וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולל מרזל וגופשטיין: ועדת הבחירות אישרה את התמודדות עוצמה יהודית

14.8.2019 / 20:10

במרכז-שמאל ביקשו לפסול את הרשימה מהתמודדות לכנסת, אך ההצבעה הסתיימה בשוויון קולות, לאחר שנציג העבודה נעדר וטען: "הייתה תקלה טכנית". במחנה הדמוקרטי תקפו: "לוי, פרץ ושמולי עמוק בגוש הימין". גם ההצעות לפסילת מועמדי הרשימה נפלו - בניגוד לעמדת היועמ"ש

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניב מעוז

ועדת הבחירות המרכזית בראשותו של השופט חנן מלצר החליטה היום (רביעי) שלא לפסול את רשימת עוצמה יהודית מהתמודדות בבחירות לכנסת ה-22. ההצבעה הסתיימה בשיווין קולות ונפלה לאחר שנציג מפלגת העבודה סמי שושן, המקורב ליו"ר המפלגה עמיר פרץ, נעדר. בהמשך שושן חזר לוועדת הבחירות, והשיב בתשובה לשאלת איפה היה: "הייתי בדרך למצפה רמון, עשיתי אחורה פנה. הייתה תקלה טכנית".

בנוסף לכך, ועדת הבחירות אישרה ברוב של 17 מול 16 את התמודדותו של מועמד "עוצמה יהודית" איתמר בן גביר, כפי שקבע היועמ"ש, ואת התמודדותם של בנצי גופשטיין וברוך מרזל - בניגוד לעמדתו של מנדלבליט. מנגד, דנה הוועדה בבקשות שהגישה עוצמה יהודית לפסול את הרשימה המשותפת ואת מפלגת "יש עתיד", כביכול בשל התבטאויות גזעניות של יאיר לפיד נגד החרדים. כל החלטה שתקבל הוועדה צפויה להגיע לאחר מכן לבג"ץ.

במקביל, הוועדה אישרה את התמודדותה של הרשימה המשותפת ברוב של 17 מול 12. לפני ההצבעה על הפסילות האישיות של גופשטיין, מרזל ובן גביר, בכחול לבן ביקשו הפסקה כדי לתת לנציג העבודה להגיע. מנגד, נציגי סיעות הימין ביקשו להעריך את ההפסקה לשעה, כדי לתת גם לנציג החסר של כולנו ולנציגי ישראל ביתנו להגיע.

דיון בקשה למנוע את השתתפותם של עוצמה יהודית בבחירות לכנסת ה - 22, כנסת, ירושלים , 14 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
בן גביר בדיון/ראובן קסטרו

במפלגת העבודה טענו כי "עקב טעות אנוש, נציג אחד מתוך שניים של מפלגת העבודה לא נכח באולם בעת ההצבעה, ולכן היה שוויון בהצבעה. הנושא נבדק על ידי מטה הבחירות של המפלגה. מחר בבוקר תגיש מפלגת העבודה לביהמ"ש העליון דרישה לפסול את המפלגה הגזענית של איתמר בן גביר, עוצמה יהודית".

מנגד, ב"מחנה הדמוקרטי" תקפו בחריפות את מפלגת העבודה אחרי ההצבעה. "הדיל הושלם: לוי, פרץ ושמולי עמוק בגוש הימין", נמסר. "מפלגת העבודה ביצעה גט כריתות מבוחריה שמנתגדים להכאניסטים, שמתנגדים לגזענות, שנלחמים נגד כוחות האופל שבחברה הישראלית. כל נאום הסתה של בן גביר בכנסת הוא אשמתם הישירה של אורלי לוי אבקסיס ,עמיר פרץ ואיציק שמולי - הם הכניסו היום לכנסת את האיש שהגיע לאוטו של ראש הממשלה יצחק רבין ואיים שיגיעו גם אליו. בושה".

יאיר לפיד, מראשי כחול לבן, התייחס בכנסת של "ישראל חופשית" להצבעה בוועדת הבחירות ואמר כי הוא "מתפלל לאל עליון שזו לא עסקה בין פרץ לנתניהו" ושלא "יצא גופשטיין יהיה חבר כנסת". לפיד הוסיף כי "בן גביר בבוקר ישב מתחת לתמונה של הרצל, ובערב מתחת לתמונה של ברוך גולדשטיין. צריך למנוע את זה. העובדה שנציג העבודה לא היה בהצבעה היא מתמיהה ושערורייתית".

תגובתו של יו"ר העבודה-גשר בטוויטר:

ח"כ רויטל סויד מהעבודה-גשר דחתה את הטענות. "מבינים את הצורך של כחול לבן והמחנה הדמוקרטי להתלהם בתקופת בחירות, אבל הטענות שלהם מופרכות", אמרה. "אנחנו הגשנו את בקשת הפסילה, ונגיש גם את העתירה לבג"ץ, וכפי שידוע לכולם ביהמ"ש העליון הוא שיכריע, כמו תמיד, בסופו של דבר בסוגיה. אנחנו בטוחים שחברינו לגוש שותפים לתקווה שהעתירה תתקבל".

בעוצמה יהודית בירכו על ההחלטה ואמרו כי זהו "ניצחון גדול לגוש הימין. השמאל ניסה בכל כוחו לפגוע בעוצמה יהודית ונחל מפלה, כי בשמאל יודעים היטב: בלי עוצמה יהודית איו ממשלת ימין. התשובה לשמאל תהיה ב-17 בספטמבר במאות אלפי פתקי 'כף' בקלפי - עוצמה יהודית תיכנס לכנסת על אפם וחמתם".

נציג מפלגת העבודה, סמי שושן בכנסת 14 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
"הייתי בדרך למצפה רמון, עשיתי אחורה פנה". נציג העבודה, סמי שושן/ראובן קסטרו

בן גביר תקף מוקדם יותר בחריפות נגד הקריאה לפסול אותו ואת רשימתו. "היועמ"ש הודיע שהוא תומך בפסילת מרזל וגופשטיין - ככה מפילים שלטון במדינת ישראל", אמר. "בלי עוצמה יהודית אין ממשלה ימנית. יום לפני הדיון מודיעים על כתב אישום נגד גופשטיין. כך לא מתנהלת דמוקרטיה. היום זה אנחנו, מחר זה נתניהו, מחרתיים זה כל אחד מכם. שלטון לא מפילים בצורה כזאת".

"ברמלה יש גזענות נגד יהודים", הוסיף בן גביר. "לילדים יהודים לא נותנים לשחק בגני משחקים. אנחנו לא נגד כל הערבים. מי שהוא נאמן - אהלן וסהלן. מי שלא נאמן - אני לא רוצה אותו כאן. בצעדות באום אל פחם זרקו אבנים וצעקו איטבאח אל יהוד - אלה האנשים שיש לי בעיה איתם. אותם אני רוצה לזרוק מכאן. יש הרבה מאוד ערבים שהם נאמנים אבל יש גם הרבה שלא. מי שמקבל שזו מדינה יהודית - הוא נאמן".

עמיתו, ברוך מרזל נשאל לגבי דבריו נגד 99% מהערבים, שהוזכרו קודם על ידי נציג היועמ"ש. "לא אמרתי ש-99%, אמרתי שאחוז אני לא מכיר. אבל הכלל הוא שמי שנאמן, מי שלא רוצה בחיסולה של מדינת ישראל, הוא לא עומד בקריטריון. אני בהחלט לא רואה כל ערבי כדבר אחד. יש שמה הרבה סוגים. אפילו בחברון שהיא העיר הכי קיצונית אני מכיר ערבים שהם לא אויבים שלנו. שמוכנים שנחיה איתם והם לא אויבים שלנו. מי שתומך בחמאס ורוצה להשמיד אותי - הוא כן".

"תתבע אותי"

מוקדם יותר נרשם עימות בין סתיו שפיר, מטעם המחנה הדמוקרטי, לבן גביר. שפיר אמרה בדיון כי "אנחנו מתנגדים למפלגה אנטי ציונית שרוצה לחדור לכנסת כדי להחריב אתהדמוקרטיה הישראלית - עוצמה יהודית". מרזל התפרץ לדבריה: "היא לא תקרא לי אנטי ציוני!". בתגובה ענתה: "תתבע אותי".

"עד כאן - את הדמוקרטיה הישראלית אתם לא תחטפו. לא ניתן לגזענות האיומה שלכם לפגוע במרקם העדין של החברה הישראלית", הוסיפה שפיר. "הם חושבים שאם הם יפחידו ויאיימו, אנחנו ניתן להם לזחול לכנסת ולהרוס את כל מה שבנינו שם". שפיר טענה שבבחירות הקודמות בן גביר פרסם את פרטיה האישיים בעמוד הפייסבוק שלו, מה שהביא לעשרות איומים על חייה. בן גביר הכחיש וצעק לעברה שהיא שקרנית.

סתיו שפיר בדיון בקשה למנוע את השתתפותם של עוצמה יהודית בבחירות לכנסת ה - 22, כנסת, ירושלים , 14 באוגוסט 2019. צילום מסך
התבקשה לרדת מהדוכן. שפיר בוועדת הבחירות, היום/צילום מסך

מיד לאחר המקרה אמרה שפיר "הכהניסטים לא ישתיקו אותי. הפסקנו לפחד מכם. מי שהיה פחדן מספיק מול הכהניסטים, מי שנתן להם במה בכל תחנת רדיו וטלוויזיה, קיבל עכשיו עוד מפלגה מפלצתית שעקפה אותם מימין והשוותה להט"בים לנאצים. אפשר לנתק לנו את המיקרופון, אבל אף אחד לא יעצור אותנו במאבק על הדמוקרטיה הישראלית". בן גביר מצדו הבטיח כי יתבע דיבה על כך שלדבריו השוותה אותו להיטלר.

מטעם המחנה הדמוקרטי דיבר עו"ד אורי הברמן. הוזכר בין חברי הוועדה כי אביו, עו"ד איתן הברמן, היה היועץ המשפטי של הליכוד, מה שהביא לקריאות מטעם אחד מנציגי הליכוד בוועדה. הברמן האב היה מי שביקש, מטעם הליכוד, לפסול את רשימתו של הרב כהנא. הברמן הבן ביטא את עמדת המחנה הדמוקרטי, לפיה דבריהם של חברי עוצמה יהודית מהווים הסתה לגזענות, וצריכים להביא לפסילת התמודדותם.

דיון בקשה למנוע את השתתפותם של עוצמה יהודית בבחירות לכנסת ה - 22, כנסת, ירושלים , 14 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
מרזל וגופשטיין בדיון/ראובן קסטרו

עו"ד עודד גזית מטעם רשימת כחול לבן, שמבקשת לפסול את גופשטיין, אמר כי "המילה גזענות לא מספיקה לתאר את הפעילות של האיש הזה. יש לנו תורת גזע מבוססת, יסודית ומעמיקה שמפשיטה אדם מכל תכונה ומתייחסת אליו כאל יהודי או לא יהודי. יש פעילות שיטתית של הוצאה לפועל של התורה הגזענית והמסיתה, בראש ובראשונה של ארגון להב"ה שגופשטיין עומד בראשו. הוא מגדיר את עצמו כתלמידו של הרב כהא, היוזר שלו ברשתות החברתיות זה 'כהנא צדק'. יש לו מדיניות של הפרדה והסתה, להפשיט את הערבים מכל סממן אנושי. אנשי ארגון להב"ה מסתובבים ברחובות בימי חמישי בלילה ומרביצים לחפים מפשע".

בתגובה לדבריו של גזית, צעק בן גביר: "יש לך ראיות לזה?". עורך הדין ענה: "הם הציתו בית ספר דו-לשוני". בהמשך התחילה מהומה בין ח"כ תמר זנדברג לחברי הוועדה מימין. חברת הכנסת שאלה: "אתם סנגורים של גופשטיין?", ובתגובה נענתה: "יותר טוב להיות סנגורית של אבו מאזן?".

דיון בקשה למנוע את השתתפותם של עוצמה יהודית בבחירות לכנסת ה - 22, כנסת, ירושלים , 14 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
חברי ועדת הבחירות, היום/ראובן קסטרו

עו"ד אורלי ארז לחובסקי, מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה, טענה למען פסילתם של גופשטיין, מרזל, בן גביר ורשימת עוצמה יהודית כולה. "בעיקר לגבי בן גביר, למרות ניסיונות להסתיר את הגזענות - הדברים צפים ועולים. אנחנו בבקשה נתחיל בטענה של בן גביר שהוא מדבר רק על ערבים 'שאינם נאמנים'. אלא שבן גביר אומר שיש מאות אלפי ערבים שאינם נאמנים למדינה, שמדובר בחלקים גדולים מהציבור הערבי. הוא מתייחס כמעט לכל הציבור הערבי כלא נאמן".

מלצר ביקש להתמקד באמירות שנאמרו לאחר דיוני הפסילות בבחירות האחרונות, משום שהאמירה שאליה התייחסה היא מ-2016. ארז לחובסקי מפנה לדברים שאמר לאחרונה בכנס של עוצמה יהודית באשדוד, בו אמר "יש הרבה מאוד ערבים שאינם נאמנים".

בן גביר התפרץ לדבריו ואמר: "נו? הם מסלפים ואני לא אתן להם לסלף". עורכת הדין ענתה בתגובה כי "הוא קובע שמי שיחתום על הצהרת נאמנות יוכל להישאר בארץ. עצם הדרישה מהציבור הערבי לחתום על הצהרת נאמנות מהווה הסתה לגזענות. ההפניה לנאמנות היא פרוקסי במקום להגיד 'ערבים'". בן גביר צעק: "לכי ללמוד מה ההגדרה של גזענות".

עוד בוואלה!

היועמ"ש: לפסול את מרזל וגופשטיין, לאפשר לבן ארי להתמודד

לכתבה המלאה

"התפקדתם לתנועה של כהנא?"

מהומה וצעקות התפתחו גם לאחר שאברהם וובר, חבר ועדת הבחירות מטעם יהדות התורה, התפרץ לדברי נציגת המרכז הרפורמי, וצעק: "אני לא מבין מה זה קשור לרפורמים". חבר הוועדה ערן רנאטו יאראק, צעק: "אני לא מבין איך יש פה כל כך הרבה חברים שמזדהים עם הגזענות הזו? אתם התפקדתם לתנועה של כהנא?"

אדווה ביטון, אימה של התינוקת אדל ביטון שנהרגה בפיגוע ומספר 3 ברשימת עוצמה יהודית, צעקה לעבר ארז לחובסקי: "כשירצחו את הבת שלך תדברי על התבטאויות גזעניות!".

דיון בקשה למנוע את השתתפותם של עוצמה יהודית בבחירות לכנסת ה - 22, כנסת, ירושלים , 14 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
בן גביר, מרזל וגופשטיין, היום/ראובן קסטרו

את עמדת היועמ"ש הביע ענר הלמן, ראש מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה. "לשיטת היועץ המשפטי לממשלה, בעניינו של מרזל הצטברה מסה ראייתית קריטית והרבה מעבר לכך שחלק דומיננטי מפעילותו היא הסתה לגזענות. אנחנו בכלל לא קרובים לקו האסור, ונמצאים הרבה מעבר לו", תיאר. "לפני חמישה חודשים הוועדה סירבה לפסול את ד"ר מיכאל בן ארי, וההחלטה נהפכה בעליון. באותו עניין הפנה היועמ"ש לכך שרוב ההתבטאויות שלו היו מהזמן האחרון. בעניינם של מרזל וגופשטיין התשתית נפרסת לאורך שנים רבות. תקופה ארוכה בהרבה מזו שהביאה לפסילת בן ארי".

לשאלת ח"כ ביטן הבהיר הלמן כי ועדת הבחירות החליטה פעמיים בעבר לפסול את מרזל, ובית המשפט העליון הפך את ההחלטה. עם זאת, לדברי הלמן, מאז נוספו ראיות רבות נגדו.

דיון בקשה למנוע את השתתפותם של עוצמה יהודית בבחירות לכנסת ה - 22, כנסת, ירושלים , 14 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
דיון ועדת הבחירות לפסילת רשימות ומתמודדים/ראובן קסטרו

מרזל טען שהוא לא מכליל כלפי כל הערבים, אלא רק כלפי אלו שהם "אויבים". ראש מחלקת הבג"צים נותן בתגובה דוגמה מתוך חוות הדעת של היועמ"ש, לדברים שאמר מרזל ב-1 במאי 2019, מסרטון שפרסם מרזל ביוטיוב באנגלית. "אלה חיות שאנו מתעסקים איתם... אני לא אומר שכולם, אבל 99% מהם עושים שם רע לאחוז הבודד שאני לא מכיר".

בציטוט אחר אמר מרזל: "הם משתלטים עלינו מבפנים... אנחנו עם פראייר, שנותן לאויב שלנו להשתלט עליו מבפנים. המחבל הכלב שבא עם סכין לדקור חייל, הוא בעיה פחות גדולה מהאויב שנכנס לגבעה הצרפתית, או לרחוב כורש בירושלים, או לקריית יובל, ונכנס ושוכר בית ואחרי זה קונה בית. ומשתלטים עלינו מבפנים!"

כמו כן ציטט הלמן דברים שאמר גופשטיין באזכרה לרב כהנא: "האויבים שבתוכנו הם סרטן... ואם לא ניקח את הסרטן ונזרוק אותו אנחנו לא נמשיך להתקיים... הסרטן המסוכן של הדו קיום. ולצערנו בתוך הממשלה יש כל מיני שרים עם כיפה ובלי כיפה שמעודדים את הדו קיום, שנותנים להם לשרוד, מכניסים אותם להייטק, נותנים להם להיות רופאים".

היועמ"ש: תומך בפסילת התמודדות אנשי הימין

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיש אמש את עמדותיו לוועדת הבחירות המרכזית בעניינן של כמה מהבקשות לפסול את התמודדותם של רשימות ומועמדים. בדבריו, תמך היועץ המשפטי לממשלה בפסילת אנשי הימין מרזל וגופשטיין מהתמודדות. מנגד, קרא מנדלבליט לדחות את הבקשות לפסילת איש עוצמה יהודית בן גביר, וכן את התמודדות הרשימה המשותפת. לדבריו, יש לדחות על הסף גם את הבקשה הנגדית של עוצמה יהודית נגד "יש עתיד".

באשר לעמדתו בעניין פסילת גופשטיין ומרזל, נימק היועמ"ש יחד עם פרקליט המדינה שי ניצן כי בהתאם להוראות החוק ולפסיקת בית המשפט העליון, כי הצטברה בעניינם "מסה קריטית של ראיות - ולמעשה הרבה מעבר לכך - ממנה עולה תמונה ברורה, חמורה וחד משמעית של הסתה לגזענות מצידם, באופן שיטתי ולאורך שנים".

(עדכון ראשון: 08:18)

עו"ד, איתמר בן גביר במהלך עתירה נגד פסילת מפלגתו, כנסת, ירושלים 14 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
בן גביר, היום בדיון/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully