פיגוע בפאתי העיר חאלב, אפריל 2017. רויטרס
פיגוע בפאתי העיר חאלב, אפריל 2017/רויטרס

מרצח הצאר ועד חיזבאללה: ההיסטוריה המדממת של פיגועי ההתאבדות

24.4.2019 / 15:11

השימוש בהתאבדות ככלי נשק החל עוד בסוף המאה ה-19, אך מאז הוא עבר שכלולים רבים וקטלניים והפך לנפוץ במיוחד. סרי לנקה הכירה אותם היטב מהמורדים הטמילים, שהתאמנו בלבנון, ופיגועי ההתאבדות שהכו בישראל התפשטו במהרה לרחבי המזרח התיכון והמערב. "הסמל של תרבות המוות"

הפיגועים בסרי לנקה הם תזכורת מדממת למתקפות העבר במדינת אי שבדרום אסיה, כשהמורדים הטמילים, שהושפעו מחיזבאללה, עזרו בפיתוח חגורות התאבדות.

תשעה מחבלים, מארגון אסלאמסטי מקומי ולא מוכר, ביצעו פיגועי התאבדות כמעט בו-זמנית בכנסיות ובמלונות ביום ראשון, עם תחילת חג הפסחא, שבהם נהרגו 359 איש ועוד כ-500 נוספים נפצעו. בזמן שהממשלה חוקרת את קשריהם לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), שפרס את אחריותו על הפיגועים, כבר בזמן מלחמת האזרחים שנמשכה 26 שנה נהגו כוחות "הנמרים הטמילים" לפוצץ את עצמם בטרם הוכנעו על ידי הממשלה.

פיגועי התאבדות דומים התרחשו לאחר מכן גם ברחבי ישראל, כחלק מהסכסוך עם הפלסטינים, ואז הם התפשטו אל המזרח התיכון, אפריקה ואירופה אחרי פיגועי 11 בספטמבר בארצות הברית.

עוד ידיעות מהעולם:
חמינאי לארה"ב: אנחנו יכולים למכור נפט כמה שאנחנו צריכים
בשל התנגדותה להפלות: ארה"ב בלמה הצעה באו"ם נגד אלימות מינית במלחמות
אחרי מסע ברכבת: קים הגיע לרוסיה לקראת הפגישה עם פוטין

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקורבן הראשון של פיגועי ההתאבדות. הצאר אלכסנדר השני/מערכת וואלה!, צילום מסך

המתקפות הללו זרעו פחד ברחבי העולם בשל הטבח חסר האבחנה באזרחים, כמו אלו בסרי לנקה שסעדו ארוחת בוקר במלונות או התפללו בכנסיות. "אני קורא לזה עידן המחבל המתאבד. זאת תקופה של מעשים קיצוניים, שעליהם להתעלות על אלו הקודמים", אמר איאן אוברטון, מנכ"ל הארגוןAction on Armed Violence שבסיסו בלונדון. "עליהן להיות הרסניות יותר, בעלות השפעה גדולה יותר, וכואבות יותר כדי לקבל סיקור מירבי בתקשורת", אמר אוברטון, שכתב ספר על פיגועי התאבדות.

מומחים מציינים את פיגוע ההתאבדות הראשון ב-1881, כשפעיל קיצוני התנקש בחייו של הצאר אלכסנדר השני של רוסיה. בשנות ה-30, צולמו ככל הנראה תמונות ראשונות של חגורת התאבדות, כשסין השתמשה בהן במלחמה נגד יפן, בזמן שטייסי הקמיקזה היפנים הפכו את המטוסים שלהם לכלי הנשק שלהם.

הלם מפיגוע התאבדות הכה גלים במערב רק בשנות ה-80, בזמן מלחמת האזרחים בלבנון. משאיות תופת התפוצצו גם בשגרירות האמריקנית בביירות, שם נהרגו 63 בני אדם, ובהמשך גם בבסיסים של כוחות אמריקניים וצרפתיים, שבהם נהרגו 231 חיילים אמריקנים ו-58 חיילים צרפתים. הייתה זו המתקפה הקטלנית ביותר שספג צבא ארצות הברית מאז מלחמת העולם השנייה. ארצות הברית האשימה את חיזבאללה השיעי, שקם בזמן מלחמת האזרחים בלבנון, ואת איראן, הספונסרית שלו, בפיגועים. שניהם הכחישו זאת.

עם זאת, אוברטון אמר כי באותה תקופה, קבוצה קטנה של לוחמים משורות המורדים הטמילים קיבלו הכשרה בכלי נשק בלבנון והעבירו בחזרה את הידע שלהם לסרי לנקה. פיגוע ההתאבדות הראשון שלהם ב-1987, שבו התפוצצה משאית תופת בבסיס של צבא סרי לנקה והרגה 55 בני אדם, הזכיר את המתקפה נגד בסיסי הכוחות האמריקניים בלבנון.

זירת הפיגוע בבסיס הנחתים האמריקנים בביירות, לבנון, 1983. AP
זירת הפיגוע בבסיס הנחתים האמריקנים בביירות, 1983/AP

לאורך מלחמת האזרחים, המורדים הטמילים ביצעו יותר מ-130 פיגועי התאבדות, מה שהפך אותם לארגון המוביל בתחום זה באותה תקופה. הם הצליחו להרוג, בין היתר, ראש ממשלה בסרי לנקה, ראש ממשלה הודי לשעבר ועוברי אורח עד שהובסו במתקפה נרחבת של הממשלה ב-2009. לפי הערכות מסוימות, עשרות אלפי טמילים נהרגו בחודשי הלחימה האחרונים.

בעוד שהטמילים היו לאומנים חילונים, חברי ארגונים אסלאמיים קיצוניים במזרח התיכון אימצו גם הם את פיגועי ההתאבדות. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 תקפו מחבלים מתאבדים פלסטינים את ערי ישראל, כשמנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן שלח מחבלים מתאבדים נגד שגרירויות ארצות הברית בקניה ובטנזניה ובהמשך גם נגד משחתת קול האמריקנית לחופי תימן. ואז הגיעו פיגועי 11 בספטמבר שהובילו את ארצות הברית לפלוש לאפגניסטן.

לפי רוברט איי. פייפ, פרופסור למדעי המדינה מאוניברסיטת שיקגו, משנות ה-80 ועד אז היו כ-350 פיגועי התאבדות ברחבי העולם. בהמשך, החלה מלחמת עיראק, שבה התחוללה אלימות עדתית רצחנית שכללה פיגועי התאבדות ברחבי המדינה. משלוחת אל-קאעדה בעיראק יצמח ארגון "המדינה האסלאמית", ששלח בעצמו מחבלים מתאבדים לכל העולם.

פייפ אמר כי כיום, מספר פיגועי ההתאבדות בעולם הוא כ-6,000, כמחציתם בעיראק ובסוריה לבדן. "כשפלשנו וכבשנו את עיראק, הצתנו את קמפיין פיגועי ההתאבדות הגדול ביותר בהיסטוריה המודרנית", אמר.

תיעוד המחבל בסרי לנקה/עריכה: שניר דבוש

הרשויות הטילו את האחריות על שתי קבוצות אסלאמסטיות קטנות, אולם סרי לנקה, שרוב אוכלוסייתה בודהיסטית, לא חוותה מתקפות טרור של קיצונים אסלאמיים עד יום ראשון. בנוסף לכך, לא ברור כיצד ארגונים שלא היו מוכרים עד עתה יצליחו להנדס מתקפה כה מאסיבית, שלפי המומחים דומה במאפייניה לאלו של אל-קאעדה ודאעש. בכיר בסרי לנקה העריך היום כי המתקפה תוכננה במשך שבע עד שמונה שנים.

"מה שהם מנסים לקדם זה את המנטרה של דאעש, 'אנחנו אוהבים את המוות יותר מאשר שאנחנו אוהבים את החיים'", אמר אוברטון. "זה הסמל של תרבות מוות".

דאעש קיבל אחריות על המתקפה בסרי לנקה דרך סוכנות הידיעות שלו אעמאק אתמול, ופרסם תמונות של שמונה מהמחבלים ואת שמותיהם. מאז שאיבד את כל השטחים שלו בסוריה ובעיראק, גובר החשש במדינות שונות בעולם משובם של לוחמיו לארצות מוצאם. ב-2016 אמר שר המשפטים דאז של סרי לנקה כי 32 מוסלמים ממשפחות מבוססות היטב הצטרפו לדאעש בסוריה. לא ידוע מה עלה בגורלם. "הם לא היו רבים, אבל הם לא צריכים להיות רבים", אמר פייפ.

מורדים טמילים, סרי לנקה, 1995. רויטרס
הצליחו להרוג ראש ממשלה. לוחמים משורות המורדים הטמילים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully