וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפגינים בסודאן לא מוותרים: גם מנהיג ההפיכה הצבאית התפטר

יממה בלבד אחרי שהגנרל בן עוף הקים מועצה צבאית עם הדחתו של בשיר בתום 30 שנה, הוא פינה את מקומו לגנרל אחר, שנחשב למקובל יותר על המפגינים ומקורב למדינות המפרץ. "השני נפל", חגגו המפגינים, שמבטיחים להמשיך במחאה עד לכינון שלטון אזרחי

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מנהיג המועצה הצבאית הזמנית של סודאן, אחמד עווד בן עוף, פרש אתמול מתפקידו כיממה בלבד אחרי שהוביל את ההפיכה נגד הרודן עומר אל-בשיר, על רקע המשך מחאת המפגינים ודרישותיהם לשלטון אזרחי. ראשי המחאה הבטיחו שהיא תימשך היום (שבת) כדי "להשלים את הניצחון של המהפכה המנצחת שלנו".

לאחר הודעת התפטרותו של שר ההגנה לשעבר, שכמו בשיר מעורב גם הוא ברצח העם בדארפור, פרצו חגיגות בבירה חרטום. "השני נפל", צעקו המפגינים, שנופפו בדגלים והאירו את החשיכה עם טלפונים סלולריים, כשהם מתייחסים להסתלקותם של בשיר, שהודח אחרי 30 שנה בשלטון, ושל סגנו, בן עוף. האחרון היה נתון לסנקציות אמריקניות בשל חלקו בדיכוי המרד בחבל דארפור, שבגינו מבוקש בשיר על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

עוד על ההפיכה בסודאן
https://news.walla.co.il/item/3230131' target='_blank'>סופו של הקצב מדארפור

מפגינים בבירת סודאן, חרטום, נגד השלטון הצבאי, 12 באפריל 2019. רויטרס
מפגינים בחרטום נגד השלטון הצבאי הזמני, אתמול/רויטרס

המנהיג החדש הוא עבד אל-פתאח עבד א-רחמן אל-בורהאן, שנתפס כדמות שמקובלת יותר על ידי המפגינים וכמי שפתוח לקיום שיחות עמם. מעט מאוד ידוע על הגנרל, הקצין השלישי הכי בכיר בכוחות המזוינים של סודאן. הוא פיקד על כוחות היבשה וכן על הכוחות שנשלחו להילחם לצד הקואליציה הסעודית בתימן, ויש לו קשרים קרובים לגורמי צבא במדינות המפרץ. לכן, הוא עשוי לקבל את תמיכתן של הנסיכויות, בראשן ערב הסעודית, שלא השמיעו עמדה ברורה מאז הפלת בשיר. במהלך היום התפטר גם ראש המודיעין, סלאח גוש.

אל-בורהאן הכריז על ביטול העוצר הלילי ועל שחרור כל המפגינים. בנוסף לכך, הוא הבטיח כי תקום ממשלה אזרחית בתום התייעצויות, וכי תקופת המעבר עשויה להיות קצרה יותר משנתיים. בהצהרה רשמית הוא נשבע "לעקור מהשורש" את המשטר הישן של עומר אל-בשיר ולהעמיד לדין את האחראים להרג מפגינים.

התפנית בהפגנות נגד בשיר, שהחלו בדצמבר במחאה על עליית מחירי הדלק והלחם והתרחבו במהרה לתנועת התנגדות נגד המשטר, חלה ביום שבת האחרון. אז, פתחו המפגינים בשביתת שבת מחוץ למתחם משרד ההגנה בבירה חרטום, והגבירו את הלחץ על הצבא לעבור לצדם. הם ככל הנראה שאבו עידוד מהצלחת ההפגנות באלג'יריה בחודשים האחרונים, שהובילו להתפטרותו של השליט הוותיק עבד אל-עזיז בוטפליקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נשיא סודאן עומר אל-בשיר בכינוס עם הממשלה החדשה בחרטום, 24 בפברואר 2019. רויטרס
שליט סודאן המודח בשיר בכינוס צבאי בפברואר/רויטרס

בשיר בן ה-75 עלה לשלטון במדינה הצפון אפריקנית בהפיכה צבאית ב-1989, ושלט בסודאן ביד ברזל. הוא נתון כעת במעצר, אך המועצה הצבאית הזמנית אמרה כי היא לא מתכוונת להסגירו להאג, אולם ייתכן שהוא יעמוד למשפט בסודאן. המועצה אמרה כי השלטון הזמני יימשך שנתיים, אולם הוא עשוי להיות קצר יותר אם המצב יאפשר זאת. בנוסף לכך, היא השעתה את החוקה והכריזה מצב חירום למשך שלושה חודשים, אך עד כה היא לא הצליחה לאכוף את העוצר הלילה שעליו הכריזה והמפגינים נותרו באלפיהם ברחובות.

עשרות בני אדם נהרגו מאז תחילת המחאה בדצמבר, ובימים האחרונים נרשמה עליה בהיקף האלימות. המשטרה אמרה כי לפחות 16 איש נהרגו ועוד 20 נפצעו מכדורים תועים שנורו במהלך ההפגנות ביום חמישי ושישי. בנוסף לכך, הותקפו מבני ממשל ונכסים פרטיים. הצבא הזהיר כי הוא לא יאפשר למדינה להתדרדר לכאוס.

(עדכון ראשון: 14:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully