וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשלוח מאיראן, המעקב והמתחם שהושמד: כך סוכל פיגוע הרחפנים בסוריה

25.8.2019 / 16:02

פעילים איראנים וציוד הפיגוע הגיעו בשבועות האחרונים לדמשק והתמקמו בווילה אזרחית עם גינה ובריכה. הקבוצה פעלה בחשאיות ותכננה את מתווה הפיגוע, שנועד לפגוע במטרות בצפון המדינה. ביום חמישי האחרון זיהה צה"ל את החוליה, ובעקבות מידע מודיעיני תקף את המקום

צילום: דובר צה"ל, טוויטר, עריכה: ניר חן

דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס תיאר היום (ראשון) את מתווה הפיגוע של כוח קודס האיראני שסוכל אמש בדמשק. "המתווה כלל הטסה של כמה רחפנים לעבר מטרות ישראליות בצפון המדינה", אמר. לדברי מנליס, ביום חמישי האחרון זיהה צה"ל קבוצת פעילים שהפעילו ציוד רחפנים בצפון רמת הגולן ונערכו למימוש הפיגוע. "הגענו לנ.צ של בית ומחסן, ואמש התקבלה ההחלטה לתקוף את המבנים בעקרבה לאחר ההבנה שהמידע מדויק".

מנליס ציין כי ביום חמישי האחרון נעשו כמה פעולות לשיבוש ניסיונות הכוח. "במספר פעולות שיבוש הפעילים לא הצליחו במשימתם, ונאלצו לחזור לנקודת ההתחלה עם הרחפנים", אמר. ציוד הפיגוע הושמד במחסן, כשבתוך הבית היו כמה פעילים. הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח היום כי חמישה בני אדם נהרגו בתקיפה הישראלית בסוריה. לפי הדיווח, שניים מההרוגים הם פעילי חיזבאללה, אחד מהם הוא איש המיליציות האיראניות וזהותם של שניים נוספים טרם ידועה.

בהמשך אמר הרמטכ"ל אביב כוכבי במהלך ישיבה ביטחונית כי "הפיגוע שסיכלנו הלילה הוא פיגוע איראני מאדמת סוריה כנגד מדינת ישראל. הוא היה אמור לכלול התקפה של מספר רחפני נפץ נגד מספר מטרות בארץ. מי שהוביל את הפיגוע ופיקד עליו זה קאסם סולימאני באופן אישי, מימן והכשיר פעילים שיעים שיבצעו אותו. אנו צריכים להיערך לכל אפשרות ואנו נעשה את זה בצורה הטובה ביותר האפשרית".

תקיפת צה"ל בכפר עקרבה, דרום מזרחית לדמשק.. דובר צה"ל
תקיפת צה"ל בכפר עקרבה, דרום מזרחית לדמשק./דובר צה"ל

על האפשרות של הרג פעילי חיזבאללה אמר מנליס כי "הייתי מפריד בין המוצא המדינתי למוצא הארגוני. עוד הוסיף כי כוח קודס "הביא את המיליציות השיעיות לסוריה, אימן ומימן אותן. הציוד של החוליה הזו ופעילים איראנים נחתו בשבועות האחרונים בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק והתאספו במתחם מגודר במבנה אזרחי בכפר עקרבה. אותה חוליה גרה בווילה גם גינה ענקית ובריכה, כשההתארגנות הייתה מאוד ממודרת ומסווגת".

מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו אמש מטרות איראניות בדמשק וסיכלו את הפיגוע. דובר צה"ל מסר את ההודעה זמן קצר לאחר מכן, תוך קבלת אחריות חריגה לתקיפה ישראלית בשטח סוריה. בצה"ל הטילו את האחריות על כוח קודס במשמרות המהפכה, עליו מפקד קאסם סולימאני.

דובר צה"ל התייחס לביקורת על חשיפת סיכול הפיגוע, וטען כי "יש הבדל בין תקיפת מבנים ותשתיות לסיכול פיגוע. בין מב"מ (המערכה שבין המלחמות) לסיכול פיגוע. זה לא מתחת לסף הרעש. ראינו אותו וטיפלנו בו".

עוד בוואלה!

המערכה מתרחבת: סיכול פיגוע הראווה בסוריה לא צפוי לעצור את איראן

לכתבה המלאה
תקיפת צה"ל בכפר עקרבה, דרום מזרחית לדמשק.. דובר צה"ל
תקיפת צה"ל בכפר עקרבה, דרום מזרחית לדמשק./דובר צה"ל

ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר היימן, אמר כי "הלילה סיכל צה"ל הודות לפעולה מודיעינית מאומצת פיגוע איראני ונמנעה פגיעה בשטח ישראל. שלוחיה של איראן בסוריה ניסו בימים האחרונים לשגר רחפני נפץ לשטח ישראל. מעקב מודיעיני חשף את היערכות החוליה במבנה איראני, בהובלת סולימאני, ואפשר את סיכול נסיון הפיגוע. כוח קודס ממשיך במאמצים לדרדר את היציבות באזור. אנחנו ממשיכים במאמץ לעצור את ניסיונות כוח קודס לפגוע בישראל ובאזרחיה."

דוח מודיעין של ISI // תוצאות התקיפה בכפר עקרבה, סוריה. ISI, אתר רשמי
תוצאות התקיפה בכפר עקרבה/אתר רשמי, ISI
תמונה מתקיפה בפאתי דמשק, 24 באוגוסט 2019. צילום מסך
סיכול פיגוע מתוכנן. פיצוצים בדמשק, אמש/צילום מסך
"אחרי תקופה ארוכה הם רואים קושי להתבססות בסוריה ומנסים לקבוע כללים חדשים"

בשבועות האחרונים קיימת דריכות גבוהה מאוד בפיקוד הצפון, בחיל האוויר ובאגף המודיעין על רקע כוונותיו של כוח קודס, הפועל משטחה של סוריה, להוציא לפועל פיגוע טרור הכולל רחפנים מתאבדים לעבר כמה מטרות ישראליות במקביל. סוללות כיפת ברזל נפרסו בצפון הארץ, אולם בשלב זה אין הנחיות מיוחדות לתושבים.

"אנחנו מזהים בתקופה האחרונה לממש פיגוע נגד ישראל", הוסיף מנליס. "עצם הרעין לא נעצר. היכולת של הפעולה הזו סוכלה. יש לכוח קודס ולפרוקסי יכולות נוספות". עוד הוסיף כי "יש פה רצף של אירועים. אחרי תקופה ארוכה הם רואים קושי להתבססות בסוריה ומנסים לקבוע כללים חדשים. אתם רואים פה ההיפך חוליית פח"ע. זה לא בסיס או מחנה. פה היתה כוונה לבצע פיגוע".

דוח מודיעין של ISI // תוצאות התקיפה בכפר עקרבה, סוריה. ISI, אתר רשמי
המתחם האיראני בסוריה לאחר שהושמד/אתר רשמי, ISI
פעילי חיזבאללה שנהרגו בתקיפת ישראל בסוריה. אתר רשמי
שלושה מההרוגים בתקיפה הישראלית בדמשק/אתר רשמי

בדמשק טענו כי הם "סיכלו" מתקפה ישראלית באזור הבירה, מבלי לפרט באילו מטרות מדובר. בכלי תקשורת בסוריה ובלבנון דווח על שמיעת פיצוצים בביירות. זמן קצר לאחר מכן, בכיר בחיזבאללה אמר כי שני מל"טים ישראליים התרסקו ברובע דאחיה בבירה. התקיפה הגיעה ברקע דיווחים על פעילות של ישראל גם בשטחה של עיראק למניעת התבססות איראן.

(עדכון ראשון: 14:58)

ההרס בלבנון אחרי פיצוץ המל"טים, 25 באוגוסט 2019. AP
ההרס בלבנון אחרי פיצוץ המל"טים, היום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully