וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תאלץ להעלות מיסים אם יאושרו הצעות החוק הפרטיות

10.12.2000 / 12:23

דברים אלה אמר מנכ"ל משרד האוצר, פרופ' אבי בן בסט, בסוף השבוע בחיפה, טרם התפטרותו של ראש הממשלה; בן בסט: "אנו נמצאים כעת בתקופה רגישה"

"שני הגורמים העיקריים שעשויים בתקופה זו להסיט את המשק ממסלול של צמיחה הם האירועים הביטחוניים, שעד כה הייתה השפעתם הכלכלית מצומצמת יחסית, ואי הודאות הפוליטית שנוצרה בחודשים האחרונים. בין הנזקים בולט העיכוב בהעברת תקציב המדינה, מצד אחד, ומנגד העברת הצעות חוק פרטיות הכרוכות בעלות תקציבית עצומה". כך אמר מנכ"ל משרד האוצר, פרופ' אבי בן בסט, בכנס של המועדון העסקי בחיפה ביום ששי האחרון.

בן בסט אמר כי "חוסר היציבות הפוליטית הנוכחית מאפשר להעביר הצעות חוק פרטיות שמטרתן דאגה לבעלי אינטרסים צרים בלבד. דוגמא בולטת לכך היא ההצעה לבטל את התקרה להטבות המס על הפרשות לקופת פנסיה, שעומדת היום על ארבע פעמים השכר הממוצע במשק (כ-28 אלף שקל). כלומר הצעה זו באה להיטיב עם שלושה אחוזים מקרב העובדים ששכרם הוא הגבוה ביותר במשק, על חשבון יתר העובדים".

הוא הוסיף ואמר: "כבר היום חלקה של ההוצאה הציבורית מהתוצר מוגזם ואם יעברו הצעות החוק הפרטיות, תאלץ הממשלה להעלות את המיסים במידה ניכרת, או לחילופין יגדל מאוד הגירעון בתקציב המדינה. התפתחות זו מנוגדת למגמה הכלכלית המקובלת במדינות המפותחות, ועלולה לסמן את ישראל כמשק בעייתי בעיני קהילת העסקים הבינלאומית, ולהביא לפגיעה באטרקטיביות שלה כיעד להשקעות וליוזמות עסקיות".

"גם ההשלכות החברתיות של מדיניות מעין זו יהיו חמורות", הדגיש בן בסט, "שכן לא יוותרו משאבים לטיפול בבעיות המטרידות אותנו ביותר, דוגמת פערי חינוך, אי השוויון הכלכלי ואבטלה. מקורות המדינה אינם אינסופיים, והקצאת 500 מיליון שקל למשפחות ברוכות ילדים, או 7 מיליארד שקל לקצבאות זיקנה, יבואו על חשבון נושאים אחרים".

"אנו נמצאים כעת בתקופה רגישה" אמר בן בסט "ועלינו להיות זהירים במיוחד. התרחבות יתרה בהוצאה הממשלתית בעבר חייבה בסופו של דבר קיצוצים כואבים וריבית גבוהה שגרמו לגידול באבטלה והובילו את המשק למיתון. הסקטור העסקי, שמוביל כעת את הצמיחה, יהיה זה שישלם את מחירה של מדיניות כלכלית חסרת אחריות, וכן גם השכבות החלשות שהן הקורבן העיקרי של אבטלה. כך גם נבזבז שנים רבות בתיקון שגיאות במקום בצמיחה".

"מוטל עלינו להתעשת ולנהוג באחריות" הוסיף בן בסט "על מנת לשמור את המשק בתוואי של יציבות וצמיחה. במסגרת אחריות זו יש לחייב את מציעי הצעות החוק הפרטיות להציע מקור מימון של ממש, כלומר, צמצום הוצאה אחרת בתקציב או העלאת מיסים ולא להציע לממן את ההוצאה מהרזרבה. על ידי כך הדיון בכנסת יתמקד ממילא בסדר העדיפויות הרצוי בחוק התקציב".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully