וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדחה מהצבא ועסקים מפוקפקים: כך הפך בנו של ביידן למטרה עבור טראמפ

בנו של המועמד הדמוקרטי עומד בלב הסקנדל החדש של נשיא ארה"ב, שניסה ללחוץ על מקבילו האוקראיני לחקור חשד לניגוד העניינים בעבודתו בחברת גז מקומית. לאורך השנים סיפקו חייו האישיים הסוערים חומר לעיתונים, עם שחרורו מהצי עקב שימוש בקוקאין והרומן שניהל עם אלמנת אחיו

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

האנטר ביידן, בנו האמצעי של סגן נשיא ארצות הברית לשעבר, עומד בימים אלה בלב המחלוקת סביב ניגוד העניינים הכרוך לכאורה בעסקיו עם חברת גז אוקראינית. במשך שנים חייו האישיים יצרו מתח עם חייו הציבוריים של אביו ג'ו ביידן - המועמד המוביל לנשיאות מטעם הדמוקרטים - עד לחשיפת שיחתם השנויה במחלוקת של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם מקבילו האוקראיני ולדימיר זלנסקי. כעת, מצא את עצמו ביידן הבן מעורב בפרשה שהובילה לפתיחה בהליך הדחה בקונגרס, שממנה עולה החשד כי טראמפ הפעיל לחץ על אוקראינה כדי להביא לפתיחה בחקירה נגדו.

ג'ו ביידן הושבע לסנאט מטעם דלוואר בווילמינגטון, בית החולים שבו שני בניו - האנטר ואחיו בו, אושפזו לאחר שנפצעו באורח קשה בתאונת דרכים שהרגה את אשתו ואת בתו הקטנה, נעמי, בשנת 1972. נסיעתו ברכבת היומית בת 90 הדקות לוושינגטון הבירה, ובחזרה לבית החולים כדי לטפל בשני בניו הפצועים, העניקה לו את הכינוי "אמטארק ג'ו" על שם חברת הרכבות האמריקנית.

ג'ו ביידן ובנו האנטר, 2009. רויטרס
חייהם האישיים והציבוריים מתערבבים. ג'ו והאנטר ביידן ב-2009/רויטרס

בהמשך נישא סגן הנשיא לעתיד עם ג'יל ג'ייקובס, בשנת 1977, שהפכה לאמם החורגת של האנטר ובו. אחותם למחצה, אשלי, נולדה כעבור ארבע שנים. האנטר החל לסטות מדרכו של אביו הסגפן כשהחל לשתות באירועים חברתיים ולעשן סיגריות מלבורו אדומות, ולעיתים אף קוקאין, לפי ריאיון משנת 2019 ל"ניו יורקר".

אחרי שסיים את לימודיו באוניברסיטת ג'ורג'טאון הוא הצטרף לארגון ללא מטרות רווח למען קהילות עניות, ובילה שנה בפורטלנד שבאורגון. בשנת 1997 הוא קנה אחוזה היסטורית בווילמינגטון, שבה חי עם אשתו, בנותיו הצעירות ואחיו בו. הוא קיבל תפקיד כסגן נשיא בנק MBNA, אך לימים העיד שהוא לא אהב את התרבות הארגונית הנוקשה בעבודה זו. "אם שכחת לענוד את סיכת הבנק, מישהו היה עוצר אותה במסדרונות", הוא סיפר בריאיון ל"ניו יורקר".

משרתו גרמה לכמה הרמות גבה, לאור העובדה ש-MBNA ידוע כתורם מרכזי של הקמפיינים הפוליטיים של אביו, אך הוא נשאר בעבודתו במשך כחמש שנים. בשנת 1998 הוא פנה לוויליאם אולדאקר, עורך דין מוושינגטון שעבד בקמפיין של ביידן משנת 1987, בבקשה לקבל משרה בממשלו של הנשיא ביל קלינטון. אולדאקר קישר בינו לבין שר המסחר וויליאם דיילי, שעבד עם ג'ו ביידן והתחבר עם האנטר לאור העובדה שהוא בעצמו מגיע ממשפחה פוליטית.

עוד בוואלה!

כל מה שצריך לדעת על פרשת ביידן-אוקראינה - ועל הסיכוי שטראמפ יודח

לכתבה המלאה
בו ביידן צופה באביו ג'ו ביידן מושבע כסנאטור מדלוואר בטקס בבית החולים ווילמינגטון ב-5 בינואר 1973. AP
ג'ו ביידן מושבע לסנאטור לצד ילדיו הפצועים בבית החולים ווילמינגטון, בינואר 1973/AP

האנטר מונה על ידי הנשיא קלינטון ומילא בין השנים 1998 עד 2001 תפקיד של מנהל במחלקת המסחר, שבמסגרתו התמקד בנושאי מדיניות מסחר אלקטרוני. לצורך עבודתו, עבר האנטר ביידן לוושינגטון, והחל לבסס את עצמו כדמות מוכרת בבירה האמריקנית, אף שלימים חשף כי משכורתו בקושי כיסתה את ההוצאות על משפחתו שנועדו להתאים את אורח חייהם לחברה הגבוהה בעיר.

לפי דיווח ב-CNN, האנטר ביידן התפטר מהחברה שהיה שותף להיווסדותה כשהסנאטור ברק אובמה, שאמר שיסרב לקבלת תרומות מלוביסטים, ביקש מאביו להצטרף לקמפיין שלו. מאוחר יותר סיפר ביידן הבן ל"ניו יורקר" כי אף אחד מהקמפיין של אובמה לא הורה לו ישירות לנתק את קשריו עם חברת הלובינג, אבל ידע ש"הכתובת על הקיר", ולכן עזב את החברה וכן את חברת הרכבות "אמטרק" לקראת הבחירות. "רציתי שלאבא שלי תהיה מועמדות נקייה", הסביר. "לא רציתי להגביל אותו בשום צורה".

קוקאין ורומן עם אלמנת האח

בספטמבר 2008, האנטר ביידן הקים חברת ייעוץ, "Seneca Global Advisors", ובשנה שלאחר מכן היה שותף להקמת חברת מניות פרטית. יחסיו הבינלאומיים המשגשגים עלו לכותרות, וב"ניו יורקר" דווח כי במסגרת חייו העסקיים יצר ביידן קשרים עם אישים בסין וברוסיה.

במשך תקופת כהונתו של אביו כסגן הנשיא, ואף לאחריה, מילאו חייו האישיים הסוערים את דפי הצהובונים. החלטתו להתגייס לצי האמריקני בשנת 2012 - בעודו בן 44 - התקבלה בהפתעה. שנתיים לאחר מכן התגלה כי הוא שוחרר משירותו הצבאי לאור קבלת תוצאות חיוביות בבדיקת קוקאין שעבר. בהמשך הוא אישר את הדיווחים ומסר בהצהרה: "זה היה הכבוד של חיי לשרת בצי האמריקני, ואני מביע צער עמוק ומבוכה על מעשיי שהובילו לשחרורי מהשירות. אני מכבד את החלטת הצי. עם אהבתה ותמיכתה של משפחתי, אני ממשיך הלאה".

ג'ו ביידן כסנאטור מדלוור עם בנו האנטר ביידן ב-24 במרץ 1088. AP
צרך סיגריות וקוקאין בניגוד לאביו הסגפן. האנטר עם אביו כשכיהן כסנאטור מדלוואר ב-1988/AP

כשטרגדיה הכתה במשפחת ביידן, עם מותו של אחיו בו ממחלת הסרטן בגיל 46 בלבד, המשיך האנטר להופיע בכותרות. אחרי שהתגרש מאשתו ואם שלושת ילדיו, קתלין, משפחת ביידן אישרה כי האנטר יוצא עם היילי ביידן - אלמנתו של בו. בריאיון ל"ניו יורקר" הוא חשף כי אחרי מותו של אחיו, הוא בילה תקופה ברכישת קראק מחסרי בית. הוא הודה גם כי הוא ואלמנת אחיו היילי גילו שהם "חולקים את אותו הסוג המסוים של הצער" ובילו זמן רב ביחד בשנת 2016, לפני שהפכו לבסוף לבני זוג.

ככל הנראה, השניים ניסו לשמור על יחסיהם בחשאי, אך סגן הנשיא לשעבר גילה עליהם כשמדור הרכילות של ה"ניו יורק פוסט" ביקש את תגובתו לדיווח על הזוגיות שלהם. ביידן האב הביע את תמיכתו בבנו בהצהרה שבה מסר כי "כולנו בני מזג שהאנטר והיילי גילו זה את זו ומצאו חיבור בין חייהם אחרי שחוו צער כזה. יש להם את התמיכה המלאה שלי ושל ג'יל ואנחנו מאושרים בשבילם".

לא ברור מתי הפסיקה מערכת היחסים של האנטר והיילי, אך בחודש מאי דווח על הפרידה בין השניים, וב-TMZ דווח כי הוא נישא בחשאי לדוגמנית הדרום אפריקנית מליסה כהן ב-16 במאי.

הביידנים מסתבכים

במאי 2014 חתם האנטר ביידן על חברות בדירקטוריון של "אחזקות בוריסמה", חברת ייצור הגז הגדולה ביותר באוקראינה. בהודעה לעיתונות על קבלתו למשרה נכתב כי הוא ממונה על היחסים המשפטיים הבינלאומיים של החברה, אך לטענתו מדובר בתיאור לא מדויק.

המינוי עורר דאגה לאור המתיחות בין הבית הלבן לבין רוסיה סביב עצמאותה האנרגטית של אוקראינה, והביאה לביקורת על העסקתו על ידי ענקית הגז, שהעלתה את האפשרות שהוא נמצא בניגוד עניינים. עם זאת, ה"ביידנים" דחו את הטענות ואמרו לתקשורת שהאנטר ביידן הוא אזרח פרטי ויחסיו העסקיים אינם משפיעים על השקפות הממשל.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בניו יורק, ארה"ב, 25.09.19. רויטרס
פרשה שעלתה את עסקיו של ביידן הבן לכותרות. טראמפ עם הנשיא האוקראיני זלנסקי/רויטרס

בתוך חודש, ה"ניו יורק טיימס" הפיל פצצה כשהוא פרסם פרטים על קשריו של ג'ו והאנטר ביידן לאוקראינה, בדיווח שבו נטען כי סגן הנשיא לשעבר עומד מאחורי פיטוריו של התובע האוקראיני. הצעד הביא להרמות לגבה לאור האפשרות שסגן הנשיא ניסה להגן על בנו מחקירת החברה, שהעמוד בראשה עומד בפני שורת האשמות בשחיתות, הכוללות העלמת מס והלבנת הון.

עם זאת, ביידן טען כי הוא היה רק גורם אחד בממשלו של אובמה שדחף לפיטוריו של התובע ויקטור שוקין בשל חששות לשחיתות בלשכתו. לימים יחשוף ג'ו ביידן כי הוא איים לעכב העברת מיליארד דולר לידי המדינה אם שוקין לא יפוטר.

עם זאת, מאז דווח שלא נפתחה כל חקירה בפרשה, ויורי לוטסנקו, התובע הכללי של אוקראינה, אמר בהמשך כי לא היו לו כל ריאיות לעבירות מצד אף אחד מבני משפחת ביידן. פרשה זו עמדה במרכז שיחתם של הנשיא טראמפ ומקבילו האוקראיני זלנסקי, שבמהלכה הוא לחץ עליו לחקור את סגן הנשיא ומשפחתו על הלחץ שהפעיל כדי לפטר את שוקין במקביל להעסקת בנו בחברת הגז.

האנטר ביידן, ג'ו ביידן וברק אובמה ב-2010. AP
הביידנים עם הנשיא אובמה, ב-2010/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully