 21:24

עימות אלים הערב בהקרנת מחאה של הסרט "לאה צמל" במעלות תרשיחא, שהופסקה בעיצומה על ידי המשטרה. מול היוצרים והציבור שבא להקרנה הפגינו עשרות פעילי ימין, שקיללו, ירקו, קראו "בוז" ו"לכו לעזה" והשליכו קפצונים על היוצרים

הקרנת מחאה של הסרט "לאה צמל, עורכת דין" במעלות תרשיחא, מול מפגינים כנגדה/עמית ליאור

עימות אלים הערב (מוצ"ש) בהקרנת מחאה של הסרט "לאה צמל, עורכת דין" במעלות תרשיחא, בין הנוכחים בה לבין מתנגדים להקרנה, שבסופו של דבר הופסקה בעיצומה על ידי המשטרה.

הקרנת המחאה, שהתקיימה בסמוך להיכל התרבות מעלות והכניסה אליה היתה חופשית, אורגנה על ידי הפורום הדוקומנטרי. זאת בתגובה לביטול ההקרנה שהיתה אמורה להתקיים במסגרת רשמית, בפסטיבל דוקאביב גליל שנערך בסוף השבוע בעיר. הביטול הוכתב בידי ראש העיר ארקדי פומרנץ, בעקבות פניית שרת התרבות מירי רגב.

מול הנוכחים בהקרנה הפגינו עשרות פעילי ימין. הם השמיעו קללות, קראו בוז, צעקו לעבר הצופים "לכו לעזה", השליכו עליהם קפצונים וירקו לעברם. בעקבות כך, המשטרה ביקשה לסיים את ההקרנה מוקדם מהצפוי, ומארגניה נענו לבקשה.

מארגני ההקרנה חילקו לבאי המקום פליירים עליהם נכתב: "זאת מלחמה על חופש הביטוי! המחאה היא מול ראש העיר שפסל באופן לא חוקי סרט מהשתתפות בפסטיבל. היכל התרבות הוא לא רכוש פרטי של ראש העיר, הוא שייך לכל התושבים. הסרט אינו של לאה צמל אלא על לאה צמל וכמו כל יצירת אמנות הוא מעורר שיח ודיון שהם לבה של התרבות החופשית".

המפיק והבמאי לירן עצמור, שארגן את הקרנת המחאה, אמר לוואלה! תרבות: "באנו להפגין, איגודי היוצרים וגם אזרחים מהצפון, שמוטרדים מאוד מהמהלך הלא חוקי של ראש עיריית מעלות תרשיחא. זוהי סתימת פיות וצנזורה לסרט שהוחלט להקרין אותו על ידי פסטיבל דוקאביב. ראש העיר הטיל על זה גרזן. הוא קיבל הנחיה מהיועצת המשפטית לממשלה שהגרזן שלו אינו חוקי, ובכל זאת לצערנו הוא לא אפשר את ההקרנה הזאת. לכן באנו עם מסך גדול ורמקול, שתושבי הצפון יראו את הסרט ויחליטו בעצמם. זהו מדרון מאוד חלקלק, אם לא נתנגד עכשיו, כל ראש עיר יוכל להחליט לעצמו והשדה האמנותי יאבד לגמרי את הכוח והאוטונומיה שלו".

הפגנה כנגד הקרנת המחאה של הסרט "לאה צמל, עורכת דין" במעלות תרשיחא. בני אופיר, צילום מסך
מתוך ההפגנה של פעילי ימין כנגד הקרנת המחאה של הסרט "לאה צמל, עורכת דין"/צילום מסך, בני אופיר

עצמור הפנה ביקורת גם כלפי הנהלת דוקאביב. "אני לא מסכים עם השיקולים של דוקאביב. אם אני הייתי מנהל את פסטיבל דוקאביב הייתי אורז את הפקלאות ואומר לראש העיר: אם אתה רוצה שנתארח אצלך, אתה צריך לתת לנו חופש אמנותי מלא. אבל אני לא מנהל דוקאביב, אני מייצג את פורום היוצרים הדוקומנטריים, וככה אנחנו מביעים את המחאה שלנו".

ביום שישי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, העבירה ביקורת חריפה על החלטתו של ראש העיר מעלות תרשיחא, ארקדי פומרנץ, לבטל את ההקרנה שתוכננה בעיר לסרט "לאה צמל, עורכת דין", וזאת במסגרת פסטיבל דוקאביב גליל. "לא הובאה תשתית המבססת נסיבות כה חריגות וקיצוניות שיאפשרו פגיעה כאמור בחופש הביטוי על דרך ביטול ההקרנה", כתבה זילבר. "מסר שלטוני, לפיו פעילותם של מוסדות התרבות והיוצרים נבחנת כל העת תחת עיניהן הפקוחות של רשויות השלטון, ונתונה לפיקוח ולניטור באופן המבקש להתאים תוכניהם לטעם השלטוני, פוגע בשורשו של חופש הביטוי", הוסיפה זילבר, "זאת, בשל האפקט המצנן על חופש הביטוי בתחום האומנות והתרבות בו קיימת חשיבות מיוחדת לשימורו של מרחב חופשי המאפשר שיח פלורליסטי והצגה של דעות רבות ומגוונות ומבלי שיש בידי רשויות השלטון סמכות להתאים את התכנים למצב הרוח השלטוני".

תגובה נוספת לביטול ההקרנה במעלות תרשיחא, היתה הקרנה שלו היום בצהריים על ידי הפסטיבל מחוץ לעיר המארחת, בקיבוץ כברי. בנוסף, באתר הרשמי של דוק אביב נפתח ערוץ צפייה ישירה בסרט ל-24 שעות משבת ב-18:00.

בעקבות הביקורת הקשה שנשמעה מצד המשנה ליועמ"ש דינה זילבר על ראש העיר פומרנץ, וקביעתה כי "לא ברור מה הבסיס המשפטי להסתמכות על עילה כזו בעת פגיעה כה דרמטית בחופש הביטוי כפסילת סרט להקרנה", וואלה! תרבות פנה כבר ביום שישי בשעות הצהריים המוקדמות לראש העיר פומרנץ ולדובר העירייה, בשאלה: מה הבסיס המשפטי לפגיעה זו בחופש הביטוי? מעל ליום וחצי עבר, ועד עתה (שבת בלילה) טרם התקבלה תשובת ראש העיר לגופה של השאלה, ונמסר כי "ביום ראשון צפוי לצאת מכתב מהעיריה לחוות הדעת של המשנה ליועמ"ש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully