וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ונסון ישבית את הפרלמנט לחודש כדי לסכל מהלך נגד הברקזיט

ראש ממשלת בריטניה אישר כי הוא נערך לקיום "נאום המלכה" המסורתי רק ב-14 באוקטובר, כך שיישאר מעט מאוד זמן למחוקקים למנוע אפשרות של פרישה מהאיחוד ללא הסכם. עם זאת, גם בתוך המפלגה השמרנית יש המתנגדים לכך. קורבין רוצה להיפגש עם המלכה: "הפיכה נגד הפרלמנט"

צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ישבית זמנית את הפרלמנט עד אמצע אוקטובר, כדי לצמצם את הזמן של האופוזיציה לפעול לסיכול האפשרות לפרישה מהאיחוד האירופי ללא הסכם. "נאום המלכה", שבו באופן מסורתי מציגה הממשלה את האג'נדה החקיקתית שלה, ייערך ב-14 באוקטובר. המלכה אליזבת השנייה אישרה את ההשבתה הזמנית.

באופן רשמי, הפרלמנט לא מתכנס לפני הנאום, ומשמעות הדבר היא שלאופוזיציה לא יהיה מספיק זמן כדי לחסום את הברקזיט שאמור להתקיים ב-31 באוקטובר. ההחלטה עוררה תגובות נזעמות באופוזיציה וגם בתוך המפלגה השמרנית.

בעקבות ההכרזה, שער הליש"ט צנח מול האירו והדולר, עם התחזקות החשש בקרב המשקיעים מפני עזיבה חד-צדדית של הגוש האירופי. הפרלמנט היה אמור לשוב מחופשת הקיץ ב-3 בספטמבר, ועתה יישארו לו שבועיים בלבד לפני מועד הפרישה מהאיחוד, שהיה אמור להיות בסוף חודש מרץ. יותר משלוש שנים חלפו מאז משאל העם שפילג את הממלכה, ועדיין לא ברור איך, כיצד ואם היא תעזוב את הגוש שאליו הצטרפה ב-1973.

יו"ר הפרלמנט ג'ון ברקו אמר כי הניסיון להאריך את פגרת הפרלמנט הוא "שערורייה חוקתית" שנועדה למנוע מהמחוקקים לדון בברקזיט. "המהלך הזה הוא שערורייה חוקתית. עם זאת, זה ברור שהתכלית של השעיית הפרלמנט נועדה למנוע ממנו לדון בברקזיט ולקיים את חובתו", אמר ברקו, לפי רשת BBC.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, 26 באוגוסט 2019. רויטרס
הולך על כל הקופה. ג'ונסון/רויטרס

המהלך של ראש הממשלה השמרני, שנכנס לתפקיד בחודש שעבר, עשוי לסכן את המשך הישרדותו כשגם מתוך מפלגתו נשמעים קולות המתנגדים למהלך. אחד מהם הוא פיליפ האמונד, לשעבר שר האוצר, שהבטיח למנוע ברקזיט חד-צדדי. הוא אמר כי זה יהיה סקנדל חוקתי אם הממשלה לא תוכל לתת דין וחשבון לפרלמנט.

כשנשאל אם הוא מנסה למנוע מהפוליטיקאים לדחות את הפרישה, השיב ג'ונסון: "זה לחלוטין לא נכון". לדבריו, "יהיה שפע של זמן לשני הצדדים בפסגה הקריטית (של מנהיגי האיחוד) ב-17 באוקטובר, ושפע של זמן לחברי הפרלמנט לדון באיחוד האירופי, בברקזיט ובכל הנושאים האחרים. שפע של זמן".

בגרדיאן דווח כי מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין ביקש להיפגש עם המלכה אליזבת כדי להביע את הסתייגותו מהתכנית. קורבין אמר כי הוא ינסה להעביר בשבוע הבא בפרלמנט חקיקה שתמנע מראש הממשלה להאריך את הפגרה, ואמר כי על ג'ונסון לתת דין וחשבון למחוקקים. לדבריו, בהמשך הוא יקדם הצבעת אי-אמון בממשלה.

מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין יוצא מביתו בלונדון, בריטניה, 27 באוגוסט 2019. רויטרס
ינסה לקדם הצבעת אי-אמון. קורבין, אתמול/רויטרס

אתמול סיכמו מנהיגי מפלגות האופוזיציה על איחוד כוחות כדי לנסות ולאלץ את ג'ונסון לדחות את הברקזיט. "המעשה הזה הוא פשוט עלבון שערורייתי לדמוקרטיה שלנו", אמר טום ווטסון, סגנו של מנהיג הלייבור. "אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות".

דיאן אבוט, בכירה בלייבור, אמרה כי זאת "הפיכה נגד הפרלמנט". היא כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "בוריס ג'ונסון מתכנן הפיכה נגד הפרלמנט, נגד הקולות שלכם ונגד הנציגים הפוליטיים שלכם. בשביל פרישה ללא הסכם, שתהיה הרסנית".

ניקולא סטורג'ן, ראשת ממשלת סקוטלנד, הפצירה במחוקקים הפרו-אירופים לפעול, ולא, יהיה זה "יום שחור לדמוקרטיה הבריטית". ג'ו סווינסון, מנהיגת המפלגה הליברלית-דמוקרטית התומכת בהישארות באיחוד, אמרה כי ג'ונסון צועד "במסלול מסוכן ובלתי-מתקבל". לדבריה, "סגירת הפרלמנט תהיה מהלך של פחדנות מצד בוריס ג'ונסון".

מבנה הפרלמנט, לונדון, בריטניה, 28 באוגוסט 2019. רויטרס
בדרך לפגרה ארוכה. הפרלמנט בלונדון/רויטרס

בריטניה בדרך למשבר חוקתי לאור רצונו של ג'ונסון לעזוב בכל מחיר בתאריך הנוכחי, התנגדות האיחוד האירופי לפתוח מחדש את ההסכם וההתנגדות בפרלמנט הבריטי לתרחיש של פרישה חד-צדדית. ההסכם שגיבשה ראשת הממשלה הקודמת תרזה מיי נדחה כבר שלוש פעמים בידי הפרלמנט, וג'ונסון לא הצליח לשכנע את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ואת נשיא צרפת עמנואל מקרון להכניס שינויים בהסכם או להסיר את הסעיף שאמור למנוע את השבת הגבול הפיזי בין צפון אירלנד, שהיא חלק מבריטניה, לבין אירלנד, חברה באיחוד.

ראש הממשלה החדש נמצא תחת לחץ גובר של פוליטיקאים מכל רחבי הקשת הפוליטית, כשמנהיג האופוזיציה ג'רמי קורבין הבטיח להפיל את הממשלה של ג'ונסון בתחילת ספטמבר כדי לדחות את הברקזיט. עם זאת, לא ברור אם המחוקקים מהמפלגות השונות יצליחו להתאחד ואם יש להם סמכות להשתמש בפרלמנט כדי למנוע עזיבה חד-צדדית, שצפויה להיות המהלך הדרמטי ביותר של בריטניה מאז מלחמת העולם השנייה.

מתנגדי הפרישה מהאיחוד ללא הסכם מזהירים כי יהיה זה אסון למדינה, שבעבר נחשבה לאחת הדמוקרטיות היציבות ביותר במערב. לדבריהם, זה יפגע בצמיחה העולמית, יטלטל את השווקים הפיננסים ויחליש את טענתה של לונדון להיותה אחד ממרכזי העסקים היציבים ביותר בעולם.

תומכי הברקזיט אומרים כי ייתנו שיבושים לטווח הקצר, אולם לדבריהם הכללה תשגשג אם היא תהיה משוחררת מ"הניסיון הכושל" להשתלב באירופה, שהוביל אותה לפגר אחרי סין וארצות הברית.

(עדכון ראשון: 12:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully