וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יער האמזונס בברזיל נשרף בקצב חסר תקדים

22.8.2019 / 9:07

יותר מ-72,843 שריפות זוהו מתחילת השנה, אז נכנס לתפקידו הנשיא הימני קיצוני בולסונארו, שרוצה לפתח את האזור. הוא מאשים ארגונים חברתיים בהצתה מכוונת, שמאיימת על היער הטרופי הגדול בעולם

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

שריפות יער המשתוללות ביער האמזונס בברזיל הגיעו למספר שיא השנה, עם 72,843 שריפות שזוהו עד כה על ידי מרכז חקר החלל של ברזיל (INPE). זאת על רקע החשש מפני המדיניות הסביבתית של הנשיא הימני קיצוני ז'איר בולסונארו, שמצדו רמז - מבלי לבסס את דבריו - כי ארגוני חברה אזרחית הם אלו שאחראים להצתות המדאיגות.

לפי נתוני הסוכנות, שפורסמו ביום שלישי, זאת עלייה של 83% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בנתון הגבוה ביותר מאז תחילת המעקב ב-2013. מאז יום חמישי, זוהו 9,507 שריפות יער חדשות במדינה, רובן באגן האמזונס, שבו היער הטרופי הגדול ביותר בעולם החיוני לבלימת ההתחממות הגלובלית.

התמונות מראות כי מדינת רורימה, הצפונית ביותר בברזיל, מכוסה בעשין סמיך. מדינת האמזונס הכריזה על מצב חירום בדרומה ובבירה מנאוס ב-9 באוגוסט, ואקר, שבגבול פרו, נמצאת בכוננות סביבתית מאז יום שישי בשל השריפות הללו. השריפות התגברו במדינות מטאו גרוסו ופארה, שתי מדינות שבהן המגזר החקלאי חודר אל תוך האמזונס ומאיץ את הרס היער. השריפות נפוצות בעונה היבשה, אבל הן גם מוצתות במכוון על ידי חקלאים הרוצים לפנות שטח לעדריהם.

ביום שני התרחשה הפסקת חשמל נרחבת בסאו פאולו, המרוחקת כ-2,700 ק"מ משם, ובתחילה דווח כי זו תוצאה של העשן מהאמזונס. עם זאת, כמה מומחי מזג אוויר אומרים כי העשן מגיע משריפות גדולות מפרגוואי השכנה, הקרובה הרבה יותר לעיר מאשר הג'ונגלים.

שריפת ענק ביערות האמזונאס 22 באוגוסט 2019. רויטרס
עשן סמיך מכסה את האזור. שריפה באמזונס, השבוע/רויטרס

חבר הקונגרס נילטו טאטו, מנהיג הבית התחתון בקאקוס, אמר כי התקפתו של הנשיא בולסונארו על הארגונים החברתיים הוא ניסיון לטשטש את ההרס לו גרמה ממשלתו במשך 30 שנות הגנה סביבתית בברזיל.

מדען האקלים קרלוס נובר אמר כי חקלאים המבקשים לפנות אדמות עבור מרעה הבקר שלהם, מחכים לעונות היבשות בהן היערות הופכים דליקים ומציתים אותם. נובר אמר כי "ארגונים חברתיים העובדים באמזונס אינם משתמשים באש בחקלאות. להיפך, הם מעודדים קהילות כפריות להימנע משריפות".

המועמדת לשעבר לנשיאות ושרת הסביבה, מרינה סילבה, תקפה את בולסונארו בטוויטר, "האמזונס עולה באש", כתבה, "הנשיא אומר שארגונים לא ממשלתיים עשויים לעמוד מאחורי זה. היעדרה מחויבות לאמת הוא פתולוגיה כרונית. גישה חסרת אחריות זו רק מחמירה את האסון בסביבתי בברזיל".

בדברים שאמר אתמול, בולסונארו הפנה אצבע מאשימה להסכם האקלים בפריז, ואמר כי אם הוא היה כל כך טוב, ארצות הברית הייתה נשארת בו. עם זאת, הוא הוסיף כי לפי שעה, ברזיל תישאר בהסכם. מוקדם יותר החודש, השעו נורבגיה וגרמניה את המימון לפרויקטים לבלימת כריתת יערות בברזיל לאחר שנבהלו משינויים בדרך בה נבחרים הפרויקטים תחת בולסונארו.

עוד בוואלה!

870 קמ"ר בחודש: זינוק של 278% בכריתת יער האמזונס בברזיל

לכתבה המלאה
שריפה בחלק מיער האמזונס ליד העיר נובו פרוגרסו, ברזיל, ספטמבר 2013. רויטרס
שיא במספר השריפות. אש ביער האמזונס, 2013/רויטרס

העלייה חסרת התקדים החלה מאז שבולסונארו נכנס לתפקיד בינואר, תוך שהוא מבטיח לפתח את האזור עבור מגזרי החקלאות והמכרות חרף החשש הבינלאומי. בולסונארו הדף את הביקורת ואמר כי זו תקופת "הקימדה" (שריפה) בשנה, שבה החקלאים משתמשים באש כדי לפנות שטח. "נהגו לקרוא לי קפטן מסור חשמלי, עכשיו אני נרו, זה שמעלה באש את האמזונס, אבל זו העונה של השריפה", הוא אמר אתמול לכתבים.

עם זאת, בסוכנות החלל אמרו כי אי אפשר לייחס זאת רק לתקופה זו של השנה או רק לתופעת טבע. "אין משהו חריג במזג האוויר השנה או בכמות הגשמים באזור האמזונס, רק מעט מעל הממוצע", אמר החוקר אלברטו סטזר. לדבריו, זה חוסר דיוק להאשים את העונה היבשה בשריפות באמזונס.
"העונה היבשה יוצרת את התנאים הנוחים לשימוש ולהתפשטות באש, אבל התחלה היא מעשה ידי אדם, בין אם במכוון או בטעות", אמר.

לאחרונה הדיח הנשיא את מנהל המכון, אחרי שהוא אמר כי הנתונים זויפו כדי להכפיש את ברזיל. "אני מחכה למספרים הבאים, שלא יהיו מומצאים. אם הם יהיו מדאיגים, אני אעלה אותם בפניכם", אמר בולסונארו.

שריפת ענק ביערות האמזונס 22 באוגוסט 2019. רויטרס
הסכם הסחר עם האיחוד האירופי בסכנה. שריפה באמזונס/רויטרס

בולסונארו אמר אתמול כי ייתכן שהקיצוץ שעשה ממשלו בתקציביהם של ארגונים לא-ממשלתיים הוביל אותם להצית את האמזונס במכוון. "הפשע קיים", אמר קצין הצבא לשעבר בשידור חי בפייסבוק. "הכול מצביע על כך, האנשים האלו מתגעגעים לכסף". כשנשאל אם יש לו ראיות לגיבוי דרביו, השיב שאין לו "תכנית כתובה" והוסיף: "ככה דברים עובדים".

דבריו עוררו זעם רב, וההאשטג #PrayforAmazonas (התפללו למען האמזונס) היה המוביל בטוויטר אתמול, כשמיליונים אחרים הביעו את דאגתם לגבי עתיד היער באינסטגרם ובפייסבוק. עם מודעות עולמית גוברת לאסון הסביבתי ההולך ומחריף, דבריו של הנשיא עלולים ליצור עבורו משבר רחב, לסכן את הסכם הסחר עם האיחוד האירופי ולהכעיס את המגזר החקלאי, אחד מבסיסי התמיכה שלו.

מומחי סביבה ואקלים אמרו כי דבריו של בולסונארו הם "מסך עשן" להסתרת מעשי ממשלתו לפירוק ההגנה על יער הגשם. הם אומרים כי חקלאים המפנים את השטח אחראים לעלייה במספר השריפות. "זאת הצהרה חולנית ומעוררת רחמים", אמר מרסיו אסטריני, מנהל המדיניות הציבורית של גרינפיס ברזיל. "האצת בירוא היערות והשריפות הן תוצאה של המדיניות האנטי-סביבתית שלו".

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו במהלך ועידה בברזיליה, ברזיל 1 באוגוסט 2019. רויטרס
"השריפות הן תוצאה של המדיניות האנטי-סביבתית שלו", גרינפיס תוקפים את בולסונארו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully