וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לרגב על אל-מידאן: בג"ץ אישר שלילת התקצוב לתיאטרון

לאחר הפסד השרה רגב בתביעתה נגד חדשות 13, הפעם היא ניצחה: בג"ץ דחה את עתירת תיאטרון אל-מידאן נגדה ונגד משרד התרבות ואישר את שלילת התקצוב לתיאטרון. רגב: "הצדק יצא לאור. אל-מידאן אינו תיאטרון ולא היה כזה". אל-מידאן: "ההחלטה קשה. נשקול את צעדנו"

תיאטרון אלמידאן. ניב אהרונסון
תיאטרון אלמידאן/ניב אהרונסון

לאחר הפסדה של שרת התרבות מירי רגב בתביעתה נגד חדשות 13, יכולה השרה הפעם לרשום ניצחון: בג"ץ דחה את עתירת תיאטרון אל-מידאן כנגד השרה ומשרד התרבות ואישר את שלילת התקצוב לתיאטרון.

התיאטרון עתר באוגוסט 2017, באמצעות עורכי הדין וליד ומוחמד כבוב, בדרישה להעביר לו את כספי התמיכה של המשרד לשנים 2016 ו-2017, על סך של יותר משני מיליון שקל. מדובר למעשה בגלגול נוסף של הסכסוך בין התיאטרון למשרד התרבות, שתחילתו בהקפאת תקציבי התמיכה לתיאטרון ב-2015, בעקבות העלאת ההצגה "הזמן המקביל". גם אז הסכסוך הגיע לבג"ץ, אך הסתיים בהסכם פשרה - שעומד כעת במרכז העתירה החדשה.

אין ספק כי התיאטרון לא עמד בקריטריונים שקבע משרד התרבות לקבלת תמיכה לתיאטרון קטן, אך במוקד המחלוקת עמדה השאלה מה הסיבה לכך. לטענת אנשי אל-מידאן, הסכם הפשרה קובע כי אם הקפאת התקציב של 2015 תוביל לירידה בפעילות בשנתיים העוקבות - וכתוצאה מכך לאי עמידה בקריטריונים - הדבר לא יהווה עילה לשלילת התקציב. מנגד, המדינה טענה כי יש לפרש את המונח "פגיעה" בצורה מצומצמת יותר, וכי רק אם הפעילות שבוטלה בשנת 2015 היא שתוביל לאי עמידה בקריטריונים, אזי יש להעביר את התמיכה בכל מקרה.

השופט חנן מלצר, שכתב את חוות הדעת העיקרית, קבע היום כי יש לדחות את העתירה. הוא קיבל את הפרשנות שהציעה המדינה, אך הוסיף: "לטעמי, לא קיים קשר סיבתי בין העיכוב בתשלום כספי התמיכה לעותרת בשנת 2015 לבין אי עמידתה בתנאים לקבלת תמיכה בשנים: 2016 ו-2017, ולפיכך, אף אם נקבל את פרשנות העותרת (אל-מידאן) לסעיף 8 להסכם הפשרה, הוא איננו מקנה לה את המבוקש על ידה".

השופטת יעל וילנר הצטרפה לחוות דעתו של מלצר. נשיאת העליון אסתר חיות, שישבה גם היא בהרכב, פסקה כי היתה מוכנה לקבל גם את הפרשנות שהציעו אנשי התיאטרון, אולם הוסיפה כי "אין כדי להועיל לעותרת משום שלא עלה בידה להראות כי העיכוב בפועל שחל בתשלום יתרת סכום התמיכה לשנת 2015, הוא זה שהביא אצלה לירידה בפעילות התיאטרלית הנתמכת בפועל בשנים 2016 ו-2017".

פעילי הליכוד  באשדוד 3 באפריל 2019. ראובן קסטרו
שרת התרבות מירי רגב/ראובן קסטרו

מתיאטרון אל-מידאן נמסר בתגובה: "ההחלטה קשה אך אנו מקבלים ומכבדים את החלטת בג"ץ, למרות שאנו לא מסכימים עם הקביעה. נשקול את צעדנו ואת המשך דרכנו"

מקורב לתיאטרון מוסיף לוואלה! תרבות: "כל הדיון בבג"צ לא נגע לעניינים שקשורים להצגות שהתיאטרון מעלה. בג"צ בחן עניין טכני אחד בלבד - האם הירידה בהכנסות התאטרון היא תוצאה של הקפאת התקציב או לא. לצערנו בג"צ קבע כי התיאטרון כשל להוכיח שיש קשר. זו החלטה טכנית ולא פוליטית. וכל החגיגה הפוליטית של רגב נועדה כדי לחזק אותה בבחירות"

ממשרד התרבות והספורט נמסר כי הוא "מברך על החלטת בג"צ לדחות את עתירתו של אל-מידאן. בג"צ קיבל את עמדתה המקצועית ואת החלטותיה של ועדת התמיכות של המשרד, כי אל-מידאן לא נהג כתיאטרון כהגדרתו במבחני התמיכה, כמו גם לא קיים מתוך בחירה פעילות תיאטרונית על אף שהיתה ברשותו יתרה כספית לכך. בג"צ דחה את טענותיו של אל-מידאן בדבר זיקה כלשהי בין עיכוב התמיכה לאי קיומה של פעילות תאטרונית בהתאם לתבחינים, ובכך חיזק את עמדתו הנחרצת של המשרד בנושא. זהו יום מצויין למשפט המינהלי ותמרור אזהרה לגופים הנתמכים. הזכות להיתמך אינה זכות קנויה אלא זכות מותנית בעמידה בתבחינים ובקריטריונים, כמתחייב במנגנוני התמיכה".

השרה רגב מסרה: "הצדק יצא לאור. אל-מידאן אינו תיאטרון ולא היה כזה בשנים האחרונות. ואני שמחה, שגם בג"צ הבחין בכך. אל-מידאן היה בית שנתן במה למסיתים כנגד צה"ל וכנגד מדינת ישראל, סמליה וערכיה, הוא עסק בהסתה ולא באמנות. כספי המדינה ומשלמי המיסים אינם הפקר והזכות לקבלם מותנית בעמידה בהגדרה הבסיסית של מה נחשב תיאטרון בישראל. לצד נצחונו של המשפט המינהלי בסוגיית אל-מידאן, אני גאה, כי עלה בידי להוביל לשלילת התמיכה ב- 'מרכז אל-מידאן למופעי הנכבה ובוגרי הטרור', שכונה בטעות 'תאטרון' אל-מידאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully