וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיליון איש צעדו בבירת צ'ילה: "הנשיא צריך ללכת"

26.10.2019 / 12:01

שבוע לאחר פרוץ גל המחאות האלים במדינה, המונים השתתפו במפגן המחאה הגדול ביותר במדינה מאז נפילת הדיקטטורה ב-1990. הצועדים הניפו דגלים, רקדו וקראו להתפטרותו של פיניירה: "רוצים שצ'ילה תהיה מקום טוב יותר". הנשיא צייץ: "שמענו את המסר והשתנינו"

צילום: רויטרס

יותר ממיליון אזרחים הפגינו אמש (שישי) בסנטיאגו בירת צ'ילה, בעצרת הגדולה ביותר מאז פרץ גל המחאות האלימות שהתפשט ברחבי אמריקה הדרומית. המפגינים נופפו בדגל המדינה, רקדו והיכו בסירים עם כפות עץ בקריאה לשינוי המצב החברתי והפוליטי במדינה. ההמונים צעדו לאורך קילומטרים ברחבי הבירה עד לכיכר איטליה. שיבושי תנועה נרשמו בכבישי העיר והתחבורה הציבורית הושבתה. עם זאת, לקראת הלילה התפזרו המפגינים לקראת העוצר הצבאי שהחל בשעה 23:00.

מושלת סנטיגו קרלה רובילר אמרה שמיליון אנשים צעדו ברחבי הבירה - יותר מ-5% מאוכלוסיית המדינה כולה. כמו כן, המפגינים יצאו לרחובות בכל עיר גדולה במדינה. "היום הוא יום היסטורי", צייצה המושלת בטוויטר. "אזור המטרופולין אירח צעדה שקטה של כמעט מיליון בני אדם שייצגו את חלום צ'ילה החדשה". כמה פרשנים מקוומיים העריכו כי יותר ממיליון איש השתתפו בצעדה ותיארו זאת כמספר הגדול ביותר של משתתפים בעצרת אחת מאז המחאות בסוף שנות כהונתו של הרודן הימני גנרל אגוסטו פינושה.

יותר ממיליון איש בצעדה נגד הממשל בסנטיאגו בירת צ'ילה, 26 באוקטובר 2019. רויטרס
"יום היסטורי". המונים צועדים בסנטיאגו, אמש/רויטרס

המחאות בצ'ילה מצטרפות להתפרצות ההפגנות באמריקה הדרומית וברחבי העולם - מביירות עד ברצלונה - שהחלו בעקבות זעם האזרחים על המצב החברתי והאליטות השולטות. ההפגנות במדינה החלו בשבוע שעבר בשל העלאת מחירי הרכבת התחתית, והתפתחו למהומות אלימות שהובילו למותם של 17 בני אדם. כמו כן, מאות נפצעו, יותר מ-7,000 נעצרו ובמשק נרשם הפסד של יותר מ-1.4 מיליארד דולר. הצבא השתלט על סנטיאגו, ביתם של שישה מיליון תושבים, שנמצאת במצב חירום ובעוצר לילי תחת שמירתם של 20 אלף חיילים.

קלוטילד סוטו, מורה בגמלאות בת 82, סיפרה כי יצאה לרחובות מאחר ולא רצתה למות בלי לחזות בשינוי במדינתה. "יותר מכל אנחנו זקוקים למשכורות ולפנסיות טובות יותר", אמרה.

עוד בוואלה!

המהומות בעיראק התחדשו: 40 איש נהרגו, מבני ממשל הוצתו

לכתבה המלאה
נשיא צ'ילה סבסטיאן פיניירה, 24 באוקטובר 2019. AP
"שמענו את המסר". פיניירה, השבוע/AP

הנשיא השמרני סבסטיאן פיניירה, מיליארדר שעשה את הונו כאיש עסקים לשעבר, זכה בבחירות האחרונות ב-2017 והוביל להפסד הגדול ביותר של קואליציית המרכז-שמאל ששלטה במדינה מאז נפילת הדיקטטורה ב-1990. אך ככל שגברו ההפגנות, פיניירה חזר בו מתוכניותיו האחרונות ובמקום זאת הבטיח להעלות את שכר המינימום והפנסיות, ויתר על העלאת מחירי התחבורה הציבורית והתחייב לשפר את מצב מערכת הבריאות. "כולנו שמענו את המסר, כולנו השתנינו", צייץ בטוויטר. "העצרת השקטה היום, בה ביקשו האזרחים צ'ילה מאוחדת וצודקת יותר, סללה נתיב של תקווה לעתיד". עם זאת, מפגינים רבים אחזו בשלטים, ריססו כתובות גרפיטי וקראו להתפטרותו.

"חיכינו לזה הרבה זמן"

המונים מרחבי צ'ילה צעדו ברחבי הבירה לקול חבטות הכפות בסירים ובמחבתות, שהפך לפסקול המחאה. "העם, מאוחד, לעולם לא נובס", קראו המפגינים. בתחילתו של הערב לא נרשמו עימותים אלימים עם כוחות הביטחון, ששמרו על נוכחות שקטה ברכבים משוריינים שחנו בצדי הרחובות. ביאטריס דמור, מורה ליוגה בת 42 המתגוררת בעיר, הצטרפה לצועדים לכיוון כיכר איטליה עם בתה טבתה בת ה-22. "אנחנו רוצים שצ'ילה תהיה מקום טוב יותר", אמרה דמור. "הכוחניים ביותר הפריטו את הכול. זאת הדרך כבר יותר מ-30 שנה". בתה הוסיפה כי "חיכיתי לזה הרבה זמן... זה לא מפחיד, זה מרגש. זה אומר שיש שינוי".

אנלי פרה, צעירה בת 26, צעדה יחד עם בתה קטלינה בת התשע ובנה גדעון חסוס בן החמישה חודשים. לדבריה, "זה לא הולך להיעלם. פיניירה צריך ללכת עכשיו".

יותר ממיליון איש בצעדה נגד הממשל בסנטיאגו בירת צ'ילה, 26 באוקטובר 2019. רויטרס
קולות המחאה. מפגינים בסנטיאגו, אמש/רויטרס

בבוקר יום שישי, משאיות, רכבים ומוניות האטו את התנועה בדרכים מרכזיות כשהם צופרים ומנופפים בדגלי צ'ילה. "סוף למסים! מספיק עם ההתעללות!", נכתב על שלטים שנתלו בקדמת כלי הרכב. נהגי אוטובוס רבים בסנטיגאו אף עזבו את רכביהם לאחר שאחד מהם נורה. עם זאת, בעוד שמרבית השכונות העשירות במזרח הבירה נותרו רגועות במהלך העוצר הלילי, בצד העני של העיר נרשמו מעשי שוד וונדליזם רבים.

יום לפני כן אמר הנשיא פיניירה לעם כי שמע את דרישותיהם "באופן ברור". הוא הגיש חקיקה לביטול עליית תעריפי החשמל וקרא לרפורמות שיבטיחו שכר מינימום של 480 דולרים בחודש והשיק ביטוח רפואי לאומי למקרי אסון. בתום מפגש עם קבוצת אזרחים ותיקים, הנשיא חתם על צו להעלאת קצבת הפנסיה המינימלית ב-20%. "עלינו לאשר את הפרויקטים האלה בדחיפות אותה דורשים האזרחים", אמר. המחוקקים שקידמו רפורמות אלו נאלצו לפנות את הקונגרס בעיר ולפריסו, כשמפגינים זועמים צבאו על דלתות בית הנבחרים.

סקר מקוון שערכה חברת המחקר המקומית "אקטיבה" בקרב 2,090 נשאלים בין התאריכים 22-23 באוקטובר הראה כי 83% אמרו שהם תומכים במטרות המפגינים. אולם, 72.% מהנבדקים הביעו התנגדות לאלימות ככלי מחאתי. על פי הממצאים, הנושאים שהובילו למחאה היו משכורות נמוכות, יוקר מחירי החשמל, פנסיות חלשות ואי-שוויון כלכלי.

יותר ממיליון איש בצעדה נגד הממשל בסנטיאגו בירת צ'ילה, 26 באוקטובר 2019. רויטרס
העיר תחת מצב חירום. מפגין בסנטיאגו, אמש/רויטרס
יותר ממיליון איש בצעדה נגד הממשל בסנטיאגו בירת צ'ילה, 26 באוקטובר 2019. רויטרס
מפגין בסנטיאגו, אמש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully