וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בושה לאזרחי המדינה": ישראלי נעצר בחשד שירק על שגריר פולין

אריק לדרמן מהרצליה נעצר בחשד שירק על פניו של השגריר הפולני מרק מגירובסקי בסמוך לשגרירות בתל אביב. הוא טוען כי השומר כינה אותו "יהודון". בית משפט השלום שחרר אותו וקבע כי "אין ספק שתקיפת אישיות דיפלומטית ראויה לכל גנאי". ראש ממשלת פולין: "מתקפה גזענית"

מפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ויקטור אורבן, 2019/צילום: לע"מ, עריכה: ניב מעוז

אדריכל מהרצליה נעצר היום (שני) בחשד שירק על פניו של שגריר פולין בישראל מרק מגירובסקי בסמוך לשגרירות בתל אביב. בתגובה לתקרית הדיפלומטית, משרד החוץ מסר כי הוא "מביע הזדהות מלאה עם השגריר הפולני וזעזוע לנוכח האירוע" וראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי גינה את המתקפה "הגזענית" נגד השגריר.

החשוד, האדריכל אריק לדרמן בן ה-65, טען שירק עליו לאחר שהנהג צפר לו בעת שהלך ברגל. במהלך הדיון בבית המשפט, טען סנגורו כי הוא הגיע לשגרירות פולין לפני האירוע וביקש לברר בשגרירות על רכוש יהודי נטוש. לדבריו, השומר כינה אותו "יהודון".

לדרמן עצמו התנצל על התקרית שארעה אתמול ואמרה כי "משפחתי חוותה את תלאות השואה בפולין ופנייתי לשגרירות הייתה בענייני השבת רכוש. במסגרת פנייתי זו נתקלתי ביחס מכפיש מצד אחד מעובדי השגרירות אשר כינה אותי בשפה הפולנית בכינוי יהודון. אמירה זו עוררה בי תחושות קשות מאוד. מיד לאחר מכן עזבתי את הכניסה למשרדי השגרירות והתחלתי לצעוד אל עבר רכבי שחנה ברחוב סמוך לשגרירות. המדרכות המשובשות באזור הקשו על מעבר נוח, וצעדתי בתמימותי בכביש, כאשר תוך כדי כך הגיח מאחורי רכב אשר צפר לי בחוזקה וגרם לי לבהלה. על כך הבעתי תרעומת כפי שהבעתי ובאופן עליו אני מצר. אני מבקש להבהיר כי בוודאי לא ידעתי על זהותו של יושב הרכב או תפקידו ובוודאי שלא ידעתי ששגריר פולין בישראל נמצא ברכב. בעקבות זאת, אבקש להביע את התנצלותי הכנה על שאירע ואף ביקשתי מבאי כוחי לפנות למשרדי השגרירות בבקשה להתנצל בפני השגריר. אני מקווה שבכך האירוע יבוא לכדי סיום ויישמר בפרופורציות המתאימות"

בית משפט השלום בתל אביב שחרר אותו. השופט עלאא מסרוואה קבע כי "עיון בתיק החקירה מלמד על קיומו של חשד סביר בעוצמה משמעותית מדובר באירוע שאיננו מורכב מבחינה חקירתית אין ספק שמעשה של תקיפה ויריקה כלפי אישיות דיפלומטית ראויה לכל גנאי והיא מעוררת תחושת בושה של אזרחי המדינה כלפי אותו אדם".

עוד בנושא:
"רצו לדון בהשבת רכוש יהודי": פולין ביטלה הגעת משלחת ישראלית
אלפי פעילי ימין קיצוני מחו בפולין: לא לפיצויי קורבנות השואה
"אנטישמיות מימי הביניים": בובה בדמות יהודי הוכתה ונשרפה בפולין

מרק מגירובסקי, שגריר פולין בישראל. מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
"מתקפה גזענית". מרק מגירובסקי/אתר רשמי, מתוך ויקיפדיה

הגינוי של ראש ממשלת פולין:

התקרית הדיפלומטית באה על רקע גל המחאה בפולין סביב הרכוש היהודי שנגזל במהלך מלחמת העולם השנייה. ביום שני השבוע הודיעה פולין כי היא מבטלת את הגעתה של משלחת בכירים מישראל שהייתה צפויה לבקר במדינה. ביום שני, פולין הודיעה כי היא מבטלת את הגעתה של משלחת בכירים מישראל שהייתה צפויה לבקר במדינה. בהודעה מטעם משרד החוץ של פולין נטען כי ההחלטה לבטל את הביקור התקבלה לאחר שהתברר כי "ישראל ביצעה שינויים של הרגע האחרון בהרכב המשלחת, באופן המעיד על כך שהשיחות יתמקדו בעיקר בסוגיות הקשורות בהשבת רכוש יהודי בשואה" - עניין שעורר התנגדות עזה בוורשה.

בשבוע שעבר צעדו לאומנים לשגרירות ארצות הברית בוורשה במחאה על הלחץ האמריקני לשלם פיצויים למשפחות הקורבנות שאיבדו את רכושם בשואה. זאת, על רקע עליית האנטישמיות בשיח הציבורי במדינה, ונחשבת ככל הנראה למחאה הפומבית האנטי-יהודית הגדולה ביותר שהתקיימה לאחרונה. המפגינים בפולין, בהם ארגוני ימין קיצוני ותומכיהם, טוענים שלארצות הברית אין זכות להתערב בענייניה של פולין ושהממשל האמריקני שם את "האינטרסים היהודיים" מעל האינטרסים שלהם.

(עדכון ראשון: 11:37)

דובר משרד החוץ:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully