הקוסם מארץ עוץ. צילום מסך
הקוסם מארץ עוץ/צילום מסך

סוד הקסם

13.8.2019 / 0:00

ביום חמישי יחגוג העולם שמונים שנה לבכורת "הקוסם מארץ עוץ", באופן רשמי אחד הסרטים המוערכים, האהובים והמשפיעים אי פעם. לרגל זאת, הנה שמונים עובדות על סרט הפולחן, הסיפורים המטורפים מאחורי הפקתו והמורשת הנצחית שלו

יום חמישי הקרוב יהיה יום חג: העולם יציין בו שמונים שנה בדיוק להקרנת הבכורה העולמית של "הקוסם מארץ עוץ". סיפורה של דורותי, הילדה מקנזס שנסחפת בעקבות סופת טורנדו לעולם קסום אך אפל ועתיר הפתעות ואתגרים, הפך מאז לאחד מסרטי הפולחן הגדולים אי פעם, והותיר אחריו מורשת ענפה וגם המון עדויות מרתקות מאחורי הקלעים שלו, שהיו מסעירים כמעט כמו הסרט עצמו. לרגל זאת, הנה שמונים עובדות על הקלאסיקה העל-זמנית, שכנראה גם בעוד שמונה עשורים נמשיך לחגוג לה ימי הולדת ולגלות עליה דברים חדשים.

1. הספר עליו מבוסס "הקוסם מארץ עוץ" יצא לאור לראשונה ב-1900. כתב אותו ל. פרנק באום, ולפחות לפי האגדה, יש תשובה פשוטה למה בחר לקרוא לעולם הדמיוני דווקא "OZ": הוא הסתכל בניירות שלו וראה שהם מסודרים לפי אותיות: A-N ו-O-Z, והשאר היסטוריה. עם השנים פורסמו 13 ספרי המשך, שגם הם היו השראה לשלל עיבודים קולנועיים וטלוויזיוניים.

הקוסם מארץ עוץ. צילום מסך
ההוצאה המקורית של הספר המקורי/צילום מסך

2. העיבוד ההוליוודי שנעשה ב-1939 ממש לא היה הגלגול הקולנועי הראשון של הסרט. קדמו לו כמה גרסאות אילמות, הראשונה שבהן מ-1910, שאף אחת מהן לא הותירה חותם מיוחד.

אותה גרסה מתחילת המאה הקודמת נמשכה 13 דקות בלבד, ואין שום רשומות ברורות לגבי זהות הבמאי או צוות השחקנים והשחקניות. בגרסה מ-1925, שכבר התפרשה על פני שעה וחצי, בולט בקרדיטים אוליבר הרדי, מהצמד "השמן והרזה", שגילם את איש הפח. דורותי היתה בו נערה בת 18 ולא ילדה, ובכלל העיבוד הזה שונה לחלוטין מן "הקוסם מארץ עוץ" שרובנו מכירים. הוא ספג ביקורות קטלניות, וגם נכשל בקופות.

3. המוטיבציה העיקרית שהניעה את MGM להפיק את "הקוסם מארץ עוץ" היתה ההצלחה של "שלגייה ושבעת הגמדים" של דיסני שנתיים קודם לכן. הם הסיקו ממנו שהקהל פתוח לעיבודים מתוחכמים של מעשיות ילדים, ושאפו לנצח את דיסני בנשק שלהם - אך בגרסה משוכללת. בסופו של דבר, הם ניצחו בקרב, אך הפסידו במלחמה, שכן כיום דיסני היא אימפריה אימתנית השולטת ללא תחרות בהוליווד, ומ-MGM נותרו בעיקר זיכרונות.

שלגיה ושבעת הגמדים. yes
ההצלחה שלו הולידה את "הקוסם מארץ עוץ". מתוך "שלגייה ושבעת הגמדים"/yes

4. תמורת הזכויות לספר, שילמו MGM שבעים וחמש אלף דולר - כ-14 מיליון דולר במושגים של היום, וסכום עצום כמובן באותם ימים.

5. זה לא חריג שהפקות הוליוודיות עוברות סדרה של שכתובים, בהם מעורבים שלל תסריטאים, אבל המקרה של "הקוסם מארץ עוץ" יוצא דופן. קשה להכריע כמה אנשים שונים היו מעורבים בכתיבת התסריט שלו בשלבים שונים ובצורות שונות, אבל מדובר בתריסר לפחות, וזו גם כמות הגרסאות השונות שלו שנכתבו לפני היציאה להפקה.

6. חריגה עוד יותר היא כמות הבמאים שעבדו על הסרט. זה התחיל עם נורמן טאורוג, שפוטר והוחלף בריצ'רד תורפ, שפינה את מקומו לג'ורג' קיוקור, שאיבד את כיסאו לוויקטור פלמינג.

קיוקור התפנה לביים את "חלף עם הרוח", אך פוטר והוחלף בידי פלמינג, שבשל כך לא היה יכול לסיים את העבודה על "הקוסם מארץ עוץ", כך שקינג וידור הוזעק להשלים את ההפקה. לאור כל החד גדיא הזה, זה נס שהסרט בכלל הגיע לאקרנים, וזה הרבה יותר מנס שהוא הפך לקלאסיקה שכזו.

ישיבת צוות בהפקת "הקוסם מארץ עוץ". GettyImages
המפיק מרווין לרוי והבמאי ויקטור פלמינג בישיבת צוות בעת הפקת "הקוסם מארץ עוץ"/GettyImages

7. אחד השינויים המהותיים שקיוקור הכניס לסרט היה המראה של הגיבורה דורותי. גילמה אותה ג'ודי גרלנד, שבתחילה עוצבה כמו בובה, עם פאה בלונדינית ואיפור כבד, אך הוא שינה זאת כדי לעצב אותה בצורה נורמלית (יחסית).

8. ג'ודי גרלנד היתה הפייבוריטית לתפקיד של דורותי וגם קיבלה אותו בסופו של דבר, אבל עוד שחקניות נשקלו ברצינות. המוכרת שבהן הייתה שירלי טמפל.

ג'ודי גרלנד ב-1937. AP
ג'ודי גרלנד שנתיים לפני צילומי "הקוסם מארץ עוץ"/AP

10. בעמדת איש הפח היו שלל חילופי גברי. ריי בולג'ר היה אמור לקבל את התפקיד, אבל אז התחלף עם מי שעמד לגלם את הדחליל, באדי איבסן, שלא הסתדר עם הדמות החדשה בגלל האלרגיה שלו לאלומיניום שמנעה ממנו לעטות עליו את האיפור הנדרש, כך המפיקים שוב נדרשו למצוא שחקן חדש - ג'ק היילי, שלמרבה המזל לא היה פח, אלא התגלה כמוצלח.

11. הפרותזה שלבש בולג'ר במסגרת האיפור שלו כאיש הדחליל הותירה חותם בפניו ועיוותה אותם כל כך, עד שעברה שנה עד שחזר להיראות כמו תמול שלשום.

הקוסם מארץ עוץ. צילום מסך
הקרבה גדולה כדי לגלם את הדחליל. מתוך "הקוסם מארץ עוץ"/צילום מסך

12. תפקיד הקוסם נכתב במחשבה על וו. סי. פילדס, אחד הקומיקאים הפופולריים בתקופה, אך הוא ויתר עליו בשל מחלוקת כספית ובגלל עיסוקיו האחרים, כך שהתפקיד הלך לפרנק מורגן, והבדרן המבריזן הצטרף לרשימה ארוכה של כוכבים הוליוודיים שפסחו על הזדמנות לככב בלהיטי ענק או בקלאסיקות על זמניות.

13. בסופו של דבר, את תפקיד הקוסם קיבל פרנק מורגן. בזמנו, כדי לשכנע את פילדס לקבל את ההצעה, הוחלט שיגלם עוד כמה דמויות, וכשדחה סופית את ההזדמנות, כל התפקידים הללו הלכו למחליפו, שמצא עצמו מגלם גם את פרופסור מארוול, שומר הסף, נהג הכרכרה ושומרו של הקוסם.

14. גרלנד היתה בת 17 בעת הצילומים אך גילמה בת 12, וכדי שתיראה צעירה יותר מכפי גילה נאלצה ללבוש מחוך.

15. במהלך צילומי הסצנה שבה היא סוטרת לאריה, גרלנד לא הצליחה להפסיק לצחוק, עד שהבמאי ויקטור פלמינג לקח אותה הצידה ונתן לה סטירה. אגב, חדי העין יבחינו גם בתוצאה הסופית, הכוכבת מגניבה כאן חיוך קטן.

16. גרלנד הלכה לעולמה בגיל 47 בשל מנת יתר. זה היה ב-22 ביוני 1969, וביום מותה, פקד טורנדו את קנזס. נשמע פואטי מכדי להיות אמיתי? האמת שמדובר בתופעה די נפוצה באזור הזה ובזמן הזה של השנה, כך שלמעשה צירוף המקרים פחות דרמטי מכפי שנראה.

ג'ודי גרלנד ב-1948. GettyImages
ג'ודי גרלנד עם בתה לייזה מינלי ב-1948/GettyImages

17. בתה של גרלנד, לייזה מינלי, נישאה ב-1974 לג'ק היילי ג'וניור, בנו של ג'ק היילי שכיכב בצד אמה ב"הקוסם מארץ עוץ". הסיפור פחות יפה מכפי שהוא נשמע, שכן השניים התגרשו חמש שנים לאחר מכן.

18. תקציב הסרט היה 2.7 מיליון דולר - הון עתק חסר תקדים במושגים של אותם ימים, מה עוד שהסכום לא כולל את ההוצאות על הפצה ושיווק.

19. בזמן אמת, הסרט לא היה שובר קופות והתקשה להחזיר את ההשקעה בו. רק לאחר ההוצאה המחודשת שלו עשור לאחר מכן, עבר למאזן חיובי, ולאחר מכן הגיעו הפצות מחודשות נוספות שהפכו אותו עם הזמן לבלוקבסטר. ועדיין, גם אם מתחשבים בשיעורי האינפלציה, "הקוסם מארץ עוץ" לא נמצא אפילו בטבלת 300 שוברי הקופות הגדולים בכל הזמנים.

20. אז איך זה שהסרט נהיה כל כך מוכר ופופולרי? בזכות הצפייה הביתית, כמובן. הסרט שודר לראשונה בטלוויזיה האמריקאית ב-1956, בשבע בערב. שלוש שנים לאחר מכן שודר שוב, בשעה מוקדמת יותר שאיפשרה גם לילדים לצפות בו. מאותה שנה, הקרנתו הטלוויזיונית הפכה למסורת לאומית, ותמיד הוא שודר בזמנים בהם כל האמריקאים היו בבית ובשעות בהם כל המשפחה הייתה סביב המסך, שלא לדבר על היותו רב-מכר בספריות הווידאו ולאחר מכן ה-DVD והבלו-ריי. בזכות כך, הסברה המקובלת היא ש"הקוסם מארץ עוץ" הוא אחד הסרטים הכי נצפים אי פעם, אם לא הנצפה שבהם, לפחות בארצות הברית.

21. השנה שבה הגיע "הקוסם מארץ עוץ" לאקרנים, 1939, נחשבת אחת השנים הגדולות בתולדות הוליווד. יחד איתו יצאו שתיים מן הקלאסיקות הגדולות של הקולנוע האמריקאי - המערבון "מרכבת הדואר" בכיכובו של ג'ון וויין, וכמובן גם "חלף עם הרוח".

פוסטר הסרט חלף עם הרוח.
מתוך "חלף עם הרוח"

22. אחרי תום סאגת ההפקה שלו, הסרט היה מוכן לצאת לאקרנים וערך את הבכורה שלו ב-15 באוגוסט 1939, באולם התיאטרון הסיני בהוליווד. ברוחו, לבאים ולבאות חיכה שטיח דמוי דרך האבנים הצהובות. אפשר רק לקנא במי שנכחו שם והיו עדים להיסטוריה.

שבועיים לאחר מכן, כמובן, פרצה מלחמת העולם השנייה, מה שמן הסתם לא הקל על ההפצה הבינלאומית של הסרט

התוכנייה של "הקוסם מארץ עוץ". צילום מסך
התוכנייה בהקרנת הבכורה של הסרט/צילום מסך

23. רבות מן הסצנות בכיכובה של המכשפה הרעה היו כה מקריפות, עד שהן קוצרו או נמחקו כליל.

24. עם זאת, יש לציין כי הספר עליו מבוסס הסרט היה קשוח בהרבה, וכלל בין היתר סצנות של עריפת ראשים וזוועות אחרות.

25. את המכשפה הרעה גילמה מרגרט המילטון, שהיטיבה ליצור את אחת הדמויות המרושעות בתולדות הקולנוע - אך במציאות הייתה אישה נחמדה ואדיבה ביותר, שקודם לכן עבדה כגננת ואהבה מאוד ילדים.

הקוסם מארץ עוץ. צילום מסך
האישה הנחמדה בעולם. מתוך "הקוסם מארץ עוץ"/צילום מסך

26. במהלך הסצנה שבה המכשפה חומקת מארץ המנצ'קינים נישאת על גבי ענן עשן, אירעה תקלה. הכובע, המטאטא והאיפור של המילטון עלו באש, והיא נכוותה קשות. לאחר הפסקה של שישה שבועות התבקשה להשתתף בסצנה נוספת עם אפקטים דומים, וסירבה. במקום זאת הובאה כפילה, וגורלה היה דומה: שוב שריפה, שוב כוויות, ובמקרה שלה גם אשפוז בבית חולים.

27. המילטון סיפרה כי קיבלה הצעות רבות לשוב ולגלם את דמות המכשפה הרעה בשלל הזדמנויות, אבל ויתרה על כך, למרות הכסף שהוצע לה. הסיבה: "לא חשבתי שילדים קטנים יוכלו להתמודד עם המחזה של מכשפה רעה שקמה לתחייה", הסבירה בריאיון ב-1973.

28. כשהמילטון הלכה לעולמה ב-1985, הסוכן שלה סיפר כי תמיד קיוותה שבמותה, ייפרדו ממנה במילים "Ding, dong, the witch is really dead".

29. המילטון נהגה לספר כי לא ראתה במכשפה אישה רעה, אלא "דמות עצובה ובודדה שחיה בתסכול תמידי".

30. הגישה של המילטון שימשה השראה בשנות השמונים ל"מרשעת: קורות חייה של המכשפה הרעה מן המערב", הספר שהשם שלו מסגיר את מהותו, והוא מצידו היה בסיס למיוזיקל "Wicked", אחת ההפקות המוזיקליות המצליחות בדורנו. גרסה קולנועית שלה אמורה לעלות לאקרנים בעוד שנתיים.

וויקד. צילום מסך
כרזת "Wicked"/צילום מסך

31. אמנם הסרט גורם למכשפה הרעה להיראות מבוגרת בהרבה מן הקולגה המלאכית שלה, אך המציאות הייתה הפוכה: בילי ברק, שגילמה את המכשפה הטובה, הייתה מבוגרת מהמילטון בלא פחות מ-18 שנה.

32. במהלך הסרט איש הפח מזיל מעיניו שמן מכונות, אלא שזה לא הצטלם טוב, ולכן בפועל הוא הזיל סירופ שוקולד. עבדו עלינו, אבל בצורה מתוקה.

33. ניקו, מנהיג הקופים המכונפים, נקרא כך על שם העיר היפנית בה נמצא הפסל המפורסם של שלושת הקופים.

34. מי שהיה אחראי על ליהוק המנצ'קינים לסרט היה ליאו סינגר, אמרגן אוסטרי-אמריקאי שנוי במחלוקת, שנאמר עליו כי היה מרמה את שכיריו וגונב מהם. הוא הקים להקה המורכבת מאנשים נמוכי קומה עוד באוסטריה של תחילת המאה הקודמת, ואז נמלט ממנה בעקבות מלחמת העולם הראשונה, ושיחזר את השטיק באמריקה. לצורך "הקוסם מארץ עוץ", אסף 124 בדרנים זעירי קומה, ולפי ההנחה המקובלת, אמרגנם הממולח גזל מהם חלק משכרם.

35. אף שהמנצ'קינים נראים חמודים על המסך, נראה כי מאחורי הקלעים הם היו הכל חוץ מנחמדים. סיד לופט, בן זוגה לשעבר של ג'ודי גרלנד, סיפר בספר הזיכרונות שלו כי הם היו טיפוסים מפוקפקים שבילו את שעות הפנאי בפאבים, בהם השתוללו וצעקו. חמור מכך, בוקר אחד הם הגיעו עם הנגאובר והטרידו מינית את השחקנית הצעירה.

36. לופט סיפר גם שהאולפנים שכרו עובדים מיוחדים כדי לפקח על המנצ'קינים, שלא דפקו חשבון והתפרעו כרצונם. חלקם אף עברו את הגבול ומצאו עצמם במעצר, אך שוחררו מיידית בערבות כדי שיוכלו לחזור לצילומים.

37. בהקשר אחר אך מחריד גם כן, לופט סיפר כי כמה מבכירי האולפנים כינו את גרלנד "חזרזירה שמנה" ואילצו אותה לעמוד בדיאטה שכללה מרק עוף, קפה שחור, סיגריות וכדורים מדכאי תיאבון, רק כדי שתיראה רזה ככל האפשר.

38. האגדה האורבנית האיומה ביותר לגבי הפקת "הקוסם מארץ עוץ" מספרת כי אם עוצרים את התמונה באחת הסצנות, אפשר להבחין באחד המנצ'קינים שתלה את עצמו על עץ. כמובן שזה חלילה לא נכון. הנקודה הכהה שזוהתה בטעות כמתאבד היא לא יותר מאשר כנף של אחת מן הציפורים האקזוטיות הרבות, שעופפו ברקע כדי להפוך אותו לססגוני יותר.

המנצ'קין התאבד?. מערכת וואלה! NEWS
שמועה זדונית/מערכת וואלה! NEWS

39. למרות הנ"ל, לפני 12 שנה זכו המנצ'קינים בכוכב שלהם בשדרות הכוכבים של הוליווד. שבעה מהם הגיעו לטקס.

40. המנצ'קין האחרון שנותר בחיים היה ג'רי מארן, שהלך לעולמו בשנה שעברה, והוא בן 98. דמותו היתה זו שהעניקה לדורותי סוכריה ענקית על מקל, מה שהקנה לו את כינוי "ילד הלוליפופ". אחרי הקלאסיקה הזו, פיתח השחקן המנוח קריירה עשירה, שכללה גם הופעה באחד הפרקים הכי מפורסמים של "סיינפלד"- "היאדה יאדה". עם זאת, תמיד הגדיר את העבודה על "הקוסם מארץ עוץ" כתקופה התקופה הטובה בחייו, ובעיקר נהנה משיתוף הפעולה עם גרלנד. "היא היתה מלאך", כדבריו.

ג'רי מארן בחגיגות ה-75 לקוסם מארץ עוץ. AP
ג'רי מארן לפני חמש שנים, חוגג 75 שנה לצאת הסרט בתיאטרון הסיני/AP

41. בספר הנעליים שלובשת הגיבורה כסופות, אבל בסרט שינו את צבעם לאדום כדי להמחיש את הצבעוניות של הטכניקולור.

42. הנעליים הללו שמורות באחד המקדשים החילוניים הכי חשובים בארצות הברית - הסמיתסוניאן. גם התסריט המקורי של הסרט, תלבושת הדחליל והמצלמה בה נעזרו לצלם חלק מן הסצנות שמורים בו.

43. כנהוג באותם ימים, כמעט כל הסרט צולם באולפן. רק שתי סצנות, העננים בפתיחה ובסיום, צולמו בחוץ.

44. ברט לאהר, שגילם את האריה בסרט, לבש תלבושת שהיתה עשויה מפרוות אריות אמיתית. הוא כל כך הזיע בה, שמדי לילה היו מכניסים אותה למתקן ייבוש לקראת יום הצילומים הבא. העובדים האומללים שהופקדו על המשימה התלוננו כי היא היתה מסריחה להפליא.

45. למרות הסירחון, לפני חמש שנים נמכרה התלבושת במכירה פומבית בניו יורק תמורת לא פחות משלושה מיליון דולרים - הרבה יותר מן המחיר שבו ציפו למכור אותה.

הקוסם מארץ עוץ. צילום מסך
כה חמוד, כה מסריח. מתוך "הקוסם מארץ עוץ"/צילום מסך

46. בסצנת שדה הפרג המרהיבה, הפרחים כולם מזויפים. יש יותר מארבעים אלף שכאלה, כך שעשרים ושניים איש יצרו אותם ידנית ועבדו על כך במשך שבוע תמים.

47. את טוטו גילמה כלבה בשם טרי, שנולדה שש שנים לפני הצילומים וכבר היה לה רקורד מרשים, כולל הופעה ב-"Bright Eyes" בצד שירלי טמפל וב"זעם" של הבמאי המהולל פריץ לאנג.

הקוסם מארץ עוץ. צילום מסך
טוטו היא בעצם טרי. מתוך "הקוסם מארץ עוץ"/צילום מסך

48. טרי נפצעה בצילומים לאחר שאחד הניצבים דרך עליה בטעות, והמפיקים נדרשו למצוא לה מחליף ולאחר מכן גם נאלצו להחליף גם אותו, כיוון שלא היה דומה מספיק למקור.

49. בסופו של דבר, טרי חזרה לעבודה וגרלנד כל כך נקשרה אליה, עד שרצתה לאמץ אותה, אך הבעלים שלה, מאלף הכלבים הקולנועי קרל ספיץ, לא הסכים לכך. הוא המשיך לשדך אותה לסרטים, והיא הופיעה בתשעה נוספים אחרי "הקוסם מארץ עוץ" ועד מותה ב-1942.

50. במהלך הסרט השתכרה טרי סכום מכובד של 125 דולר בשבוע - כמעט 2.3 אלף דולר במושגים של ימינו. השכר היה גבוה מזה של רוב בני האדם שהופיעו בסרט, ובכלל גבוה מן השכר הממוצע במשק באותה תקופה. עם זאת, בניגוד לאגדה, המשכורת שלה לא הייתה גבוהה מזו של גרלנד, שהרוויחה 500 דולר לשבוע.

51. בסצנה שבה דורותי צועדת בדרך האבנים הצהובות וכלבה הנאמן מאחוריה, נדרשו תריסר טייקים כדי שטרי תתלווה אליה כמו שצריך בלי לקלקל את השוט. האמת, לא כל כך הרבה. שמענו על שחקנים אנושיים וממושמעים הרבה פחות שבזבזו להפקות הרבה יותר זמן.

52. האגדה מספרת כי האפקט של הסוס הצבעוני הושג כך באמצעות ג'לטין, ולכן גם היה צריך לצלם את הסצנה במהירות, כדי שלא יספיק ללקק אותו. זו גרסה שנויה במחלוקת שזכתה להכחשות, וכנראה שלא נדע את האמת לעולם, כי הסוס לקח אותה לקבר.

53. אף שהסרט כולל רצף מדהימים של שירים מופלאים, הצמד שכתב אותם לא זכה בהכרח להערכה ראויה, ואי אפשר לומר כי השמות שלהם מוכרים כיום בכל בית. מדובר בפזמונאי יפ הרבורג ובמלחין הרולד ארלן. "הקוסם מארץ עוץ" היה שיא הקריירה של שניהם: הרבורג נכנס לרשימה השחורה בתחילת שנות החמישים בשל זיקתו לכאורה למפלגה הקומוניסטית, ולא היה יכול לעבוד בהוליווד; ומאותה תקופה ואילך, ארלן היה משותק בשל בעיות בריאות וטרגדיות אישיות.

54. את המוזיקה המקורית לסרט כתב הרברט סתוארט, והוא השתמש בקטע מתוך סרט אחר ומצליח הרבה פחות שעליו עבד שנה קודם לכן - "מרי אנטואנט".

55. הגרסה הראשונה של הסרט התפרשה על פני שעתיים בדיוק. לאחר מכן הגיעו שלוש הקרנות טרום בכורה, ואחרי כל אחת מהן, חתכו המפיקים עוד ועוד סצנות מתוכו, ובסופו של דבר הגיעו לאורך הסופי שלו - 101 דקות.

56. אולפני MGM כמעט חתכו מהסרט את הסצינה בה גרלנד מזמרת את "Somewhere Over the Rainbow" במחשבה שהשיר מאריך יתר על המידה את הקטעים האפרוריים המתרחשים בקנזס. בסופו של דבר הוחלט להשאירו, אבל נחתך הקטע בו הגיבורה מזמרת אותו מחדש, כשהיא נכלאת בידי המכשפה ונזכרת באמצעותו בביתה האבוד.

57. איש כמובן לא מצטער על הכללתו של הלהיט הקסום, שכן הוא נבחר בידי מכון הקולנוע האמריקאי כשיר הקולנועי הטוב בכל הזמנים. במקום השני, אגב, "As Time Goes By" מ"קזבלנקה". שיר הנושא של "שיר אשיר בגשם" רק שלישי.

58. עם זאת, שירים אחרים כן נחתכו או קוצצו, ובראשם נאמבר מוזיקלי שלם באורך שש דקות, שנודע בשם "Jitterbug" - כשם החרק שהמכשפה הרעה משתמשת בו כדי לשתק את אויביה. נוסף לכך, כמה שירים של הדחליל והאריה קוצרו משמעותית.

59. במהלך השיר "If I Only Had a Heart" אפשר לשמוע שורה של אדריאנה קסלוטי, מי שתרמה את קולה לדמות הגיבורה ב"שלגייה ושבעת הגמדים" שנתיים קודם לכן, וכנהוג בעולם הדיבוב של אותה תקופה, השם שלה אפילו לא הופיע בקרדיטים של להיט האנימציה.

60. כמו כל סרט, בטח הפקה תקדימית שכזו משנת 1939, גם "הקוסם מארץ עוץ" לא חף משלל פאשלות שנותרו בגרסה המוגמרת: לא פעם יש בעיות בסנכרון בין קול לתמונה, באחת מן ההזדמנויות רואים את הבום, וכמובן שגם יש שלל טעויות בהמשכיות וכיוצא בכך.

61. בקיצור - אולי תענוג לצפות בסרט, אבל בטח שלא היה מהנה לעשותו. ברבות הימים, אמר על כך ג'ק היילי - "כולם בטוחים שהיה כיף לעשות את 'הקוסם מארץ עוץ', אבל זו הייתה עבודה בפרך. זה היה הכל חוץ מכיף".

כוכבי "הקוסם מארץ עוץ" מזמרים ברדיו. GettyImages
חבורה מגובשת. כוכבי "הקוסם מארץ עוץ" מקדמים אותו ברדיו/GettyImages

62. בזמן אמת וגם בהפצה המחודשת הראשונה ב-1955, הטריילר של "הקוסם מארץ עוץ" לא כלל אף אחת מן הסצנות המתרחשות בקנזס, ולכן גם לא את השיר "Over the Rainbow". הסיבה לכך הייתה שהאולפנים רצו כי הקהל יחשוב שהסרט כולו בטכניקולור צבעוני ומרהיב. רק ב-1998, כשהוא שוב התגלגל לאולמות, הקדימון שלו כלל קטעים מתחילתו.

63. הסרט היה מועמד לשישה אוסקרים בלבד, וזכה רק בשניים - שניהם בקטגוריות מוזיקליות, השיר הטוב ביותר והמוזיקה המקורית הטובה ביותר. הזוכה הגדול באותה שנה היה כמובן "חלף עם הרוח".

64. ב-1970 נפתח בצפון קרוליינה פארק שעשועים שהוקדש ל"קוסם מארץ עוץ". ביום הפתיחה גדשו אותו ארבעת אלפים איש והוא זכה להצלחה מסחרית בתחילת דרכו, אך אז פקדו אותו שלל צרות: פשיטת רגל של החברה שהחזיקה בו, שריפה מסתורית וגם מכת גניבות. הוא נסגר ב-1980 והפך לאחד המקומות הנטושים והמקריפים בארצות הברית, אך עם הזמן החל להיבנות מחדש ולהיפתח בהזדמנויות מיוחדות. לקראת חגיגות השמונים, הוא אף היה פתוח בכל יום חמישי ושישי בחודש יוני האחרון. מחיר הביקור עמד על 27.5 דולר.

65. כמה מן הציטוטים שהכניס הסרט לפנתיאון התקבעו אחרת בזיכרון הציבורי מכפי שהם נאמרים בו. כך, למשל, המכשפה לא אומרת "Fly, my pretties, fly", אלא פשוט "Fly, fly, fly".

66. רמז למעמד הפולחני שיצבור הסרט הגיע כבר ב-1940, עם "סיפור פילדלפיה", אחת הקומדיות הרומנטיות הגדולות בכל הזמנים. ג'יימס סטיוארט, מן הכוכבים הגדולים של התקופה, זימר במהלכה את "Over the Rainbow", אך כיוון שדמותו היתה בגילופין, עשה זאת עם המילים הלא נכונות.

67. ההמשכון הראשון עם שחקנים בשר ודם ל"קוסם מארץ עוץ" נעשה רק ב-1985, כלומר בפער עצום מהמקור, ובהפקת דיסני. קראו לו "בחזרה לארץ עוץ" וכמו רבים מן הסרטים של האולפנים באותה תקופה, הוא פנה לכאורה לקהל הילדים והנוער, אך היה למעשה מבהיל להפליא, ועד היום רבים מאיתנו חשים מצולקים בעקבות הצפייה בו.

68. בשלושת העשורים האחרונים, "הקוסם מארץ עוץ" זכה לעוד שלל גלגולים, עיבודים והמשכונים, ישירים ולא ישירים, רשמיים ולא רשמיים. הסרט בעל הפוטנציאל האחרון היה "ארץ אוז" מ-2013, בכיכובם של מילה קוניס, ג'יימס פרנקו, מישל וויליאמס, זאק בראף, רייצ'ל וייס ועוד. למרות הצוות המרשים והתקציב הגדול, מדובר היה בתוצר תמוה ונשכח למדי.

69. אחד העיבודים הייחודים ביותר ל"קוסם מארץ עוץ", שהתבסס על הספר המקורי יותר מאשר על הסרט, היה מיוזיקל שעלה על במות ברודווי ב-1974 והציג את הסיפור מנקודת המבט של הקהילה השחורה בארצות הברית. ארבע שנים לאחר מכן הגיע העיבוד הקולנועי שלו, בכיכובם של דיאנה רוס וגם של מייקל ג'קסון, מה שאומר שלא נזכה לראותו מוקרן בעתיד.

70. הסרט הבולט והיפה ביותר שהושפע מ"הקוסם בארץ עוץ" הוא כנראה "לב פראי" של דיוויד לינץ', שהציג בו את מסעם ההזוי והמסויט של שני אוהבים לאורכה של ארצות הברית. דרך האבנים הצהובות, המכשפה הרעה, המכשפה הטובה וכיוצא בכך - כל האלמנטים המוכרים והאהובים זוכים כאן לגרסה לינצ'יאנית, מבריקה ומהפנטת.

71. "גם הסדרה "אוז", מן הסתם, שאבה השראה מ"הקוסם מארץ עוץ", שהשפיע אף על סדרה מיתולוגית אחרת - "אבודים". נקודת הפתיחה של שתי היצירות זהה למדי, ומעבר לכך, המעריצים המושבעים מצאו עוד נקודות מקבילות, שסייעו להם לפתח עוד יותר את שלל התיאוריות שלהם סביב הסדרה החידתית.

72. 11 שנה לאחר צאת הסרט עלה תסכית רדיו במשך שעה שהתבסס עליו, שוב בכיכובה של ג'ודי גרלנד בקולה של דורותי. למי שמתעניינים, הוא זמין במלואו ברשת.

73. כרגיל באותם ימים, הסרט לא הופץ בו זמנית בארצות הברית ואצלנו, אלא הגיע אלינו באיחור ניכר ועלה כאן בפסח 1940. בחלק מן העיתונים מתייחסים אליו כ"הקוסם מארץ עוז" ואפילו כ"הקוסם מארץ אוז".

הקוסם מארץ עוץ. צילום מסך
הקוסם מארץ עוץ/צילום מסך

74. בישראל רבים מכירים את המותג "הקוסם מארץ עוץ" בזכות סדרת האנימציה שהוקרנה כאן בשנות השמונים, וכמו רבים מן הסדרות מסוגה, הייתה למעשה אנימה יפנית שדובבה לעברית. אורנה לביא פלינט תרמה את קולה לדורותי, אבי פניני לדחליל, יוני חן לאיש הפח וניקו בר לאריה.

הקוסם מארץ עוץ באנימה. צילום מסך
מתוך סדרת האנימה "הקוסם מארץ עוץ"/צילום מסך

75. בין המעריצים הרבים של הסרט אפשר למצוא גם את סלמן רושדי, שטוען כי נהיה סופר בזכותו. "הסרט הזה הוא ההשפעה הספרותית הראשונה עליי", אמר, "זה סיפור על איך חולשתם של מבוגרים, גם אם הם טובי לב, מאלצת ילדים לשלוט בגורלם ולהתבגר בעצמם".

76. כבר בזמן אמת, רוב הביקורות שהתפרסמו על הסרט היו נלהבות, אבל אפשר למצוא גם כמה תגובות תקשורתיות פחות חיוביות, שבדיעבד נראות קצת תמוהות. כזו היא למשל הביקורת שכתב אוטיס פרגוסון בשבועון הנחשב הניו ריפבליק. לדבריו, יש ב"קוסם מארץ עוץ" הרבה רעיונות יפים, אבל הוא לא יודע מה לעשות איתם, וכל ילד "מספיק גבוה כדי להגיע לקופה", יעדיף לקנות כרטיס לפרק החדש בסדרת "טרזן". המבקר המנוח ודאי לא תיאר לעצמו כי גם 80 שנה לאחר מכן, יאתרו בארכיונים את תחזיותיו ויגחכו עליהן.

77. הייטרים רק מתחלפים, כך שבעשור הקודם כיכב "הקוסם מארץ עוץ" ברשימת "עשרים הסרטים הכי אוברייטד אי פעם" שפירסם המגזין פרמייר. יחד איתו ברשימה: "פנטזיה", "ז'יל וז'ים", "נאשוויל", "אמריקאי בפריז", "נעליים אדומות" וגם "חלף עם הרוח" שיצא איתו באותה שנה. בקיצור, שטויות במיץ, וחבל שהגוגל זוכר הכל.

78. לעומת זאת, מכון הקולנוע האמריקאי הציב את "הקוסם מארץ עוץ" במקום העשירי בטבלת הסרטים האמריקאים הגדולים בכל הזמנים, מקום אחד אחרי "ורטיגו" של היצ'קוק. במקום הראשון: "האזרח קיין".

79. לפני שנה פורסם מחקר של חוקרים איטלקיים, שבחנו 47 אלף סרטים מכל הזמנים ובדקו מהו הסרט המשפיע אי פעם, שפרנס את הכמות הכי גדולה של ציטוטים, מחוות, אזכורים והשפעות. המנצח, כמובן, הוא "הקוסם בארץ עוץ". אחריו ניצבים "מלחמת הכוכבים", "פסיכו", "קינג קונג" (מ-1933) ו-"2001: אודיסאה בחלל" המשלים את חמישיית המשפיענים.

80. בעוד עשור נחגוג תשעים שנה לצאת "הקוסם מארץ עוץ", ולא תהיה בעיה למצוא לכבוד כך עשר עובדות נוספות.


*לרגל החגיגות, "הקוסם מארץ עוץ" ישודר בyes 3 בשישי 16.8 ב-17:08, וזמין גם ב-VOD של yes.

הקוסם מארץ עוץ. צילום מסך
נתראה בחגיגות התשעים. מתוך "הקוסם מארץ עוץ"/צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully