וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: יירטנו מל"ט ריגול אמריקני שחדר לשטחנו האווירי

20.6.2019 / 10:52

משמרות המהפכה אמרו כי כלי הטיס מדגם RQ-4 הופל בדרום המדינה: "מסר לארה"ב שנגיב בתקיפות לכל מתקפה". גורם אמריקני אמר כי המל"ט הוא הופל על ידי טיל קרקע-אוויר בזמן שהיה במרחב האווירי הבינלאומי. התקרית מגיעה בזמן המתיחות במפרץ

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

איראן הודיעה הבוקר (חמישי) כי היא יירטה מל"ט אמריקני שחדר לשטחה האווירי במחוז הורמוזגאן שבדרום המדינה. לפי משמרות המהפכה, כלי הטיס היה מל"ט ריגול מסוג RQ-4 Global Hawk. גורם אמריקני אמר כי המל"ט הופל על ידי טיל קרקע-אוויר בזמן שהיה במרחב האווירי הבינלאומי במצרי הורמוז. טרם נמסרה תגובה רשמית מארצות הברית לתקרית הביטחונית הנוספת באזור הנפיץ ולא ידוע מי הצליח לשים את ידו על השרידים, אם בכלל.

מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, אמר כי הפלת המל"ט שולחת "מסר ברור ותקיף" לארצות הברית שלפיו "נגיב בעוצמה לכל מתקפה נגדנו, הגבולות שלנו הם הקו האדום שלנו". הוא הוסיף: "אנחנו לא רוצים מלחמה עם שום מדינה, אבל אנחנו מוכנים למלחמה". לפי משמרות המהפכה, משדר הזיהוי של המל"ט האמריקני היה כבוי "בהפרה של חוקי התעופה". הכוח, שהוכנס באפריל על ידי ארצות הברית לרשימת ארגוני הטרור בצעד חסר תקדים, אמר כי כלי הטיס "נע בחשאיות מוחלטת" בעת שהופל.

לפי יצרנית כלי הטיס, Northrop Grumman, ה-RQ-4 יכול לטוס בגובה רב למשך יותר מ-30 שעות ולאסוף כמעט בזמן אמת תמונות באיכות גבוהה מאזורים גדולים ביבשה בכל סוגי מזג האוויר.

עוד בנושא:
מסר לאיראן: ארה"ב שולחת עוד אלף חיילים למזה"ת; פורסם תיעוד חדש מהמפרץ
איראן: נחצה בתוך 10 ימים את כמות האורניום שנקבעה בהסכם גרעין
אחרי תקיפת המכליות: סנאטור רפובליקני קרא לפעולה צבאית נגד איראן

גלובל הוק, מוס מודיעין ללא טייס של צבא ארה"ב. AP
הופל על ידי טיל קרקע-אוויר. מל"ט אמריקני מסוג גלובל הוק/AP

דובר הפיקוד המרכזי של צבא ארצות הברית, קפטן ביל אורבן, אמר מוקדם יותר היום כי "לא היה מל"ט מעל הטריטוריה האיראנית", אך הוא לא התייחס לשאלה אם כלי טיס הופל או לא. בימים האחרונים אישר צבא ארצות הברית ניסיון של איראן להפיל מל"ט אמריקני בשבוע שעבר, כמו גם הפלה מוצלחת של מל"ט ב-6 ביוני על ידי המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן.

ארצות הברית שבה והבהירה בימים האחרונים כי היא איננה מעוניינת במלחמה עם איראן, אך האשימה את איראן בתקיפת מכליות הנפט במפרץ הפרסי שהובילו לעליית מחירי הנפט. טהראן מכחישה זאת, והיא דחקה בוושינגטון להסיג את כוחותיה מהמפרץ. לדבריה, "היא אחראית לביטחונו".

על רקע המתיחות, מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה הלילה כי שליחה של ארצות הברית לענייני איראן, בריאן הוק, יטוס למזרח התיכון לסבב פגישות עם נציגים מערב הסעודית, איחוד האמירויות, עומאן, כווית ובחריין כדי לדון ב"אגרסיביות האזורית של איראן". בשבוע הבא הוא ייסע לפגישות באירופה כדי לדון בנושאים הקשורים למשטר האיראני.

ביום שלישי השבוע הודיע שר ההגנה היוצא, פטריק שנהאן, כי אלף חיילים נוספים יישלחו למזרח התיכון. התגבור מתווסף להודעה שפורסמה בחודש שעבר על שליחת עוד 1,500 לוחמים לאזור. לדבריו, ההחלטה לשלוח כוח תגבור התקבלה ל"מטרות הגנה", לאור החשש הגובר מצד איראן. הם יצטרפו לעוד אלף חיילים שעל פריסתם הוחלט לאחר המתקפה הראשונה נגד המכליות במפרץ, בחודש שעבר.

עוד באותו נושא

הסכם הגרעין קורס? כל מה שצריך לדעת על ההחלטה של איראן

לכתבה המלאה
מכלית נפט בוערת לחופי מפרץ עומאן, 13 ביוני 2019. AP
מכלית נפט בוערת לחופי מפרץ עומאן/AP

גורם ביטחוני בארצות הברית אמר כי הפריסה החדשה תכלול יכולות מודיעין אווירי, מעקב וסיור המסייעים באיתור איומים מודיעיניים. כמו כן, במסגרת הפריסה יתוגבר גם כוח האדם שיסייע בהגנת הכוחות האמריקניים שכבר נמצאים באזור. "המתקפות האיראניות האחרונות מעניקות תוקף למודיעין האמין שקיבלנו על אודות התנהגות עוינת מצד כוחות איראניים וקבוצות מטעמם שמאיימים על הצוותים והאינטרסים האמריקניים באזור", אמר שנהאן.

אל המתיחות הצבאית נוספת גם זו הדיפלומטית, עם המשך צמצום המחויבות של איראן להסכם הגרעין בעקבות הפרישה של ארצות הברית ממנו לפני שנה. טהראן האיצה את העשרת האורניום ואמרה כי תחצה את הכמות שהותרה לה לשמור במסגרת ההסכם שנחתם ב-2015. ארצות הברית, וגם יתר המעצמות החתומות על ההסכם, הפצירו בטהראן להימנע מכך.

(עדכון ראשון: 6:28)

מפת המתקפה במפרץ עומאן. עיבוד תמונה
מפת המתקפה במפרץ עומאן/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully