וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד זכה בפרס נובל לשלום

11.10.2019 / 18:02

ועדת הפרס בחרה במנהיג שסיים את המלחמה ארוכת השנים עם אריתריאה, כחתן הפרס לשנת 2019. הוא הוביל רפורמות נרחבות במדינה, ונחשב כמועמד מוביל עוד בשנה שעברה

צילום:רויטרס, עורך:שאול אדם

ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, זכה היום (שישי) בפרס נובל לשלום, זאת בזכות סיום המלחמה עם אריתריאה בשנה שעברה. הוא גם קידם במהלך השנה וחצי שהוא בשלטון שורת רפורמות דמוקרטיות במדינה שבמזרח אפריקה, ונחשב למועמד מוביל לזכות בפרס היוקרתי עוד בשנה שעברה.

ועדת הפרס הכריזה כי ראש ממשלת אתיופיה זכה לאור מאמציו "להשיג שלום ושיתוף פעולה בינלאומי, ובמיוחד ביוזמה הנחושה שלו לפתור את סכסוך הגבול עם אריתריאה". עוד נאמר כי "הפרס נועד להכיר בכל הצדדים הפועלים למען שלום ופיוס באתיופיה ובאזור מזרח וצפון-מזרח אפריקה". הפרס יחולק בטקס מיוחד באוסלו ב-10 בדצמבר, במקביל ליתר פרסי נובל, המחולקים בשטוקהולם.

לקריאה נוספת על ראש ממשלת אתיופיה
כבר לא מלחמה, כבר לא מדינת משטרה: הלוחם שייקח פרס נובל לשלום

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד בפורום בסיאול, 27 באוגוסט 2019. AP
"גאים כאומה בזכיה". ראש ממשלת אתיופיה בסיאול, אוגוסט (צילום: אי-פי)/AP

בעקבות ההודעה על זכייתו, אמר אביי כי הוא חש "ענו ונרגש". "תודה רבה. זהו פרס שניתן לאפריקה, שניתן לאתיופיה, ואני יכול לדמיין איך שאר מנהיגי אפריקה יראו זאת בחיוב כדי לעבוד על תהליך בניית השלום ביבשתנו", הוסיף בשיחת טלפון עם מזכירת ועדת הנובל. "שלום הוא מצרך יקר בארצי".

לשכתו של ראש ממשלת אתיופיה מסרה כי "אנחנו גאים כאומה" בזכייה בפרס. "הניצחון וההכרה האלו הם ניצחון משותף לכל האתיופים, וקריאה לחיזוק הנחישות שלנו להפוך את אתיופיה - האופק החדש לתקווה - למדינה משגשגת עבור כולם", נכתב מטעם לשכתו של אביי, שאמרה כי הזכיה בפרס היא עדות "לאידיאלים של אחדות, שיתוף פעולה וחיים משותפים שראש הממשלה מקדם בהתמדה".

בשנה שעברה

השנה, יש סוף סוף מישהו שבאמת מגיע לו פרס נובל לשלום

לכתבה המלאה

שיחת הטלפון בין אביי למזכירת ועדת הפרס

אתיופיה ואריתראה השכנות ניהלו מלחמה בגבולן בין 1998 ל-2000, ורק בשנה שעברה חידשו את היחסים הדיפלומטיים ביניהן. בנוסף לכך, אביי שחרר אלפי אסירים פוליטים, אפשר למנהיגי אופוזיציה לשוב למדינה מגלות ופעל לקידום נשים בממשלו. מנגד, אריתריאה נותרה אחת המדינות המסוגרות והדכאניות ביותר בעולם, ומנהיגה הרודני לא ביצע רפורמות כפי שהיו שקיוו.

"השלום לא צומח מפעולות של צד אחת בלבד", אמרו בוועדת הפרס". כשראש ממשלת אתיופיה אביי הושיט את ידו, הנשיא אוופרקי אחז בה ועזר להתניע את תהליך השלום בין שתי המדינות. ועדת נובל הנורבגית מקווה שהסכם השלום יסייע להביא שינוי חיובי עבור כל האוכלוסיות באתיופיה ובאריתריאה". ראש ממשלת אתיופיה גם עזר לתווך בין השלטון הצבאי לסודאן לבין האופוזיציה אחרי חודשים של הפגנות אלימות ובין מדינות אחרות באזור קרן אפריקה.

עם זאת, נותרו לאביי לא מעט אתגרים. מאות בני אדם נהרגו בסכסוכים אתניים במדינה מאז שעלה לשלטון באפריל אשתקד, בין היתר סביב חלוקת משאבים וכוח בין הקבוצות הרבות המרכיבות את המדינה המזרח-אפריקנית. כ-2.5 מיליון איש נעקרו מבתיהם בשנה וחצי האחרונה.

ארגוני זכויות אדם, בהם אמנסטי אינטרנשיונל, בירכו על זכייתו, אולם אמרו כי עליו לפעול לסיום המתיחות האתנית ולהפרות זכויות אדם.

ראש ממשלת אתיופיה עם נשיא אריתריאה בקונצרט באדיס אבבה, 15 ביולי 2018. רויטרס
ראש ממשלת אתיופיה (מימין) לצד שליט אריתראה, בשנה שעברה (צילום: רויטרס)/רויטרס

הפרס, ששוויו תשעה מליון קורנות שבדיות - כ-900 אלף דולר - יחולק ב-10 בדצמבר בטקס באוסלו, בירת נורבגיה.אביי הוא הזוכה המאה בפרס נובל לשלום, שבשנים האחרונות איבד מיוקרתו לאור שורת בחירות שנויות במחלוקת, הבולטת שבהן בנשיא ארצות הברית ברק אובמה עם תחילת כהונתו.

בסך הכול, היו 301 מועמדים לפרס נובל לשלום השנה, מתוכם 223 אנשים ו-78 ארגונים. מועמדת בולטת נוספת שהוזכרה כזוכה אפשרית היא הפעילה הסביבתית גרטה תונברג בת ה-16 משבדיה.

ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד במהלך ביקורו בסודון  7 ביוני 2019. AP
הוביל מהלכים דרמטיים. ראש ממשלת אתיופיה (צילום: אי-פי)/AP

אביי, בן 43, הוא המנהיג הצעיר ביותר באפריקה. הוא ירש את היילמריאם דסלן, בעקבות שלוש שנים של הפגנות רחוב אלימות. מיד עם עלייתו, הבטיח ראש הממשלה לשנות את המדינה בת מאה מיליון התושבים.

לצד הרפורמות הפוליטיות, הוא ערך שינויים עמוקים בשירותי הביטחון שעזרו לקואליציית ה-EPRDF השלטת במדינה מאז 1991 לאחוז בכוחה ובכירים לשעבר הועמדו לדין בשל הפרות זכויות אדם. כמו כן, אביי פתח את הכלכלה המסוגרת של אתיופיה לטובת השקעות זרות, וצעירי המדינה תולים בו תקוות רבות.

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד וראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, 1 בספטמבר 2019. רויטרס
הגיע גם לישראל. אביי ונתניהו בירושלים, ספטמבר (צילום: רויטרס)/רויטרס

אביי נולד באתיופיה ב-1976 לאב מוסלמי ואם נוצרית. יש לו כמה תארים, כולל דוקטורט בנושאי שלום וביטחון ותואר שני בשינוי מנהיגותו. בילדותו, הוא הצטרף למאבק המזוין נגד משטר הדרג, חונטה צבאית קומוניסטית ששלטה באתיופיה בין 1974 ל-1987. בהמשך, הוא שימש משקיף מטעם כוח של האו"ם ברואנדה.

אביי, קצין מודיעין לשעבר שצמח בתוך המערכת האוטוריטרית ששלטה באתיופיה מאז נפילת משטרו של מנגיסטו היילה מריאם, הוא בן לקבוצת האורמו, הגדולה ביותר מקרב הקבוצות האתניות שנדחקה לשוליים תחת המשטר הנוכחי. לאור זאת, הוא חווה התנגדות לשינויים עמוקים מתוך הקואליציה שלו, שגולמה גם במעשי אלימות.

בחודש יוני האחרון נעשה ניסיון הפיכה במדינת המחוז של אמהרה, שבמהלכה חוסל רמטכ"ל צבא אתיופיה לצד בכירים אחרים. שנה קודם לכן, הושלך רימון בעת עצרת תמיכה באביי בבירה אדיס אבבה, שלא פגע בו.

בישראל ובעולם מברכים

מנהיגים ברחבי העולם בירכו את אבי על זכייתו בנובל לשלום. הוא המנהיג הראשון שזוכה בפרס מאז נשיא קולומביה לשעבר חואן קרלוס סנטוס ב-2016.

"ברכות חמות, ידידי ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד עלי, עם ההודעה על זכייתך בפרס נובל לשלום", בירך נשיא המדינה ראובן ריבלין. "‏אביי יקר, אתה מנהיג של השראה ותקווה המוביל שינויים אמיצים למען אזרחי ארצך ולמען שלום העולם כולו. אנו שולחים לך חיבוק חם מכל ידידייך במדינת ישראל". ראש ממשלת אתיופיה ביקר בישראל בחודש שעבר.

(עדכון ראשון: 12:00)

נשיא ליבריה ג'ורג' וואה מברך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully