וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט הכריע: תבוטל ההופעה לגברים בלבד בחיפה

ביהמ"ש המחוזי בעיר דן בעתירת שדולת הנשים נגד המופע של הזמרים מוטי שטיינמץ ומרדכי בן דוד, שמיועד לגברים, והחליט שאין לקיימו. "קבלת ההחלטה על קיום האירוע נעשה בחוסר סבירות קיצונית", נימק השופט. מ"מ ראש העירייה: "ניסיון להדיר את החרדים ולא לדאוג להדרת נשים"

צילום: יואב איתיאל, עריכה: עמית שמחה

בית המשפט המחוזי בחיפה הורה היום (ראשון) על ביטול ההופעה לגברים בלבד שתוכננה להתקיים מחר במרכז הקונגרסים בחיפה, זאת במסגרת דיון בעתירת שדולת הנשים נגד המופע. ההופעה של הזמרים מוטי שטיינמץ ומרדכי בן דוד תחת הכותרת "קומזיץ של התרוממות וכיסופין אל תוך אווירת הימים הנוראים", הוצעה במחיר מסובסד לתושבי העיר, ובחסות נדירה של האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך ושל העירייה.

השופט אברהם אליקים אמר בהחלטתו כי "לאור כל האמור לעיל אני מורה על ביטול ההחלטה בדבר קיום אירוע לגברים בלבד, מחר במרכז הקונגרסים בחיפה. אין בפסק דין זה כדי להביע עמדה לגבי אופן התמיכה באירוע זה או אחר. אין כל מניעה לתמוך גם באירועים לציבור החרדי ומוטב כי עיריית חיפה תלמד את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה ותשקול לפעול בהתאם לאמור בהם".

"שוכנעתי כי הליך קבלת ההחלטה על קיום האירוע נעשה בחוסר סבירות קיצונית וללא תשתית עובדתית מינימלית", אמר השופט אליקים. "למצער, העיריה במעין התנשאות לא סברה כי יש להציג בפני בית משפט מידע כל שהוא, והסתפקה בסיסמאות ואמירות כלליות ללא נתונים. לא שוכנעתי כי התקבלה בעירייה החלטה של גורם מנהלי מוסמך לאחר קבלת יעוץ משפטי ובחינת הנתונים במלואם", הוסיף.

הזמר מוטי שטיינמץ לקראת הופעתו בעפולה 14 באוגוסט 2019. שלומי גבאי
הזמר מוטי שטיינמץ לפני הופעתו בעפולה לפני כשבועיים/שלומי גבאי

עורכי הדין חגי קלעי, גלי זינגר ומרים זלקינד שייצגו את שדולת הנשים, מסרו בתגובה להחלטת בית המשפט: "אנו מברכות על החלטת בית המשפט המחוזי היום לאסור על קיום אירוע מוסיקלי בחיפה, במימון ובמרחב ציבורי תוך הדרה מוחלטת של נשים. בעשרות מקרים לאחרונה ראינו איך נשים מסולקות מהמרחב הציבורי - נערה הורדה מהאוטובוס בגלל אורך המכנסיים שלבשה, ילדים וילדות בגן יבנה הופרדו בכפיה בעליה על מתקני שעשועים ובעפולה נכפה על נשים לעמוד באירוע מאחורי המחיצה. הדרת נשים היא מפלצת שאינה יודעת שובע".

"טוב עשה בית המשפט שעצר את המגמה המסוכנת והבהיר באופן חד משמעי:'שוויון הוא נשמת אפה של מערכת מינהל ציבורית'. נשים אינן ולא תהיינה אזרחיות סוג ב' בישראל", כך בהודעת עורכי הדין.

"החרדים נרדפים"; "תגובה הולמת להרחבת ההפרדה"

החרדים תקפו את החלטת השופט. יו"ר דגל התורה בחיפה, מחזיק תקציב התרבות התורנית בעירייה וממלא מקום ראש העייריה עינת קליש-רותם, מיכי אלפר אמר הערב בתגובה להחלטת בית המשפט כי "הדיון היום בבית המשפט לא עסק בהדרת נשים, אלא בניסיון להדיר את הציבור החרדי ממה שמגיע להם על פי כל דין. שוקלים כעת דרכים חלופיות לקיום האירוע".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) התייחס להחלטת בית המשפט, ואמר כי "הציבור החרדי נרדף על ידי מפלגות וארגונים שונים. בית המשפט היום נותן את הלגיטימציה לארגוני שנאה אלו, הצביעות זועקת לשמים כאשר אומרים חייה ותן לחיות אך בהתנשאות ורודנות מתערבים פעם אחר פעם בנעשה בציבור החרדי עד אשר לא מאפשרים לו לחיות באורח חייו ואמונתו".

"לקחת ציבור שלם להכפישו ולהכותו על ידי שלילת זכויות אלמנטריות ודחקים אותו לפינה תוך העללת עלילות שווא, דבר זה לא יצליח, זהו חלק ממסע השמצות והכפשות כנגד הציבור החרדי", המשיך מקלב. "רוב רובו של הציבור בישראל מכיר את הציבור החרדי ואת ערכיו, חסדיו ועקרונותיו. ומוקיע החלטות מסוג זה. דברים אלו לא ישבור את רוחנו ולא ישנה את השקפתנו והליכותינו. אנחנו לא נשיר את השירים שלנו במחתרת", סיים.

תנועת ש''ס הגיבה לביטול האירוע, ואמרה כי היא "מצרה על החלטת בית המשפט בחיפה לבטל את האירוע המוסיקלי לבני הישיבות. ההחלטה הדורסנית מונעת מציבור גדול במדינה לחיות על פי אמונתו ואורחות חייו. נמשיך להיאבק כדי שכל הציבורים במדינת ישראל יזכו לשוויון זכויות ולשירותים המגיעים להם בזכות ולא בחסד".

הרב גלעד קריב (המחנה הדמוקרטי) התייחס לפסק הדין של בית המשפט המחוזי ואמר כי הוא "תגובה הולמת למאמצים להרחיב את ההפרדה המגדרית ולהעניק את אפליית הנשים. ריבוי הניסיונות לקיים אירועים בהפרדה או אירועים לגברים בלבד מחייב את חיזוק החקיקה הקיימת בתחום. 'המחנה הדמוקרטי' יפעל בכיוון זה אחרי הבחירות".

הפארק הלאומי בעפולה לקראת הופעתו של הזמר מוטי שטיינמץ 14 באוגוסט 2019. שלומי גבאי
הפארק הלאומי בעפולה לקראת הופעתו של מוטי שטיינמץ, לפני כשבועיים/שלומי גבאי

מוקדם יותר היום, טענה שדולת הנשים בדיון כי "עיריית חיפה החליטה להפקיע מרחב ציבור ותקציבים ציבוריים וליעד אותם לאירוע המיועד לבני מין אחד בלבד". שדולת הנשים מיוצגת על ידי עורכי הדין חגי קלעי, עו"ד מרים זלקינד, האחראית על קידום מדיניות וחקיקה בשדולת הנשים ועו"ד גלי זינגר, מנהלת המחלקה המשפטית. "מדובר באירוע לגברים בלבד. לא אירוע שמתקיימת בו הפרדה על בסיס מין, אלא אירוע שנשים כלל ועיקר אינן מוזמנות אליו", הוסיפו בשדולה.

בעתירה ציינו עוד כי "הגם שהפרדה יזומה על בסיס מין במרחב הציבור ובאירועי תרבות הממומנים מכספים ציבוריים היא אסורה לחלוטין ללא תלות ברצונו של מאן דהו המעוניין בה, לא יכול להיות ספק היום, לאחר האירוע שנערך בהשתתפותו של הזמר מוטי שטיינמץ בעפולה לפני כמה ימים, כי ישנו קהל רב של נשים המעוניינות להשתתף באירוע, וכי ישנו קהל חרדי המעוניין להשתתף באירוע ללא הפרדה על בסיס מין". בינתיים נערכו הופעות נוספות של שטיינמץ, שאליהם הגיע קהל נשי רב שישב בהפרדה. "עזרת הנשים" בנהריה בשבוע שעבר, מנתה כאלף נשים ומסתמן כי שטיינמץ פופולרי בקרב נשים כמו בקרב גברים.

יו"ר שדולת הנשים, אלה אלקלעי, אמרה כי "האירוע בעפולה לימד אותנו שבתוך הציבור החרדי יש לא מעט נשים שצמאות לתרבות והנאה, לא פחות מזה החילוני". היא הוסיפה כי "אין לנו כל כוונה לכפות אורח חיים ואנחנו מכבדות את רצונן, אבל לא ניתן להתעלם מהעובדה שהחוק קובע חד משמעית שהדרה של נשים מהמרחב הציבורי היא פסולה, לכן האירוע בחיפה הוא כפול בחומרתו כי הוא לא לוקח בכלל את הנשים בחשבון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"קומזיץ של התרוממות וכיסופין", המופע המתוכנן בחיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר שדולת הנשים התייחסה לאירוע בו המועצה המקומית בגן יבנה הפרידה בשבוע שעבר בין ילדים לילדות, במהלך אירוע למשפחות שיזמה. "המחויבות שלנו היא לעצור את הרכבת הזו שמאפשרת דחיקה של ילדות ונשים לשוליים. מהמרחב הציבורי, ממשרות בכירות ועד לכנסת ישראל. אדם הטוען לחופש תרבותי אינו יכול באותה נשימה לדרוש הפרדה בכפיה". אלקלעי הציעה שעיריית חיפה תפתח את האירוע לציבור, "לאפשר לציבור לבחור בהפרדה אם כך הוא חפץ, בלי מחיצות, בלי שלטים, בלי סדרנים הכופים דרישה לא חוקית על הציבור".

עיריית חיפה הגיבה לבית המשפט בהתרסה, ופתחה בציטוט ממאמר דעה של עו"ד ורד עובדיה: "תפסיקו להתנשא: אנחנו חרדיות, לא מטומטמות". במאמר כתבה עו"ד עובדיה כי "הניסיון הנפסד של שדולה חילונית להילחם על הדרתן של נשים חרדיות, בשעה שהן עצמן מדירות אותנו מהשיח ומהדיון - משפילה ומבזה אותנו. מדברים עלינו 'מעל הראש' שלנו כאילו אנחנו שקופות. ההפרדה הנהוגה בתוך החברה החרדית אינה פוגעת בנשים ואינה מבזה אותנו, תודה ששאלתן".

"המופע עומד בדרישת הוראת חוק איסור הפלייה"

בתגובתו של עו"ד יוסי דלל, המייצג את עיריית חיפה, הוא מבקש מבית המשפט לדחות את העתירה, משום שאין לשדולת הנשים זכות העמידה, ואף אם כן, לטענתו יש לדחות אותה כי לא צירפה לעתירה את כל מי שעלולים להיפגע ממנה. כמו כן, הוסיף עו"ד דלל כי יש לדחות את העתירה משום שהעתירה הוגשה "בשיהוי רב". לגופו של עניין הוא טוען כי "ההחלטה על קיומו של המופע כמופע לגברים בלבד אין בה משום הדרה, או הפליה או כפיה של מי מהציבור בכלל או מהציבור החרדי בפרט". בעירייה סבורים כי "המופע - במתכונתו - עומד בדרישת הוראת חוק איסור הפלייה. הוא נעשה לבקשת הציבור החרדי ובאופן המכבד את זכויותיו".

הדיון בעתירת שדולת הנשים בבית המשפט המחוזי בחיפה. יואב איתיאל, יואב איתיאל
הדיון בעתירת שדולת הנשים בבית המשפט, היום/יואב איתיאל, יואב איתיאל

נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט ד"ר רון שפירא, ביקש להציג את חוות דעתו של היועץ המשפטי למממשלה אביחי מנדלבליט. הוא צורף להליך המשפטי וביום שישי שיגר לבית המשפט את העקרונות שהותוו בסיכום הדיון בעניין מופעי תרבות בהפרדה במעורבות רשויות מקומיות. בסיכום אותו הדיון נקבע כי הפרדה במופעי תרבות של רשויות מקומיות יכולה להיות מוצדקת בהתאם לשורת אמות מידה, שאחת מהן היא הקפדה על שוויון חומרי בין המינים, קרי-הקפדה על תנאים שווים ביחס לגברים ולנשים.

עם זאת, ההופעה של שטיינמץ ובן דוד מחר מתוכננת לקהל של גברים בלבד. "במקרה זה לא הציגה העירייה כל הצדקה של ממש לכך", מציין היועמ"ש בחוות הדעת שלו, שהציגו בשמו פרקליטת מחוז חיפה, עו"ד איילה פיילס, ועו"ד יוסף דאוד המופקד על התיק מטעם הפרקליטות.

להליך ביקש להצטרף גם "פורום קהלת", הטוען כי אין בסיס לטענה שהכלל "נפרד אינו שווה" חל על המשפט הישראלי, כפי שטוענת שדולת הנשים. הפורום מבקש להביא בפני בית המשפט היבטים משפטיים ועקרוניים בסוגיה, גם על בסיס הדוח המשרדי ששימש יסוד להסכמה בין השדולה לעיריית עפולה.

(עדכון ראשון: 12:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully