וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים: האנושות מחולקת ל-5 קבוצות מבחינה גנטית

אבי בליזובסקי, הידען

27.12.2002 / 14:56

הקבוצות מתאימות ל-5 האזורים של כדור הארץ; החוקרים מדגישים: החלוקה היא מה שנהוג לכנות "גזע", אך ההבדלים חיצוניים בלבד; חשיבות המחקר: סיוע בעריכת מתאם בין מחלות לגנטיקה

מדענים שבדקו דגימות די.אן.איי מ-52 קבוצות מסביב לעולם הגיעו למסקנה שבני האדם שייכים לחמש קבוצות עיקריות מהבחינה הגנטית, המתאימות פחות או יותר לחמשת האזורים של העולם: אפריקה, אירופה, אסיה, מלנזיה והאמריקות.

המחקר, המבוסס על סריקת כל הגנום האנושי הוא המעמיק ביותר שנעשה עד כה לאיתור תבניות התואמות לאזור הגיאוגרפי. חלוקה זו מזוהה עם מה שנהוג לכנות בשפה העממית גזע. יחד עם זאת, הם מדגישים כי התכונות המאפיינות אינן מרמזות על הבדלים מהותיים. הן מרמזות על סדרה של הבדלים חיצוניים מקריים.

החוקרים לא בדקו את הגנים עצמם אלא קטעי די.אן.איי המכונים סמנים (markers) הדומים לאלה שבהם משתמשת המשטרה כדי לאתר טביעות די.אן.איי, ואינם משפיעים כלל על תפקוד הגוף. "המסקנה היא שאם מסתכלים על מספיק סמנים, ניתן לוודא את מוצאו הגיאוגרפי של האדם" אומר ד"ר קנת קיד מאוניברסיטת ייל, מחבר הדו"ח.

למחקר הזה יש חשיבות משום שלאנשים ממוצאים שונים יש תבניות שונות של מחלות. שיפור בפענוח הדי.אן.איי, עשוי לסייע באפשרות לערוך מתאם בין מחלות לגנטיקה. המחקר, שפורסם בכתב העת "סיינס" ב-20 בדצמבר 2002, מצא כי אנשים בדרך כלל יודעים מה מוצאם העיקרי, והדבר תואם את הממצאים הגנטיים. שימוש בדיווח עצמי הוא יקר פחות וחודרני פחות, אומר ד"ר מרקוס פלדמן מסטנפורד, האחראי הראשי על המחקר. הרופא יוכל לתת לאדם תרופות לפי המוצא שהוא מצהיר עליו.

התוצאות הללו מבוססות על דגימות דם שנאספו בפרויקט הגנום האנושי. ד"ר פלדמן ועמיתיו ניתחו את דגימות הדי.אן.איי מלמעלה מאלף בני אדם ובדקו כ-400 סמנים. מכיוון שהסמנים הללו אינם משפיעים על הגוף של האדם שבגנים שלו הם נמצאים, הם עוברים מוטציות ומשתנים עם הדורות. לדברי עורכי המחקר, 95 אחוזים מהשונות הגנטית נמצאה באנשים בכל העולם, כפי שהיה ניתן לצפות מקהילה קטנה שהתפזרה, ככל הנראה לפני 50 אלף שנים.

ד"ר אלן גודמן, אנתרופולוג רפואי בקולג' המפשייר אומר כי "אין בסיס ביולוגי לגזע, לכל היותר יש הבדלים גיאוגרפיים, לא גזעיים". ואולם ד"ר טרוי דאסטר, סוציולוג באוניברסיטת ניו יורק ויו"ר וועדה שכתבה את הצהרת הסוציולוגים על גזע, אמר כי אין לסוציולוגים מה להגיב על המחקר הגנטי, בהעדר ידע מתאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully