וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 שנה לפיצוץ המסתורי באוקיינוס: "ישראל ביצעה ניסויים גרעיניים"

22.9.2019 / 11:28

לרגל יום השנה ל"תקרית ולה", פרסם המגזין פוריין פוליסי תחקיר שלפיו רק ישראל הייתה יכולה לעשות זאת, וכי היה מדובר בכמה ניסויים ולא אחד. בארה"ב הסיקו שזו ישראל, שייתכן שעבדה עם דרום אפריקה, אך קרטר נמנע מלהאשים אותה בשל השלום עם מצרים

צילום: אתר האדריכל דן איתן, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

40 שנה אחרי "תקרית ולה", פרסם המגזין האמריקני פוריין פוליסי מאמר שבו נטען כי ישראל היא אכן זו שביצעה ניסוי גרעיני. העיתונאי החוקר האמריקני הנודע סימור הרש, שחשף את הטבח במיי ליי, וחיבר את הספר "בררת שמשון" על תכנית הגרעין הישראלית, כתב שלא רק ניסוי אחד - אלא שלושה עד חמישה התרחשו באותו יום.

האירוע נשמר בשקט, לפי ההערכה, משום שנשיא ארצות הברית אז, ג'ימי קרטר, לא רצה לטרפד את הסכם השלום בין ישראל ומצרים, וכך נותרה תקרית ולה, מאז ועד היום, במרחב הנוח של אירוע שאולי היה - ואולי לא.

שמה של התקרית ניתן לה בזכות לוויין לה 6911, שקלט "הבזק כפול" ב-22 בספטמבר 1979 בדרום האוקיינוס האטלנטי, שמשמעותו היא בסבירות גבוהה מאד פיצוץ גרעיני.

השאלה המתבקשת הבאה הייתה מי בדיוק עשה את הניסוי הגרעיני הזה. החשודים המידיים, כלומר המעצמות בעלות הנשק הגרעיני המוכר, ערכו ניסויים דרך שגרה, אבל באתרים מוכרים. הניסוי נעשה באוקיינוס ההודי, סמוך לאיים השייכים לדרום אפריקה, אז תחת משטר האפרטהייד הלבן, נצורה, מבודדת, נלחמת על הישרדות המשטר.

חוקרים מעטים סברו שאולי ברית המועצות, צרפת, הודו או פקיסטן עשו את הניסוי. ואולם, ההערכה המרכזית, כולל של קרטר, היא שמאחורי הניסוי עמדה מדינה אחרת. ישראל, שלפי מקורות זרים מחזיקה בנשק גרעיני רב.

טקסט חתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים, 26 במרץ 1979. לחיצת יד היסטורית בין מנחם בגין, ג'ימי קרטר, אנואר סאדאת. AP
לא רצה לפגוע בסיכוי לשלום. קרטר עם בגין וסאדאת, 1979/AP

ההערכה של מרבית הכותבים על הנושא היא שישראל שיתפה אז פעולה עם משטר האפרטהייד כדי לבצע את הניסוי, ואולי גם בתחומים נוספים. יש מי שידעו כבר אז בישראל, בדרום אפריקה. וברוסיה שמי שהיה מפקד הצי הדרום אפריקני, דיטר גרהארדט, היה מרגל לטובת ברית המועצות, והוא טוען שישראל הכינה עבור דרום אפריקה פצצות אטום למקרה קיצון. התכנית הגרעינית של דרום אפריקה, אם הייתה, חוסלה ונגנזה. תכנית הגרעין הישראלית היא נושא לספקולציות ברחבי העולם.

וישנה עוד אפשרות אחת. לוויין ולה בזמן ההבזק כבר עבר בשנתיים את מועד הוצאתו לפנסיה. רכיבים שלו היו ישנים ותקולים. ייתכן שמה שהוא קלט היה מזג אוויר גרוע - האירוע התרחש בזמן סופת טייפון. כמובן - משיבים התומכים הרבים בתיאוריית הניסוי הישראלי - דרום אפריקני, ישראל תכננה זאת לזמן סופה ולזמן שבו שום לוויין לא עובר מעל האזור, למעט הלוויין הזה שנרשם כבלתי פעיל.

ועולה תמיהה באשר לניסוי, אם היה: מאז נפילת משטר האפרטהייד חלפו 25 שנה. אם היה שיתוף פעולה, יש מסמכים. יש שותפי סוד, נניח כמה עשרות בכל מדינה. מדוע משטר דרום אפריקה הנוכחי, העוין את ישראל, ואת משטר האפרטהייד הקודם לא פרסם שום דבר?

הרבה סודות כמוסים הודלפו מאז. גם בישראל. ודאי בשאר העולם. מדוע זה נותר עמום? הסוד של תקרית ולה ממתין עדיין לסיפור המלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully