וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח מולר נחשף: טראמפ ניסה להשתלט על החקירה ולהדיח את התובע המיוחד

19.4.2019 / 1:48

משרד המשפטים הגיש לקונגרס את דוח חקירת המעורבות הרוסית, ממנו עולה כי טראמפ רצה להדיח את התובע המיוחד וכן נחשף הקשר בין בנו לאתר וויקיליקס. עם זאת, הדמוקרטים מאשימים את מולר בהסתרת מידע. "הדוח לא מזכה את טראמפ", כתב החוקר המיוחד. הנשיא חגג: "סוף המשחק"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

דוח מולר הוגש לקונגרס | כל הפרטים:

  • לא נמצאו ראיות מוחלטות לקשר בין קמפיין טראמפ לרוסיה
  • לפי הדוח פיטורי ראש ה-FBI לשעבר קשורים לחקירה נגד הנשיא
  • מולר סבר כי תשובותיו של הנשיא לא מספקות ושקל לזמנו לחקירה
  • צוות הקמפיין של טראמפ לא עבר על חוק מימון הבחירות
  • בנו של הנשיא שיתף פעולה עם אתר ההדלפות וויקיליקס
  • טראמפ חגג: "סוף המשחק"

דוח חקירת התובע המיוחד רוברט מולר במעורבות הרוסית נמסר אתמול (חמישי) לקונגרס ופורסם לעיון הציבור. הדוח המלא חושף לפחות מקרים בהם שיבש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016, בהם ניסיונותיו להשתלט עליה, להדיח את מולר עצמו, לעודד את העדים שלא לשתף פעולה עם החקירה.

מולר לא הגיע למסקנה אם טראמפ אכן שיבש את החקירה, אבל גם לא זיכה אותו והותיר פתח לקונגרס לחקור זאת. מולר, ראש ה-FBI לשעבר, חשף גם "מספר רב של קשרים" בין ממשלת רוסיה לבין הקמפיין של טראמפ, אבל קבע כי אין מספיק ראיות כדי לקבוע שאכן הייתה קנוניה שמטרתה להשפיע על תוצאות הבחירות. הוא צפוי להעיד בקרוב בקונגרס לבקשת הדמוקרטים.

כשעה לפני הגשת הדוח בן 448 העמודים, שחלקים ממנו צונזרו בשל רגישות המידע שבהם, כינס התובע הכללי וויליאם בר מסיבת עיתונאים במהלכה הגן על הנשיא ועל מעשיו. הוא אמר כי טראמפ לא קשר קשר עם רוסיה בהתערבותה בבחירות לפני כשלוש שנים, וכי לא היו ראיות לכך שהוא שיבש את החקירה.

"עובר עליי יום טוב", אמר טראמפ עם פרסום הדוח. "זה נקרא אין קנוניה, ואין שיבוש חקירה". לדבריו, "עלינו להגיע לשורש העניין של הדברים האלה... ואסור שזה יקרה שוב לאף נשיא". אחרי מסיבת העיתונאים של בר, הנשיא, שכינה את החקירה נגדו "ציד מכשפות" שוב ושוב לאורך השנתיים האחרונות, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "סוף המשחק, אין קנוניה, אין שיבוש חקירה", על רקע הלקוח מסדרת "משחקי הכס".

טראמפ צייץ עוד במהלך הלילה: "אם רציתי, יכולתי לפטר את כולם, כולל את התובע המיוחד רוברט מולר. הייתה לי הזכות לסיים את ציד המכשפות הזה, אילו רציתי. בחרתי לא לעשות כן".

לקריאת הדוח המלא

לקריאה נוספת בנושא
"יותר שאלות מתשובות": הדמוקרטים דורשים מהתובע הכללי את דוח מולר המלא
אחרי שפרסם 4 עמודים מתוך 400: התובע הכללי יגיש את דוח מולר המלא
החקירה אולי הסתיימה, אבל חבר המושבעים של מולר ממשיך לעבוד

דונלד טראמפ, 18 באפריל 2019. רויטרס
"עובר עליי יום טוב". טראמפ, היום/רויטרס

הדוח מציג הוכחות לכך שטראמפ הורה לפטר את ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי במאי 2017 לאחר שסירב להצהיר כי לא נמצא תחת חקירה באופן אישי. על פי מולר, הנשיא ביקש מהיועץ המשפטי של הבית הלבן, דון מקאהן, להתערב בחקירת משרד המשפטים לאחר שקומי חשף את חקירת המעורבות הרוסית בקמפיין הבחירות לקונגרס. עם זאת, הצוות המשפטי של הנשיא אמר היום כי תוצאות החקירה מזכות את טראמפ ומוכיחות כי הוא פעל כראוי כשפיטר את ראש ה-FBI לשעבר.

עוד עולה מהדוח כי אתר ההדלפות וויקיליקס שלח לבנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, סיסמה שאפשרה לו גישה לאתר PUTINTRUMP.ORG. הבן אמר לאנשי הקמפיין כי הצליח להשתמש בה בהצלחה. צוות האתר ביקש מטראמפ ג'וניור לצייץ קישור למיילים של מנהל הקמפיין של הילרי קלינטון. ארבעה ימים לאחר מכן הוא אכן פרסם ציוץ עם הקישור.

לפי הדוח של מולר, כשג'ף סשנז, קודמו של בר בתפקיד התובע הכללי, סיפר במאי 2017 לנשיא שנפתחה חקירה נגדו, הוא נשען לאחור בכיסאו ואמר: "אלוהים, זה נורא. זה סוף הנשיאות שלי. נדפקתי". מולר מונה אחרי שסשנז פסל את עצמו מלחקור את הפרשה לאור הסתרת קשריו עם מוסקבה במהלך עדותו בקונגרס. בדוח נכתב כי טראמפ ניסה לשכנע את סשנז לקבל בחזרה את החקירה לידיו, אולם ללא הועיל. סשנז פוטר בסוף השנה שעברה מתפקידו, אחרי שהנשיא הרבה להשתלח בו.

התובע המיוחד לשעבר רוברט מולר אחרי שיצא מכנסיה בוושינגטון, 24 במרץ 2019. AP
התובע המיוחד רוברט מולר/AP

בדוח נטען כי בחקירתו, הנשיא השיב למולר תשובות לא מספקות. בין היתר טען כי הוא לא זוכר כמה אירועים מרכזיים בחקירה, בהם הפגישה שקיים ב-2016 במגדל טראמפ עם יועצים בכירים ועורך דין רוסי שהציע סיוע בקמפיין. עוד הוסיף הנשיא כי אינו זוכר שנאמר לו שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין רצה לעזור לו בקמפיין, או לפגוע במאמצי יריבתו הילרי קלינטון, או כי כל מנהיג זר ניסה לקדם את מועמדותו.

עוד פורסם בדוח כי טראמפ עודד את מנהל הקמפיין שלו לשעבר פול מנפורט "לא לשתף פעולה עם הממשל".

מולר ציין "כמה ראיות" לכך שטראמפ ידע שהיועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין קיים שיחות עם שגריר רוסיה לפני כניסתו לתפקיד כנשיא, אולם אלו לא היו חד-משמעיות ולא ניתן היה להשתמש בהן כדי לבסס את החשד לשיבוש חקירה.

על עורך דינו לשעבר של טראמפ, מייקל כהן, כתב מולר כי הוא שוחח פעמים רבות עם עורך דינו של הנשיא בטרם מסר עדות שקר לקונגרס.

ויליאם בר, התובע הכללי במסיבת עיתונאים לקראת פרסום דו"ח מולר המלא, 18 באפריל 2019. רויטרס
בר במהלך מסיבת העיתונאים, היום/רויטרס

פרסום הדוח הגיע אחרי ביקורת נוקבת על התובע הכללי, שניפק בחודש שעבר תקציר של ארבעה עמודים. הדמוקרטים אמרו כי מדובר בניסיון להטות את דעת הקהל לפני פרסום הדוח ואמרו כי יבקשו ממולר להעיד בפני הקונגרס. התובע הכללי, הגורם הבכיר ביותר ברשויות אכיפת החוק בארצות הברית, אמר כי אין לו התנגדות לכך.

"הדוח של מולר אישר שרוסיה ניסתה להתערב בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016, אולם לא נמצאה עדות כי מקורבים לקמפיין של טראמפ קשרו קשר עם ממשלת רוסיה או עם סוכנות חיפוש אינטרנטית", אמר בר. התובע הכללי פירט כי הדוח של מולר תיאר עשרה מקרים שבהם עלה חשד לשיבוש חקירה מצדו של טראמפ. הוא ציין כי לו ולסגנו, רוד רוזנשטיין, היו מחלוקות לגבי "התיאוריות המשפטיות" של מולר לגבי אותם אירועים, שבעיניהם לא היוו שיבוש חקירה כפי שמגדיר החוק.

ג'יימס קומי, וועדת המשפט של בית הנבחרים, 8 דצמבר 2018. רויטרס
פוטר לאחר שחשף את החקירה. ראש ה-FBI לשעבר, ג'יימס קומי/רויטרס
לפי הדוח טראמפ הגיב למינויו של מולר לתפקיד: "אלוהים, זה נורא. זה סוף הנשיאות שלי. נדפקתי"

בר טען כי הנשיא היה "מתוסכל וכועס" בעקבות החקירה והאמין כי היא החלה בגלל הדלפות לא חוקיות. עוד הדגיש כי הבית הלבן שיתף פעולה באופן מלא עם חקירתו של מולר, ואף אחד מחוץ למשרד המשפטים לא סייע בהכנת הדוח. לגבי החשד לשיבוש חקירה. אמר התובע הכללי כי טראמפ "לא מנע מהתובע המיוחד את המסמכים והעדים שהיו נחוצים לו כדי להשלים את החקירה" והוסיף כי המניע של הנשיא לא היה מושחת. רוזנשטיין הוביל את החקירה של מולר כמעט לכל אורכה, כולל בתקופתו של התובע הכללי לשעבר ג'ף סשנז.

בניגוד לעמדה שהביע התובע הכללי, מולר קבע כי "יש ראיות לגבי המעשים והכוונה של הנשיא המונעות מאיתנו להגיע למסקנה חד משמעית שהוא לא ביצע שום פשע". מולר הוסיף: "ובהתאם לזאת, בעוד שהדוח הזה לא קובע כי הנשיא ביצע עבירה כלשהי, הוא גם לא מזכה אותו".

זימונו של מולר להעיד בפני שתי ועדות בבית הנבחרים

יו"ר הוועדה המחוקקת של בית הנבחרים: "התובע הכללי מונע פרסום הדוח בגלל לחץ מהבית הלבן"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

החקירה הטילה צל כבד על נשיאותו של טראמפ, שהכריז כי הוא "זוכה" אחרי פרסום תמצית הדוח, שקבע כי לא נמצאו ראיות לקנוניה בין הקמפיין שלו לבין רוסיה, והעביר את ההחלטה אם הוא שיבש את החקירה לידיו של בר, מינוי של טראמפ שהשמיע לפני כניסתו לתפקיד ביקורת על החקירה.

דונלד טראמפ במחווה למשחקי הכס, 18 באפריל 2019. מתוך טוויטר, אתר רשמי
"סוף המשחק". הציוץ של טראמפ אחרי מסיבת העיתונאים של בר/אתר רשמי, מתוך טוויטר

מולר ואנשיו העמידו לדין עד כה 34 אנשים - בהם מקורבים של טראמפ וקציני מודיעין רוסים - ושלוש חברות רוסיות. בדוח לא נכללים כתבי אישום נוספים.

השמות הבולטים ביותר שהועמדו לדין על ידי מולר הם מנפורט, שהורשע בהונאות פיננסיות ונשלח לשבע שנות מאסר וחצי; כהן, עורך דינו של טראמפ שהורשע בהונאות פיננסיות ובעברות מימון בחירות, נשלח לשלוש שנות מאסר; מייקל פלין, היועץ לביטחון לשעבר שהודה במתן עדות שקר ל-FBI, עונשו טרם נקבע; רוג'ר סטון, יועץ ותיק של טראמפ המואשם בשיבוש חקירה, מתן עדות שקר לקונגרס והדחת עד, עונשו טרם נקבע; 13 אזרחים רוסים הקשורים לסוכנות מחקר רוסית האחראית להפצת תעמולה ברשת; ו-12 קצינים במודיעין הצבאי הרוסי שהואשמו בפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית; כל האזרחים הרוסים שהיו מעורבים בפרשה הועמדו לדין בהיעדרם.

(עדכון ראשון: 14:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully