וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בארה"ב: סיוע לאוקראינה הותנה בחקירת ביידן; טראמפ: "לינץ'"

שגריר ארה"ב באוקראינה לשעבר חשף בפני הקונגרס כי הנשיא השהה את הסיוע הצבאי לאוקראינה, שלדבריו היה "הכרחי", בכדי ללחוץ על זלנסקי ולגרום לו להצהיר פומבית כי יחקור את ביידן. טראמפ הגיב לדברים, זאת במסגרת החקירה הקוראת להדחתו, וטען כי מדובר ב"ציד מכשפות"

קרדיט צילום: רויטרס

שגריר ארצות הברית באוקראינה לשעבר, וויליאם טיילור ג'וניור אמר בהצהרה לוועידת ההדחה בקונגרס כי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התנה בפני נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, את שחרור הסיוע הצבאי למדינתו, בהצהרה פומבית מצדו שיחקור את ג'ו ביידן - יריבו הדמוקרטי של טראמפ - כך עלה אמש (שלישי) מדיווח בוושינגטון פוסט. עדות זו של טיילור, שניתנה בפניי חוקרי פרשת "אוקראינה גייט", ערערה את הכחשותיו של הנשיא כי השתמש בכוחו ובמעמדו בכדי להשיג רווח פוליטי, ובייחוד כי השהה את הסיוע לאוקראינה כמנוף לחץ על זלנסקי.

על פי הדיווח, טיילור סיפק בהצהרתו תיאור נרחב של סדרת האירועים הנמצאים בלב החקירה, המהווה את האיום החמור ביותר על נשיאות טראמפ. גורם מן המחנה הדמוקרטי אף תיאר את עדותו של טיילור כ"מאיימת". בהצהרה בת ה-15 עמודים, אמר טיילור כי זה "מטורף" שסיוע יהיה מותנה בפתיחת החקירה.

טיילור המשיך ותיאר כיצד נציגי הפנטגון, מחלקת המדינה, ה-CIA והיועץ לביטחון לאומי לשעבר, ג'ון בולטון, ניסו ללא הצלחה להיפגש עם הנשיא טראמפ על מנת שישחרר את הסיוע לאוקראינה. הוא אמר כי גורמים באוקראינה הופתעו עד מאוד מהחלטת הבית הלבן לשחרר את תמלולי השיחה בין טראמפ לזלנסקי מה-25 ביולי, "זאת ללא התראה מוקדמת - הם זעמו".

שגריר ארצות הברית באוקראינה לשעבר, וויליאם ביל טיילור, מגיע לשימוע בקונגרס בוושינגטון בעניין פרשת טראמפ-זלנסקי ארה"ב - ה-22 לאוקטובר 2019. רויטרס
השגריר לשעבר טיילור מגיע לשימוע בקונגרס בוושינגטון בעניין פרשת טראמפ-זלנסקי, אתמול/רויטרס

עם הגעתו לאוקראינה באביב בשנה שעברה, אמר טיילור כי הזדעזע להבחין בערוצים דיפלומטיים משניים שהתהוו בקרב גורמים אמריקניים, וכינה את הדבר "מוזר". "באוגוסט ובספטמבר השנה דאגתי יותר ויותר מהתערערותה של מערכת היחסים ביננו לבין אוקראינה, זאת על ידי מדיניותם של הערוצים הבלתי פורמליים הללו, ועל ידי השהייתו של הסיוע הביטחוני וההכרחי", אמר טיילור בעדותו.

עדותו של טיילור שפכה אור על פעילותם של גורמים אמריקניים רשמיים, שביקשו את עזרתו של זלנסקי לבקשתו של טראמפ ושל עורך דינו האישי, רודולף ג'וליאני. טיילור סתר עדות קודמת של גורדון סונדלנד, שגריר ארצות הברית באיחוד האירופי, שאמר כי לא זכורה לו שום שיחה עם מחלקת המדינה או עם גורם בבית הלבן לגבי חקירתו של ביידן, או של בנו האנטר. טיילור העיד כי טראמפ אמר לסונדלנד בעצמו במהלך שיחת טלפון שנערכה ב-7 לספטמבר, כי זלנסקי חייב "ללכת למיקרופון ולומר שהוא פותח בחקירות על ביידן ועל התערבותו בבחירות 2016, וכי הנשיא האוקראיני צריך לרצות לעשות זאת מיוזמתו".

עוד בוואלה!

ארדואן ופוטין סיכמו על סיורים משותפים בצפון סוריה; הכורדים ייסוגו לעומק 32 ק"מ

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפגישת קבינט בבית הלבן, וושינגטון ארה"ב - ה-21 לאוקטוסר 2019. רויטרס
"הליך לא הוגן, המשולל כל זכויות משפטיות". טראמפ ספגישת קבינט בבית הלבן, השבוע/רויטרס

על רקע זה, הגיב הנשיא טראמפ על הליך חקירת ההדחה שנפתחה נגדו ואמר כי מדובר ב"לינץ'". בציוץ, טען טראמפ כי מדובר בהליך "לא הוגן, המשולל כל זכויות משפטיות".

אולם, הדמוקרטים דווקא זעמו על השימוש במילה "לינץ'" מצד הנשיא, שבמשך שנים ביטאה את רדיפותיו של ההמון הלבן את השחורים בארצות הברית. דובר הבית הלבן, הוגאן גידליי, אמר אמש לכתבים כי הנשיא טראמפ לא התכוון להתבטא בחוסר רגישות גזעית. "הנשיא השתמש במילים רבות בשפות רבות, בכדי לדבר על אופן התייחסותה של התקשורת אליו", אמר. "הנשיא לא ניסה להשוות את עצמו להיסטוריה המחרידה שאירעה במדינה הזו".

ג'ים קליברן, חבר קונגרס מדרום קרוליינה מטעם המפלגה הדמוקרטית, אמר בראיון ל-CNN, כי "זו מילה אחת שאף נשיא לא צריך להחיל על עצמו". בובי ראש, חבר קונגרס דמוקרט מאילינוי, ביקר את טראמפ בציוץ בטוויטר וכתב: " מה לעזאזל לא בסדר איתך? "אתה יודע כמה אנשים שנראים כמוני חטפו לינץ', מאז הקמת המדינה הזו, על ידי אנשים שנראים כמוך?". עם זאת, המחוקקים הרפובליקנים ברובם הגנו על הנשיא, אך לאו דווקא על בחירת המילים שלו. יו"ר הסנאט, מיטש מק'קונל, קרא לניסוח של טראמפ "מצערת", והוסיף, "בהתחשב בהיסטוריה בארצנו לא הייתי משווה את זה ללינץ'". לעומת זאת, הסנאטור לינדזי גרהאם אמר כי "זהו לינץ' מכל הבחינות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully